Miten teidän 2,5-vuotiaat puhuu?
Kertokaa esimerkkilauseita, miten ja minkä tasoisesti teidän noin 2,5-vuotiaat puhuu?
Kerro tarkka ikä onko esim. 2v 5kk vai kuinka vanha.
Tyttö vai poika?
Kommentit (18)
Nyt 3,5v ja ruvennut puhumaan niin että muutkin kun äiti ymmärtää. Ja silti normaalisti kehittynyt lapsi.
Kaverin tytär 2 v 3 kk puhuu todella vähän. Yksittäisiä sanoja. Vaikuttaa kuitenkin muuten täysin normaalilta, ja tuntuu täysin ymmärtävän mitä hänelle puhutaan.
Jaa miten? No suu liikkuu ja sieltä tulee ääntä.
Kahdella kielellä puhuu. Meillä on kaksikielinen koti.
Puhuu jo ihan täysillä ja todella laaja sanavarasto. Tyttö oppi puhumaan lauseita jo 1,5v.
Osaa jo monia lauluja, osaa kirjaimet ja laskee 10.
Jos innostuu niin voi puhua vähän liian nopeasti yhteen pötköön.
Vierailija kirjoitti:
Jaa miten? No suu liikkuu ja sieltä tulee ääntä.
^\ ^\ ^\ ^\ ^\
Sanoo että lapa ämmä v***uun.. mistä lie oppinu. Ei ainakaan kotoa, päivähoidon tädeiltä tietty.
2v7 kk tyttö puhuu pitkillä lauseilla ja kertovaa puhetta on. Kertoo esim. mitä päiväkodissä on tapahtunut ("tänään päiväkodissa mua harmitti, sitten Suski otti mut syliin" kertoi tänään). Kertoo leikistä ("tää on mun vauva, vauva on kipee. Mä oon vauvan äiti"). Äänteistä s korvautiu t:llä ja r l:llä. Ihan kohtuu ymmärrettävää kuitenkin vieraallekin. Tyttö alkoi puhua aika aikaisin, osin varmaan varhaisella päiväkodin aloituksella oli merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
2v7 kk tyttö puhuu pitkillä lauseilla ja kertovaa puhetta on. Kertoo esim. mitä päiväkodissä on tapahtunut ("tänään päiväkodissa mua harmitti, sitten Suski otti mut syliin" kertoi tänään). Kertoo leikistä ("tää on mun vauva, vauva on kipee. Mä oon vauvan äiti"). Äänteistä s korvautiu t:llä ja r l:llä. Ihan kohtuu ymmärrettävää kuitenkin vieraallekin. Tyttö alkoi puhua aika aikaisin, osin varmaan varhaisella päiväkodin aloituksella oli merkitystä.
Lisään, että täälläkin "eilen" on ainoa mennyttä aikaa kuvaava aikamääre. Sillä kerrotaan viime viikosta, viime kuusta, viime joulusta ja kaikesta menneestä ylipäänsä.
Tyttö 2v 5kk puhuu pitkähköjä lauseita, pää- ja sivulauseet käytössä. Käyttää preesensiä ja imperfektiä. Osaa kertoa päiväkotipäivästä tyyliin "Me askarreltiin ilmapalloja, minä tein pinkin." tai "Me leikittiin tänään Maijan kanssa kuraleikkejä ja kotia." Ei mitenkään poikkeuksellisen hyvin minusta, monet muutkin samanikäiset puhuvat yhtä hyvin. Mutta on sitten niitäkin, jotka sanovat vain yksittäisiä sanoja.
Meillä puhui myös esikoinen aikaisin, lauseita 1,5-vuotiaana. Jossain vaiheessa se ero hitaammin puhumaan alkaneisiin sitten vain tasoittui. Nyt 5-vuotiaana ei enää huomaa eroa.
Ei meillä 2v2kk puhu kuin kolmen sanan lauseita. Samoin kaverini saman ikäinen lapsi. Ovat sitten ilmeisesti jälkeenjääneitä.
Meidän 2v4kk poika puhuu epäselvästi (muut kun äiti ja isoveli ymmärrä) mutta pälpättää paljon ja on hyvämuistin ( tietää dinosurusten ja eläinten nimiä )
Isoveli oli samanlainen että oppi puhumaan myöhään, mutta ihan normaalit ovat :D molemmat pojat ovat aina tykänneet kirjoista ja luettu paljon, joten ei sekään aina vaikuta. Minä itse myös opin puhumaan myöhään ja myös isoveljeni joka rupes puhumaan 3 vuotiaana. Ehkä joku geenijuttu.
Veljellä on 2v9kk, kaverilla 2kk nuorempi. Kaverin tytöllä tulee jo aika selvä S ja R, puhuu tosi selkeästi. "Äiti saanko otta keksiä? Oot äiti ihan HÖPSSSÖ!" Ja veljen lapsi puhuu välillä niin nopeasti, ettei saa kunnolla selvää kun innostuu. S ja R ovat hakusessa. "Täti mulla on tua ikävä. Tain eilen lakkolin jotta on pelävaunu ja tillä voi kuljettaa hiekkaa!" Nyt kun mietin, taitaa sanavarasto olla laajempi tällä veljen muksulla.
2v6kk vanha poika osaa puhua kyllä melko hyvin ja pitkiäkin lauseita, mutta niissä ei ole yleensä ainakaan aikuisten mielestä mitään järkeä. Kun poikaa esimerkiksi tänään haettiin tarhasta, niin hän sanoi minulle ja hoitajalle, että "Minun kissani nimi on Lapanen. Sen hengitys haisee kissanruoalta. Minä pidän puskista, jos niissä ei ole piikkejä. Minä kaaduin eilen kotipihalla ja kun lääkäri kertoi, että otsaan tullut haava pitää ommella, niin se oli elämäni onnellisin päivä. Antakaa minun olla rauhassa". Poika tosin tippui isänsä sylistä päälleen lattialle vauvana.
2v 4kk, tyttö. Esim "Äiti, eihän mennä vielä kotiin, mulla on niin hauskaa ajella näillä mopoilla!"
Ei osaa ärrää ja aikamääreinä eilen ja huomenna.
Onko epänormaalia, jos ihan kohta 2,5v ei vielä puhu kuin korkeintaan 3-4 sanan lauseilla?
Ekat sanat tuli jo alle 1-vuotiaana ja 1,5-vuotiaana oli ehkä kymmenkunta selkeätä, oikein sanottua sanaa usein käytössä ja lisäksi paljon omia sanoja tai oikeiden sanojen osia. 2-vuotiaana oli ehkä 30-40 kunnon sanaa. 2v synttärien jälkeen leikattiin kireä huulijänne, jonka jälkeen välittömästi sanoja alkoi tulla koko ajan kiihtyvällä tahdilla: verbejä, adjektiiveja, vähän kaikkea. En tiedä, oliko leikkauksella merkitystä, mutta pisti silmään itsellä tuo ajankohdan yhteys. Sanoja on jo niin paljon, etten pysy niissä perässä. Joka päivä tulee uusia. Koko ajan on kyllä jotain kehitystä tapahtunut.
Ekat ihan muutamat 2-sanaiset lauseensa sanoi ehkä jo joskus noin 1,5v iässä (esim. ei ota). Vasta nyt n. 2v 3kk iästä alkoi kuitenkin enemmän käyttämään niitä. Nyt viimeisen parin kuukauden ajan on puhunut noita kolmen ja joskus neljän sanan juttuja.
Kielijänne oli erään lääkärin mielestä myös kireä ja se olisi myös ollut kuulemma syytä leikata. Sairaalan leikkaava lääkäri leikkasi kuitenkin vain huulijänteen. Puhe on kaiken kaikkiaan aika epäselvää ja äännevirheitä on aika paljon. Jotkut sanat sanoo kuitenkin tosi selkeästi. Kirjaimet saattaa myös mennä väärinpäin usein. Välillä osaa sanoa vaikka Pekka-kissa ja kohta se onkin Keppa-kissa.
Meillä 2v 7kk vanha poika, puhuu tosi selkeästi ja ymmärrettävästi.
- pitkiä lauseita, osaa esim. kertoa jonkun tapahtuman, missä oltiin eilen/mitä siellä oli/kuka siellä oli/mitä syötiin yms niin, että ulkopuolisetkin ymmärtävät
- aikamääreet ovat vielä vähän hakusessa, eli saattaa sanoa 'eilen', kun tarkoittaa viikko sitten
- r -kirjain puuttuu vielä, yrittää kuitenkin kovasti sitä harjoitella erilaisilla variaatioilla. Yleensä tuotoksena sellainen karjuva kurkku-R :D
- laulaa pitkiä lauluja nuotilleen
- käyttää painotuksia puheessa oikeissa kohdissa
Meillä on aina laulettu tosi paljon vauvasta asti ja luulen, että se on ollut tosi vahvasti kehittämässä pojan puhetta ja erityisesti tuota painotusta/intonaatiota yms.