Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen perusosa kattaa hygieniatarvikkeet ja vaatteet...

Vierailija
27.04.2017 |

Paljonkohan näille on jyvitetty rahaa? Itse ole käyttänyt hygieniaan tänä vuonna saippuan verran - 2 euroa - ja sitä on jäljellä vielä suurin osa, riittää varmaan vuoden loppuun okkein hyvin. Peseydyn joka päivä.

Vaatteita olen ostanut vimeksi joskus 2000 luvun alussa. Miksi tuohon sossutukeen on laskettu vaateraha kun kaikilla aikusilla on jo vaatteet eikä ne jää pieneksi. Vaatteet kuluu todella hitaasti jos niitä ei tahallaan hajota.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen tien saippuaa ja menee joku 15€ ja siinä on koko vuodeksi saippua ja joululahjoihinkin yleensä riittää :) Hiukset sitten tarttee shampoota ja hoitoainetta, pitkät hiukset ni menee n. 5€/kk. Dödö, siteet yms tekee suunnilleen 4-5€/kk. Hammastahna n. 1€/kk eli vuodessa menee joku 150€ hujakoille hygieniatarvikkeet.

Vierailija
22/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokkoset on markkinoiden paras sidemerkki, sen käyttäminen ei ole köyhäilyä!

Itse esim. hikoilen voimakkaasti, jalkapohjista, kainaloista, haaroista, rintojen alta. Voit kuvitella mitä se tekee vaatteille... Housut kuluu haaroista, kengistä kuluu pohjat. Kukaan etäisestikään aktiivinen ihminen ei käytä samoja kenkiä 15 vuotta, jollei pareja ole vähintään 20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi tosiaan käyttää toimeentulotuen perusosan mihin haluaa, mutta laskelmiinhan nuo perustuvat. Ruuan osuudeksi on laskettu 49 % perusosaksi. Muita en muista ulkoa, mutta sekä hygieniamenoihin (sisältäen myös kodin siivousaineet) ja terveysmenoihin on kumpaankin laskettu noin parikymppiä kuussa.

Vierailija
24/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin toimeentulotuella 1,5 vuotta enkä kyllä päivääkään olisi enää jaksanut. Kaikki vaatteet ja kengät alkoivat olla naurettavan kuluneita eikä tosiaankaan ollut varaa ostaa uusia lakanoita tai pyyhkeitä tai astioita, eikä myöskään ollut tarpeeksi usein varaa ostaa sellaista sampoota, joka ei ärsytä päänahkaani (minulla on atopia ja olen myös yliherkkä monille kemikaaleille). Lääkkeet toki maksetaan sossun kautta, mutta sampoota ei saa reseptille (paitsi ehkä ketokonatsolisampoota?), joten joskus päänahka oli aika hirveässä kunnossa kun ei ollut varaa ostaa ärsyttämätöntä sampoota.

Aina oli jokin asia loppu eikä ollut varaa heti ostaa. Milloin pyykinpesuaine, milloin kahvi, milloin juusto, milloin olisi tarvinnut ostaa ehjiä pikkareita, mutta ei ollut varaa.

Luulen, että ne jotka täällä kauhistelevat perusosan suuruutta, eivät ole pitkään eläneet niin pienillä tuloilla ja eläneet yksin. Yksinasuva joutuu hankkimaan kaiken itse tai olemaan ilman. Parisuhteessa on se toinenkin.

Tietysti jotkut ovat virtuooseja pihistelyssä ja saavat nautintoa siitä, etteivät laita rahaa lainkaan menemään tai enintään ostavat kaiken käytettynä. Itse en ole sellainen, vaan haluan ostaa pikkarini ja sukkani uutena ja haluan ostaa oikeankokoisia siistejä vaatteita (kirppareilta harvoin löytyy naisten kokoa 32, mutta kelpaa, jos löytyy). Enkä siivoa millään vanhoilla kalsareilla, vaan ostan ihan mikrokuituliinoja.

Vierailija
25/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi tosiaan käyttää toimeentulotuen perusosan mihin haluaa, mutta laskelmiinhan nuo perustuvat. Ruuan osuudeksi on laskettu 49 % perusosaksi. Muita en muista ulkoa, mutta sekä hygieniamenoihin (sisältäen myös kodin siivousaineet) ja terveysmenoihin on kumpaankin laskettu noin parikymppiä kuussa.

Ja vaatemenoihin (sisältäen jalkineet) 9 %.

Vierailija
26/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole mitenkään erikseen jyvitetty, eli jos saat saippuan sossusta käteen, jäisi rahamäärä saippuan verran pienemmäksi.

Se on tarkoitettu kattamaan tietyt tavanomaiset menot, joihin ei tarvitse eikä saa erikseen hakea rahaa. Ei missään sanota, että perustoimeentulo sisältää kampaaja- tai jalkojenhoitajakäynnit. Kampaajakäynteihin on vaikea saada erikseen lisää rahaa, mutta jos ammattilaisen tekemä jalkahoito on tarpeellista jonkun vakavan sairauden vuoksi, siihen voi saada.

Hampaiden harjaukseen ei monta euroa vuodessa mene eikä tarvitse edes samaa vanhaa harjaa pitkään käyttää, ja sitä perusrahaa on tarkoitettu myös siivous- ym. puhdistusaineisiin. Himosiivoojalla menee pölyimurin pusseihin enemmän rahaa kuin omaan hygieniaan.

Vierailija
27/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeahan on alunperin tarkoitus saada väliaikaisesti, niin että selviääei vaikean vaiheen yli. Kyllä työmahdollisuudet heikentyvät, jos sinulla ei ole siistejä vaatteita, hiuksia ja normaalisti hoidettua hygieniaa. Myös pyykkiä saa pestä ihan pesuaineella ja pitää kotia siistinä, pyyhkiä pyllynsä paperilla ja joskus ostaa vaikka uuden ripsivärin ihan sillä perusosalla! Ihan outoa ihmetellä tätä. Kateudestako on kyse?

Vierailija
28/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elin toimeentulotuella 1,5 vuotta enkä kyllä päivääkään olisi enää jaksanut. Kaikki vaatteet ja kengät alkoivat olla naurettavan kuluneita eikä tosiaankaan ollut varaa ostaa uusia lakanoita tai pyyhkeitä tai astioita, eikä myöskään ollut tarpeeksi usein varaa ostaa sellaista sampoota, joka ei ärsytä päänahkaani (minulla on atopia ja olen myös yliherkkä monille kemikaaleille). Lääkkeet toki maksetaan sossun kautta, mutta sampoota ei saa reseptille (paitsi ehkä ketokonatsolisampoota?), joten joskus päänahka oli aika hirveässä kunnossa kun ei ollut varaa ostaa ärsyttämätöntä sampoota.

Aina oli jokin asia loppu eikä ollut varaa heti ostaa. Milloin pyykinpesuaine, milloin kahvi, milloin juusto, milloin olisi tarvinnut ostaa ehjiä pikkareita, mutta ei ollut varaa.

Luulen, että ne jotka täällä kauhistelevat perusosan suuruutta, eivät ole pitkään eläneet niin pienillä tuloilla ja eläneet yksin. Yksinasuva joutuu hankkimaan kaiken itse tai olemaan ilman. Parisuhteessa on se toinenkin.

Tietysti jotkut ovat virtuooseja pihistelyssä ja saavat nautintoa siitä, etteivät laita rahaa lainkaan menemään tai enintään ostavat kaiken käytettynä. Itse en ole sellainen, vaan haluan ostaa pikkarini ja sukkani uutena ja haluan ostaa oikeankokoisia siistejä vaatteita (kirppareilta harvoin löytyy naisten kokoa 32, mutta kelpaa, jos löytyy). Enkä siivoa millään vanhoilla kalsareilla, vaan ostan ihan mikrokuituliinoja.

Atooppiselle ongelmapäänahalle paras on usein ohut perusvoide, jotka toimeentulotukea saavat saavat reseptilääkkeenä täysin ilmaiseksi. Marketista löytyy myös useita allergiasarjojen shampoita sekä vauvashampoita alle 3 € hintaan. Jos päänahka ärtyy niistäkin, kannattaa käyttää kokonaan sulfaatitonta pesuainetta kuten reilun euron maksavaa Doven hajusteetonta palasaippuaa. Ihan tutkitusti shampoot ovat samoja ainesosia, ei 20-30 € shampoo poikkea mitenkään 2-3 € shampoosta. Tästä varmaan joku mielensä pahoittaa, mutta minusta tuo shampoo-ongelma on malliesimerkki siitä, kuinka köyhyys on paljon muutakin kuin pienituloisuutta.

Minäkin tykkään siivota mikrokuituliinoilla. Niitä saa kolmen kappaleen pakkauksen kolmella eurolla, ja omani taitavat olla kaikki ainakin viisi vuotta vanhoja ja edelleen pelittävät ongelmitta.

Toimeentulotuen perusosasta 9 % on jyvitetty vaatetus- ja jalkinehankintoihin. Valtio antaa siis yli 500 € ilmaista vaaterahaa vuodessa puhtaana käteen. Jos siitä ei riitä ehjiin alushousuihin (marketin poistokorista alkaen 1 €) eikä jaksa vanhoja korjata, niin kai sekin on valinta tai sitten silkkaa henkistä köyhyyttä.

Vierailija
29/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen tien saippuaa ja menee joku 15€ ja siinä on koko vuodeksi saippua ja joululahjoihinkin yleensä riittää :) Hiukset sitten tarttee shampoota ja hoitoainetta, pitkät hiukset ni menee n. 5€/kk. Dödö, siteet yms tekee suunnilleen 4-5€/kk. Hammastahna n. 1€/kk eli vuodessa menee joku 150€ hujakoille hygieniatarvikkeet.

Opettele kirjoittamaan,en ymmärrä alkua.

Vierailija
30/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai osa rahasta on jyvitetty vaatteisiin, osa ruokaan jne. Laskelmat perustuvat ns. minimikulutukseen eli kyllä perusosan kokonaisuus muodostuu oletetuista minimimenoista. Toki ihminen saa käyttää perusosan toisinkin eli ostaa vaikkapa pelkkää saippuaa, mutta laskennallisesti kokonaissumma on kyllä jaettu osiin.

Vierailija
31/31 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy kampaajalla todellakaan pienipalkkaisena, sisko leikkaa. Hammastahna maksaa noin euron kuussa, saippua ja shampoo pari lisää. Oikeasti ihmettelen samaa kuin ap (en usko että on provo) että ei hygienian voi mennä niin paljoa kuussa. Mielestäni perustoimeentuen ei todellakaan tarvitsisi kattaa kampaajamenoja vaan ihan perusmenot kuten dödö ja halvin saippua. Sitten kun palaa taas töihin, voi ostella kalliimmat jutut.

Kyllä hygieniaa kuuluu muutakin kuin saippua, sampoo ja hammastahna. Entäs vessapaperi ja pyykinpesuaineet, tiski- ja siivousaineet. Hygieniaa nekin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi