Runsas verenvuoto 11. viikolla
Luulin jo saaneeni tänään keskenmenon, kun sain ilman mitään ennakkovaroituksia todella runsaan verenvuodon. Veri vain valui reisiä pitkin, ja säikähdin tietenkin ihan hirveästi. Naistentautien polilla ultrassa näkyi kuitenkin pikkuinen, joka ei tuntunut olevan moksiskaan, vaan heilutteli käsiä ja jalkojaan. Olen 11./12. viikolla, ultran mukaan olisi 11. viikko alkamassa. Nyt pelottaa kovasti, vuotoa on yhä (ja voi kuulemma jatkua pitkäänkin ilman että se välttämättä merkitsisi keskenmenoa), kahden viikon päästä on kontrolliaika. Syytä verenvuotoon ei löytynyt, ohjeeksi sain vain lepoa, runsaasti nesteitä (miksiköhän?) ja tietenkään mitään raskasta ei saa nostaa, eikä seksiä harrastaa.
Onko muita, jotka ovat kokeneet vastaavaa, mutta ovat yhä raskaana? Miten kaikki on mennyt?
Kommentit (11)
...mutta kerron kuitenkin kokemuksestani reilun kuukauden takaa. Kuulosti niin tutulta tuo kuvaus, 12. vko oli minulla menossa kun todella runsas vuotelu alkoi ja ultrassa näkyi pienokainen joka ei tuntunut olevan moksiskaan. Syytä vuotoon ei löytynyt, samat ohjeet annettiin minullekin ja kahden viikon päähän kontrolliaika. Kuitenkin jo samana iltana alko kivut ja hillitön vuoto suurten klönttien kera. Meidän pienokaiselle kävi siis hullusti. Kahden viikon päästä ei ollut enää mitään kohdussa. :(
Seuraile vointiasi, jos ei tule kipuja eikä vuoto lisäänny, eikä tule suuria hyytymiä tms. möykkyjä, ei varmaan oo hätäpäivää pikkuisella. Ja raskausoireet kertoo paljon, mulla ainakin alko jo parin päivän päästä vähenemään. Siis pahoinvointi, öiset vessareissut ja rintojen aristus.
Toivotan kaikkea hyvää ja toiveikasta mieltä! Onhan noita kaksosraskauksia tosiaan paljon, että toinen jostain syystä tulee pois. Ja runsaitakin vuotoja ilman että sikiöllä olis mitään hätää. Toivon sydämestäni että teillä kahdella on kaikki kunnossa!
helmikuulta on lähes samankaltainen. Minulla silloin viikkoja 12-13 ja yht' äkkiä alkoi todella runsas verenvuoto. Ultrassa vauva näytti voivan hyvin. Syyksi minulle sanottiin hematooma ja vuotoa kesti reilut kaksi viikkoa. Kipuja yms. mulla ei tuolloin ollut vaan verta rupesi vaan tulemaan ilman varoituksia erittäin runsaasti. Nyt kumminkin menossa jo rv 23+4 joten ei kannata heittää pyyhettä kehään vaikka varmaan pelottaa. Kyllä muakin pelotti.
Neppe05 rv 23+4
Kovasti kyllä pelottaa, vaikka eihän tälle asialle mitään voi. Nyt vuoto on kuitenkin loppunut, ja toivotaan, ettei uutta enää tule. Ehdin tosiaan käydä siinä veriseulassa ennen sitä vuotoa, tuloksia en ole vielä saanut.
Kuinka sinulla Rianna80 todettiin/epäiltiin kaksosraskautta, oliko se todettu jo aiemmin vai näkyikö sitten ultrassa jotain viitteitä siihen? Minulle ei lääkäri suostunut sanomaan mitään, edes mahdollisia syitä.
Terveydenhoitaja teki ultrauksen pari päivää ennen vuotoa (rv9) muttei huomannut mitään merkkejä kaksosraskaudesta. 100% varmuudella sitä ei ole todettu mutta kätilö ja lääkäri totesivat myöhemmin että kyse oli juuri kaksosraskaudesta kun ottaa huomioon kaikki seikat (riskikerroin seerumiseulassa, selittämätön verinen vuoto, jne..). Sanoivat ettei mikään muu voi olla syynä. Ja terveydenhoitaja sanoi ettei häntä ole koulutettu tarpeeksi havaitsemaan poikkeavuuksia kuten alkanutta kaksosraskautta joka on päätymässä keskenmenoon.
Jos vuoto on loppunut niin ota rennommin, itse pärjäsin sillä asenteella että tulee mitä tulee, asiaan en itse voi vaikuttaa.
sinnasinna:
Kovasti kyllä pelottaa, vaikka eihän tälle asialle mitään voi. Nyt vuoto on kuitenkin loppunut, ja toivotaan, ettei uutta enää tule. Ehdin tosiaan käydä siinä veriseulassa ennen sitä vuotoa, tuloksia en ole vielä saanut.Kuinka sinulla Rianna80 todettiin/epäiltiin kaksosraskautta, oliko se todettu jo aiemmin vai näkyikö sitten ultrassa jotain viitteitä siihen? Minulle ei lääkäri suostunut sanomaan mitään, edes mahdollisia syitä.
Ihan vilunväristykset menivät, kun luin viestiäsi !! Olet varmasti säikähtänyt todella kovasti :( Olet niin samoilla viikoilla kanssani, että jotenkin samaistuin sinuun....Huh huh, kaikenlaista sitä voi ollakin..MUTTA:
Pääasia, että masussa kaikki ok :) Nyt sitä lepoa sitten urakalla ja täällä on ainakin kaikki peukut ja varpaat pystyssä, jotta kontrolliultrassakin kaikki hyvin!!!
Koita jaksaa ja ajatella positiivisesti! Olihan tässä monella" myönteistä" kerrottavaa sinulle :)
Tsemppiterkuin: Je_Ni 12+1
laitan nyt vielä oman kokemukseni tähän.
Minulla alkoi runsas verenvuoto rv 10 viikolla pari päivää oli muutaman päivän pois ja alkoi taas 11 viikolla. minulla oli aika kovat mahakivut ja meninkin yöllä ensiapuun ja minut otettiin osastolle. Sain kipulääkettä ja odoteltiin aamuun. Olin ihan varma keskenmenosta, sitä lääkärikin epäili. Aamulla kuitenkin löytyi elävä sikiö ja pääsin kotiin. Ohjeet olivat samat kuin sinulla. Viikonpäästä ultrattiin taas ja löytyi toinen tyhjä pussi ja lääkäri epäili että olisi ollut alunperin juuri kaksoisraskaus ja toinen meni kesken. parin viikon päästä verenvuodosta alkoi ruskea vuoto jota jatkui melkein pari viikkoa. Ilmeisesti hyytymät valui pois. lääkäri varoitteli että ruskeaa vuotoa sattaa tulla vielä lisääkin. Kuitenkin sikiö on pysynyt hengissä ainakin tähän asti. Hirvittää tietysti tämmönen kun ei esikoisen odotuksessa ollut mitään ongelmia. Ja lepokin kotona on vähän vaikeaa vilkkaan 1,4 vuotiaan tytön kanssa.
Itse olen nyt ja toivon mukaan yhä raskausviikoilla 9+1. Mulla tuli kunnon verinen ryöpsähdys viikoilla kuusi ja sitä kanssa keskenmenona (neljäntenä jo) itkin. Vuoto kuitenkin päättyi yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Kävin kuitenkin gynepolilla tarkistuttamassa tilanteen ja ultrassa näkyi alkio pompottelevine sydämineen löytyi, mutta ilmeni myös se, että kyseessä oli ollut kaksosraskaus. Lääkäri sanoi tämän ihan varmaksi, niin selvästi kaksi pussia oli näkyvissä.Samoin kuvassa näkyi hemotoomaa, jonka lääkäri arveli itsekseen vuotavan ulos. Tämä vuoto sitten alkoikin reilu viikko sitten. Viikonloppuna vuotoa tuli reippaamminkin + pari isoa hyytymää ja kaikenlisäksi tämä kaikki kunnon menkkakipujen kanssa. Nyt hieman epätietoinen olo omasta tilanteesta, mutta huomenna olisi eka neuvolalääkäri, josko hän osaisi selvittää mitään. Sisätutkimusultraahan neuvolassa ei ole. Raskausoireita ainakin vielä on, onneksi!
Mutta tsemmiä sullekin! Itse yritän olla vielä luottavainen.
Jatkoa tähän reilun viikon takaiseen viestiini... Sain uudestaan samanlaisen verenvuodon viikonloppuna, mutta onneksi taas ultrassa näkyi ihan hyvävointinen sikiö.
Neuvolassa sain seerumisseulatuloksen, ja se oli 1:469, siis ihan normaali (rajahan on 1:250), mutta kaukana ensimmäisen raskauden " tuloksesta" , joka oli 1:13000. Mieleen on jäänyt myös, että jollakin ystävälläni oli 1:50000. Ymmärrän kyllä tuon testin luonteen, mutta mietin vain, että voisiko tämä olla " kohonnut arvo" , kuten esim. Rianna80:llä oli, vai onko se " kohonnut arvo" suurempi (=todennäköisempi) kuin 1:250? Yritin neuvolassa terveydenhoitajalta ja lääkäriltä kysellä tästä keskenmenneen kaksosraskauden mahdollisuudesta, mutta he eivät osanneet sanoa asiaan mitään.
Jostain syystä haluaisin näköjään kovasti löytää syyn tälle vuodolle... Ehkä se saisi mieleni vähän rauhallisemmaksi.
Vuosin verta rv 11-16 useita kertoja. Verta tuli todella valtavia määriä, kaikkien housujen läpi ja pitkin jalkoja valuen.
Luulin useamman kerran, että keskenmeno tuli mutta vauva pysytteli tyytyväisenä kyydissä.
Syytä asialle ei koskaan löytynyt.
Vuotoa keski pahimillaan viikon kerrallaan mutta silti se aina väheni ja loppui. Keskenmenossa kuulemma vuoto jatkuu ja runsastuu, ja sitten alkaa tulemaan kunnon hyytymiä?
Pidä lippu korkealla, sillä positiivinen ja iloinen mieli sekä lepo ja ruokalusikallinen konjakkia päivässä (viikon ajan) kuulemma ovat parhaat lääkkeet. Tuo konjakkijuttu on sitten vanhojen kätilöiden hoitokeino supistusten loppumiseen.
unsku rv 34+3
Minulla seerumiseulan+np-ultran+ikä (25v) yhteenlaskettu kohonnut arvo oli jopa 1/40, kuitenkin lapsivesipunktion mukaan odotan kromosomeiltaan tervettä poikaa.
Kyseessä oli sinullakin varmaan kaksosraskaus, se todella nostaa arvoa joko hiukan niin kuin sinulla tai paljon niin kuin minulla.
Lääkärit ja kätilöt eivät mielellään sano edes mikä on todennäköisesti ollut vuodon syy elleivät voi olla aivan varmoja. Lisäksi olen huomannut että perusterveydenhuollon ammattilaisilla (neuvola-terveydenhoitaja/terveyskeskus-lääkäri) ei ole riittävästi kokemusta/tietoa raskaudesta. Olen useasti tiennyt asioista enemmän kuin lääkäri joka on myöntänyt että " oli uutta tietoa" . Älkää käsittäkö väärin-kyllä heillä perustieto on mutta kun mennään " ongelmiin" kuten uhkaava keskenmeno ym. niin tieto on vähäistä.
Rv9 alkoi erittäin runsas vuoto, ultrassa kaikki ok. Vuoto kesti päivän ja muuttui tiputteluksi. Sitten uudestaan rv11 runsasta vuotoa joka muuttui parissa päivässä tiputtelu vuodoksi. Sitä jatkui rv17 saakka.
Kaikki on ok, nyt rv29+2. Oli todennäköisesti keskenmeno (kaksosraskaus).
Olitko muuten alkuraskauden seerumiseulassa (otetaan verikoe ennen rv12)? Jos olit niin siinä saattaa tulla kohonnut riskikerroin kromosomipoikkeavuuteen jos sullakin oli kaksosraskaus.