Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaspäivärahan/kuntoutustuenhaku ym. apuja

Vierailija
27.04.2017 |

Hei. Olen ollut viimeiset kolme neljä kuukautta alennetun toimeentulon varassa. Sitä ennen olin poliklinikalla tutkimusjaksolla mielenterveysongelmien vuoksi, josta myös sain burn outin. Sen takia pudottauduin tt-tuen varaan. Nyt kuitenkin haluasin hakea virallisesti tätä ns. oikeaa tukea. Hankin puhelin ajan muutaman viikon päähän omalle lääkärilleni että voin selittää tilanteeni. Nyt minua kuitenkin mietityttää että pitääkö minun olla työvoimatoimiston asiakas saadakseni sairas/kuntoutustukea. Ja kannattaako minun hakea työttömyystukea? Entä kuinkan todennäköistä on että saan sairaspäivärahaa tai kuntoutustukea? Minulla on tiedoissa selvästi taustaa mielenterveysongelmista ja eri käynneistä, mutta en ole osallistunut terapiaan säännöllisesti koska en jaksa sellaista. Enkä jaksa nytkään. Lääkkeinä käytän tällä hetkellä opamoxeja säännöllisen epäsäännöllisesti. Terveisin yhteiskunnasta syrjässä ollut ja nyt ulalla oleva.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
2/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sinulla on pätevä syy=sairaus, miksi et ole voinut ottaa työtä vastaan, eli saat tuon tt-tuen vähennyksen korjatuksi, menet Kelaan paikan päälle. Puhelimessa on vaikea selittää asioita, koeta saada aika varatuksi. Voit hakea kuntoutustukea B-todistuksella. On hyvin todennäköistä että saat kuntoutustukea esim. määräajaksi. Tarvitset ehdottomasti lausunnon hoitavalta lääkäriltäsi. Kun olet saanut lausunnon, ilmoittaudut työnhakijaksi, siltä varalta että kuntotustuki ei mene läpi. Moni joutuu olemaan sairaana työnhakija, tuolloin ei työtä tarjota, koska olet toimittanut B-lausunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nostan sinulle.

Vierailija
4/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, sinulla on pätevä syy=sairaus, miksi et ole voinut ottaa työtä vastaan, eli saat tuon tt-tuen vähennyksen korjatuksi, menet Kelaan paikan päälle. Puhelimessa on vaikea selittää asioita, koeta saada aika varatuksi. Voit hakea kuntoutustukea B-todistuksella. On hyvin todennäköistä että saat kuntoutustukea esim. määräajaksi. Tarvitset ehdottomasti lausunnon hoitavalta lääkäriltäsi. Kun olet saanut lausunnon, ilmoittaudut työnhakijaksi, siltä varalta että kuntotustuki ei mene läpi. Moni joutuu olemaan sairaana työnhakija, tuolloin ei työtä tarjota, koska olet toimittanut B-lausunnon.

Hei. Kiitos sinulle perinpohjaisesta vastauksesta :)

Vierailija
5/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Jos sinulla ei ole Kelan sairauspäivät täynnä, voit saada sairauspäivärahaa lääkärin kirjoittaman sairausloman perusteella. Sairauspivärahahakemuken liitteeksi lääkäri laatii B-lausunnon, ja Kela tekee viimekädessä päätöksen. Jos Kelan sairauspäivärahakausi on täynnä, haetaan kuntoutustukea. Kuntoutustuki haetaan samalla lailla, ja on yleensä jatkoa sairauspäivärahalle. Kuntoutustuki maksetaan eläkkeen nimellä, ja sen maksajina on työeläkeyhtiö (mikäli sinulla on sinne kertynyttä eläkettä) ja Kela. Työttömäksi työnhakijaksi sinun tulee ilmoittautua vain siinä tapauksessa, mikäli Kela hylkää sairauspäiväraha / kuntoutustukihakemuksesi. Toki varalta ilmoittautuminen ei haittaa, mutta siinä tapauksessa muista huolehtia, että työnhaku vajaakuntoisena työnhakija pysyy voimassa, ja toimitat tarvittavat todistukset myös te-toimistoon. Mikäli saat tuen Kelasta, ei sinun tarvitse olla te-toimiston kirjoilla. Eli nyt vaan lääkärille, ja kerrot tilanteesi ja vointisi mahdollisimman tarkasti, jotta B-lausunnosta saadaan kattava, lääkäri usein toimittaa sen suoraan Kelaan. 

Vierailija
6/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Nyt ensin hakeudut Te-keskuksen nettisivuilla työttömäksi työnhakijaksi jos et ole sitä vielä tehnyt. Tai ainakin päivitä tilanteesi sinne , että olet sairas ja et voi ottaa töitä vastaan. Sairauspäivärahaa saa melko helposti ja kun vuoden ollaan saikulla  niin sitten voi hakea kuntoutustukea. Sen saaminen onkin jo vaikeampi juttu ja aika usein haku empäonnistuu, mutta sitä ennen kannattaa sairausloman jälkeen heti hakeutua uudelleen Te-keskuksessa työttömäksi työnhakijaksi. 

Itsellemme kävi se juttu kun tuota ei tajuttu niin meni viiden kuukauden työkkärirahat saamatta,

Tuossa sairasloman hakemisessa kestää ainakin maks 1 kuukausi ennen kuin Kelalta päätös tulee, joten

suosittelen tuota työkkäriä ensin.

Vierailija
7/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös muistakin vastauksista :)

Vierailija
8/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien lisäksi kannattaa hakeutua sairaanhoidon piirin, että tilallesi voidaan tehdä jotain. Harmi että poliklinikalla tutkimusjakso oli sinulle liian raskas. olisit sanonut asiasta hoidon järjestäjälle, kyllä niillä on monia apu vaihtoehtoja tarjottavana. Minua ei esim kahden vuoden masennusjaksoni aikana ole laitettu terapiaan koska voimavat eivät ole sellaiset että siihen pystyisin.

Vierailija
9/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien lisäksi kannattaa hakeutua sairaanhoidon piirin, että tilallesi voidaan tehdä jotain. Harmi että poliklinikalla tutkimusjakso oli sinulle liian raskas. olisit sanonut asiasta hoidon järjestäjälle, kyllä niillä on monia apu vaihtoehtoja tarjottavana. Minua ei esim kahden vuoden masennusjaksoni aikana ole laitettu terapiaan koska voimavat eivät ole sellaiset että siihen pystyisin.

Vaadittiinko sinulta mitään vai mitä apuja sitten sait? Minä aina luulin että saadakseen sairaspäivärahaa ym. on pakko osallistua terapiaan. Minä olen omasta mielestäni toipunut tämän noin neljän kuukauden aikana, joskin itse alkuperäisiin ongelmiini liittyvät asiat ovat liian raskaita. Jaksan paremmin pitää huolta itsestäni ja yritän pikkuisen opiskellakin.

Vierailija
10/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään aiempiin vastauksiin vähän minäkin. Saadaksesi kuntoutustukea, sinulla täytyy olla kuntoutus-suunnitelma tehtynä tai työn alla. Kuntoutus voi olla juurikin lääkinnällistä kuntoutusta tai terapiaa. Sanot, että kumpaakaan et hyödynnä tällä hetkellä. Näihin vastauksiisi perustuen en usko sinun saavan kuntoutustukea. Jos suhtautumisesti kuntoutumiseesi muuttuu, asia on toinen.

Vierailija
11/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaadittiinko sinulta mitään vai mitä apuja sitten sait? Minä aina luulin että saadakseen sairaspäivärahaa ym. on pakko osallistua terapiaan. Minä olen omasta mielestäni toipunut tämän noin neljän kuukauden aikana, joskin itse alkuperäisiin ongelmiini liittyvät asiat ovat liian raskaita. Jaksan paremmin pitää huolta itsestäni ja yritän pikkuisen opiskellakin.

En tiedä seuraatko keskustelua enää, mutta vastaan kuitenkin. Aiemmin mainittu kuntoutussuunnitelma tosiaan tarvitaan, mutta se tehdään potilaslähöisesti.

Isellä alkuun oli psykologin kanssa juttelua ajottain. Jos oli raskas väsymysvaihe sai ihan suruutta perua tapaamisia ja pidentää tapaamisvälejä. samalla kokeiltiin psykiatrin kanssa erilaisia lääkkeitä. Taitaa olla sairaspäivärahan ehtona lääkinnällinen hoito, ehkä. Mutta jos et lääkkeitä halua käy noutamassa ja jätä ottamatta.

Kun vointini parantui vähän aloitettiin minullakin tutkimusjakso. ja täytyy sanoa ettei se mennyt minullakaan hyvin. kärsin joka tutkimuspäivä pahasta päänsärystä uupumuksen takia. Mutta näitäkin tutkimuksia sai suunnitella juuri voinnin mukaan.

Tuosta siirryin sitten kotikuntoutuksen piiriin jossa mielenterveys terkkarit auttavat arjen pyörittämisessä. tiskaillaan esim yhdessä.

Tollainen kuntoutus mulla tähän asti. Terapia sitten joskus.

Vierailija
12/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sinun pitää itse pystyä kertomaan, riittävän painokkaasti, sinua hoitaville henkilöille, että et jaksa/pysty käymään edes psyk.polilla sovitusti. Muuten käy helposti niin, että he kyseenalaistavat motivaatiosi hoitoon.

Vierailija
13/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten löytyy kans nettikuntoutusmateriaaleja ja luentoja;

arjen ja elämän suunnitteluapua juttelun lisäksi (esim puhuttu mitä tehdä pahassa paniikkikohtauksessa);

kuntoutusryhmiä, esim liikuntaa ja kahvittelua;

taideterapiaa varmaan kans

Jokaiselle räätelöidään oma kokonaisuus. Itsellä ainakin ollut mahtavat hoitajat pitkin masennusjakson. Ei ole tarvinnut tehdä mitään mitä ei ole pystynyt.

Vierailija
14/15 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti sinun pitää itse pystyä kertomaan, riittävän painokkaasti, sinua hoitaville henkilöille, että et jaksa/pysty käymään edes psyk.polilla sovitusti. Muuten käy helposti niin, että he kyseenalaistavat motivaatiosi hoitoon.

Jos sattuu ikävä hoitava henkilö voi ainakin yrittää vaihtoa. Itse olen kerran joutunut vaihtamaan kun hoitaja ei ymmärtänyt minua ollenkaan.

Vierailija
15/15 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vielä kiittämään muitakin jotka olivat vastanneet :) Kiitos. Minulla on tämä sivusto normaalisti blokattuna (aloituksessa olevat alapeukut varmasti kertovat miksi) joten en tule paikalle säännöllisesti. Pyörähdän taas jos tulee kysyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän