Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomalle lähdössä, egyptiin, vinkkejä?!

24.03.2006 |

Hei te kaikki jotka olette reissanneet vauveleidenne kanssa! Antaisitteko käytännönvinkkejä mm. lentokoneessa toimimiseen ja jos

olette sattumoisin egyptissä käyneet niin käytännönkokemuksia jne..

Olen itse reissannut paljon mutta nyt lähdemme poikamme 9kk kanssa ensimmäistä kertaa =)! Ajattelin vaan että jotain saattaa jäädä " huomaamatta" ja sitten ollaan lirissä... Siellähän on erilainen bakteerikanta joten maitohappobakteereita olen jo tiuhaan antanut.

Kaikenlaiset vinkit tervetulleita =)!

T: Matkakuumeinen Mammuli

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Egyptissä olen käynyt. Siellä todella tulee helposti mahavaivaa, eikä suomalaiset lääkkeet niihin auta. Silloin kannattaa käydä paikallisessa apteekissa. Ota mukaan käsidesinfiointiainetta ja kosteuspyyhkeitä. Älä kättele paikallisia. Ja tietysti lapselle aurinkorasvaa suurella suojakertoimella.

Vierailija
2/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

En ole myöskään käynyt vauvan kanssa, mutta raskaana ollessani kyllä. Valitettavasti se on tosi asia, että vain harva turisteista välttyy ns. mahataudista joka iskee rajuna. Itse säästyin siltä, mutta muut matkatoverit olivat tosi kipeinä. Maitohappobateeria syötiin ja joka välissä pestiin kädet desinfioiti aineella. Ainoa mihin en koskenut olivat rahat. Rahat ovat todella likaiset ja niissä muhii bakteereita. Ehkä se oli minun pelastus että vältyin taudilta. Niin kuin edellinen vastaaja kertoi että mikään suomalainen antibiootti ei sitten auta tautiin jos se iskee vaan täytyy käydä ostamassa paikallisesta apteekista lääkettä ja se kannattaa käydä jo ostamassa jo heti kun menette maahan. Tervetuliaistilaisuudessa opas kyllä kertoo mitä lääke on ja sitä voi käyttää jopa raskaana olevat. Lapsillekin sitö voi antaa, mutta en tiedä voiko niin pienelle. Toivottavasti matka menee teillä hyvin ilman mitään komplikaatioita. Egypti on kyllä näkemisen arvoinen paikka!!

Kipe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Oltiin Egyptissä Makadi bayssa siskoni perheen kanssa ja meillä oli mukana 3 vuotias ja 8 kk vanha vauva. Hyvin meni. Oikeastaan ei tehty mitään sen ihmeellisempää kuin juotiin pullovettä ja me aikuiset maitohappobakteeri-tabuja. Lapsilla pidettiin paita päällä auringossa ja paljon rasvaa ja tietty päähine.

Muuta en oikeen osaa neuvoa kun meillä meni reissu niin hyvin, mutta jos tulee mieleen niin kysy. Säästyttiin myös mahataudilta. =)

Vierailija
4/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkanjärjestäjä vakuutti että lastenruokia, vastikkeita jne. saa paikan päältä kun erikseen asiasta soitin ja kysyin hyvissä ajoin ennen matkaa.

No, yllättäen paikallisesta K-kaupasta (Abu Ashara, ainoa kunnon kauppa) ei vastiketta löytynyt, eivätkä pässinpäät oppaat tienneet mistään mitään. Yksi paikallinen hemmo sitten tiesi neuvoa että vastikkeen saa jauhona apteekista.

En tiedän millaista suomalainen vastikejauhe on, mutta sikäläinen jauhemaito oli hieman pahvimaisen makuista ja kelpasi pikkuiselle vain vähäisellä määrällä hedelmäsosetta terästettynä.

Samoin paikalliset vauvansoseet olivat hieman avuttomia, olisin ottanut enemmän mukaan Suomesta jos olisin tiennyt.

Onneksi meillä oli jonkin verran kotoa tuotua vauvanruokaa mukana, niin sitten kuitenkin loppujenlopuksi pärjäsimme viikon ihan hyvin. Kotoa tuotu puurojauhe oli hyvä juttu, samoin pullopussit ja erikoispullo.

Pikkuinen viihtyi matkalla Erittäin Hyvin, uimme ihanassa lämmitetyssä uima-altaassa vähintään kerran päivässä. Paljon pieni sai mieluista huomiota osakseen ja viihtyi.

Emme poistuneet hotellialueelta muuten kuin vauvanruuanhakumatkalle.

Päivää ennen paluuta sairastuin ensin minä, sitten mies ja lopuksi pikkuinen. Vaihtelevia ripuli-, kurkkukipu- ja kuumeoireita oli. Kotona lääkäri epäili rotavirusta, kun salmonellaakaan ei löytynyt. Lapsella tauti oli kaikkein lievin, onneksi!

Tautia on ollut Suomessakin jonkin verran, joten tuumasimme että olisimme voineet aivan hyvin saada sen Suomestakin.

Myönteisintä reissussa oli nähdä kuinka pieni nautti.

Vierailija
5/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle mukaan koneeseen.

Meillä ei tietenkään ollut, mutta ei me niitä olisi tarvittukaan.

Menomatkalla pikkuinen nukahti nousukiidon aikana ja nukkui tunnin, takaisin tullessa hän nukahti siinä vaiheessa kun kone alkoi laskeutua.

Vierailija
6/9 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme joulukuussa 6 kk vauvan kanssa Sharm El Sheikhissä ja reissu meni loistavasti. Ei ollut kenelläkään mitään vatsatauteja tms. eikä se oikeasti edes ole niin yleistä kuin " urbaanihuhu" antaa ymmärtää. Ei siellä mitään paikallisten kättelemistä tarvitse vältellä eivätkä rahatkaan ole yhtään sen likaisempia kuin muualla. Likaisiahan ne ovat kaikkialla ; )

Ota omat ruuat mukaan. Itse ratkaisin asian niin, että otin mukaan lihasosepurkkeja yhden per päivä ja keittelin siellä perunoita, porkkanoita, kesäkurpitsaa jne. ja tein niistä sosetta sauvasekoittimella. Hyvin toimi. Annoin banaania ja muita kuorittavia hedelmiä jälkkäriksi. Joitain makeita soseita oli myös mukana.

Korvikejauheet ja velli- ja puurojauheet oli myös mukana. NANia olisi saanut apteekista, mutta en edes katsonut hintaa. Purkkiruokia ei juurikaan ollut kaupoissa tarjolla. Yhtä makua taisi olla ýhdessä kaupassa.

Vaippoja oli, mutta ne olivat tosi kalliita ja vahvasti parfymoituja (Pampersit). Herkkäpeppuinen olisi saattanut saada niistä voimakkaan allergisen reaktion.

Käsien desinfiointiaineet oli mukana kuten aina reissatessa. Pojalle annoin pullovettä. Pullot huuhtelin tiskauksen jälkeen kiehuvalla paikallisella vedellä.

Mitäpä muuta...Hyvää matkaa!

Vierailija
7/9 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan lähdössä viikon päästä, ja lomaillaan koko huhtikuu siellä, tuttu paikka! Ollaan pääosin Kairossa, mutta käydään myös Punaisella merellä ja Alexandriassa. Mä olen jutellut lääkäreiden kanssa asiasta, ja meidän matka-valmistelut pitävät sisällään seuraavia juttuja:

Otettiin b-hepatiitti-rokotus pojalle ihan varmuuden vuoksi. Mukaan käsiendesinfiointiainetta, maitohappobakteereja (aloitetaan syömään huomenna), Osmosalia (ainoa, mitä niin pienelle voi ripulin yllättäessä antaa) ja paracetamol-suppoja. Näillä uskotaan pärjäävämme, kunhan muuten hygieniasta pitää huolen. Ruokaa tehdään itse, hedelmäthän ovat siellä taivaallisia ja niitä saa joka kulmalta, ja riisiä sitten lihan kanssa muussataan. Maitojauhepurkit otan mukaan Suomesta (Tuttelillahan on esim. sitä, johon on lisätty maitohappobakteereja). Kairossa on länsimaalaisia kauppoja, joista varmasti saa mitä vaan vaippojakin, joten en stressaa kauheasti. Ja mukaan lähtee miehen ja anopin lisäksi yksi nelikuukautinen vauveli äiteineen myös, niin eiköhän me siellä yhdessä pähkäillen pärjätä!

Mukavaa matkaa, nautitaan auringosta ja lämmöstä, vauvat ovat varmasti ihan onnessaan, kun loppuu tämä pukemis-riisumisrumba täällä koleahkoissa pohjolan säissä!

Vierailija
8/9 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi juttu tuli mieleeni. Ota hoitolaukkuun varmuudeksi vaikka nestemäistä Panadolia mukaan. Voi sitten lääkitä koneessa, jos vauvaa esimerkiksi sattuu korviin. Nousun ja laskun aikana kannattaa antaa suuhun pullo tai vähintään tutti.

Me laitettiin ennen koneeseen menoa myös noita jonkun aiemmin mainitsemia korvatippoja. Viime reissulla me ei niitä laitettu (poika oli silloin 8,5 kk) enkä pidä niitä kovinkaan tarpeellisina.

Ota muuten lentokenttää varten joku kantoväline mukaan. Täällä päässä oli kentällä rattaita, mutta ainakaan siellä Sharmin kentällä ei ollut mitään, ja poikaa oli kätevä kantaa Ergossa.

Vierailija
9/9 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin sharmissa kun neiti oli n. 7kk ja hyvin meni, kukaan meistä ei sairastunut!

Paikallisilta sai todella paljon huomiota. Kaikki tuntuivat rakastavan lapsia :)

Kaikki juotiin pullovettä, myös tyttö. Ehkä siksi ei sairastuttu.

Meillä oli lapsen ruoat ja vaipat mukana kotoa, ei viitsitty käyttää lomaa niiden metsästämiseen. Maidot tuli " omasta takaa" :D

Oltiin helmikuussa, joten ei ollut niin kuuma, lämmin kuitenkin. Tyttö viihtyi hyvin rattaissa.

Hellehattuja ja aurinkolasit mukaan ja hyvin auringolta suojaavia vaatteita.

Kantoliina tai Ergo tms on mahtava kentillä!! Meillä meni vaunut heti ruumaan, joten oltiin liinan varassa.

Paljon huumoria mukaan. Itse otan muuten seuraavalla kerralla jonkun isovanhemmistakin mukaan, niin saa itselle edes hetken omaa rauhaa :D