Synnytyskokemuksia OYSissä Oulussa?
Olen menossa tänä vuonna synnyttämään oyssiin. Millaisia kokemuksia ihmisillä on sieltä viime vuosilta? Oliko kätilöt mukavia? Kuunneltiinko sinun toiveitasi? Saitko helposti kivunlievitystä? Kaikki kokemukset otan kiitollisena vastaan. :)
Kommentit (16)
Missä asut? Myös Oulaisissa on hyvä synnäri ja mahdollisuus synnyttää altaassa.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa asun. Oulaisia mietin mutta ongelmana on lähinnä se, että meillä ei ole omaa autoa. Tästä syystä synnytän ihan oyssisä. Altaaseen en tahdo synnyttää eli se ei onneksi ole ongelma.
Oyssisä ei tullut liukuhihna oloa? Iso sairaala kuitenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa asun. Oulaisia mietin mutta ongelmana on lähinnä se, että meillä ei ole omaa autoa. Tästä syystä synnytän ihan oyssisä. Altaaseen en tahdo synnyttää eli se ei onneksi ole ongelma.
Ap
Ei ole OYS:sta kokemusta, mutta Oulaskangas Oulaisissa on kehuttu paikka, mutta onhan se 100 km Oulusta. OYS:sta kuuluu monenlaista mielipidettä, riippuu varmaan siitä sattuuko synnytys "ruuhka-aikaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole OYS:sta kokemusta, mutta Oulaskangas Oulaisissa on kehuttu paikka, mutta onhan se 100 km Oulusta. OYS:sta kuuluu monenlaista mielipidettä, riippuu varmaan siitä sattuuko synnytys "ruuhka-aikaan".
Mietin tätä ruuhka-aikaa myös. Milloinkohan sielä yleensä on ruuhkaisimmat ajat vuodesta, että sattuukohan omalle kohdalle. Vai onkohan ihan sattuman kauppaa. En sinällään pelkää jääväni vailla hoitoa vaikka ruuhka olisikin, mutta kuullut monesta muusta sairaalasta ihan tälläkin palstalla semmoisia kauhutarinoita, että vahvempiakin hirvittää. Oyssistä taas näyttää olevan aika vähän kokemuksia netissä ylipäätänsä.
Oulaisten sairaala minua kiinnostaisi muuten pienempänä paikkana, mutta bussilla tai taksilla tulisi turhan kalliiksi ja ei viitsi nakittaa ketään tuttavapiiriistä ajamaan sinne ties mihin aikaan päivästä, kun synnytys alkaa.
Ap
Minä synnytin niin, että sekä synnytyssalit, että osasto oli täynnä. Henkilökunta oli mukavaa ja kätilöt, jotka kohtasin olivat ammattitaitoisia. Kiire näkyi tietyllä tapaa,mutta ei sinänsä vaikuttanut niin että olisi tuntunut ettei hoitoa/neuvoja saa. Varsinkin ensisynnyttäjänä koin, että sain paljon neuvoja imetykseen ja varsinkin yksi kätilö oli todella kannustava ja ihana imetyksen ohjauksessa. Toisella kertaa sai olla enemmän omissa oloissa ja sehän on hyväkin.
Lapsiluku on täynnä, mutta jos vielä joskus synnyttäisin, niin ihan positiivisin mielin menisin OYSiin.
Niin, ja mun kokemukset on 2-5 vuoden takaa, jos sillä on jotain merkitystä. ☺
Vierailija kirjoitti:
Minä synnytin niin, että sekä synnytyssalit, että osasto oli täynnä. Henkilökunta oli mukavaa ja kätilöt, jotka kohtasin olivat ammattitaitoisia. Kiire näkyi tietyllä tapaa,mutta ei sinänsä vaikuttanut niin että olisi tuntunut ettei hoitoa/neuvoja saa. Varsinkin ensisynnyttäjänä koin, että sain paljon neuvoja imetykseen ja varsinkin yksi kätilö oli todella kannustava ja ihana imetyksen ohjauksessa. Toisella kertaa sai olla enemmän omissa oloissa ja sehän on hyväkin.
Lapsiluku on täynnä, mutta jos vielä joskus synnyttäisin, niin ihan positiivisin mielin menisin OYSiin.
Niin, ja mun kokemukset on 2-5 vuoden takaa, jos sillä on jotain merkitystä. ☺
Oho. Mihin ne sut laitto synnyttämään vai olitko yksi onnekkaista jotka sai synnytys salin? :D
ap
Myös minun mennessä synnyttämään, olivat synnytyssalit ja osasto täynnä. Synnytysosastolla on salien lisäksi 2 tarkkailuhuonetta,toisessa näistä synnytin. Käsittääkseni on aika yleistä että saliin ei pääse, OYS on aina enemmän tai vähemmän ruuhkainen. Muuten ihan hyvä kokemus, onhan se kyllä myös tuurista kiinni minkälainen kätilö sattuu..
Niin ja koska osasto oli täynnä, minun piti makoilla sairaalan käytävällä paareilla vauva kainalossa useampi tunti. Se oli aika epämiellyttävää, synnytys kesti lähes 30h joten olisin kaivannut kovasti unta,lepoa ja rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja koska osasto oli täynnä, minun piti makoilla sairaalan käytävällä paareilla vauva kainalossa useampi tunti. Se oli aika epämiellyttävää, synnytys kesti lähes 30h joten olisin kaivannut kovasti unta,lepoa ja rauhaa.
Tuo on yksi niistä asioista mitä pelkään. Että joutuisi jossain käytävällä makaamaan missä ihmiset tulee ja menee. Odotan esikoista, joten olisi kiva saada tutustua siihen tulokkaaseen ihan omassa rauhassa. Vaikka huoneissa nyt onkin muita, niin on se silti intiimimpi kun käytävä.
Ap
Nuorimman synnytin 2015 ja synnytyksestä jäi kyllä ihan hyvä mieli. Kiire heillä on toki, mutta ei se silleen hoidon laatua heikentänyt että sain tarvitsemani hoidon kyllä ajallaan. Ponnistusvaiheessa mua auttoi vähän vanhempi, kokenut kätilö ja hänestä on pelkkää hyvää sanottavaa: huolimatta siitä, että vauva oli iso ja tuli pikkaisen hankalassa asennossa mulla ei tullut repeämiä. Kokeneella kätilöllä oli kyllä tässä osansa, kun niin jämäkästi neuvoi milloin kannattaa ponnistaa ja käden taidotkin olivat todella hyvät. Kivunlievitystä sain ajoissa ja riittävästi.
Osastolla sitten ovat ehkä vähän liiankin innokkaita sen imetysohjauksen kanssa (tämä oli mun kokemukseni, kun kuitenkin olin imettänyt ennenkin). Siellä ei muuten päässyt lepäämään ollenkaan. Suurin osa hoitajista oli kiireestä huolimatta erittäin ystävällisiä, avuliaita ja huolellisia. Kyllä siellä kuitenkin vieläkin kätilöstä riippuu, miten sujuu.
Näyttävästi sieltä ei ihmisillä ole mitään kauhukokemuksia. Ainoastaan tuo, että jos on kiire voi joutua käytävällä odottamaan. Eli hyvin mielin menen sinne synnyttämään sitten.
Ap
Itsellä kokemus on jo kauempaa, joten en tiedä onko meno muuttunut. Elokuussa 2009 Oys oli tupaten täynnä synnyttäjiä ja kiire näkyi aivan mahdottomana tohelluksena ja "pikkuvirheinä". Ei mitään maata kaatavaa, mutta sellaisia pikku juttuja toisensa jälkeen, mitkä tekivät synnyttäjän olon tukalaksi ja antoivat epävarman ja sellaisen heitteille jätetyn olon. Esim. verinäytteen ottaja tupeksi näytteen otossa niin, että sänky muistutti lähinnä jotain teurastuspaikkaa. Ja en liioittele yhtään. Sotkun nähnyt kätilö (joka kyllä vaikutti ammattitaitoiselta, mutta hän ei tietenkään ollut koko aikaa töissä) tuli seuraamaan vierestä kun näytteenottaja tuli seuraavan kerran pistämään. Eli ilmeisesti ei ihan normisettiä ollut joutua sellaisen teurastuksen kohteeksi. Selkään jätettiin kanyyli moneksi päiväksi, enkä päässyt suihkuun. Pyysin monta kertaa että joku hoitajista ottaisi sen pois, kukaan ei kuitenkaan vaivautunut (ilmeisesti luulivat että selässä oli vain teipit, ja varmaankin naureskelivat "avutonta" uutta äitiä, joka ei edes teippejä saa itse selästä pois. Kun eräs kätilö vihdoin ryhtyi ottamaan teippejä pois, oli hänen ilmeensä melko "hinnaton". "Ai jaa, täällä oli vielä nämäkin..") Tässä nyt vain pari esimerkkiä. Olo oli aika turvaton ja tuli sellainen vaikutelma että synnyttäjät häiritsivät muuten niin hyvän synnytysosaston toimintaa. Osalla kätilöistä ei ollut minkäänlaista tajua toisten ihmisten huomioimisesta. Esim. aamuyöstä kolmen aikaan tultiin tuomaan huoneeseen kolmatta potilassänkyä kauhean naurunremakan, isoäänisen keskustelun ja kolistelun kera. Aikansa kesti ennen kuin huone oli järjestetty niin, että sänky sinne sopi. Sen kolistelun ja kovaäänisen metelöinnin ansiosta meidän molempien huoneessa jo olleiden äitien vauvat heräsivät. Mutta sänky tuli kaiken ähellyksen jälkeen paikalleen. Toivon tosiaan että sitä välinpitämätöntä asennetta äitejä (ja muita potilaita) kohtaan ei olisi, mutta pahoin pelkään että toivon turhaan. (Sukulainen joutui ihan vasta pienen rutiini leikkauksen jälkeen teholle, kun leikkaushaava vuoti, eikä asialle tehty mitään vaikka omaiset asiasta huomauttivat. Odoteltiin lääkäriä niin kauan paikalle, että ihminen vuoti lähes kuiviin.) Tiedän että nämä kokemukset kuulostavat uskomattomalta, mutta joka sana on totta. Se on sitä nykyaikaista terveydenhuollon tehokkuutta.
Itse kävin synnyttämässä esikoiseni OYSissa 2015, ja kokemus oli pelkästään positiivinen! Silloin ei ollut ruuhkaa ja henkilökunta oli kaikin puolin osaavaa, varsinkin ponnistusvaiheessa kätilö oli ihan mahtava. Sain hyvää ohjausta ja kannustusta, ja koko ajan tunsin olevani osaavissa käsissä. Vauva oli isokokoinen (4,5 kg), ja olin etukäteen pelännyt synnytystä paljon, mutta kaikki meni oikein hyvin. Osastolla en kauheasti viihtynyt huonekaverin valvomisen takia, mutta se nyt on ihan tuurista kiinni, kuka siihen vieruspetiin sattuu. Ihan turvallisin mielin uskallat varmasti sinne mennä! :)
Itse synnytin siellä viime kesänä, kokemus oli käynnistyksen takia äärimmäisen kivulias mutta sehän ei toki siellä synnyttämisestä johtunut :) Kätilöt olivat ammattitaitoisia ja ystävällisiä. Kesän lopulla oli hieman ruuhkaa, pääsin kyllä saliin mutta anestesialääkäriä joutui odottamaan pitkään epiduraalin saamiseksi. Osaston lääkäri antoi kuitenkin odotellessa muita puudutteita. Kipulääkkeitä siis saa. Kätilöt ja lääkärit seurasivat tarkkaan minun ja vauvan vointia, olivat ystävällisiä myös miehelle. Itse en edes harkitsisi Oulaskankaan sairaalaa, ikinä ei tiedä jos hätätilanne sattuu. Oyssissa on kuitenkin hyvät valmiudet ja teho-osastot. Vauvan kanssa sain hyvää ohjausta, imetyksessä autettiin ja saimme olla rauhassa. Ruokakin oli hyvää! Hieman kiireentuntua näki siinä, että kotiuttivat melko nopeasti vaikka itseä jännitti paljon. Tsemppiä synnytykseen!
Kaks kertaa oon Oysissa synnyttänyt, viimeksi puoli vuotta sitten. Kätilöt tosi mukavia sekä synnärillä, että osastolla. Kaikkea sain mitä vaan pyysin :D Hyvillä mielin sinne voi mennä synnyttelemään!!