Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?

Vierailija
26.04.2017 |

Oli kyse sitten Phuketin yöelämästä tai Prahan kulttuurinähtävyyksistä, mistä tunnistat suomalaisen turistin kotimaan ulkopuolella?

Kommentit (229)

Vierailija
181/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisia erota. Olen asunut Euroopassa ja muualla Suomen ulkopuolella, ja nytkin asun ulkomailla, eikä minua tunnisteta suomalaiseksi. Aksentti kun huomataan ulkomaalaiseksi, kysytään, olenko Hollannista tai Saksasta, joskus minulle on yritetty puhua venäjää, ja joskus espanjaa.

Kaikissa maissa on ne siistimmin pukeutuvat ja sitten ne homsummat. Käsittämätön ajattelutapa, että vain Suomessa olisi taviksia. Suomessakaan muuten Helsinki ei ole se ainoa paikka, missä on pukeutumiseensa huomiota kiinnittäviä ihmisiä. Ja amerikkalaisilla on järkevät kengät aina ja kaikkialla.

Vierailija
182/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtunee, mutta minua ja miestäni luullaan useimmiten saksalaisiksi tai ruotsalaisiksi turistikohteissa. Ollaan paljon matkusteltu, ja aina sama juttu. Ollaan hyvin säilyneitä yli viisikymppisiä, ehkä hiukka hipahtavia:) eikä olla tuppisuita.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika monet suomalaiset tunnistaa ulkonäöstä ja pukeutumisesta. Varsinkin vähän enemmän maalta tulevat, jotka pukeutuu aika stereotyyppisen suomalaisesti. Juurikin tytöillä ja naisilla ne legginsit ja tunikat, suomalaisten pikkutyttöjen hiukset on harvoin laitettu nätisti jne. Nuorempaa polvea, varsinkin isommissa kaupungeissa asuvia, ei sitten en tunnistakaan niin helposti. Jos ihminen on yhtään kiinnostunut vaatteista ja ulkonäöstä(niin oma kuin lapsen), niin perhettä harvemmin tunnistaa suomalaiseksi. Paitsi, jos on päästä varpaisiin suomalaisessa lastenvaate designissa.

Meitä ei ole koskaan veikattu suomalaisiksi ulkomailla. Aina saksa- tai ruotsalaiseksi. Mikä sekin on hassua, kun lapsi puhuu hyvää englantia jo nyt nelivuotiaana.

Vierailija
184/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika monet suomalaiset tunnistaa ulkonäöstä ja pukeutumisesta. Varsinkin vähän enemmän maalta tulevat, jotka pukeutuu aika stereotyyppisen suomalaisesti. Juurikin tytöillä ja naisilla ne legginsit ja tunikat, suomalaisten pikkutyttöjen hiukset on harvoin laitettu nätisti jne. Nuorempaa polvea, varsinkin isommissa kaupungeissa asuvia, ei sitten en tunnistakaan niin helposti. Jos ihminen on yhtään kiinnostunut vaatteista ja ulkonäöstä(niin oma kuin lapsen), niin perhettä harvemmin tunnistaa suomalaiseksi. Paitsi, jos on päästä varpaisiin suomalaisessa lastenvaate designissa.

Meitä ei ole koskaan veikattu suomalaisiksi ulkomailla. Aina saksa- tai ruotsalaiseksi. Mikä sekin on hassua, kun lapsi puhuu hyvää englantia jo nyt nelivuotiaana.

Kukas sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse...-

Vierailija
185/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yleisimmästä naisen nimestä Thi Nguyen

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005187229.html

Vierailija
186/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan tässä keskustelussa ei varmasti ole yhtään tuollainen minkälaisiksi suomalaisia kutsutaan? :D Kaikki ovat toki itse muihin sulautuvia kosmopoliitteja ja true maailmanmatkaajia.

Sitähän ei kysytty. Minua luullaan tosin aina ulkomaalaiseksi Suomessa. Olisi mukavaa, jos ei aina kyseltäisi, mistä olen tulossa. No, Riihimäestähän minä.

Aito Riihimäkeläinen tietää, että se on Riihimäeltä ei Riihimäestä.

Vierailija
187/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin turistirysissä suomalaiset kyllä useimmiten tunnistaa. Esim. muunmaalaisilla naisilla on harvemmin paksuihin käsivarsiin ympättyjä isoja tatuointeja ja violetinpunaiseksi/mustaksi värjätyt hiukset. Ja äijillä risuparta ja hihaton paita. Pissistyttösillä on groucho marx -kulmakarvat ja feikkisilmäripset mallia hämähäkki.

Vierailija
188/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan tässä keskustelussa ei varmasti ole yhtään tuollainen minkälaisiksi suomalaisia kutsutaan? :D Kaikki ovat toki itse muihin sulautuvia kosmopoliitteja ja true maailmanmatkaajia.

Sitähän ei kysytty. Minua luullaan tosin aina ulkomaalaiseksi Suomessa. Olisi mukavaa, jos ei aina kyseltäisi, mistä olen tulossa. No, Riihimäestähän minä.

Aito Riihimäkeläinen tietää, että se on Riihimäeltä ei Riihimäestä.

Ei kai tänne nyt tarvitse oikeita tietojaan antaa? Tuo oli vain esimerkki.

Vierailija
189/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninuniinuuninuniinuunii!

Vierailija
190/229 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- junttimainen, oman kulttuurin ja kielitaidon tietynlainen häpeäminen. Saatetaan osata hyvinkin kieliä verrattuna esim.  moniin kansoihin, mutta ei uskalleta puhua kun mietitään mitä muut ajattelee jos sanon jotain väärin

- Käytöstapojen puute monissa asioissa: Ei sanota please, kun tilataan jotain.  " van pik pier", " Ai teik van hampurger and she teik van pasta polokneese,  ei jätetä tippiä maissa jossa se on olennainen osa kulttuuria,

-  tietty metsäläisyys ( jos nähdään joku erikoisesti pukeutunut ihminen, niin jäädään toljottamaan suu auki, tuupitaan kaveria, kato mikä friikki. ) Ei osata pukeutua esim. illallisille tai kaupungille. Täälläkin joku mainitsi, että suomalaisilla perheillä on tietyt uniformut, joista kyllä erottuu massasta.  Marimekon kukkahuivit naispuolisilla päässä, miehillä Dressmanin khakishortsit ja sandaalit. Mies todella yleensä laahustaa muun porukan jäljessä , mamma kävelee kiireisen näköisenä huolestunut ilme naamallaan, kun etsitään Jimi_petterille vessaa. Kaikista junteimmilla aikuisilla on mainos-paidat esim. " Karjalasta kajahtaa-paita",  Tai " Kiitos"-paidat, farkkushortsit, jotka leikattu saksilla vanhoista farkuista. Naisilla   pinkki tuubitoppi, jotta  löllöjen käsivarien massiiviset tatuoinnit pääsevät näkyville, joku trikoominihame ja linttaan astutut haisevat ballerinat tai jotkut mauttomat tolppa-korkokengät

-asioita ajatellaan sen mukaan, että Suomi on kaiken keskipiste ja kaikkea verrataan suomalaiseen kulttuuriin.  Saatetaan puhua suomea oikein hitaasti, jospa se thaimaalainen tarjoilija sitten ymmärtäisi

n, Eräskin mies huusi kovaan ääneen " iiiiiiisssoooooo   olluutt, ymmäärrräätkö"...No ei ymmärtänyt vaikka miten jankkasi...

-UV-asut on toki käteviä, mutta joskus se menee jo liiallisuuksiin. Jos mennään vähäksi aikaa altaaseen, niin kaikki lapset on verhottu koko kropan peittäviin UV-asuihin. Miehellä on yleensä kaljamaha 30-vuotiaasta ylöspäin, tai toinen ääripää on hintelä ja treenaamaton  kroppa. Naiset yleensä  leveäharteisia, lattapeppuisia, vatsat pömpöttäviä.

Vierailija
191/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisia erota. Olen asunut Euroopassa ja muualla Suomen ulkopuolella, ja nytkin asun ulkomailla, eikä minua tunnisteta suomalaiseksi. Aksentti kun huomataan ulkomaalaiseksi, kysytään, olenko Hollannista tai Saksasta, joskus minulle on yritetty puhua venäjää, ja joskus espanjaa.

Kaikissa maissa on ne siistimmin pukeutuvat ja sitten ne homsummat. Käsittämätön ajattelutapa, että vain Suomessa olisi taviksia. Suomessakaan muuten Helsinki ei ole se ainoa paikka, missä on pukeutumiseensa huomiota kiinnittäviä ihmisiä. Ja amerikkalaisilla on järkevät kengät aina ja kaikkialla.

Tottakai jokaisessa maassa on omat taviksensa, ei kai tässä ketjussa siitä ole ollut kyse.

Mutta kyllä minä ainakin usein tunnistan muut suomalaiset ulkomailla, viimeistään aksentista, mutta aika usein jo ennen kuin kukaan ehtii avata suutaan, jo ulkonäöstä. Jollain kummallisella tavalla, jota ei aina osaa oikein selittääkään. Piirteet vain ovat useimmiten jollain suomalaisella tavalla pehmeät ja maalaismaiset, ja siis tietysti ihan siitä riippumatta, mistä päin Suomea on kotoisin.

Kyllä pottunokka aina toisen pottunokan tuntee, niin sanoakseni :)

Vierailija
192/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän niitä aina tunnista mutta sanotaan kärjistetysti että : hyvin vaalea iho, korkeat poskipäät, vaaleantukka tai ns. kanaperse josnon yli 50v, pieni keskivartalopyöreys tai tappijalat (tasapaksu pötikät), ilmeetön tai 'äkäisen' näköinen (ei kumminkaan ole äkäinen vaan totinen ja mietiskelee otsarypyssä, suht hiljainen (jos puhuu niin puhuu hiljaa) tai sitten on selvästi humalassa ja kovaääminen.

Vierailija
193/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- junttimainen, oman kulttuurin ja kielitaidon tietynlainen häpeäminen. Saatetaan osata hyvinkin kieliä verrattuna esim.  moniin kansoihin, mutta ei uskalleta puhua kun mietitään mitä muut ajattelee jos sanon jotain väärin

- Käytöstapojen puute monissa asioissa: Ei sanota please, kun tilataan jotain.  " van pik pier", " Ai teik van hampurger and she teik van pasta polokneese,  ei jätetä tippiä maissa jossa se on olennainen osa kulttuuria,

-  tietty metsäläisyys ( jos nähdään joku erikoisesti pukeutunut ihminen, niin jäädään toljottamaan suu auki, tuupitaan kaveria, kato mikä friikki. ) Ei osata pukeutua esim. illallisille tai kaupungille. Täälläkin joku mainitsi, että suomalaisilla perheillä on tietyt uniformut, joista kyllä erottuu massasta.  Marimekon kukkahuivit naispuolisilla päässä, miehillä Dressmanin khakishortsit ja sandaalit. Mies todella yleensä laahustaa muun porukan jäljessä , mamma kävelee kiireisen näköisenä huolestunut ilme naamallaan, kun etsitään Jimi_petterille vessaa. Kaikista junteimmilla aikuisilla on mainos-paidat esim. " Karjalasta kajahtaa-paita",  Tai " Kiitos"-paidat, farkkushortsit, jotka leikattu saksilla vanhoista farkuista. Naisilla   pinkki tuubitoppi, jotta  löllöjen käsivarien massiiviset tatuoinnit pääsevät näkyville, joku trikoominihame ja linttaan astutut haisevat ballerinat tai jotkut mauttomat tolppa-korkokengät

-asioita ajatellaan sen mukaan, että Suomi on kaiken keskipiste ja kaikkea verrataan suomalaiseen kulttuuriin.  Saatetaan puhua suomea oikein hitaasti, jospa se thaimaalainen tarjoilija sitten ymmärtäisi

n, Eräskin mies huusi kovaan ääneen " iiiiiiisssoooooo   olluutt, ymmäärrräätkö"...No ei ymmärtänyt vaikka miten jankkasi...

-UV-asut on toki käteviä, mutta joskus se menee jo liiallisuuksiin. Jos mennään vähäksi aikaa altaaseen, niin kaikki lapset on verhottu koko kropan peittäviin UV-asuihin. Miehellä on yleensä kaljamaha 30-vuotiaasta ylöspäin, tai toinen ääripää on hintelä ja treenaamaton  kroppa. Naiset yleensä  leveäharteisia, lattapeppuisia, vatsat pömpöttäviä.

Hahaha!!! :D kuulostaa halvimmalla viikon pakettimatkalta johonkin espanjan, Turkin (tai Bhuket) kohteeseen :) puuttuu, että miehellä on paikallinen halvin oluttölkki kourassa ja nainen nuhtelee siitä (kin)

Vierailija
194/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Singaporen lentokenttä, monen tunnin odotus. Väkeä ihan täynnä. Sitten tuli keski-ikäinen pariskunta, jolla vanhat lenkkarit jaloissa ja reput, kulahtaneet vaatteet. Arvasin että suomalaisia, ja niin ne oli.

Sitten tuli muitakin, joilla reput selässä. Suomalaisia.

Kaikilla muun maalaisilla oli matkalaukkuja (vedettävä käsimatkatavara) tai kauniita kasseja, salkku.

*minulla oli rinkka ruumaan menossa ja kassi*

Hih. Mulla on aina reppu selässä. Menin sitten töihin (3 km/suunta), kauppaan 2km, kaupunkiin 7km, päivävaellukselle, vaellukselle( no tällöin on kyllä rinkka), tai ulkomaan reissulle.

Kävellen / pyörällä menen joka paikkaan.

Lentokoneesssa pakkaan sinne lääkkeet ja uikkarit ja aurinkolasit.

No myönnän toki, jos käyn ihan kaupungin keskustassa jää reppu kotiin.

Kaupunkieppuni on nähnyt mm. Pietarin , Lontoon, Pariisin, Tukholman , Oslon, Tallinnan, Prahan, Ateenan, Milanon.

Krakovan. Kaupunkireissuja teen harvemmin. Ja niilläkin reissuilla taittuu usein matkaa kävellen 10-30 km/päivä. Lentolaukkuun pakkaan sitten muut tavarat.

Vaellusreppu onkin nähnyt sitten paljon enemmän. Viimeisimpänä Kilmanjaron.

Ja tosiaankin laitan repun selkään ja vaelluskengät jalkaan myös matkan ajaksi. Ne kun vievät eniten tilaa/painavat eniten.Sipsuttelukengät kulkee matkalaukussa.

Reppuselkäinen reissaaja.

Vierailija
195/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistanpa itseni monesta kuvauksesta! En juurikaan meikkaa kotioloissakaan,miksi sitten matkoilla?

Hiustenkin olen antanut rauhassa harmaantua. Pukeudun mukavasti- urheilusandaaleissa voi kävellä

kilometritolkulla ja paljaat jalat ikävästi hikoilevat niissä joten käytän lyhytvartisia pikkusukkia.

Vaatteita ostan todella harvoin ja puolitoistametrisenä tasapaksuna pötikkänä niitä on vaikea löytää, joten

ulkoinen habitukseni taitaa olla aika säälittävä! Mutta mitäpä siitä, matkustan mielelläni enkä kiinnitä

toistenkaan ulkomuotoon huomiota- kukin tyylillään!

Vierailija
196/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punakasta (palaneesta) ihosta, hyppyrinenästä, ohuesta ylähuulesta, pulleista poskista, olemattomista ripsistä ja kulmista, huonosta ryhdistä, tatuoinneista, repuista, feikkicrocseista, urheilusandaaleista. Miehet lyhythihaisista ruutupaidoista, reisitaskuhousuista tai -sortseista. Naiset leggingseistä tai capreista, tunikoista tai narutopeista, päähuiveista. Lapset riemunkirjavista printtivaatteista.

Tämä on aika tyhjentävä!

Hehe... noista tunnistan ainoastaan caprit mutta nekään ei ole sellaiset lököttävät monitaskulliset "lomamallit". Kyllä, käytän niitä jopa töissä/kaupunkilomilla mutta en koskaan läskipohjaisten sandaalien tai feikkicrocsien kanssa vaan  ballerinojen tai matalahkojen korkkareiden kanssa.

Muuten minua, miestä tai lapsia ei tuosta listasta kyllä tunnista:D

Vierailija
197/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Singaporen lentokenttä, monen tunnin odotus. Väkeä ihan täynnä. Sitten tuli keski-ikäinen pariskunta, jolla vanhat lenkkarit jaloissa ja reput, kulahtaneet vaatteet. Arvasin että suomalaisia, ja niin ne oli.

Sitten tuli muitakin, joilla reput selässä. Suomalaisia.

Kaikilla muun maalaisilla oli matkalaukkuja (vedettävä käsimatkatavara) tai kauniita kasseja, salkku.

*minulla oli rinkka ruumaan menossa ja kassi*

Jos ollaan koko perhe lomamatkalla en ota koskaan käsilaukkua mukaan. Se on ihan turha raahattava, muutenkin mulla on siellä tosi vähän tavaraa. Korkeintaan sellainen pieni nahkalaukku minkä saa olanyli, sinne passit, lompakon ja kännykän. Mun rahat kulkee lomalla miehen taskussa, kätevää:)

Mutta (pienehkö) reppu on aina mukana. Se on kätevä ottaa rannalle tai retkelle mukaan, sinne saa lapsen db tarvikkeet, välipalat, pyyhkeet yms. Mieluummin reppu kuin kassi, mies tuskin mielellään kantaisi söpöä kukkakassia??

Oletko huomannut että esim aasialaisilla on aina (myös biz matkoilla) lenkkarit ja reppu:D

t työn ja huvin vuoksi matkustava

Vierailija
198/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rantakohteissa suomalaisen tunnistaa yleensä:

-vitivalkoinen iho, joka palanut olkapäiltä ja rinnasta

-rannalla aurinkovoidetta sivellään vartin välein, mutta vain esimerkiksi naamaan

-rantabaarissa otetaan aina iso kalja, isosta tuopista

-istuvat/kuljeksivat oman perheen kanssa ja yrittävät välttää kontaktia

-huono englanti, sellainen töksähtelevä ja väleistä puuttuu sanoja, esim. ravintolassa ruokaa tilatessa "ööö.. I teik tis. Tis, hamburker, koka kola."

Mulla on ihan eri kokemus tuosta rasvaamisesta - suomalainen rasvaa itsensä aamulla hotellihuoneessa. No joo, ehkä tosiaan naamaan lisätään. Ranskalaiset, britit, ruotsalaiset, saksalaiset jne pitkin päivää. Ja ihan valkoiseksi jättävät rasvakerroksen.

Vierailija
199/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiin tulleita maalaisia maastoasuissaan....

Vierailija
200/229 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse puhuu matkaseurueensa kanssa suomea, ja sitten huomaa lähistöllä hiirulaisen oloisen ihmisen, joka näyttää myhäilevän itsekseen ja varoo tiukasti puhumasta mitään niin tietää että jaahas, toinen suomalainenhan se siinä, joka jännittyneenä kuuntelee suomenkielistä keskustelua ja luulee ettei juuri häntä tunnisteta suomalaiseksi.

Suomalaiset tarkkailee enemmän kuin osallistuu, jos taas yrittävät vaikuttaa muulta kuin suomalaisilta, niin se saattaa mennä hiukan yli, eli ollaan liian ylimielisiä, mutta silloinkaan ei uskalleta puhua ääneen. Suomalaiset on kaikilla kielillä hiljaisia. 

En nyt silti ymmärrä miksi ei saisi tunnistaa suomalaiseksi. Tunnistaahan harjaantunut silmä muutkin kansallisuudet. 

Sen vuoksi huvittaakin ne ihmiset, jotka suomalaisina naureskelevat tunnistavansa suomalaiset ulkomailla ja samalla luulevat ettei heitä tunnisteta suomalaisiksi. Ei kehonkieltä pukeutumalla noin vaan muuteta, se kannattaa muistaa. Harjaantunut silmä erottaa suomalaisen design-bloggaajankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi