En halua tulla valokuvatuksi, ihmiset eivät kunnioita sitä
Olenko ainoa, jonka ilta on välittömästi pilalla kun ihmiset tuppautuvat ottamaan valokuvia ja julkaisevat niitä somessa ihan jokaisesta mahdollisesta tilaisuudesta? En koe oloani mukavaksi mutta tätä ei tunnuta ymmärtävän, saati sitten että kukaan sitä kunnioittaisi.
Kommentit (38)
En ole koskaan pitänyt siitä, että minusta otetaan valokuvia. Osan on vaikea ymmärtää tilannetta.
Sosialistinen media on anus perseestä!
En osaa olla luonnollisesti valokuvissa ja näytän todellakin siltä. Kai tähän aikanaan tottuu.
Jep, täällä samanlainen. Ennenvanhaan sentään vielä kysyttiin, saako kuvia laittaa nettiin. Sitten tuli some ja homma räjähti. Kohtaan vain tyhjän katseen, kun yritän selittää, etten halua hyviä enkä huonoja kuvia nettiin. Etenkään jonkun muun sivulle, koska silloinhan hänen ystävänsä/kontaktinsa näkevät sen. Hyvässä lykyssä on vieläpä täysin julkinen.
Minulle on suututtu, kun olen kieltäytynyt olemasta valokuvassa. Lisäksi on kutsuttu hulluksi, kun olen pyytänyt poistamaan jo jaetun kuvan. Tuntuu että kukaan ei tajua eikä kunnioita toivettani, että jokaista kahvittelua, illanistujaista, koiralenkkiä, ratikkamatkaa (kyllä...) ei raportoitaisi minun naamallani reaaliajassa nettiin.
Todella tuttua. Ja siitä oikeasti suututaan, jos ei saa kuvata ja ollaan niin loukkaantuneita, jos kiellän laittamasta someen. Mikä siinäkin on, että koko ajan kuvaillaan ja laitetaan nettiin turhanpäiväisimmätkin jutut ja kuvat. Mikäs siinä, jos laittaa itsestään ja muista halukkaista, mutta pakkoko niitä, jotka ei halua, niin väkisin sotkea heidätkin mukaan.
Muista, että jos lainaat kaverin luuria ja otat kuvan sillä, sinulla on tekijänoikeus siihen ja voit kieltää kuvan levittämisen ja vaatia korvauksia, jos he kiellosta huolimatta levittävät kuvaa.
Onko nää kuvauksia inhoavat kaikki lihavia?
Vierailija kirjoitti:
Jep, täällä samanlainen. Ennenvanhaan sentään vielä kysyttiin, saako kuvia laittaa nettiin. Sitten tuli some ja homma räjähti. Kohtaan vain tyhjän katseen, kun yritän selittää, etten halua hyviä enkä huonoja kuvia nettiin. Etenkään jonkun muun sivulle, koska silloinhan hänen ystävänsä/kontaktinsa näkevät sen. Hyvässä lykyssä on vieläpä täysin julkinen.
Minulle on suututtu, kun olen kieltäytynyt olemasta valokuvassa. Lisäksi on kutsuttu hulluksi, kun olen pyytänyt poistamaan jo jaetun kuvan. Tuntuu että kukaan ei tajua eikä kunnioita toivettani, että jokaista kahvittelua, illanistujaista, koiralenkkiä, ratikkamatkaa (kyllä...) ei raportoitaisi minun naamallani reaaliajassa nettiin.
Hyvä kirjoitus. Itse en julkaise facebookissa kuvia muista ihmisistä mukaan lukien lapseni. Muut ihmiset sitten katsovat oikeudekseen julkaista lapseni kuvan somessa. Yritä siinä sitten pitää kiinni lapsen oikeudesta päättää itse, mitä kuvia hänestä julkaistaan. Kyse on siis 3-vuotiaasta. En tajua, mitä ihmisten päässä liikkuu nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lihava nainen, vieläpä vähän sosiaalisesti estynyt (en jaksa isossa seurueessa hirveän pitkään, rasittaa se jatkuva puhetulva), mutta sen sijaan esiinnyn ihan mielelläni valokuvissa. :D Enkä tietenkään kuitenkaan itse kuvaa väkisin ketään, koska joitakin se vaan ahdistaa tai eivät halua pärstäänsä joka paikkaan.
Eikös olekin kinkkistä, kun ihmiset voi olla näin monimutkaisia?
terv. läski poseeraaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus. Itse en julkaise facebookissa kuvia muista ihmisistä mukaan lukien lapseni. Muut ihmiset sitten katsovat oikeudekseen julkaista lapseni kuvan somessa. Yritä siinä sitten pitää kiinni lapsen oikeudesta päättää itse, mitä kuvia hänestä julkaistaan. Kyse on siis 3-vuotiaasta. En tajua, mitä ihmisten päässä liikkuu nykyään.
Totta - aivan käsittämätöntä että muiden lapsista laitetaan kuvia ilman lupaa...
Vuonna 1999 yläasteen ATK-tunnilla harjoittelimme nettisivujen tekemistä ja ehdoton sääntö numero yksi oli ÄLÄ KOSKAAN LAITA MUISTA VALOKUVIA SIVUILLESI KYSYMÄTTÄ LUPAA ENSIN. Ja tosiaan tekijänoikeuksistakin puhuttiin, nykyään postaillaan surutta ties kenen ottamia kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minä olen kaikkien mielestä kaunis ja senkin takia aina on joku kärkkymässä kameran kanssa ja kuvaamassa ihan kuin olisin joku turistirysän lemmikkiapina. En välitä olla kuvissa enkä varsinkaan jos ne menevät ympäri nettiä, ihan sama onko kuvat hyviä vai huonoja. Koko kuvaus- ja somekulttuuri kokonaisuutena ahdistaa ja ärsyttää. Joskus jätän menemättä joihinkin tapahtumiinkin kun ärsyttää niin paljon muiden jatkuva kuvaaminen.
Keskittykää siihen olemiseen ja lopettakaa se iänikuinen elämän tallentaminen 24/7 tai jos sitä on ihan pakko väenvängällä tehdä, jättäkää rauhaan ne jotka eivät halua siihen sirkukseen osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minua on moni sanonut kauniiksi, mutta en pidä valokuvattavana olemisesta. En ole koskaan pitänyt.
Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
En osaa olla luonnollisesti valokuvissa ja näytän todellakin siltä. Kai tähän aikanaan tottuu.
Älä yritäkään olla luonnollisesti vaan opettele muutama simppeli poseeraus. Pääset helpommalla ja näytät kuvissa paremmalta.
Ihmisillä on lähtenyt ihan lapasesta tämä kaiken tallentaminen. Elämä ja tapahtumat menevät ohi kun on niin tärkeää koko ajan kuvata kaikki ja jakaa sen jälkeen eteenpäin.
Kuvia ei saa netistä pois ikinä, jo pelkästään sen takia on väärin väkisin kuvata vastentahtoisia ihmisiä ja jakaa kuvia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jonka ilta on välittömästi pilalla kun ihmiset tuppautuvat ottamaan valokuvia ja julkaisevat niitä somessa ihan jokaisesta mahdollisesta tilaisuudesta? En koe oloani mukavaksi mutta tätä ei tunnuta ymmärtävän, saati sitten että kukaan sitä kunnioittaisi.
Mitä?
Minun iltani on pilalla jos joku EI ota minusta yhtään kuvaa.
Kameran edessä on ihanaa, olen lapsesta asti ollut linssilude.
Minusta saa julkaista rumiakin kuvia (jos onnistuu sellaisen ottamaan) mielinmäärin, vain jotain puolialastonkuvia tai nolaamistarkoituksessa otettuja en hyväksy.
Yleensä ihmiset ovat liian arkoja valokuvaamaan, liikkeellä on niin paljon kuvauksen kieltäviä paranoideja ja arkajalkoja.
En todellakaan halua olla kuvissa, en ole missään somessa enkä halua lastanikaan sinne laittaa. Äitini käytöksestä voisi päätellä, että hänen isovanhemmuutensa jää jotenkin vajavaiseksi, kun ei saa somessa jaella hymykuvia lapsestani. Oli jo ennen kuin ehdin kieltää laittanut tytön naamakuvan ja koko nimen Facebookiin, ekalla kerralla kun vauvan näki.
Tuttua. Kyllä niin pilaa fiilikset jossain kavereiden iltamissa, kun joku keksii sen pakollisen ryhmäkuvan ottamisen! En halua olla kuvassa, enkä kaikkien some-seinillä useiden satojen ihmisten nähtävillä! Jos kuvat jäisi vain kotialbumeihin, niin se ei tuntuisi niin pahalta. Ja joka kerta siitä tulee pienimuotoinen riita, kun kieltäydyn tulemasta kuvaan. Ja oikeasti, ketä edes kiinnostaa toisten ryhmäposeeraukset? En oikein ymmärrä, miksi se kuva on pakko sinne someen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?
Minun iltani on pilalla jos joku EI ota minusta yhtään kuvaa.
Kameran edessä on ihanaa, olen lapsesta asti ollut linssilude.
Minusta saa julkaista rumiakin kuvia (jos onnistuu sellaisen ottamaan) mielinmäärin, vain jotain puolialastonkuvia tai nolaamistarkoituksessa otettuja en hyväksy.
Yleensä ihmiset ovat liian arkoja valokuvaamaan, liikkeellä on niin paljon kuvauksen kieltäviä paranoideja ja arkajalkoja.
Minua saa kuvata jos tarjoutuu maksaan hautajaksmaksut. Paha BDD eikä olisi ensimmäinen kerta kun yritin itsemurhaa kuvieni näkemisen jälkeen. En halua olla kuvissa enkä nähdä kuvia itsestäni. Ne on aina yhtä rumia, niitä välttelemällä saan vakuutettua itselleni että olen edes jollain tasolla normaalin ihmisen näköinen. En ole edes nähnyt ajokortissani olevaa kuvaani.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua olla kuvissa, en ole missään somessa enkä halua lastanikaan sinne laittaa. Äitini käytöksestä voisi päätellä, että hänen isovanhemmuutensa jää jotenkin vajavaiseksi, kun ei saa somessa jaella hymykuvia lapsestani. Oli jo ennen kuin ehdin kieltää laittanut tytön naamakuvan ja koko nimen Facebookiin, ekalla kerralla kun vauvan näki.
Auts. Meillä on yksi kaukainen sukulainen joka ottaa 200+ kuvaa joka kerta on enemmän kuin 2 ihmistä koolla ja lataa ne sitten sellaisenaan FB:hen. Kuvat ovat aivan hirveitä, joltain puuttuu jalka, toiseltä puolet kasvoista, taivasta on 70% kuvasta, tärähtäneitä jne jne. Hänelle sopii se #NOFILTER... mutta vähän eri merkityksessä.
Niin ja yksi tyyppi ihan tosissaan selitti että mitä järkeä on mennä minnekään tai tehdä mitään, jos ei niitä kuvia jaa somessa. Jäin sanattomaksi.
Tiedän tunteen. Yritän ratkaista ongelman niin, että tarjoudun itse kuvaamaan. Usein sillä pääsee pälkähästä.