Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi syy lisää, ettei kannata hankkia lapsia. Tätä harvemmin näkee

Vierailija
25.04.2017 |

Ihan hyvin olen kestänyt raskaudet, imetykset jne... äitiyteen kuuluvan fysiologisen puolen.

Mutta se jatkuva huoli. Aina sydän syrjällään, kun nyt matkustavat milloin missäkin maailmankolkassa ja vaikkka olisivat kotikulmillakin. Tämä alkaa koulutien valinnasta ja huipentuu omatoimiseen reissaamiseen.

Ehkä olen "erityisherkkä", mutta tämä pelko vie kohta järjen. Ne, joilla lapsia ei ole säästyvät kaikelta tältä tuskalta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen taakka, surun ja huolen aihe ja vapaudut tästä piinasta vasta haudassa. Näin se on.

Vierailija
2/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi en hanki lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisiakin äitejä jotka eivät kanna huolta lapsistaan. Eivät myöskään tunne kiintymystä heitä kohtaan.

Joille on ihan sama kunhan heillä itsellään menee hyvin.

Enkä tarkoita mitään lasuperheitä vaan "kunnollisia".

Vierailija
4/11 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tätä just yhtenä päivänä, kun mun pikkusisko oli yötä mun luona (15v ja minä 20v), että toivottavasti sille ei tapahdu koskaan mitään pahaa. Ja sit aloin vaan miettiä, että millanen huoli oiskaan olla jonkun äiti.

Kaikki vanhemmat ootte vahvoja!

Vierailija
5/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kestäisi myöskään raskautta ja imetystä yms.

Vierailija
6/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin näkee? Eikö tuo ole parhaiten dokumentoituja vanhemmuuden varjopuolia?

Eikä se huoli muuten siihen omatoimimatkailuun pääty.

Vierailija
7/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, tosin kyllä tuokin näkökulma on suht usein tuotu keskusteluissa esiin, ja itselläkin se on aika korkealla siinä listassa syitä, miksen halua jälkikasvua. 

Vierailija
8/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksaisi sitä jatkuvaa kommentointia milloin mistäkin, siis sen perusteella mitä oon tutuilta kuullut. Oli se sitten imetyksestä, korvikkeesta, vaatteista, leluista, mistä vain niin aina joku on kommentoimassa jotakin. Ja mitään ei koskaan tietenkään tehdä oikein. Tai vertailua. "Kyllä meidän Pekka pyöräili jo puolivuotiaana" JAAA. En ole vanhempi, mutta tämä ärsyttää muiden puolesta.

Vierailija
9/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kommentointi ärsyttää. Parhaiten sen saa typistettyä kun ei lotkauta korvaa vaan sivuuttaa ne. Eikä lähde kehumiskisoihin mukaan. Katsoo seuransa tarkkaan.

Vierailija
10/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan myös, että ihan nuorena pohdin, etten ehkä halua lapsia, kun ovat niin sitovia ja lapsiarki tylsää. Noh, mieli muuttui ja halusin sittenkin lapsia. Sitten raskaana pohdin, mahdanko olla hyvä äiti, osaanko hoitaa lasta.

Nyt kun vauva on sitten syntynyt ja tullut hieman isommaksi, niin olen tajunnut, että nuo aiemmat ajatukseni lapsista ja lapsiarjesta ei mennyt ihan yhteen todellisuuden kanssa. Lapsi ei tunnukaan oikeasti niin sitovalta tai arki tylsältä. Tietenkin vastuu on suuri ja ajoittain samat rutiinit puuduttavia, mutta nuo asiat eivät ole se ongelma. Ja äitiyskin tuli sitten ihan luonnostaan. Ei tarvinnut oikeasti miettiä rakastaako omaa lastaan. Se kiintymys tuli ihan itsestään.

Mutta! Sitten se oikea ongelma lasten saamisessa. Juuri se aloittajan mainitsema huoli. Kyllä mä osasin odottaa, että lapsi tuo myös huolen, mutta en tajunnut sitä mittakaavaa. Kerran näin unta, että lapseni oli selittämättömästä syystä kuollut. Ja se tunne oli niin hirveä. Se tyhjyyden tunne ja se kuinka elämä menetti merkityksensä sillä sekunnilla. Kun uskoin lapseni todella kuolleen, niin mutta tuntui etten haluaisi enää edes elää.

Onneksi tuo oli vain hirveä painajainen, mutta aamulla herätessäni tajusin, että se todella on niin. En kestäisi lapsen menettämistä. En kestäisi, jos hänelle kävisi pahaa. Nyt kun on lapsi, niin en voi koskaan elää täysin huoletta. Aina on myös se lapsi, joka on kuitenkin erillinen yksilö, enkä voi todennäköisesti aina ikuisesti kaikissa tilanteissa suojella häntä maailman pahuutta vastaan. Varsinainen äitiyden vitsaus. Äitiys antaa paljon, mutta myös ottaa paljon.

Vierailija
11/11 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, siis ei ole mikään vähän puhuttu aihe... tuohan on ihan tunnetuimpia "varjopuolia" vanhemmuudessa. 

Itse näin jo raskausaikana painajaisia, missä oltiin keskellä sotaa, kadotin vauvani ja lopulta löysin vauvan kuolleena jostain kammiosta. 

Ja siis se huoli alkaa heti raskaudessa. Pelkäät keskenmenoa, pelkäät kohtukuolemaa. Pelkäät että kuolee synnytyksessä. Tulet kotiin ja pelkäät että tulee kätkytkuolema. 

Semmosta se on. Musta tuntuu että pelkkä huoli on vanhentanut mua 10 vuotta, valvominen toiset 10 vuotta lisää. Jeejee, kivaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän