Ollaan lastensuojeluperhe ja olen huomannut muutaman ongelman perheessämme
Lapset turhautuu jos eivät pääse purkamaan energiaansa ja minä taas en jaksa joka päivä ulkoilla. Olisiko kamalaa jos palkkaisin ehkä opiskelijan(?) ulkoiluttamaan lapsia muutaman kerran viikossa jotta saisin rauhassa siivota, sisustaa, hengailla netissä tai mitä vaan? Ehkä lähinnä käyttäisin ajan siivoamiseen ja yleiseen järjestelyyn jotta itselläni (ja muilla) olisi parempi olla. Olen koko ajan pinna kireällä kun tuntuu että ikinä ei ole siistiä eikä rauhallista.
Kommentit (38)
Tottakai voit tehdä niin. Lapset pääsee ulos, sinä pääset helpommalla ja joku saa töitä. Kaikki voittaa. Näin mekin ratkaisimme kesän ongelman: heitin paikalliseen Facebookin kirppisrinkiin ilmoituksen, että palkataan kesäksi lapsenvahti. Päiväkoti-ikäiset saavat pitkän kesäloman, pienet koululaiset saavat seuraa ettei tarvitse yksin kotona olla. Ja meidän vanhempien ei tarvitse repiä väsyneitä lapsia aamuvarhaisella sängyistään. Saimme hyvin monta hakemusta, hyvin hyvin monta tykkäystä, ja yksi onnekas nuori nainen saa kesällä töitä! Loistoratkaisu. Teemme näin ensi kesänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka muut toimivat?
No, mennään aamupuuron jälkeen ulos joka päivä. Lounaaksi(jämiä tai einestä) kotiin, syönti, unet ja ulos. Välipala usein ulkona, hedelmä ja vettä.
Päivällistä tekemään neljältä, viideltä syönti ja kuudelta ulos.
Kasilta sisään, pesut, iltapala ja unille.
Sitähän se arki on ja onneksi mies hoitaa tarpeeksi usein jonkun ulkoilun.
Elämä on helpompaa, kun saavat mennä rymistää ulkona. Illat on ihan hulluja, jos erehdyn oikaisemaan ja jättämään yhdenkin ulkoilun väliin.
Lapset 5 ja 2 v
Mies ei meillä pysty hoitamaan yhtäkään ulkoilua viikolla koska on töissä todella myöhään. Tämä on kyllä ongelma koska olen käytännössä yksin lapsista vastuussa aamusta iltaan ja ehkä juuri siksi en yksinkertaisesti jaksa lähteä ulos joka päivä. Toinen mitä mietin olisi palkata siivooja siksi aikaa kun olen ulkona lasten kanssa, mutta siivoaminen on niin paljon muutakin kuin imurointi ja lattioiden pesu. ap
Minä olen palkannut mll lastenhoitajan ihan siihen, että itse nukun toisessa huoneessa. Asia jostakin syystä nolottaa, ja sanon aina, että teen paperitöitä/opiskelen.
Pari tuntia unta äidille/isälle auttaa todella paljon! Pirteä nuori varmaan mielellään veisi lapset puistoon. Varmista, että lh pärjää lasten kanssa ulkona. Lapsi saattaa juosta auton alle tms.
Hienoa ap, että jaksat etsiä vaihtoehtoja ja ratkaisuja/apuja. Kaikkea hyvää teille!
Voi että! Onneksi omilla lapsillani on päiväkotipaikka. En osaisi kuvitella että jaksaisin olla 24h lasten kanssa eikä ikinä olisi omaa aikaa tai rauhaa edes niihin pakollisiin kotitöihin saatikka sitten johonkin jonnin joutavaan. Miehelläni myös erittäin poikkeavat työajat, ei mitään 8-16. Kotiin tulee usein vasta kun lapset on jo nukkumassa että se siitä avusta.
Vierailija kirjoitti:
Voi herraisä.Ja sinä päätit lisääntyä koska...??Miten luulet että muut perheet nuo asiat hoitaa?
Voi luoja mitä kommentteja. Minäkin päätin lisääntyä. Vieläpä viiden lapsen volyymilla. Mutta ulkoilusta ja leikkimisestä en pidä, joten niitä en harrasta. Meillä on ollut MLL:n hoitajia ja au paireja, kotiin palkattuja osa-aikaisia hoitajia ja olen myös tuupannut lapsiani esim. kavereille joilla on ollut kotona lastenhoitaja. Tai palkannut itse niitä kavereitani lastenhoitajiksi. Kaikki tämä vaikka olin itse kotiäiti XD
Nykyään olen töissä ja isommat lapset hoitavat nuoremmat. Tai oikeastaan kaikki hoitavat itse itsensä. Menen illalla kymmeneltä kotiin, juttelen kuulumiset kaikkien kanssa ja siinä se. Lapsien iät 7-20v.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisissa perheissä ulkoillaan 2-3 kertaa/ päivä. Tosi huonoillakin keleillä vähintään kerran päivässä. Todellinen ongelma ei ole ulkoilun puute vaan lasten tarpeiden huomioimattomuus.
Lastenhoitaja on hyvä vaihtoehto niitä päivähoitopaikkoja odotellessa. Kaupungilta voi saada myös lapsiperheiden kotipalvelua, joka on juurikin sitä lastenhoitoa.
Tavallisissa perheissä? onko sun lapset koiria, jos niitä kolme kertaa pitää ulkona päivässä käyttää? Meidän perhe on ihan tavallinen ja ulkoillaan kerran päivässä. Eihän sitä muuta kerkisi tekemään kun pukemaan ja riisumaan kolmen lapsen kanssa, ehei. Mennään kerran päivässä ulos ja silloin ollaan puolesta tunnista koko päivään ulkona säästä riippuen. Täytyy sitä kaupassa ym käydä kanssa päivän aikana, ihan tavallisissakin perheissä.
Mitähän pahaa siinä olisi jos ap palkkaisi jonkun käymään lasten kanssa ulkona? Vai ärsyttääkö kun itsellänne ei ole varaa ja on pakko mennä aina itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisissa perheissä ulkoillaan 2-3 kertaa/ päivä. Tosi huonoillakin keleillä vähintään kerran päivässä. Todellinen ongelma ei ole ulkoilun puute vaan lasten tarpeiden huomioimattomuus.
Lastenhoitaja on hyvä vaihtoehto niitä päivähoitopaikkoja odotellessa. Kaupungilta voi saada myös lapsiperheiden kotipalvelua, joka on juurikin sitä lastenhoitoa.
Tavallisissa perheissä? onko sun lapset koiria, jos niitä kolme kertaa pitää ulkona päivässä käyttää? Meidän perhe on ihan tavallinen ja ulkoillaan kerran päivässä. Eihän sitä muuta kerkisi tekemään kun pukemaan ja riisumaan kolmen lapsen kanssa, ehei. Mennään kerran päivässä ulos ja silloin ollaan puolesta tunnista koko päivään ulkona säästä riippuen. Täytyy sitä kaupassa ym käydä kanssa päivän aikana, ihan tavallisissakin perheissä.
Samoin, kerran päivässä käydään. Kesällä sitten eri asia kun voi vaan lähteä ovesta ulos pihalle oleskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti se päivähoitopaikka tulee nopeasti. Näyttää olevan hyvä ratkaisu teidän perheelle ja lapsille. Yleensä max. odotusaika on n. 4kk hakemuksesta. Ihme jos lastensuojelu ei ole ehdottanut aikaisemmin. Vai onko tämä joku uusi tilanne/ongelma?
Lastensuojelullinen peruste>ei tarvitse odottaa 4kk kuten "normiperheet"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herraisä.Ja sinä päätit lisääntyä koska...??Miten luulet että muut perheet nuo asiat hoitaa?
Voi luoja mitä kommentteja. Minäkin päätin lisääntyä. Vieläpä viiden lapsen volyymilla. Mutta ulkoilusta ja leikkimisestä en pidä, joten niitä en harrasta. Meillä on ollut MLL:n hoitajia ja au paireja, kotiin palkattuja osa-aikaisia hoitajia ja olen myös tuupannut lapsiani esim. kavereille joilla on ollut kotona lastenhoitaja. Tai palkannut itse niitä kavereitani lastenhoitajiksi. Kaikki tämä vaikka olin itse kotiäiti XD
Nykyään olen töissä ja isommat lapset hoitavat nuoremmat. Tai oikeastaan kaikki hoitavat itse itsensä. Menen illalla kymmeneltä kotiin, juttelen kuulumiset kaikkien kanssa ja siinä se. Lapsien iät 7-20v.
Sääliksi käy lapsiasi :(
Siis mitä ihmettä se perhetyöntekijä sitten tekee, jos siitä ei ole mitään konkreettista apua? Lässyttää käsi poskella vai ja voivottelee? Kuulostaa kummaliselta, ap avaas nyt kunnolla asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä se perhetyöntekijä sitten tekee, jos siitä ei ole mitään konkreettista apua? Lässyttää käsi poskella vai ja voivottelee? Kuulostaa kummaliselta, ap avaas nyt kunnolla asiaa.
Lähinnä ehkä kontrolloi lastensuojelun pyynnöstä mutta ovat vieneet lapset uloskin muutaman kerran. Nyt tehdään kartoitusta mitä meidän perhe tarvitsisi koska ollaan aika alussa tän perhetyön kanssa. ap
Siis seisooko joku lähes koko päivän pihalla? Eikö teillä ole kotitöitä, opiskeluja, omaa aikaa mitään? Tonotatte pihalla sateet ja paisteet. Kerran päivässä ulkoillaan ja huonolla säällä jäädään suosiolla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy lapsiasi :(
Jaa miksiköhän? Voivat ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Siis seisooko joku lähes koko päivän pihalla? Eikö teillä ole kotitöitä, opiskeluja, omaa aikaa mitään? Tonotatte pihalla sateet ja paisteet. Kerran päivässä ulkoillaan ja huonolla säällä jäädään suosiolla kotiin.
No ehkä tuo yksi vastaaja ei sitten muuta teekään kuin tonottaa ulkona ja tekee ruokaa. Ehkä sillä on kodinhoitaja joka siivoaa, käy kaupassa ja pesee pyykit. Tai sitten se elää paskan keskellä.
No ensinnäkin mä huomasin jo ekan lapsen jälkeen, että tää hiekkalaatikolla nököttäminen ei ole mun juttu, joten en edes erehtynyt tekemään toista lasta. Ja sen yhden lapsen kanssa ulkoilin joka päivä, vaikka ei olisi niin kiinnostanutkaan. Mutta sen verran lusmusin, että me ulkoiltiin vaan kerran päivässä.
Siihen ulkoilutuskaan auttaa, jos saa itselleen aikuisseuraa toisten lasten vanhemmista. Meillä tuo oli vähän nihkeää, koska oltiin muiden kanssa eri rytmissä ja ne muut oli päiväunilla siinä kohtaa kun me oltiin ulkona. Joskus iltaisin taas ulkoiltiin siinä kohtaa kun toisten lapset oli nukkumassa. Onneksi lähistöllä oli yksi tuttu perhe, joka oli myös samalla tavalla myöhäisemmässä rytmissä kuin mekin ja heistä sai joskus seuraa leikkipuistoon ilta-aikaan.
Lapsi meni seurakunnan kerhoon 4-vuotiaana. Se taisi olla pari kertaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Siinä ajassa ehti ihanasti käydä ruokakaupassa kaikessa rauhassa, se oli mun omaa aikaa. Sitten kun lapsi oli 5 hän meni päiväkotiin. Samoihin aikoihin hän alkoi myös ulkoilla itsekseen / pihakavereiden kanssa kodin lähellä.
Lapsille päivittäinen ulkoilu on tärkeää,ja miten kukin tämän järjestää, on perheen oma asia. Toivottavasti löydät kivan opiskelijan. On monta hyvää tapaa toimia lasten parhaaksi, ei vain yhtä oikeaa. En ymmärrä näitä ap:n lynkkaajia yhtään. Jokaisella on omat voimavarat ja niiden mukaan kannattaa toimia. Upeeta, että tunnistaa ne.
No ei tämäkään nyt ihan normaalia oo... sorkke vaan.