Onko minulla mitään mahdollisuuksia opiskella lääkäriksi?
Olen kakkos vuoden lukiolainen ja erittäin harmistunut :( olen lukenut ja kirjoittamassa aivan toisia aineita mitä lääkikseen tarvitsisin. Lääkis oli aina yksi haaveistani, mutta todettuani olevani huono pitkässä matikassa vaihdoin lyhyeen. En myöskään lukenut kemiaa enkä fysiikkaa, koska uskoin etten tule niitä tarvitsemaan koska lääkikseen en pääsisi. Pitkän matikan huono menestys laski halujani edes yrittää muita matemaattisia aineita, vaikka olin niissä kuitenkin ihan hyvä. Ainevalintani valitsin oikiksen mukaan, sillä kuvittelin sen olevan minun alani: luen historiaa ja yhteiskuntaoppia. Tämän lisäksi on terveystietoa, ruotsia, englantia ja lyhyttä matikkaa. Ajattelin siis kirjoittaa 7 ainetta. Olen kuitenkin huomannut, että oikis ei ole oikeasti se mitä halusin, haltioiduin kaverin haaveista lähteä sinne.
Oikis ei ole minun paikkani, en näe itseäni lakimiehenä vaan auttamassa ihmisiä terveyspuolella. Oikis oli lohtu lääkikselle, johon uskoin mahdollisuuteni menneen. Olen aina ollut kiinnostunut terveydestä ja ihmisten hoitamisesta ja auttamisesta sekä tutkimisesta. Mietin nyt lähinnä, että lähtisinkö ensihoitajaksi. Se työ olisi lähinpänä haaveitani. Palkka on kuitenkin surkea ja haluaisin yliopistoon ja nimenomaan lääkäriksi. Onko minulla mitään mahdollisuuksia hakea lääkikseen kiertoteitä? Lukea kursseja avoimessa yliopistossa vai pitääkö vain mennä aikuislukioon lukemaan tarvittavat aineet ja kirjoittaa ne? Mitä voin tehdä? :( harmittaa niin vietävästi...
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
On.
Mitä teen? Mikä olisi nopein reitti lääkikseen? :/
ap
Suosittelen sinulle jääkärin uraa.
Eikös lukio ole nykyään luokaton? Ota ensi syksynä ne tarvitsemasi aineet ja lykkää kirjoituksia.
No aikuisukio on ainakin vaihtoehto, ja onhan sitten valmennuskurssejakin olemassa vaikka maksavatkin. Kansalaisopistoissa saattaa olla lääketiedelinjoja jossa voi valmentautua kokeeseen, esim. Alkio-opistossa http://www.alkio.fi/opintolinjat/lt
Vierailija kirjoitti:
Eikös lukio ole nykyään luokaton? Ota ensi syksynä ne tarvitsemasi aineet ja lykkää kirjoituksia.
Uusi ops vaikeuttaa tilannetta ja kursseja on _paljon_ :( olen se viimeinen ikäluokka joka menee tällä vanhalla opsilla. Kirjoitukset lykkääntyisivät helposti vuodella kahdella.
ap
Opiskele netissä vapaa-ajalla kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa. Näillä pääset läpi pääsykokeesta.
Hmm. Ei kai missään pääsykokeissa yleensä edellytetä minkään tiettyjen kurssien suorittamista, vaan niiden sisältämien tietojen hallintaa. Voithan lukea niitä ilman, että varsinaisesti suoritat mitään.
Pitkää matikkaa et tarvitse pääsykokeessa.
Ei tarvitse kirjoittaa mitään tiettyjä aineita.
Vierailija kirjoitti:
Niistä saa lisäpisteitä kokeeseen :/
ap
Opo = opinto-ohjaaja. Löytyy koululta.
Uusavuttomuus hoi? Olet nuori ja jos lääkis kiinnostaa niin luet tarvittavat asiat itseksesi, aikuislukiossa ja/tai valmennuskurssin avulla. Pääsykokeisiin tarvitsee sitten lukea ihan pirun paljon, joten siinä tosissaan katsotaan oletko motivoitunut. Nimim. nelikymppinen lääkisopiskelija.
Lääkäriksi aikova ottaa jo nuoresta iästä lähtien asioita selville itse. Tarkkuus on myös heille ominaista. Keskiarvojasi et maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä saa lisäpisteitä kokeeseen :/
ap
Jos et pääse sisään yhteispistejonossa menet pääsykoejonoon jossa otetaan huomioon vain pääsykoe
Et sä tarvi fy ke ma taitoja ainostaan pääsykokeissa vaan myös opinnoissa. Jos jo nyt lukiotasolla tuottaa vaikeuksia niin voisi tietty miettiä, että onko ihan realistiset suunnitelmat.
Tiedän kyllä yhden ihmisen joka itsekseen lukion jälkeen opetteli nuo aineet ja pääsi lääkikseen. Tosin syy niiden puuttumiseen lukio-opinnoista oli haluttomuus eikä vaikeus.
Mutta osaava ja sinnikäs pääsee kyllä mihin tahtoo.
Vaikka aika harvassa erikoistapaukset on.
Anna ajan kulua, käy armeija tai sivari tai mikä tahansa. Kyllä sä sitten vähän isompana keksit mitä haluat tehdä ja mihin sinulla riittää motivaatio. Jos se lääkis niin sitten sitä kohti ja sisään!
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi aikova ottaa jo nuoresta iästä lähtien asioita selville itse. Tarkkuus on myös heille ominaista. Keskiarvojasi et maininnut.
Keskiarvoni on heikko, koska en ole motivoitunut opiskelemaan aineita joita en tarvitse. (esim. uskonto, filosofia yms.) se on nyt 7,4. Kemia on 7 ja fysiikka 8, matikka 7 (olisi luultavsti parempi jos olisin ollut alusta asti lyhyessä)
Juurihan minä tässä otan asioita selville, opolle menen kun saan ajan. Koitan vain kartoittaa tilanteeni ja mahdollisuuteni.
ap
Voin lääkiksessä opiskelevana kertoa omasta tiestäni tänne. Lukiossa aloitin pitkän matikan, mutta se olisi vaatinut huomattavasti enemmän panostusta, kuin itselläni oli motivaatiota, joten vaihdoin muutaman kurssin jälkeen lyhyeen. Fysiikkaa luin vain pakolliset kurssit ja kemiasta kirjoitin nihkeän ceen. Lukion jälkeen kuitenkin opiskelin itsenäisesti fysiikkaa ja kemiaa, ja menin vuodeksi kansanopistoon lääkislinjalle, minkä jälkeen pääsin sisään. :)
Tietysti nopein ja suorin tie olisi opiskella fykebi huolella lukiossa, mutta jos näin ei ole tehnyt, niin ei hätää. Omalla kurssillani on ainakin yksi sellainenkin opiskelija, joka ei ole edes käynyt lukiota, vaan amiksen. Lisäksi on alanvaihtajia ja tyyppejä, jotka ovat keksineet haluavansa lääkikseen vasta paljon lukion jälkeen, ja opiskelleet ne tarvittavat asiat joko itsenäisesti tai eri valmennuskurssien avulla. Itse oman kokemukseni perusteella suosittelen lämpimästi kansanopistoa!
On.