Pärjäänkö yksineläjänä kuinka pienellä palkalla, jos speksit ovat nämä?
Asunnolta en vaadi paljon. Jossain vaiheessa ehkä omakotitalo/rivitalo voisi olla kiva kun olis oma piha, mutta tyydyn helposti kerrostaloasumiseenkin. Tilaahan en yksineläjänä paljon tarvitse.
Auton suhteen en haluaisi säästää, se on vähän sellainen harrastus-investointi, autoilun kulut saattavat olla vähän tavallista korkeammat. Ei kuitenkaan suhteettoman tähtitieteelliset.
Aion matkustella lähinnä kotimaassa. Harrastukset eivät tule olemaan kovin kalliita.
Lapsia minulle ei tule koskaan, puoliso ehkä joskus.
Millaista palkkatasoa olisi hyvä tavoitella?
Kommentit (10)
Mistä kaupungista puhut? Jollain pienellä muuttotappiopaikkakunnalla saat todella edullisesti vaikka keskustasta omakotitalon. Helsingissä taas pitää olla aika paljon hulppeammat tulot.
Parin tonnin bruttotuloista ylöspäin pystyt saavuttamaan tuon elintason.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaupungista puhut? Jollain pienellä muuttotappiopaikkakunnalla saat todella edullisesti vaikka keskustasta omakotitalon. Helsingissä taas pitää olla aika paljon hulppeammat tulot.
Pääkaupunkiseutua en ajatellut. Ehkä jossain sen ulkopuolella josta olisi suhteellisen lyhyehkö matka pääkaupunkiseudulle, kuitenkin alueella niin ettei asunnot maksaisi kauhean paljon
Miksi arvuttelet täällä, kun voit ihan itse laskea, että paljonko sinulla menee rahaa mihinkin? Vuokraovesta näet asuntojen hinnat.
Jos asunto maksaisi esim. 70 000 e ja ottaisit sitä varten 20 v lainan, jota maksaisit pois vajaa 400 e kuussa. Tiedät itse, paljonko sulla kuluu ruokaan, kännykkään, nettiin, bensoihin. Toki asumiseenkin kuluu enemmän kuin 400, sillä onhan yhtiövastike, sähkö ja vesi. Mutta kyllä sä varmaan toimeen tulisit jollain 1200 nettotuloilla ihan ok. Ei tuolla mitään luksusta osteltaisi, mutta ei varmaan ollut tarkoituskaan.
Hmm niin, ja asunnon sijainnin ei edes tarvitse olla ihan kaupungissa kiinni.