Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muuta downshiftaajia paikalla? Jaetaan kokemuksia!

Vierailija
25.04.2017 |

Olen viisikymppinen ja jätin työelämän vapaaehtoisesti noin 7 vuotta sitten. Sen jälkeen olen suorittanut loppuun aiemmin kesken jääneen yliopistotutkinnon (minun kolmas akateeminen tutkintoni), alkanut huolehtimaan aktiivisesti varallisuudestani ja kasvattamaan sitä. Omaisuutta minulla on noin 2 miljoonaa kaupunkikodin ja maaseutuasunnon lisäksi.

Päivisin kehitän itseäni, kuntoilen, luen paljon, hoidan kahta koiraani ja teen hyväntekeväisyystyötä, joka hyödyttää yhteisöäni.

Tarkoitus olisi myös opiskella vielä yhtä alaa, jota tosin Suomessa ei opeteta. Onneksi yliopistot tarjoavat mahdollisuuksia suorittaa aineopintoja vastaava diploma tai certificate etäopintoina. Loput voi tehdä vuodessa paikan päällä, jos intoa riittää.

Kunhan mieheni jää eläkkeelle, muutamme etelään, joko Ranskaan tai Italiaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, miten tuo on downshiftausta

Vierailija
2/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ihan normielämältä AV-palstalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haalit tutkintoja? Miksi et tee käytännössä mitään? Siis sellaista työtä, jossa tulos on käsin kosketeltavassa muodossa. Mitä arvoja sinulla on? Kuka voisi esim. luoda paremmin arjen estetiikka tai suojella luontoa kuin sinä itse? Ymmärrän kyllä, että ihminen tahtoo opiskella, mutta minkä ikäisenä ajattelit viedä oppimaasi käytännöntasolle, jos et nyt? Fyysiset ominaisuutesi heikkenevät iän karttuessa ja kun on paljon jo koottua tietoa, niin niistä olisi jo osattava rakentaa toimiva kombinaatio. Eikä tietyt kurssit paperilla merkitse mitään, kun voi koota mieleisensä kokonaisuuden ihan itse käytännön soveltamisensa tueksi, mielenkiinnonkohteidensa mukaan. Valmiit opintokokonaisuudet eivät ole kokonaisuudessaan aina yhtä kiinnostaviakaan. Takamuskin puutuu, jos vanhanakin vain opiskelee!

Vierailija
4/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en siis käy ansiotyössä. En myöskään nosta tukia tms. Ap

Vierailija
5/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa ihan normielämältä AV-palstalla.

=DDD

Vierailija
6/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno tarina Hermanni

Vierailija
7/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli provo tai ei, niin vastaan silti.

Irtisanouduin koska halusin breikin. Rahasta ei juuri nyt tarvitse huolehtia, olen päättänyt huolehtia kehosta ja mielestä nyt sen aikaa että tuntuu halua palata töihin.

Päivät vietän joogaten, urheillen, tehden hyvää ruokaa, ystävien kanssa ja tehden juuri niitä asioita joista saa nautintoa.

Aika radikaali ratkaisu mutta tuntuu niin hyvältä. En ollut edes huomannut kuinka väsynyt mä olin.

Vierailija
8/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo downshiftaan tän päivän tässä sohvalla, jotta jaksan painaa taas seuraavat kuusi päivää raskasta vuorotyötä. sairaanhoitaja

Vierailija
9/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla ap:n elämästä ennen downshiftaamista, jotta osaisin paremmin eläytyä tarinaan. 

Vierailija
10/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Kylläpä kiinnostaa.

Vierailija
11/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanouduin koska halusin breikin. Rahasta ei juuri nyt tarvitse huolehtia, olen päättänyt huolehtia kehosta ja mielestä nyt sen aikaa että tuntuu halua palata töihin.

Päivät vietän joogaten, urheillen, tehden hyvää ruokaa, ystävien kanssa ja tehden juuri niitä asioita joista saa nautintoa.

Aika radikaali ratkaisu mutta tuntuu niin hyvältä. En ollut edes huomannut kuinka väsynyt mä olin.

Ystävät on yleensä töissä ja väsyneitä iltaisin joten taidat puuhastella vaan ihan yksiksesi. Mikäs siinä mutta taitaa mennä tylsyyteen välillä :)

Vierailija
12/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kuulla ap:n elämästä ennen downshiftaamista, jotta osaisin paremmin eläytyä tarinaan. 

Olin töissä asiantuntijatehtävissä kv-järjestössä. Asuimme ulkomailla. Mieheni halusi satsata enemmän omaan uraansa, joten muutimme Suomeen. Samalla päätin lopettaa työnteon sanan perinteisessä merkityksessä. Ap

Vierailija
13/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vietän neljättä vuotta yliopistossa, ja tätä voi sanoa downshiftaamiseksi verrattuna aiempaan kellokorttiduunarielämään. Sillä tuli maksettua asuntolaina, joten mikään kiire työelämään ei enää ole.

Nelikymppiset lähenevät. Puoliso on eläkkeellä, lapsi aikuistumassa, perintöä tulossa aikanaan muutaman sijoitusasunnon verran, eläkerahastoksi. Valmistumisen jälkeen, teinin muuttaessa pois kotoa vaihtuu oma258 asunto pienempään, kauemmas kaupungista, ja työnteko puolittuu tai muuttuu keikkaluonteiseksi, jotta jää aikaa eräilylle/mökkeilylle. Irti oravanpyörästä.

Vierailija
14/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä lopettaessani ammattikoulun vuonna 99 17 vuotiaana ja nostin tukia vuodet 2000-2005 ikävuodet 18-23 Tosin noihin vuosiin mahtui jos jonkinlaista kurssia ja koulutusta. Olihan siinä mukavasti vapaa-aikaa, mutta rahaa ei ollut koskaan mihinkään. Eikä mahdollisuutta ostaa omaa kotia edes lainaksi.

Vuodet 2006-2017 (jatkuu edelleen) olen ollut töissä.

Saatan joskus vielä downshiftata kun saan talon maksettua.

Vierailija
15/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haalit tutkintoja? Miksi et tee käytännössä mitään? Siis sellaista työtä, jossa tulos on käsin kosketeltavassa muodossa. Mitä arvoja sinulla on? Kuka voisi esim. luoda paremmin arjen estetiikka tai suojella luontoa kuin sinä itse? Ymmärrän kyllä, että ihminen tahtoo opiskella, mutta minkä ikäisenä ajattelit viedä oppimaasi käytännöntasolle, jos et nyt? Fyysiset ominaisuutesi heikkenevät iän karttuessa ja kun on paljon jo koottua tietoa, niin niistä olisi jo osattava rakentaa toimiva kombinaatio. Eikä tietyt kurssit paperilla merkitse mitään, kun voi koota mieleisensä kokonaisuuden ihan itse käytännön soveltamisensa tueksi, mielenkiinnonkohteidensa mukaan. Valmiit opintokokonaisuudet eivät ole kokonaisuudessaan aina yhtä kiinnostaviakaan. Takamuskin puutuu, jos vanhanakin vain opiskelee!

Tämän viimeisen tutkintoni on aineesta, jota on vähän vaikea viedä "käytännön tasolle" (yleinen kielitiede ja teoreettinen filosofia). Toki jatkan opintoja ja tutkimustyötä tälläkin alalla. Kyllähän se väitöskirja siintelee siellä haaveissa. Mutta nyt haluan vielä laajentaa osaamistani muille aloille. Ap

Vierailija
16/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö, miksi aloitukseni olisi provo? Mitä provoamista siinä on, että vihdoin tekee mitä haluaa? Ap

Vierailija
17/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä asiantuntijatehtävissä kv-järjestössä. Asuimme ulkomailla. Mieheni halusi satsata enemmän omaan uraansa, joten muutimme Suomeen. Samalla päätin lopettaa työnteon sanan perinteisessä merkityksessä. Ap

Dinky life, makes sense.

Vierailija
18/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kuinka rankkaa se elämäsi oli ja miten se nyt helpotti. 

Vierailija
19/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on downshiftannut minun myötäni. Ensimmäiset 20 vuotta aikuiselämästä hän teki 12-16 tuntisia työpäiviä. Rahaa oli.

Nyt hän on palkkatyössä ja tekee normipäiviä. Rahaa on vähemmän, mutta mies ei halua sitä työmäärää ja rikkautta enää,

Vierailija
20/28 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että mahdollisesti elämänsä alkuvaiheissa ja unelmissaan elävä nuori, jää ilman koulutus paikkaa tuollaisten takia. Jotka eivät koulutuksella enää mitään tee, vaan opiskelee huvikseen.