Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetelkaa ammatteja, joissa tarvitsee ruotsin kieltä!

Vierailija
24.04.2017 |

Valtion virkamiehet. Kielten opettaja.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no?

Vierailija
2/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi luetella?

Joka ammatissa tarvitsee jos asuu ruotsinkielisellä alueella.

Aika kökkö aihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinlaivan tarjoilija

Vierailija
4/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärien, sairaanhoitajien ja poliisien olisi mielestäni ihan hyvä osata, mutta eipä tuo tunnu olevan pakollista. Ruotsia paremmin puhuva potilas/asiakas päätyy usein puhumaan heikompaa kieltä tai paikalle täytyy kutsua työvuorossa oleva paremmin ruotsia puhuva, jos sellainen on paikalla. Hätänumeroon vastaajien kai on pakko osata? Myös ihan asiakaspalvelualoilla on hyödyksi, mutta tämä riippuu paljon alueesta jossa työskentelee - toisaalla ei tarvitse käytännössä ollenkaan, jossain ei pärjää ilman ja Itä-Suomessa venäjä olisi tarpeellisempi.

Vierailija
5/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi24 palstalla oli yksi pakkoruotsista jankkaaja joka joutu varmaan lopulta jonnekkin hullujen huoneelle.

Olen pistänyt merkille että täälläkin on joku yhtä sairas tyyppi.

Vierailija
6/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi luetella?

Aika kökkö aihe.

Sukulaisiani asuu ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Työura tehty kokonaan ilman ruotsin taitoa, palveluammatissa vieläpä.

Vierailija
7/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tyyliin hotellin respa, tarjoilijat jne tai heillä yleensä rekrytessä katsotaan eduksi ruotsin(kin) taito. Kielitaito toki ylipäätään.

Vierailija
8/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikissa ammateissa joissa ollaan asiakkaiden kanssa millään tavalla tekemisissä, pitäisi osata edes auttavasti ruotsia. Ruotsinkielinen asiakas voi sattua kenen kohdalle tahansa missä tahansa. Ei voi olettaa, etteikö ruotsia tarvittaisi vähän joka paikassa.

Vierailija
9/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi luetella?

Aika kökkö aihe.

Sukulaisiani asuu ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. Työura tehty kokonaan ilman ruotsin taitoa, palveluammatissa vieläpä.

Joo tokihan siellä voi työskennellä suomenkielinenkin mutta kyllä joka ammatissa joku täytyy olla joka osaa ruotsia jos ruotsinkielisellä paikkakunnalla asuu. Ei sellanen työpaikka muuten kovin pitkään pysy pystyssä siellä.

- konsultti

Vierailija
10/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin ihan Helsingissäkin ruotsia tarvitsee lääkäri, sairaanhoitaja, fyssari, terkkari, psykologi, kuraattori, sosiaalityöntekijä, sosionomi, etuuskäsittelijä jne. Eli kaikki sote-alan kunta-ammatit. Voi olla että Kajaanissa ei tarvitse, mutta pk-seudun kaikissa kunnissa tarvitsee, ja samaten varmasti vaikka Turussa. 

Vierailija
11/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa työhaastattelussa olen ollut, ja aina työn saamisen yksi kriteeri on ollut vähintään kohtuullinen ruotsin kielen taito. Sitä ja englantia on myös haastattelussa testattu. Olen merkonomi ja suurin osa haetuista töistä on asiakaspalvelutyötä myymälöissä.

Vierailija
12/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultti it-puolella, meillä kaikki työntekijät osaavat suomea, ruotsia ja englantia ja pitää pystyä palvelemaan kaikilla näillä kielillä sujuvasti.

Vierailija
14/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärien, sairaanhoitajien ja poliisien olisi mielestäni ihan hyvä osata, mutta eipä tuo tunnu olevan pakollista. Ruotsia paremmin puhuva potilas/asiakas päätyy usein puhumaan heikompaa kieltä tai paikalle täytyy kutsua työvuorossa oleva paremmin ruotsia puhuva, jos sellainen on paikalla. Hätänumeroon vastaajien kai on pakko osata? Myös ihan asiakaspalvelualoilla on hyödyksi, mutta tämä riippuu paljon alueesta jossa työskentelee - toisaalla ei tarvitse käytännössä ollenkaan, jossain ei pärjää ilman ja Itä-Suomessa venäjä olisi tarpeellisempi.

En tiedä onko pakko osata mutta varmasti on työnhaku tilanteessa etu jos osaa koska lain mukaan ruotsinkielisillä on oikeus saada Suomessa palvelut omalla äidinkielellään. Hälytyskeskuspäivystäjien on varmaankin pakko osata ainakin suomea, ruotsia ja englantia ja kaikki muu kielitaito plussaa.

Vierailija
15/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut kirjastossa, että virkailijoilta kysytään asioita ruotsiksi ja heille on myös vastattu ruotsiksi. 

Olen myös itse asiakaspalvelutyössä puhunut ruotsia.  

Vierailija
16/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjätuomari, haastemies, syyttäjä ruotsinkielisillä taikka kaksikielisillä paikkakunnilla.

Itse sain nykyisen työni koska osaan hyvin Ruotsia - paikka monikansallisessa yhtiössä ja vastuualueena siis Pohjoismaat. Kielitaitovaatimus karsi hakijoita niin että minullakin oli mahdollisuus erottua joukosta.

Vierailija
17/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisissa yrityksissä, jotka tekevät bisnestä ruotsalaisten yritysten kanssa. Samoin niissä, joilla on omaa toimintaa molemmissa maissa. Vaikka kuinka konsernin sisäinen raportointikieli olisi englanti, niin hankalaksi käy elämä jos ei ruotsia osaa yhtään.

Vierailija
18/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockmannin Herkun myyjä, turkiskauppias, juhannussalkojen pystyttäjä

Vierailija
19/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte vihata ajatusta pakkoruotsista, en itsekään sitä kannata, mutta tosiasia on, että moniin paikkoihin halutaan töihin ihmisiä, joilla edes siedettävä ruotsinkieli hallussa. Ainakin jos työssä on asiakaspalvelua tai yrityksellä on toimintaa muissa Pohjoismaissa.

Olen kansainvälisessä pörssiyhtiössä myyntityössä ja ruotsi on ihan ehdoton edellytys ruotsalaisten kanssa asioidessa.

Vierailija
20/25 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte vihata ajatusta pakkoruotsista, en itsekään sitä kannata, mutta tosiasia on, että moniin paikkoihin halutaan töihin ihmisiä, joilla edes siedettävä ruotsinkieli hallussa. Ainakin jos työssä on asiakaspalvelua tai yrityksellä on toimintaa muissa Pohjoismaissa.

Olen kansainvälisessä pörssiyhtiössä myyntityössä ja ruotsi on ihan ehdoton edellytys ruotsalaisten kanssa asioidessa.

Jaa. Itseltäni (keski-suomessa) ei ole ruotsin kielen taitoa työhaastatteluissa kysytty kuin muistaakseni kerran, englantia sen sijaan vaaditaan melkein joka paikassa jos jotain "paskaduunia" korkeatasoisempaa työtä on hakemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan