Lue keskustelun säännöt.
Elokuvien ikärajoista
HuolestunutÄiti86
24.04.2017 |
Mitä mieltä olette siitä, että lapsi katsoo huomattavasti hänen korkeammalla ikäsuosituksella olevia elokuvia (K12 K16 yms.) ? Lapseni on 8v. ja olen saanut selville hänen katsovan tällaisia elokuvia ystävänsä kanssa yökylässä. Voiko olla haitaksi millään tasolla???
Kommentit (2)
Jos käsittää että kyse on fiktiivisistä asioista ja että joidenkin elokuvien tarkoitus on pelottaa niin en uako että on mitään haittaa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
"Voiko ikärajoista joustaa?
Elokuvateattereissa ikärajasta voidaan joustaa kolme vuotta, mikäli lapsi on aikuisen seurassa. Esimerkiksi ikärajan 12 elokuvaan aikuinen voi siis viedä vähintään 9-vuotiaan lapsen. Jousto ei kuitenkaan koske ikärajaa 18."
Tätä työpaikkani ohjeistusta olen itse noin suunnilleen noudattanut, mutta ottaen huomioon sen, että itse tunnen lapseni ja tiedän mitkä asiat he kokevat pelottavina ja ahdistavina. Eli joku 7-vuotiaille sallittu elokuva on saattanut sisältää sellaista sisältöä, mitä kohta 9-vuotias lapseni pitää pelottavana ja vastaavasti isommalla ikärajalla varustettu elokuva on lapselleni sopivampi.
K 18 on tietysti poikkeus!
Lapseni tosin ovat yökyläilleet vaan mummolassa ja isällään, joten minun on helppo "vahtia" mitä muualla katsovat.