Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilastietojen katsominen ilman syytä, mitä nyt?

Vierailija
24.04.2017 |

Pyysin sairaalalta lokitiedot siitä, kuka potilastietojani on katsonut ja siellä oli useampi katselu ilman mitään syytä. Esim. eräällä osastolla oli katsottu tietojani, vaikka hoitosuhde oli päättynyt jo 2vuotta aiemmin.

Toinen oli se, että tietojani on katseltu toisessa kaupungissa, missä minulla ei koskaan ole ollut mitään hoitosuhdetta mihinkään tahoon. Lisäksi on katsottu useasti kuukausia sen jälkeen, kun olen muuttanut toiseen kuntaan. Joten mitään syytä ei enää ole ollut katsoa näitä tietoja.

Huomasin myös, että kaksi kuukautta muuttoni jälkeen vanhassa sairaalassa joku on katsonut laboratorio tuloksiani, mikä syy tähänkin on voinut olla?

Olen ottanut jo yhteyttä tietosuojavastaavaan, mutta onko omakohtaisia kokemuksia, miten tällaisissa edetään? Ja onko minulla jokin oikeus tietää syy, miksi tietojani on katsottu? Ja mikä olisi voinut olla syy tietojeni katsomiseen?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nättinaama kirjoitti:

Itsekin tekisi mieli pyytää nuo tiedot. Useampikin kaveri/sukulainen on valmistunut hoitoalalle, on käynyt mielessä ovatko mahdollisesti yrittäneet tyydyttää uteliaisuuttaan ja katsoneet tietojani...?

Ja olet sitä mieltä, että juuri sinä olet maailman kiinnostavin ihminen, että kaveri/sukulainen käyttää työaikaansa terveystietojesi urkkimiseen oman työpaikkansa menettämisen uhalla??

Vierailija
42/49 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä, että esim. tämä osasto johon hoitosuhteeni oli päättynyt 2vuotta aiemmin ja silti oli tietoja katsottu silloin 2vuotta jälkikäteen, silloin en vielä ollut muuttanut uuteen kuntaan. Mikä syy tällaiseen voi olla? Pitäisi kyllä jo kaikenlaiset laskutukset ym. hoidettu.

Ap

Sinua aiemmin hoitaneilla henkilöillä on oikeus katsoa vaikka vuotta tai kahta myöhemmin tietosi saadakseen selville onko hoitosi edennyt tms. Vaikka hoitojaksosi olisi päättynyt.

Hoitojakson päätyttyä voi joissakin tilanteissa tosiaan olla mahdollisuus katsoa tietoja. Ei tosin silloinkaan perusteettomasti vain sen takia että onko potilas käynyt muualla tms. vaan kyllä sen katsomisen on jotenkin liityttävä hoitosuhteeseen. Jos taas hoitosuhde on päättynyt eikä sille ole tiedossa jatkoa esim. kontrollikäynnin puitteissa tietoja ei voi katsoa.

Itseasiassa olet vähän väärässä. Tässä lainaus lääkärilehdestä:

"Oman potilaan jatkohoitoa saa selvittää oppiakseen. Lääkäri saa katsoa hoidettavanaan olleen potilaan jatkohoidossa tehtyjä sairauskertomusmerkintöjä pyrkiessään jälkikäteen selvittämään diagnoosinsa oikeellisuutta ja hoidon onnistumista. Tietosuojavaltuutetun kannanotto selventää lääkärin oikeutta käsitellä potilaansa tietoja sen jälkeen, kun ei enää osallistu tämän hoitoon.

Hoitopäätöksistä tai hoitotoimenpiteistä vastuulliset ammattihenkilöt saavat tietosuojavaltuutetun mukaan selvittää hoitamansa potilaan jatkohoidossa tehtyjä merkintöjä diagnoosin oikeellisuuden ja siihen liittyvän perustellun hoidon selvittämiseksi, kun selvityksen tarkoituksena on ammatillinen kehittyminen.

– Lakia tulkitaan nyt niin, että potilaan tietojen seuraaminen on sallittua ammatillisen kehittymisen ja potilasturvallisuuden vuoksi."

Tottakai vaitiolovelvollisuus silti jatkuu.

... Eikä siihen lääkärilläkään ole lupaa vaikka toki lääkärillä on laajemmat oikeudet potilastietojen katselemiseen kuin hoitajalla.

....

Onko oikeasti näin? Olen itse terveydenhuollon ammattihenkilö, mutta en ole kuullutkaan tuollaisesta, että jollain ammattiryhmällä olisi laajemmat oikeudet potilastietojen katsomiseen kuin toisella ammattiryhmällä. MInä olen kyllä oppinut niin, että kaikilla on samanlaajuiset oikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näille urkkijoille löytyy puolustelijoita, jotka vähättelevät. Onneksi suomessa on monta urkkijaa jo tuomittu. Koko järjestelmä on käsittämättömän typerästi suunniteltu, ilman minkäänlaista tietoturvaa.

Esimerkiksi jos oikeasti muka pitää katsoa labra-tuloksia, tarkistaakseen onko ne tullut, jo tämmöinen suunnitteluvirhe on anteeksiantamatonta.

No ihan oikeastikkin ne potilastietojärjestelmät on aika karmivia. Esimerkiksi minä saatan pyytää jostain potilaasta konsultaatiovastauksen. Siis kun lähetän hänet jonkun henkilön vastaanotolle, ja sitten idea on että siellä päätetyn perusteella potilas jatkaa kanssani. Ainakin meidän tietojärjestelmä pakottaa siihen, että se konsultaatiovastaus kirjoitetaan siihen käyntikirjaukseen. En saa mitään tietoa mistään, että koska se käyntikirjaus on tullut sinne. Järjestelmä ei lähettele mitään tiedotteita, että nyt se konsultaatiovastaus on valmis. Eli joudun käymään katsomassa sen potilaan käyntimerkinnät kun odottelen sitä konsultaatiovastausta. Muuten en voi suunnitella sitä jatkohoitoa, saati sopia siitä potilaan kanssa.

Vierailija
44/49 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä, että esim. tämä osasto johon hoitosuhteeni oli päättynyt 2vuotta aiemmin ja silti oli tietoja katsottu silloin 2vuotta jälkikäteen, silloin en vielä ollut muuttanut uuteen kuntaan. Mikä syy tällaiseen voi olla? Pitäisi kyllä jo kaikenlaiset laskutukset ym. hoidettu.

Ap

Sinua aiemmin hoitaneilla henkilöillä on oikeus katsoa vaikka vuotta tai kahta myöhemmin tietosi saadakseen selville onko hoitosi edennyt tms. Vaikka hoitojaksosi olisi päättynyt.

Hoitojakson päätyttyä voi joissakin tilanteissa tosiaan olla mahdollisuus katsoa tietoja. Ei tosin silloinkaan perusteettomasti vain sen takia että onko potilas käynyt muualla tms. vaan kyllä sen katsomisen on jotenkin liityttävä hoitosuhteeseen. Jos taas hoitosuhde on päättynyt eikä sille ole tiedossa jatkoa esim. kontrollikäynnin puitteissa tietoja ei voi katsoa.

Itseasiassa olet vähän väärässä. Tässä lainaus lääkärilehdestä:

"Oman potilaan jatkohoitoa saa selvittää oppiakseen. Lääkäri saa katsoa hoidettavanaan olleen potilaan jatkohoidossa tehtyjä sairauskertomusmerkintöjä pyrkiessään jälkikäteen selvittämään diagnoosinsa oikeellisuutta ja hoidon onnistumista. Tietosuojavaltuutetun kannanotto selventää lääkärin oikeutta käsitellä potilaansa tietoja sen jälkeen, kun ei enää osallistu tämän hoitoon.

Hoitopäätöksistä tai hoitotoimenpiteistä vastuulliset ammattihenkilöt saavat tietosuojavaltuutetun mukaan selvittää hoitamansa potilaan jatkohoidossa tehtyjä merkintöjä diagnoosin oikeellisuuden ja siihen liittyvän perustellun hoidon selvittämiseksi, kun selvityksen tarkoituksena on ammatillinen kehittyminen.

– Lakia tulkitaan nyt niin, että potilaan tietojen seuraaminen on sallittua ammatillisen kehittymisen ja potilasturvallisuuden vuoksi."

Tottakai vaitiolovelvollisuus silti jatkuu.

... Eikä siihen lääkärilläkään ole lupaa vaikka toki lääkärillä on laajemmat oikeudet potilastietojen katselemiseen kuin hoitajalla.

....

Onko oikeasti näin? Olen itse terveydenhuollon ammattihenkilö, mutta en ole kuullutkaan tuollaisesta, että jollain ammattiryhmällä olisi laajemmat oikeudet potilastietojen katsomiseen kuin toisella ammattiryhmällä. MInä olen kyllä oppinut niin, että kaikilla on samanlaajuiset oikeudet.

Laajemmat oikeudet on ehkä hiukan epäselvästi sanottu. Sairaaloissa yksikkökohtaisesti oikeudet on suunnilleen samat, mutta hoitajan osalta hoitosuhde päättyy siihen kun potilas siirtyy hoitoon muuhun yksikköön. Erikoissairaanhoidosta terveyskeskukseen siirretyn potilaan tietoja ei voi enää hoitaja katsella, mutta lääkäri voi selvittää tarvittaessa sitä mitä potilaalle siirron jälkeen tapahtui.

Toisaalta taas jos puhutaan sosiaalipuolen lääkäripalveluista esim. palvelukeskuksissa lääkärin oikeudet tietojen katseluun on hoitajia laajemmat.

Vierailija
45/49 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne onkin vielä tullut vastauksia, en ole huomannutkaan.

Tämä hoitosuhde joka on päättynyt jo aikaa sitten ja silti oli lääkäri käynyt katsomassa tietojani, en oikein usko tuohon oppimiseen, koska se hoito sillä osastolla loppui ihan kokonaan silloin hänen kanssaan. Mitään kontrolleja tmv. ei sovittu, koska niille ei ollut tarvetta. 

34: Tee ilmoitus, saadaan tuollaiset pois tältä alalta, kun työttömänä on sellaisia, jotka haluavat tehdä tätä työtä ja pystyvät siihen ja pitävät tiedot salassa.

Ja hiukan tilannepäivitystä: odottelen selvityksiä työntekijöiltä, miksi ovat tietojani katsoneet, niissä menee nyt muutama viikko.

Ap

Vierailija
46/49 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aika monta kertaa valitettavasti käynyt niin, että olen vahingossa klikannut nimilistasta, jossa samanlaiset nimet allekkain, väärän asiakkaan nimeä ja huomannut asian vasta kun olen ihmisen tiedoissa. Näissä tilanteissa ei kuitenkaan käyttämälläni potilastietojärjestelmällä ei ole ehtinyt näkemään mitään varsinaisia tietoja (sairauskertomuksia, labravastauksia ym) kun olen asian nopeasti huomannut. Varmasti näistäkin on silti joku jälki johonkin jäänyt. Tosi harmillista kyllä. Itselläni ei kuitenkaan ole minkäänlaisia intressejä lukea kenenkään vieraan tai tutunkaan ihmisen tietoja jotka eivät työni takia minulle kuulu.

Vierailija
47/49 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin tietoja oltiin katseltu useampi kuukausi hoidon päättymisestä. Pyysin selvitystä josta selvisi että tiedot oltiin vain kirjattu myöhemmin tietojärjestelmän bugin vuoksi

Vierailija
48/49 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitokodissa on nuo rajoitetut käyttöoikeudet, päästään vain meillä hoidossa olevien tai olleiden papereihin.

Minusta on aina niin hauskaa kun joku vaahtoaa jonkun käyneen hänen terveystiedoissaan, mitä kauheita salaisuussairauksia heillä on.

Ja samaan aikaan osan elämäntehtävä on esitellä tissiä ja p..lua televisiossa ja lehdissä.

Yhtä paljon kyllä ihmettelen kuka viitsiin katsella niitä tuttujen terveystietoja tai tositv ohjelmia. Ilmeisesti samat ihmiset.

Vierailija
49/49 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne onkin vielä tullut vastauksia, en ole huomannutkaan.

Tämä hoitosuhde joka on päättynyt jo aikaa sitten ja silti oli lääkäri käynyt katsomassa tietojani, en oikein usko tuohon oppimiseen, koska se hoito sillä osastolla loppui ihan kokonaan silloin hänen kanssaan. Mitään kontrolleja tmv. ei sovittu, koska niille ei ollut tarvetta. 

34: Tee ilmoitus, saadaan tuollaiset pois tältä alalta, kun työttömänä on sellaisia, jotka haluavat tehdä tätä työtä ja pystyvät siihen ja pitävät tiedot salassa.

Ja hiukan tilannepäivitystä: odottelen selvityksiä työntekijöiltä, miksi ovat tietojani katsoneet, niissä menee nyt muutama viikko.

Ap

Jokos ne selvitykset ovat tulleet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi