Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koliitti : miten ihmeessä syödä terveellisesti, jos näitä pitää vältellä? Miten tupakointi?

Vierailija
23.04.2017 |

Kun pitäisi vähentää/vältellä:
- rasvaa
- yksinkertaista sokeria
- maitotuotteita
- säilykkeitä ja puolivalmisteita
- tärkkelyspitoisia ja mausteisia ruokia
- keinotekoisia makeutusaineita
- pähkinöitä ja siemeniä
- rasvaisia ja paistettuja ruokia
- kuitupitoisia ruokia
- papuja, kaalia, parsakaalia, kofeiinia

Ruokavalioni on tähän mennessä koostunut suurimmaksi osaksi yllä mainituista. En oikeasti keksi, että mitä ihmettä voisin tästä eteenpäin syödä? Mikä on sallittua?

Ja miten on tupakoinnin laita - poistuisivatkohan oireet jos aloittaisin taas polttamaan muutaman päivässä esim? Oireet siis alkoivat 5 kuukautta sitten, kun lopetin polttamisen. Olen 24-vuotias nainen, harrastan suhteellisen paljon liikuntaa.

Kiitos paljon vatauksista jo etukäteen. Olen aivan hukassa asian kanssa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä linkki hieman tarkempaan selostukseen ruokavaliosta:

http://www.pysyremissiossa.fi/elaminen-ibd-n-kanssa/elamantyylilla-on-m…

Vierailija
2/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut, miten tupakoinnin lopttaminen vaikuttaa koliittiin....  ??? lääkäritkään eivät suosittele lopettamista!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota antamasi linkin tekstia. Siina niputetaan Crohn ja colitis ulcerosa samaan nippuun. Kymmeniä vuosia colitis ulcerosasta karsineena voin omakohtaisesta kokemuksesta sanoa, etta Crohnin tauti vaatii ruokavaliomuutoksia, colitis ei minun mielestani ollenkaan.

Minulla on myos todettu laktoosi-intoleranssi, joten maitotuotteita en juurikaan kayta. Nain kesalla joskus hieman jaateloa, mutta ennen sita otan laktoosinpilkkojatabletin. 

Minun tautini puhkesi, kun olin viikon ajan tupakkalakossa eli yritin lopettaa. Suosittelen tupakoinnin jatkamista, sita sanovat nykyaan laakaritkin! Saakelin tupakkalakko, loppuikani saan karsia sen seurauksista.

Siis syo entiseen malliin, mutta valta varmuuden vuoksi maitoa ja maitotuotteita, polta edelleen. Tama konkarin neuvona!

Vierailija
4/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin uudelleen aloitus ei paranna tautiasi. Sillä saat vain vuosien mittaan 10-20 vuotta ikäistäsi vanhemman ja raihnaisemman elimistön ja pahimmassa tapauksessa selviä tupakkatauteja koliittisi rinnalle.

Ruokavalio-ohjeissa voi aloittaa helpoimmasta päästä. Keittäminen, hauduttaminen rasvassa paistamisen tilalle. Sokerin ja piilosokerin (maustetu jogurtit esim.) karsimisella saa jo ison harppauksen hyvään suuntaan. Suolioireiden tasaantuminen motivoi sitten lisää.

Vierailija
5/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut, miten tupakoinnin lopttaminen vaikuttaa koliittiin....  ??? lääkäritkään eivät suosittele lopettamista!!

Kyllä todellakin suosittelevat.

Vierailija
6/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota antamasi linkin tekstia. Siina niputetaan Crohn ja colitis ulcerosa samaan nippuun. Kymmeniä vuosia colitis ulcerosasta karsineena voin omakohtaisesta kokemuksesta sanoa, etta Crohnin tauti vaatii ruokavaliomuutoksia, colitis ei minun mielestani ollenkaan.

Minulla on myos todettu laktoosi-intoleranssi, joten maitotuotteita en juurikaan kayta. Nain kesalla joskus hieman jaateloa, mutta ennen sita otan laktoosinpilkkojatabletin. 

Minun tautini puhkesi, kun olin viikon ajan tupakkalakossa eli yritin lopettaa. Suosittelen tupakoinnin jatkamista, sita sanovat nykyaan laakaritkin! Saakelin tupakkalakko, loppuikani saan karsia sen seurauksista.

Siis syo entiseen malliin, mutta valta varmuuden vuoksi maitoa ja maitotuotteita, polta edelleen. Tama konkarin neuvona!

Älä viitsi antaa typeriä ja virheellisiä neuvoja.

Vierailija
7/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googletapas "colitis ulcerosa tupakointi" ja lue ja hammasty! Tupakka ei paranna tautia, MUTTA helpottaa oireita!

Vierailija
8/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliossani on tällä hetkellä vähän lisättyä sokeria: en syö lainkaan herkkuja, maustettuja jugurtteja tmv. Leipäkin on suurimmaksi osaksi itse leivottua rieskaa tai ruisleipää. Syön paljon hedelmiä ja kasviksia, pääruokana riisiä/perunaa ja kanaa/kalaa. Punaista lihaa en juuri syö, enkä valmisruokia. Syön myös paljon pähkinöitä, siemeniä ja kananmunia. Aamuisin syön kaurapuuroa.

Tuon linkin tekstistä en osaa sanoa paljoakaan, asia on itselleni aivan uusi, enkä oikein tiedä mistä tässä edes lähtisi liikkeelle. Tällä hetkellä tuntuu, etten uskalla syödä yhtään mitään! Tupakointia en todella haluaisi aloittaa uudestaan, enkä kunnolla edes pystyisikään enää sauhuttelemaan, sillä harrastamani laji kävisi aivan liian rankaksi, enkä ole siitä valmis luopumaan. Muutaman polttaminen päivässä / esim. viikonloppusauhuttelu sen sijaan voisi mahdollisesti vielä toimiakin, jos siitä voisi olettaa olevan apua. Ristiriitaista tietoa tuntuu löytyvän. :/

-ap

Vierailija
9/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tämä homma tosiaan selvisi vasta, kun todella stressaantuneena poltin puolikkaan tupakan. Seuraavan tunnin aikana vatsani tyhjeni ilmasta, sitä tuli niin paljon, että en voi edes käsittää miten sisääni mahtui niin paljon ilmaa. Samalla selvisi yllättäen, etten olekaan lihonut lopettamisen seurauksena; vatsani on viimeiset 5 kk ollut vain aivan täynnä ilmaa! Lisäksi vatsa rauhoittui, ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin vatsan alue tuntui hyvältä. Olin ajatellut epämukavan tunteen johtuvan vain lihomisesta... Ilmavaivojen taas luulin johtuvan väärästä ruokavaliosta. Muillekin oireille olen löytänyt selityksiä muualta. Mutta näin se kuitenkin on, koliittihan se sitten olikin.

Tämän perusteella tuntuisi, että ehkä siitä polttamisesta voisi olla hyötyä. Mieluummin kuitenkin olisin polttamatta. :/

-ap

Vierailija
10/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googletapas "colitis ulcerosa tupakointi" ja lue ja hammasty! Tupakka ei paranna tautia, MUTTA helpottaa oireita!

Juu, sairastan Colitis Ulcerosaa, joten ei ole tarvetta googletella.

Vierailija
11/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mites tämä The Specific Carbohydrate Diet ? Idea ainakin kuulostaisi järkeenkäyvältä ja monien väitetään pystyvän elämään oireettomana. Onko kenelläkään kokemusta?

-ap

Vierailija
12/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutille!

Vierailija
13/13 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutille!

Se taitaa tosiaan olla oikea osoite. :) Mutta hyvä ensin vähän selvitellä asiaa itsekin ja varsinkin selvitellä omia ajatuksia asiasta.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi