Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monet sadepäivään sopivat vaatteet omistat?

Vierailija
23.04.2017 |

Vai pysytkö silloin sisällä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia gorepukuja teillä on jos niistä sataa läpi?

Mulla on tuulipuvussa liukas vedenhylkivyyskyllästetty pinta ihan kuin sadeasussa mutta kylläpä vain tuli rankkasateessa fillaroidessa hupusta ja rinnuksilta ihan valumalla vedet sisään.

Vierailija
22/34 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilmaihminen kirjoitti:

Yhden goretex-puvun ja yhden rukan sadeasun.

Sama mulla. Kummallekin on ollut käyttöä. Gore on kivempi kaupungilla ja silloin jos on vain sadekuuroja tai sateen uhkaa. Jos sataa kunnolla, Rukan puku on kivempi silloin (vaikka ulkonäöllisesti on liikuttavan ja naurettavan rajamailla, mutta mun itsetunto kestänee sen!).

Olen ajatellut kuorivaatteiden hankintaa juuri tuon sään vaihtelevuuden takia. Kun lähtiessä ei sada mutta on sateen uhka niin olen monta kertaa miettinyt viitsinkö ottaa sadeviitan laukkuun mukaan. Viime kesänä kun lähdin liikenteeseen niin ajattelin että eihän se nyt enää sada kun tuntia ennen oli satanut ja aurinko pilkisteli jo pilven raosta ja jätin sadeviitan kotiin. Puolivälissä 40 min matkaa alkoi aivan kamala rankkasade joka meni heti kättelyssä tavallisen tuulipuvun läpi ja kastuin likomäräksi. Toisaalta sitten monasti sadeviitta on ollut aivan turhaan mukana. Tuossa sateessa kyllä vettä tuli niin rankasti että tuskinpa kuoripukukaan sitä olisi perille asti pitänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Rukan sadepuku, mutta jostain syystä  mulla on iso kynnys laittaa sadehousut jalkaan. Sadetakki ja saapppaat menee sään vaatiessa ihan tuosta vaan, mutta housujen kanssa on sitten niin, että ei kehtaisi laittaa, ellei ole ihan kamala kaatosade. Sitten harmittaa, kun on farkut märät :( Pyöräillessähän housut kastuu pienemmälläkin sateella.

Onko muilla tällaista nolostelua? Joku lapsuuden traumako vai?

Kyllä on. Vierastan kyllä vähän sadetakkia ja saappaitakin mutta ne on helpompi hyväksyä;-)

Vierailija
24/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävän moni kertoo ainoaksi sadevarusteekseen sateenvarjon. Eihän se suojaa kuin pään ja olkapäät! Tuulisella säällä sateenvarjolla ei tee mitään. Siinä saa kyllä itsensä läpimäräksi rinnankorkeudelta alaspäin. Kun tuulee kunnolla niin varjo kääntyy ympäri ja sitten on täysin läpimärkänä.

Vierailija
25/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos verenpaineet ja sokeritaudit vaivaa, kun edes sateella voi liikkua. Itse pyöräilen töihin ja ulkoilen koirien kanssa ainakin 2-3tuntia päivässä. Ulkoiluvaatteet ovat vedenpitävä ja kaatosateella käytän sadetakkia.

Vierailija
26/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme jos verenpaineet ja sokeritaudit vaivaa, kun edes sateella voi liikkua. Itse pyöräilen töihin ja ulkoilen koirien kanssa ainakin 2-3tuntia päivässä. Ulkoiluvaatteet ovat vedenpitävä ja kaatosateella käytän sadetakkia.

Näin on. Suomessa on niin paljon sateista säätä että jos silloin ei voi ulkoilla niin ulkoilut jäävät kyllä vähiin. Esimerkkisi osoittaa hyvin että vesisade on vain pukeutumiskysymys. Millaiset ulkoiluvaatteet sulla on kun ne noin hyvin pitävät vettä?

Vierailija
27/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Suomessa on niin paljon sateista säätä että jos silloin ei voi ulkoilla niin ulkoilut jäävät kyllä vähiin. Esimerkkisi osoittaa hyvin että vesisade on vain pukeutumiskysymys. Millaiset ulkoiluvaatteet sulla on kun ne noin hyvin pitävät vettä?

Suomessa ainakin päiväkodissa/esikoulussa käyvät lapset totutetaan siihen, että ulkoillaan joka säässä ja pukeudutaan sen mukaan. Mihinköhän nämä opit unohtuvat aikuisena?

Vierailija
28/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ainakin päiväkodissa/esikoulussa käyvät lapset totutetaan siihen, että ulkoillaan joka säässä ja pukeudutaan sen mukaan. Mihinköhän nämä opit unohtuvat aikuisena?

Samaa ihmettelen. Päiväkodissa ollaan ulkona säällä kuin säällä ja aina säänmukaisesti pukeutuneena. Sitten jossain vaiheessa nämä opit unohdetaan. Lyhyetkin matkat ajetaan autolla jos yhtään sataa. Säänmukaisesta vaatetuksesta ei ole tietoakaan. Auto pitää saada oven eteen ettei vain kastu. Jos käytetään julkisia ja juna tai bussi on myöhässä niin itketään liikennöitsijän somepalstalla kun pitää varttua ulkona märissään ja kylmissään kun tuuli ja vesisade menee vaatteista läpi. Kun ei osata pukeutua säänmukaisesti.

Vierailija
29/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. Päiväkodissa ollaan ulkona säällä kuin säällä ja aina säänmukaisesti pukeutuneena. Sitten jossain vaiheessa nämä opit unohdetaan.

Koulun alku taitaa olla jo sellainen hetki, kun lapset oppii, että kuravaatteet on pikkulasten juttu, koska koulussa niitä ei käytetä. Riippuu sitten vanhempista, miten kotona puetaan koulun alun jälkeen ja laitetaanko lapset ulkoilemaan joka säässä. Viimeistään murrosikässä kaikki järkevät vaatteet on täysin out.

Vierailija
30/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan sekä vettähylkivän tuulipuvun, että rukan sadetakin ja -housut. Tuulipukua käytän lähinnä aivan pienellä tihkusateella ja muuten sateettomalla ilmalla liikkuessa, mutta yleensä sadetakki on varma valinta kun taivas repeää. Sadehousut ovat käytössä jos tiedossa on pidempi lenkki ulkona sateessa tai pitää rämpiä jossain maassa (esim. sienestäessä).

Vierailija
31/34 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Yllättävän monet.

Pitkä retro-sadetakki.

Sadeviitta (fillarilla hyvä).

Kaksi settiä purjehdusvaatteita (takki ja housut, uusi ja kulahtaneempi asu).

Rukan perinteinen takki+housut -kumisetti metsäretkeilyyn tms.

Lisäksi mökillä taitaa olla kolme settiä sadetakkeja ja housuja, itselle ja vierasvaraksi.

Omistan neljät kumisaappaat (purjehdussaappaat, kaupunkisaappaat, mökillä kahdet kontiot metsässä rymyämiseen).

Vierailija
32/34 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Rukan sadeasu eli takki ja housut. Sen lisäksi Rukan pitkä sadetakki jostain 70 luvulta, on kätevä kun sen kanssa ei tarvitse erikseen kurahousuja. Lisäksi tietysti parit Kontiot, sydvesti, sadeviitta ja rukkaset.

Vierailija
33/34 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on gore-housut ja softshell-takki, vedenpitävää kangasta oleva ratsastushame sekä sadehousut ja -takki. Niillä pärjäilee.

Vierailija
34/34 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on näitä koiranulkoituksen vuoksi, koska joudun menemään ulos säällä kuin säällä. Kahdet vettäpitävät housut, vettäpitävä tuulitakki, erillinen sadetakki, goretex-lenkkareita. Pääkaupunkiseudulle muuttamisen jälkeen jouduin lisäämään tähän vettäpitävän talvitakin ja goretex-talvikenkiä huomattavasti lisää. Kunnollisia talvihousuja en ole vielä onnistunut löytämään.

Ihan "ihmisten ilmoilla" käytettäviksi vaatteiksi on yksi anorakki ja yksi talvitakki, jotka eivät ole varsinaisia sadevaatteita mutta joiden pinta kestää jonkin aikaa kevyttä sadetta. Lisäksi parit nahkanilkkurit, joissa on goretex-kalvo.