Mitähän ihmettä sitä 14-15v teinit tekisivät koko autuaan kesän...
Kummallakaan ei ole kesätyöpaikkaa edes viikoksi, vanhempi eli peruskoulun päättävä kyllä haki mutta eipä tärpännyt, iso miiiiinus mm Lidlille joka niin mainosti työelämään tutustumistyöpaikkoja alaikäisille mutta eipä edes vastanneet pojan hakemukseen mitään eli "kiitos hakemuksesta ja mielenkiinnosta, parempaa onnea ensivuodelle" tms ja poika väkräsi hakemustaan tuntikausia ja se oli hieno. Minusta jonkinlaisen vastineen sähköpostiin lähettäminen olisi sekin tärkeää kun puhutaan näistä nuorista jotka vasta alkavat tutustumaan raakaan työmaailmaan.
Mitään sukulaispaikkaakaan ei ole minne mennä edes pariksi päiväksi saati viikoksi tms, ei mökkiä jne. Eli ilm koko 10vkoa kotona ruutuillessa ja samoissa maisemissa "ulkoilua" kuin aina muulloinkin. Voi luoja varjele...:(
Kommentit (50)
Noh miksi ette matkustele tai vuokraa edes mökkiä sitten? Jos ei ole rahaa, niin on varmaan erilaista tuettua leiriä tms, mutta niihin pitää tietty hakea ajoissa. Eli omaa syytä on, jos et ollut varautunut siihen, että nuori ei saa kesätöitä.
Tottakai hakemus on äipän mielestä ollut hieno mutta oliko oikeasti kun jäi ilman vastausta, ilmeisesti useammastakin paikasta? Ja jos ei kerran koko kesäloman aikana keksi muuta kuin ruutuilua ja "ulkoilua" niin aika laiskalta vaikuttaa.
Hakemus oli oikeasti hieno ja valokuvan kera, poika teki sen samanlaisella pieteetillä kuin hoitaa koulutyönsäkin (ka 9,9) tai hoisi vaikkapa hampaittensa puhtauden esim.3v hammasrautakauden ajan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Noh miksi ette matkustele tai vuokraa edes mökkiä sitten? Jos ei ole rahaa, niin on varmaan erilaista tuettua leiriä tms, mutta niihin pitää tietty hakea ajoissa. Eli omaa syytä on, jos et ollut varautunut siihen, että nuori ei saa kesätöitä.
Oletteko jotenkin tahvo? ei jokin yhteinen esim.1-2vkon matka paljoa "pelasta" 10-11vkon ajanjaksosta.
ap
Miksi te alapeukutatte aloitusta?
Minusta ainakin on törkeää, ettei nuoren hakemukseen vastata. Ihan laittaisin palautetta johdolle tuosta. Mintä nuorempi, sen tärkeämpää, että saa vastauksen. Se voi olla ensimmäinen kokemus työelämästä ja vaikka vastaus on kielteinen, tulee tuntu, että välitetään ja noteerataan.
Hakemukseen olisi tietysti pitänyt vastata, mutta muuten tilanne on hyvin tavallinen monissa perheissä. Kyllä lapset tekemistä keksivät. Jos ei muuta, niin pelailu ja somessa roikkuminen. Luulen asian olevan suurempi ongelma vanhemmille kuin nuorille itselleen.
Hänen kannattaa tutustua Geokätköilyyn. Sen parissa menee äkkiä päiviä varsinkin jos alueella on paljon kätköjä. Harrastus on myös ilmainen jos hänellä on Android älypuhelin.
https://www.6123tampere.com/aloittelijan-opas/
https://xn--geoktkt-8wa8n.fi/opas/aloittaminen/
Itse tein nuorena pitkiä etsintäreissuja ja aikaa kului mukavasti. Teen toki vieläkin koska harrastuksessa ei ole ikärajaa eli tätä harrastaa ihan lapsetkin kuin aikuisetkin.
No ei se koskaan ole niin helppoa ollut, tai no oli 1990 kesällä, ja lopun tiedättekin. Se että hakemuksiin ei vastata, johtuu siitä että niitä tulee niin helvetin paljon, aina, joka paikkaan. Ja se on nuoren hyvä oppia tulevaisuutta varten että näin se vaan on nykyään.
Mun mielestä nuori voi aivan hyvin myös käyttää kesän lepäämiseen ja akkujen lataamiseen, käydä uimassa, lukea kirjoja (ei koulukirjoja) käydä elokuvissa ym. viettää aikaa huolettomasti kavereiden kanssa, koska sitten alkaa se opiskelu ja huolettomat ajat on ikuisesti mennyttä.
Meidän 15-vuotias on juhannukseen asti töissä. Sitten lähdemme kahdeksi viikoksi Ranskaan. Sen jälkeen mökkeilyä ja alkaa valmistautua syksyyn, että jaksaa vetää ysiltä hyvän todistuksen.
Kai teillä nyt kotona sen verran askaretta on, että aika kuluu? Loma nyt on kuitenkin loma, eli oisko mitään levätä ja olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se koskaan ole niin helppoa ollut, tai no oli 1990 kesällä, ja lopun tiedättekin. Se että hakemuksiin ei vastata, johtuu siitä että niitä tulee niin helvetin paljon, aina, joka paikkaan. Ja se on nuoren hyvä oppia tulevaisuutta varten että näin se vaan on nykyään.
Mun mielestä nuori voi aivan hyvin myös käyttää kesän lepäämiseen ja akkujen lataamiseen, käydä uimassa, lukea kirjoja (ei koulukirjoja) käydä elokuvissa ym. viettää aikaa huolettomasti kavereiden kanssa, koska sitten alkaa se opiskelu ja huolettomat ajat on ikuisesti mennyttä.
Aika helppoa laittaa sama sähköpostiviesti kaikille. Se hakemuskin on tehty valmiiseen sähköiseen lomakkeeseen, josta ne sähköpostiosoitteet saa.
Vaikeampaa on korjata se tahra maineessa joka tulee kun ne sadat hakijat jää ilman mitään viestiä.
Minunkin mielestäni tuossa iässä kannattaa pitää lomaa vielä kun voi. Sitten kun alkaa opiskelut ja mahdollinen muutto muualle niin rahaa on saatava kesänkin aikana jolloin ei voi lomailla. Ei kannata pilata nuoruutta työnteolla sitä kerkee tekemään vielä ainakin seuraavat 50-vuotta!
nuoretlomalle kirjoitti:
Minunkin mielestäni tuossa iässä kannattaa pitää lomaa vielä kun voi. Sitten kun alkaa opiskelut ja mahdollinen muutto muualle niin rahaa on saatava kesänkin aikana jolloin ei voi lomailla. Ei kannata pilata nuoruutta työnteolla sitä kerkee tekemään vielä ainakin seuraavat 50-vuotta!
Ainakin meillä teini itse janoaa kesätöihin. Itsenäistymisen polte on kova.
Hakemusten tulisi aina olla omanlaisia ja omaperäisiä. Tiedän yhden tositarinan että työnantaja heitti roskiin suuria määriä ns "kopio" hakemuksia jotka ovat kopioitu valmiista hakemuspohjista mitä löytyy Googlesta koska ei jaksa lukea sellaisia joihin tekijät eivät ole nähneet kunnolla vaivaa.
Hakemuksen tulee olla erottuva ja selkeä+ei liian pitkä. Koskee siis myös CV.
Vierailija kirjoitti:
nuoretlomalle kirjoitti:
Ainakin meillä teini itse janoaa kesätöihin. Itsenäistymisen polte on kova.
Jos nuori haluaa tehdä itse niin mikäs siinä. Saa palkkaa ja kokemusta.
Pojalla ei ollut mitään valmista pohjaa hakemuksessaan vaan teki sen itse, tietyt raamit tietty oli mitä ns kunnon hakemuksissa on hyvä olla. Mutta se siitä. Täytyy kaivaa palautetietoja ja napauttaa vastine toiminnasta, antaa todellakin nuorelle mälsän kuvan asioista kun ei lainkaan reagoida, aikuisenakin se on tuntunut kurjalta.
Itse sain 9lk jälk kesänä työskennellä hotelli Palacen pesulassa tod hikiset 3vkoa ja sillä rahalla ostin mm elämäni ensimmäiset merkkifarkut kaksin kappalein eli Levis501:t. Pojalla on siis itsellään hirveä hinku tehdä edes 2-4vkoa töitä kesällä jotta saisi rahaa syksyn hankintoihin, mutta näillä mennään.
ap
Mä ottaisin pari teiniä itselleni kesätöihin yksityishenkilönä, ellei olisi liian vaikeaa. Hukun kaikkiin pihansiivous - vintinjärjestelyhommiin.
Kun joku perustaisi firman välittämään näitä.
Kyllähän tässä on vielä aikaa hankkia jotain töitä. Kun lapsi tuntuu olevan noin aloitteellinen ja innokas, niin eikun naapurustoon kiertämään ja kyselemään tuommoisia nurtsin leikkuu juttuja. Kaupassa käyntejä yms.
Eikö tuon ikäiset voi käydä jo itsekseen uimassa, tehdä lähistölle retkiä pyörällä, käydä metsässä, kalassa jne?
Ainakin meidän kaupungissa on kesällä nuorille arkipäivisin kaikenlaisia askartelupajoja. Välillä voi käydä sellaisessa. Tai kotiin varaatte käsityötarpeita. Kesä on hyvää aikaa opetella jokin uusi kädentaito. Kutomaan, maalaamaan, tms.
Kotityöt. Tuon ikäiset tekee kotona päivän aikana ruoan, tiskaa, siivoaa, hoitaa pyykit. Maksatte niistä taskuvarkaita.
Nyt on hyvää aikaa hakea siirtolapuutarhapalsta kesäksi. Suunnittelette, mitä nuoret siellä kasvattaa. Syötte syksyllä itse tai sitten myytte.
Marjanpoimintaan pääsee kyllä kesällä töihin. Samoin voi päästä torille myymään. Lyhyelläkin varoitusajalla.
Kirjastosta kirjoja ja lukemaan. Itse luin kaikki kesät kirjoja teininä ja kävin uimassa.
Luonnontuntemusta. Kasvikirja käteen ja tunnistamaan. Lintuharrastus on myös hyvä. Näihin saa ladattua myös appseja kännykkään.
Leirille. Useita pitkin kesää ympäri Suomea.
Avoimen yliopiston kielikurssille. Tehokasta ja päivät täyttyy ohjelmasta niiksi viikoiksi.
Löytyskö lähimaastosta esim vanhuksia, joille voisi käydä leikkaamassa nurtsia pikku korvausta vastaan tai koirien ulkoilutusta tai kauppa-asioiden hoitoa?