Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lapsi pärjää, jos ainoa vanhempi kuolee?

Vierailija
22.04.2017 |

Olen yksinhuoltaja, minulla on sairaus, johon ei ole parannuskeinoa ja jonka kanssa en halua elää. Sairauden takia pystyn myös tarjoamaan aika huonot puitteet lapselle. Muuten elämässäni ei ole vikaa, en vaan halua elää sairaana loppuikääni. Koen ristiriitaa - onko minulla moraalinen velvollisuus olla olemassa lastani varten? Mitä, jos lapsella olisi oikeasti parempi elämä ilman minua?
Tiedän, että lapsesta pidettäisiin hyvää huolta, jos kuolisin. Mutta se on kai aika paha trauma menettää oma vanhempansa, kun on itse lapsi?
Aiotte kuitenkin sitä ehdottaa, niin olen kyllä hakenut kyllä mielenterveysapua, mutta sitä saa vain kerran kuussa. En mielestäni ole edes masentunut, en vaan halua olla sairas, eikä tästä elämästä ja vartalosta ole muuta ulospääsyä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takia = kautta edellisessä viestissä -Ap

Vierailija
22/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain sarja, mutta House M.D.ssa Olivia Wilden hahmolla (Thirteen) oli ollu sairas äiti. Hän sanoi, että oli onnellinen, kun äiti vietiin vihdoin pois lopullisesti sairaalaan, koska oli ollut niin pitkään sairas ja oli inhottavaa, kun oli sairas vanhempi kotona... Mistä mäkään voin oikeastaan tietää, haluaako lapsi oikeasti mut tällaisena. Jos se alkaa vihaamaan minua. Ap

Vierailija
24/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tosiaan lapsen hyvä kasvaa sairaan, vaillinaisen ja vähävaraisen vanhemman kanssa, nähdä tätä huonoa elämänlaatua ja toivottomuutta joka päivä ja olla osallinen siinä? Ymmärrän, että kukaan ei tunne lasta yhtä hyvin eikä rakasta samalla tavalla, mutta entä jos joku muu tarjoaisi paremman elämän ja paremman esimerkin siitä, että ihminen VOI olla onnellinen, ja rakastaisi ja huolehtisi?

Olen lukenut jonkun tutkimuksen, että se vanhemman kuolema lapsuudessa lisää itsemurhariskiä vain tytöillä, ja ettei se muutenkaan ole niin paha asia kuin on luultu. Jokainen on varmaan tavannut myös ihmisiä, joilla on vanhempi kuollut lapsena, ja jotka pärjäävät nyt hyvin. Ap

Olet oikeassa siinä, että lapsen ei ole hyvä kasvaa nähden huonoa elämänlaatua ja toivottumuutta - sairaan ja vähävaraisen ei ole pakko olla huonoa elämänlaatua ja toivottomuutta, mutta jos olet, niin ei se lapsen paras mahdollinen hyvä ole. Tästä huolimatta sekin on kuitenkin parempi, kuin vanhemman itsemurhan tai kuoleman aiheuttama trauma, joka vammauttaa lapsen varmasti ja melko pysyvästi pahemmin kuin pelkkä toivottomuus ja huono elämänlaatu.

Toinen asia on sitten se, että jos suola kerran ei ny ole ympärilläsi ihmisiä, jotka voisivat tarjota lapselle rakkautta ja toivoa kun elät, lapsesi todnnäköisesti päätyisi itsmurhasi jälkeen laitossijoitukseen. Laitoksssa lasten eteen yritetään tehdä kaikki mahdollinen,mutta kyllä niissä toivottomuutta ja huonoa elämänlaatua on varsin paljon, ja lasten saama rakkaus jää vähiin jopa työajan puitteissa. Että ei se ainakaan ole parempi ratkaisu lapsellesi.

Miksi lapsi joutuisi laitokseen? Miksi häntä ei voisi sijoittaa perheeseen? Ap

Vierailija
25/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kova trauma. Emme ole koskaan selvinneet siitä; jätti kaikkiin pahat arvet. Itse olin 15. Onnettomuudessa.

Vierailija
26/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä onkin tukiperhe ja hyvähän se on lapselle, koska siellä pystyy sitten tekemään niitä juttuja mitä mun kanssa ei ja itse lepään sillä aikaa tai yritän siivota vähän enemmän tai jotain. Tai yritän olla vähän sosiaalinen ja hakeutua toisten aikuisten pariin. Sekin jotenkin vaan sattuu, kun elää itse nyt niin erilaista elämää. Lasta se tukiperhe auttaa, mutta ei mikään poista mun sairautta tai tuo elämänlaatua takaisin. Ja mulla on yksi tukihenkilö, hänellä on vähän erilainen ja helpompi sairaus, ja on lapseton, joten aika erilainen kuitenkin.

Kyllä mä oikeasti rakastan lasta ja haluaisin nähdä hänen kasvavan. Omassa tulevaisuudessa vaan ei ole mitään, mitä odotan paitsi poispääsyä kuoleman tai tietenkin mieluummin paranemisen takia. Aina sanotaan, että vanhemmallakin pitäisi olla se oma elämä. Mitä jos ei siihen pysty? Ap

Lapselle olisi kauheaa tietoisuus että edes hän ei ollut mielestäsi sen arvoinen, että olisit halunnut elää.

Tärkempää kuin vanhempi ei ole.

Vierailija
27/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon työni puolesta nähnyt monenmoista. Kyllä myös näitä lapsia, joilla ei vanhempia ole.Kaikilla yhteistä on ollut se, että he surevat hyvin voimakkaasti. Jokaisessa näkyy joku jälki ja he miettivät sitä.

Lapsi ei ymmärrä, että minkätakia sä haluat kuolla tai tollasia äiti ei saa seksiä yms. Juttuja. Lapsi kelaa et sä hylkäsit sen ja he eivät riittäneet. Ei lapsi osaa ajatella, että tarjotaan parempaa kun tapetaan itsemme, se miettii et miks sä et halunnut viettää loppuja päiviä sen kanssa.

Joten jos sö itses haluat tappaa ni sä teet sen itses takia, et sen lapsen parhaaksi.

Vierailija
28/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole provo, niin nyt pää pois pyllystä, apua arkeen ja hoitoa masennukseen, tai pilaat taatusti lapsesi elämän. T. Se kroonisesti sairaan lapsena kasvanut.

Vierailija
29/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut? Jos asut helsingissä niin voisin tulla ihan ilmatteeksi joskus auttamaan. Tehdä vaikka niitä juttuja lapsen kanssa joihin et itse pysty. Ymmärrän toki jos ajatus ventovieraasta av-mammasta oman lapsen kanssa ahdistaa, mutta joku tukihenkilö olisi hyväksi.

Älä kuitenkaan ikinä lähde oman käden kautta. Se vaikuttaa lapsen koko loppuelämään, ei sellaisesta ikinä toivu kokonaan. Voimia

Vierailija
30/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lapselle tärkein ihminen maailmassa. Toivon, ettet hylkää omaa lastasi.

Olen lapseton, mutta sain viitisen vuotta sitten tiedot kahdesta vakavasta sairaudesta. Hoitojen avulla selvisin ja voin jo paljon paremmin. Sisarukseni lapset hätääntyivät tilanteestani ja varmistivat monta kertaa vanhemmiltaan, etten ole kuolemassa. Olin pahoillani heille aiheuttamastani surusta ja huolesta, mutta onneksi olen edelleen täällä.

Toivotan sinulle parempaa vointia.

Vierailija
31/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon työni puolesta nähnyt monenmoista. Kyllä myös näitä lapsia, joilla ei vanhempia ole.Kaikilla yhteistä on ollut se, että he surevat hyvin voimakkaasti. Jokaisessa näkyy joku jälki ja he miettivät sitä.

Lapsi ei ymmärrä, että minkätakia sä haluat kuolla tai tollasia äiti ei saa seksiä yms. Juttuja. Lapsi kelaa et sä hylkäsit sen ja he eivät riittäneet. Ei lapsi osaa ajatella, että tarjotaan parempaa kun tapetaan itsemme, se miettii et miks sä et halunnut viettää loppuja päiviä sen kanssa.

Joten jos sö itses haluat tappaa ni sä teet sen itses takia, et sen lapsen parhaaksi.

Jos olet esimerkiksi sosiaalityöntekijä, niin varmaanhan kohtaat niitä joilla ei ole vanhempia JA joilla menee huonosti, etkä niitä, joilla menee hyvin siitä huolimatta. Tiedän, että menetys aiheuttaa paljon surua ja tuskaa. On myös niitä, jotka menettävät koko perheensä ja elävät onnellisen elämän silti, siis joillain ihmisillä on hyvä resilienssi. Joku täällä palstalla kerran sanoi, että äiti oli kuollut hänen ollessaan viisi, eikä ollut jotenkin kovasti ihmetellyt asiaa. Mun lapsi kyllä kärsisi mun kuolemasta ja on jo isompi. En tietenkään oikeasti saisi kuolla pois lapseltani. Mistä voi n olla varma, miten hän sen kestäisi. Joka päivä kun herään niin toivon ettei tää olisi mun elämä ja aina se on. Ajattelen että yritetään nyt vielä toistaiseksi, vaikka en halua. Ap

Vierailija
32/40 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En provoile vaan oikeasti mietin tätä umpikujaa. Hirveän petetty olo,kun aina käsketään uskomaan unelmiinsa ja työskentelemään niiden eteen - yritin ja sain silti huonon elämän.

Kiitos avun tarjouksesta, en asu pk-seudulla. Olen pyytänyt kotipalvelua arkeen avuksi, mutta en ole vielä saanut. Ehkä ensi kuussa. En koe että tarvitsen apua masennukseen, kun tähän tilanteeseen auttaisi todellisuuden muuttuminen, ja niin kauan kuin se ei muutu, olen väkisinkin onneton. Ap

Vierailija
33/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset tukiperheen. Nyt huomenna luuri käteen ja pyydät apua.minun naapurissa asuu perhe jotka toimivat tukiperheenä yhdelle lapselle. Tekevät kerran kuussa vaikka mitä kivaa tämän lapsen kanssa. Taisivat kerran ottaa etelän lomallekkin tukilapsen mukaan!

Vierailija
34/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko yksinhuoltajaliittoon? Soitappa sinne, kerro tilanne ja sano olevasi väsynyt tilanteeseesi. Tietävät varmasti neuvoa sinua miten nopeutat avun saatia. Varmasti saat apua!

Vierailija
35/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo taas kirjoittelee, mitähän tämä kirjoittaja ei ole vielä kokenut. Mieluummin aitoja avauksia!

Vierailija
36/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista saada niiltä apuja nyt eläessäni, jousta puhut, että hoitaisivat lasta kuoltuasi?

Olisiko heidän nyt mahdollista hoitaa lasta tai viedä harrastuksiin tm.?

Vierailija
37/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee itsellesi mitään. Olet hyvä ja rakas lapsellesi sellaisena kuin olet.

Vierailija
38/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet esimerkiksi sosiaalityöntekijä, niin varmaanhan kohtaat niitä joilla ei ole vanhempia JA joilla menee huonosti, etkä niitä, joilla menee hyvin siitä huolimatta. Tiedän, että menetys aiheuttaa paljon surua ja tuskaa. On myös niitä, jotka menettävät koko perheensä ja elävät onnellisen elämän silti, siis joillain ihmisillä on hyvä resilienssi. Joku täällä palstalla kerran sanoi, että äiti oli kuollut hänen ollessaan viisi, eikä ollut jotenkin kovasti ihmetellyt asiaa. Mun lapsi kyllä kärsisi mun kuolemasta ja on jo isompi. En tietenkään oikeasti saisi kuolla pois lapseltani. Mistä voi n olla varma, miten hän sen kestäisi. Joka päivä kun herään niin toivon ettei tää olisi mun elämä ja aina se on. Ajattelen että yritetään nyt vielä toistaiseksi, vaikka en halua. Ap

Kyllä mä niitäkin näen joilla menee hyvin, mutta silti he voivat sitä surra. On täysin eri asia kuolla esim. Onnettomuudessa kuin tappaa itsensä. Se on sen lapsen kannalta ihan eri, lapset syyttää itseään jopa onnettomuuksista joissa on sattunut jotain. Luepa kehityspsykologiaa, kyllä sille lapselle tulee hylkäämiskokemus. Keho muistaa vaikket sä muista.

Nyt hengittelet, teet loppuelämästäs hyvän sulle ja lapselle. Ottaisin myös yhteyttä johonki jos kuolemasi on varma, että voitte alkaa miettimään lapsen tulevaisuutta. Mahdollista sijaisperhettä, johon lapsi voisi jo tutustua jne.

Vierailija
39/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaus aloittajalla on?

Vierailija
40/40 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tai teini selviää kyllä, jos vanhempi kuolee sairauteen, onnettomuudessa tms, mutta luonnollisesti.

Vanhemman itsemurha jättää kuitenkin niin paljon kysymyksiä ja syyllisyyden tunnetta. Enkö riittänyt? Miksei ainut vanhempanikaan rakastanut minua?

Kyllä, olet velvollinen olemaan lapsesi vierellä vaikka olisit itse sairas. Olet päättänyt antaa uudelle elämälle mahdollisuuden, et voi riistää omaasi.