Palkkaisitko persoonallisuushäiriöisen?
Palkkaisitko henkilön jolla diagnosoitu masennus, sos.tilanteiden pelko, paniikkihäiriö, masennus, pakko-oireinen oireyhtymä ja vaativa persoonallisuushäiriö, kärsii lisäksi pahasta unettomuudesta ajoittain.
Kommentit (20)
No, no, never, yhteiskunta hoitakoon elätyksen
Riippuu työstä ja ihmisestä itsestään. Kirjanpitäjäksi palkkaisin, asiakaspalveluun en.
Riippuu tietenkin tosi paljon millaisen työhön. Itse olen sosiaalialalla, joten täytyy myöntää että meidän hommiin en palkkaisi.
Ja selvennän siis että masennus, paniikkihäiriö ja pakko-oireinen oireyhtymä eivät itsessään ole vielä välttämättä este sosiaalialalla työskentelyyn (riippuu paljon työtehtävistä), mutta yhdessä ja varsinkin vaativan persoonallisuushäiriön kanssa tuo on aivan liian epävakaa yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä ja ihmisestä itsestään. Kirjanpitäjäksi palkkaisin, asiakaspalveluun en.
Kirjanpitäjä joutuu neuvomaan paljon asiakkaita... Esim. näin vältät veron X.
Huono provo. Pyydät siis kaikilta työnhakijoilta lääkärin lausunnon kaikista mahd. sairauksista?
Menisitkö itse lääkärille, jolla on persoonallisuushäiriö tai muu mainitsemasi diagnoosi? Voin kertoa, että heitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Pyydät siis kaikilta työnhakijoilta lääkärin lausunnon kaikista mahd. sairauksista?
Menisitkö itse lääkärille, jolla on persoonallisuushäiriö tai muu mainitsemasi diagnoosi? Voin kertoa, että heitä on paljon.
Mulla itselläni on mm. Nämä diagnoosit. Mietin tässä vain mitkä ovat realistiset mahdollisuuteni työllistyä.
Ap
Tehtävistähän se riippuu. Ap. kuvailema henkilö voisi varmaan työskennellä tehokkaasti ja keskittyneesti vaikka ohjelmoijana tai data-analyytikkona, jossa ei tarvitse olla liiaksi tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Samoin kirjoitus- ja käännöstyöt voisivat sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla itselläni on mm. Nämä diagnoosit. Mietin tässä vain mitkä ovat realistiset mahdollisuuteni työllistyä.
Ap
Sinua tuntematta täytyy sanoa, että toisaalta tuntuu että nykyään annetaan vaikka mitä diagnooseja vaikka mistä. Ennen vanhaan olisit ollut ihan tavallinen pulliainen siinä missä kuka tahansa. yhtään ongelmiasi vähättelemättä, älä keskity diagnooseihin jos sinulla on niitä ,vaan terveelliseen elämään, ja vahvuuksiisi, niitä on varmasti paljon . ainakin olet rohkea kun uskalsit aloittaa uuden ketjun
siltä pohjalta
No kai sun Ap pitää edes tarkentaa, mitä aloja mahdat tarkoittaa? Kuten tuolla jo sanottiin, esim. sossu on no-no ja luultavasti myös asiakaspalvelu, mutta onhan niitä tosi paljon muitakin aloja. Mistä olet kiinnostunut, oletko opiskellut jo jotain alaa...?
Willy Loman kirjoitti:
Tehtävistähän se riippuu. Ap. kuvailema henkilö voisi varmaan työskennellä tehokkaasti ja keskittyneesti vaikka ohjelmoijana tai data-analyytikkona, jossa ei tarvitse olla liiaksi tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Samoin kirjoitus- ja käännöstyöt voisivat sopia.
Koulutuksena minulla on peruskoulu, ikää 35+. En ole koskaan ollut oikeissa töissä, työkkärin "ponikurssit" sen sijaan käyty. Käsittääkseni noihin tarvitaan yliopistotason koulutus. Minulla koulut kaatuu mt-ongelmiin.
Ap
Vain peruskoulu? Oh boy.
Ovatko mt-ongelmat este ammattikoululle? Myös ammattiavun ja mahdollisen lääkityksen kanssa?
Juu voisin palkata. Mut en nyt laittais tiskille asiakkaita palvelemaan vaan esim. Siivoamaan.
No en nyt ihan tajua, miksi mikään diagnoosi estäisi kenenkään palkkaamista, ellei siinä yhteydessä vaadita lääkärin arviota työhön soveltumiseen, tai ellei ongelmat näy selkeästi päällepäin. Aika harvoin työkykyisen ihmisen mt-ongelmat näkyvät, ja kukaan järkevä ihminen ei niitä työhaastattelussa tuo itse ilmi, jos muuten kokee olevansa sopiva ihminen haettavaan työhön. Eri asia sitten, jos varta vasten ei halua tulla palkatuksi...
Vierailija kirjoitti:
No kai sun Ap pitää edes tarkentaa, mitä aloja mahdat tarkoittaa? Kuten tuolla jo sanottiin, esim. sossu on no-no ja luultavasti myös asiakaspalvelu, mutta onhan niitä tosi paljon muitakin aloja. Mistä olet kiinnostunut, oletko opiskellut jo jotain alaa...?
En ole kiinnostunut mistään alasta. Poistun harvoin kämpästäni, ei harrastuksia eikä läheisiä. Vihaan ihmisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vain peruskoulu? Oh boy.
Ovatko mt-ongelmat este ammattikoululle? Myös ammattiavun ja mahdollisen lääkityksen kanssa?
Olen keskeyttänyt kahdesti ammattikoulun, kerran kauppaoppilaitoksen ja kahdesti lukion jo parin kuukauden opiskelun jälkeen.
Olen kokeillut kymmeniä lääkkeitä, ei apua. Terapiaa en ole koskaan saanut, joka kerta arvioksi tulee että olen liian sairas hyötyäkseni terapiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kiinnostunut mistään alasta. Poistun harvoin kämpästäni, ei harrastuksia eikä läheisiä. Vihaan ihmisiä.
Ap
Tuolla asenteella ei taatusti mitään töitä tule.
On hyvin monia mt-ongelmaisia jotka vaivautuvat edes yrittämään pääsyä takaisin yhteiskuntaan, mutta sinunkaltaisistasi ei ole mihinkään, näin rehellisesti sanottuna. Eikä sillä tosiaankaan ole mitään tekemistä mielenterveyden kanssa. Onnea loppuelämään.
Tuossa tilanteessa pitäisi ajatella jotain muuta kuin normaalia työtä. Et ole ns. "normaali" muutenkaan. Työtä on monenlaista, säännöllistä rutiinia tai jotain aivan muuta. Sulle se jotain aivan muuta voisi sopia? En osaa nyt sanoa mikä ammatti/työ olisi sinulle sopiva, mutta etsi jotain epätavallista... olet jossakin varmasti hyvä.
Samassa tilanteessa itsekin olen, en edes keksi mille alalle voisin hakeutua
Onko mitään töitä jotka eivät ap:lle kelpaa?
Palkkaisin ilmanmuuta.