Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon teidän P-ALAT -arvo yleensä on? (maksa-arvo)

Vierailija
22.04.2017 |

Paljonko yleensä? Sukupuolesi?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 81, mutta sitten lopetin alkoholin, niin arvo on ollut 49. Mulla on vyötärölihavuutta ja paljon erilaisia lääkityksiä.

Vierailija
42/63 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat-arvo 3. Mies 30v. En käytä alkoholia enkä ole ylipainoinen. Lääkkeitä en käytä enkä ole koskaan käyttänyt kipulääkkeitä. 

Syön mitä syön mutta paino ei nouse. En harrasta liikuntaa. 

Miksi miehillä alat arvon enimmäismäärä on suurempi kuin naisilla? Koska miehet juovat enemmän? 

Oletko raivoraitis joka haukkuu ja paheksuu muiden juomista? Kävikö mielessä, että fysiologiset eroavaisuudet määrittelevät rajoja, muitakin kuin alat arvoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diabetes ja ALAT on 20. Ei ole rasvamaksaa.

Vierailija
44/63 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni nuissa arvoissa on yksilöllisiä eroja. Edesmennyt isäni oli alkoholisti/sekakäyttäjä silti maksa-arvot aina mintissä vaikka ei selvää päivää nähnyt moneen vuoteen.

Itselläni ollut arvot aina koholla. Parikymppisenä kun biletettiin viikonloput, silloinkin oli jo koholla, lääkäri käski olla kiltisti kuukauden, alashan ne heti tuli.

Nykyään tissuttelua harrastan(2-3 kertaa viikko), liikuntaakin on viikoittain. Nyt ikää 36v, pituutta 180cm ja paino 87kg joten ylipainoa löytyy joskin vähän vyötäröllä.

Viimeksi olen käynyt 2 vuotta sitten ALAT oli 100. En oo tuosta huolestunut, puhutaan vielä lievästä ylityksestä. Nyt kun olen saanu painoa alas 3 kg ajattelin mennä labraan katsomaan miltä nyt näyttää.

Vierailija
45/63 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut koholla vuosia 45-56 ja lääkärin mukaan johtuu lääkityksestä. Ei ole rasvamaksaa, se on äskettäin ultrattu eli puhtaasti lääkityksen takia noussut. 

Parikymppisenä minulla oli maksatulehdus tms. eli oli kovasti kipuja ja menin lääkäriin, maksa-arvot olivat satoja ja e-pillerit vaihdettiin toisiin ja maksa-arvot tulivat normaaleiksi.

Juuri äsken otettiin arvot ja alat oli 56. Gt oli 18 eli normaali, en ole alkoholia käyttänyt kuin viimeksi uutenavuotena.

Vierailija
46/63 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi taisi olla 52. Olen reippaasti ylipainoinen, mikä vaikuttaa asiaan. Alkoholia käytän 2-3 kertaa vuodessa.

Vierailija
47/63 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALAT 12. Olen 45v nainen. 

Vierailija
48/63 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko gt olla koholla muista syistä kuin alkoholista?

Vierailija
49/63 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maksan arvo on meksikossa pimeillä markkinoilla suurempi mitä täällä on ilmoitettu.

Vierailija
50/63 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi oli 76 eli vähän koholla. Olen 39v perusterve nainen, en polta enkä käytä alkoholia kuin harvoin. Ylipainoa löytyy kyllä, siinä luultavasti syy.

Kannattaa tehdä asialle jotain ennen kuin sinulla on rasvamaksa ylipainon takia. Maksasi rasvoittuminen on jo alkanut.

Vierailija
51/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää alfalipoiinihappoa, se puhdistaa maksaa mikrobeilta. Sinne kertyy iän mukana tulehdusta ja infektiota, koska maksa puhdistaa verta koko ajan joten veressä olevat mikrobit kulkevat maksan läpi jatkuvasti. Vaihtoehtoisesti voi kokeilla antibiootteja, mutta jos maksassa tapahtuu solukatoa, niin maksa-arvot kohoavat. Sitä tapahtuu kun mikrobit kuolevat esim. mikrobilääkityksellä, koska ne elävät solujen sisällä. Se ei ole vaarallista, sillä maksa osaa uudistua hyvin.

Sortsit, mutta kuulostat lähinnä puoskarilta. Sitruunan puristettu mehu auttaa paremmin  kuin sun ohjeet. 

Antibioottia ei syödä huvikseen, koska siihen on todella helppoa menettää vaste.  Antibioottia ei muutenkaan syödä ilman reseptiä. 

Kasvisruokavalio auttaa enemmän, ihan kaikkia. Ajan kanssa myös maksaa. 

Vierailija
52/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10. 
Nainen 48. Syö karkkipussin päivässä. BMI 20. 

Vierailija
53/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se meillä raittiilla normaali on.

Vierailija
54/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä just todettiin ALAT 90, suositus alle 50. Terve 37v, terveet elämäntavat, ei juo eikä ole lihava. Mistä ihmeestä voi johtua?

Perimä ehkä, mutta onhan monia sairauksia, jotka näkyvät P-ALAT arvoissa.

En kyllä ymmärrä, miksi sun kommentissasi  on peukkuja alaspäin. =/ 

Jotkut ei taas osaa lukea, ilmeisesti. 

Vierailija
55/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Lievästi koholla jatkuvasti. Lääkärin mielestä johtuu luuston ja rustojen vaurioista, joita mulla on sairauden ja tapaturmien takia. Vaikuttaa siis maksa-arvoihin, vaikka ei kyllä oma ymmärrys riitä tätä yhteyttä tajuamaan.

Mullakin on aina lievästi koholla, mutta lääkärit sanoo, että  luultavasti on vaan mun ominaisuus (geeniperimä?) Eli ei sitä ole tutkittu sen enempää. 

En käytä alkoholia lainkaan, eikä ole ylipainoa.

Vierailija
56/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime mittauksessa oli muistaakseni 73. Alkoholia käytän muutaman kerran vuodessa. Ylipainoa on ja rasvamaksakin on ollut 90-luvun alusta lähtien.

Vierailija
57/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali, vaikka olen juonut vuosikaudet. Muistaakseni jotain 17 ja välillä 10. 

Vierailija
58/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuijottaa liiaksi noita arvoja ja kun ne on normaalit, niin voidaan jatkaa epäterveitä elämäntapoja. Tiedän yhden alkoholistin joka pitkään kehuskeli hyvillä maksa-arvoilla, yhtäkkiä olikin kirroosi ja kuoli, eli siis jopa kirroosissakin voi olla normaalit arvot ja totuus selviää vasta maksan koepalasta.

Vierailija
59/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, yhtäkkiä jo 62-vuotias, P-ALAT 36. Vuosi sitten hyppäsi jopa 112 asti. 

On ollut koholla yli 10 vuotta. Tätä ennen oli koholla 90-luvulla, kun sairastin. 

Ilmeisesti on rasvamaksa ja jotain perinnöllistä. Luultavasti geeniperimäni isän puolelta vaikuttaa siihen, että maksa oireilee ensimmäisenä. 

Tämä oli koholla jo silloin, kun olin 55 kg ja liikuin paljon, olen ollut kasvisruokavaliolla vuodesta 1988. 

Alkoholia käytän niukasti, vauvan viinapää, mikä selittää myös maksan reagoinnin jo pieniin annoksiin, mutta kyllähän limutkin menee maksaan, ns sokerihumala.   Humallun täysillä 3-4 annoksesta, näin on ollut aina. En edes joka vuosi käytä 4 annosta, saatikka 28 annosta. Lonkero ja siiderit on ihania, mutta yleensä otan maks. 2 illassa/päivässä. Jos istuisin terassilla koko päivän, voisi mennä kolmekin. 

Epäilen isäni perimää, koska itämaisilla roduilla toleranssi sokerille, alkoholille ja lääkkeille on matalampi. Sama kuin pohjois-Amerikan intiaaneilla. 

Lääkärit etsivät aina vaan kystiä, kasvaimia ja milloin mitäkin, koska on outoa, että nämä arvot ovat koholla, mutta mitään ei löydy. 

Rasvamaksa voi olla myös ihan laihallakin ihmisellä. Ns laiha-lihava, joka syö huonosti, liikuu niukasti, jos ollenkaan, polttaa ja mahdollisesti nappailee lääkkeitä, kuten verenpaineeseen, beetasalpaajaa ja  kolestroliin. 

Eräs tuttavani oli tosi hoikka, ennen kauniisti pyöreä ja terveennäköinen. Iso menetys, suru laihdutti 30 kg ja hän jäi kitukasvuiseksi. Ei siinä mitään, mutta lihaksetkin meni ja hän ei liiku kuin lähikauppaan. 

Vierailija
60/63 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Lievästi koholla jatkuvasti. Lääkärin mielestä johtuu luuston ja rustojen vaurioista, joita mulla on sairauden ja tapaturmien takia. Vaikuttaa siis maksa-arvoihin, vaikka ei kyllä oma ymmärrys riitä tätä yhteyttä tajuamaan.

Olisiko osteoporoottinen luusto? 

Samaa sanottu mulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän