johtuuko aina äidistä jos vauva on sitä sorttia
että ei nuku kuin tietyssä paikassa, esim. vain vaunuissa? Siis onko se äiteen joustamattomuutta/neuroottisuutta vai onko jotkut vauvat vaan sellaisia?
Kommentit (4)
Vierailija:
että ei nuku kuin tietyssä paikassa, esim. vain vaunuissa? Siis onko se äiteen joustamattomuutta/neuroottisuutta vai onko jotkut vauvat vaan sellaisia?
Ihan oikeasti. Minä ainakin päätin esikoista odottaessa, että meillä ei tanssita lapsen pillin mukaan, lapsi nukkuu missä nukkuu eikä meillä hiippailla sukkasillaan pitkin kämppää. No, esikoinen EI nukkunut kuin omassa sängyssään, tai aluksi perhepetissä. Ja päiväunia vaunuissa vähän vanhempana sitten.
Yövierailut oli tuskaa, vaikka oli oma matkasänky mukana. Eihän se siellä nukkunut kunnolla. Kiva sitten kahdelta herätä valvomaan lapsen kanssa. Onneksi tuokin meni ajan myötä ohi.
En tiedä, tarkoititko tätä aloituksellasi. Mutta jotkin vauvat on kauhean ranttuja ympäristönvaihdoksille tai rutiininpoikkeamille ja siinä sitä sitten valvotaankin.
Itse olen nähnyt kauniin Itä-Suomen aamuyön (älyttömästi sääskiä ja vähän kylmä), tuntureiden kolean kevätyön/aamun, hotellin respan ja lukemattomia muita paikkoja. Ulos kun on pitänyt lähteä, ettei herätä koko muuta väkeä. Siis isäntäpaikan porukkaa ym. Onneksi meillä yleensä vain se ensimmäinen yö vieraassa paikassa on ollut koetinkivi.
No meilläpä ei päivällä nukuttu, korkeintaan 1/2h pätkiä ja nekin vain sylissä. Kun yritti laskea sänkyyn 5min ja oli hereillä.
Vaunussa nukkui pidempiä aikoja siis vain ulkona. Nyt kun ikää 1v5kk ei enään nuku kuin meidän sängyssä päikkärit kunnolla.
Itse kun kuulin tuossa eilen vähän toisenkinlaisia ajatuksia aiheesta... Meidän poika on aina ollut hyvä nukkumaan, mutta nukahtamiset tosi vaikeita vieraassa ympäristössä. Pienenä piti olla aina vaunut, jotta nukkui, ja tietyistä kellonajoista täytyi pitää tarkasti kiinni jne. Eikä ole vieläkään lähes 3-vuotiaana helppo nukahtaa esim. kyläreissuilla ja matkoilla eikä aina omassa sängyssäkään.
ap
toinen lapsistamme nukkui hyvin, pitkään ja missä vaan, eikä tarvinnut kuin laittaa pää tyynyyn ja jo nukahti. Mutta kaksi seuraavaa onkin jo repinyt hermoja. Toinen nukkuu suht hyvin mutta jos herää jatkaa uniaan ainostaan sylissä?! Toinen taas nukkui vauvana vain 20 min. pätkissä?!