Suomi täynnä työttömiä ja fyysisesti raskas työ ei kelpaa silti?
Pullamössöt sanon minä. Mutku, mä haluun, mä en halua... Jee,jee. Luulisi, että kun elää käsi toisten taskussa, niin ei olisi kauheasti varaa valita sitä elantoaan.
Olen hakenut tässä työntekijää työhön, joka on raskasta ja likaista. Joskus työpäivät on todellakin raskaita, mutta vertailuksi samoista päivistä selviää tavalliset raavaat viisikymppiset miehet. Palkka on ok, työssä on aika paljon vapautta ja osa työajasta semmoista, että saa vaan olla ja sitten painetaan hommaa. Tyyliin istuu täydellä palkalla kolme tuntia autossa, sitten painaa 5 tuntia rankkaa työtä ja istuu taas kolme tuntia autossa, ylityökorvaukset korotuksineenkin juoksee koko ajan ja päivärahat. Vaikka se 5 tuntia on raskasta, niin vastaavasti saa kuuden tunnin palkan pinnistelemättä ja kokonaisuudessaan viimeinen tunti on jo tuplapalkalla.
Ja tämä ei vaan meikaläisille työttömile kelpaa. Kun ei jaksa, kun lihakset kipeytyy ja mitä milloinkin. Nykyiset työntekijät on tyytyväisiä, mutta tarvittaisiin lisää tekijöitä. Jostain syystä kyllä suomalaisten vanhojen työntekijöiden lisäksi irakilainen mamumies jaksaa painaa ja ei kitise. On tottunut, että työ on joskus likaista ja raskasta. Hän saa ihan hyvän palkan, saman kuin saisi suomalainen. Nyt tuli uusin keikkatyöläinen Virosta ja hänkään ei valita. Tekee reippaasti ja ei koskaan kieltäydy pitkistäkään päivistä. Onko se vaan niin, että meistä on tullut mukavuudenhaluisia?
Ja av:n tapaan odotan jännistyksellä, että seuraavaksi haukutaan paskaduuni ja paskapalkka ja varmaan työnantajamainekin on huono jne. Vikahan ei voi koskaan olla siinä, että sadattuhannet ihmiset kieltäytyy elättämästä itseään, jos se ei ole aina mukavaa.
Kommentit (28)
Aika rankasti toki yleistät, vai onko sulla tosiaan käynyt sadattuhannet ihmiset siitä duunista kieltäytymässä?
Itse laitoin viime viikolla ilmoituksen kesätyöpaikasta, osa- aikainen homma tarjolla, ihan suorittavaa perusduunia (kesätyöntekijä perui, siksi näin myöhään liikkeellä). Saatiin vajaa pari sataa hakemusta viikossa.
Joku imuauton kuljettaja selvästi. Voisin hakea, mutta ei ole kuin b-kortti. Raskasta hommaa repiä niitä letkuja ympäri tontteja ja rakennuksia, mutta jos palkkaus on kunnossa niin mikäs siinä.
Näitä on. Viimeisin suuttui ja lopetti neljän työvuoron jälkeen kun ei saanut katsoa kassalla puhelimestaan jääkiekkoa. Rankkaa on :D
Hulluhan se on joka tekee kun voi maata sohvalla ja räkiä kattoon. Silti rahaa tulee tilille.
Lupaan tulla töihin vuodeksi, jos maksat autokouluni. Ei ole edes mopokorttia ja nainen olen.
Ei noi ulkkikset meillä ainakaan jaksa yhtään paremmin, päinvastoin. Mutta likaa sinä omias.
En tahdo kulumia kehooni enkä myökään keuhko- tai muita terveysongelmia likaisesta ja pölyisestä työstä. Palkka ei kuitenkaan ole vastannut työstä aiheutuvaa terveydellistä haittaa, olisikohan syynä? Moni nuori tekee, kunnes viisastuu. Niin minäkin.
Sain muutaman todella hyvänkin urakan, mutta jos olet nopea jossain, niin et kuittaa siitä montaa päivää huippuhyvää palkaa, sillä työnantaja väittää kohta hinnoitelleensa urakan väärin!Ai miten niin väärin, kun oli jo laskenut kannattavan yksikköhinnan teettää? Ai et tahdokaan maksaa minulle 1000€/päivä, mutta ilmeisesti nettoat työstäni hyvin omaan taskuusi?Kun saisin työstä enää 200€/päivä ja kun se työ kuluttaa kuitenkin. En tekisi sitä enää orjatahtia, ellei korvaus olisi sievoinen, niin luuletko, että suostun enää tälle pienemmälle palkalle? Muut saavat vähemmän, koska ovat hitaampia, minä tekisin työtä vain rahankiilto silmissäni, jos tekisin.
En usko ap:ta ollenkaan. Jokin koira haudattuna tuossa on, sillä kaikki kunnolliset työnantajat hukkuvat hakemustulvaan ja joka paikkaan on hirveä tunku. Missä oikein ilmoittelet?
Palkka on ok, eli paljonko?
Älä jätä oleellisinta tietoa kertomatta, muuten haisee kusetus.
11 h työpäivät olisivat ongelma, kun ne lapsetkin pitää hoitaa ja perheessä on jo yksi joka painaa pitkää päivää.
Joo voin vain kuvitella. Ap työnantajana joka ajattelee työntekijöistään että ovat alinta p:kaa. Sitten ajat jotain p:kasäiliörekkaa ne kolme tuntia. Sitten heivaat isoja letkuja ja imet P.kaa. sen 5 tuntia. Jos selkä ei vielä sano niknaks ... sitten ajat taas 3 tuntia. Aloitat työt aamukuudelta, p:kan hajuisena klo 17.00 pääset lähtemään kotiin.
Ei mitään elämää kun olet vain kuollut ja nukkumaan, että heräät seuraavaan aamuun ja p.skarundiin. Kuulostaa ihan unelmalta?
Vierailija kirjoitti:
Joo voin vain kuvitella. Ap työnantajana joka ajattelee työntekijöistään että ovat alinta p:kaa. Sitten ajat jotain p:kasäiliörekkaa ne kolme tuntia. Sitten heivaat isoja letkuja ja imet P.kaa. sen 5 tuntia. Jos selkä ei vielä sano niknaks ... sitten ajat taas 3 tuntia. Aloitat työt aamukuudelta, p:kan hajuisena klo 17.00 pääset lähtemään kotiin.
Ei mitään elämää kun olet vain kuollut ja nukkumaan, että heräät seuraavaan aamuun ja p.skarundiin. Kuulostaa ihan unelmalta?
Ei se kaikilla noin ole. Mutta kyllähän tuollaiseen työhön pitää olla hyväkuntoinen ja käytännössä mies. Ja tietenkin työnantajan pitää tiedostaa, ettei noissa hommissa kovin kauaa viihdytä jos on vähänkin fiksumpi tyyppi.
Itselläni on ainakin jo näin nuorena selkä rikki ja yliliikkuvat nivelet, en tuota pystyisi edes tekemään, samankaltainen tilanne lienee aika useilla.
Muutto"miehen" hommia ei viisikymppinen naisen kroppani kestäisi päiväkään vaikka seisomatyötä ikäni olen tehnytkin, niin raskas nostelu ei vain sovi.
On tuossa jotain totta. Sain itse aikoinani paljonkin keikkatöitä purkuhommiin vaikka olikin iso aukko cv:ssä sairastumisen vuoksi. Niihin ei meinannut hakijoita saada ja parista oli työntekijä lähtenyt kävelemään kesken kaiken. Tuo sinun tarjoamasi työ kuulostaa siihen verrattuna ihan paratiisilta kun rehkii "vain" 5h täysillä.
No sitten siinä selkä, olkapää ja lonkka menikin, halvalla myin terveyden. Ehkä ne nuoret sitten olivat lopulta fiksuja ja minä tyhmä. Toisaalta olisi varmaan paikat ehjinä jos olisi saanut 5h tehdä...
Nykyään onneksi parempi työ niin ei joudu enää itse miettimään, mitä nyt nivelet kolottaa.
Juu ei se palkka korvaa sitä, että siellä töissä imee kaikki paskat keuhkoihinsa ja saa siitä mahdollisesti pitkäaikaisia terveyshaittoja.
No kerro ihmeessä lisää. Joku autokuskin homma jossa hakijoita rajaa jo kirjaimet kortissa?