Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KULTAINEN 60-luku 24.3 --->

24.03.2006 |

Terve kaikille!

Laitoinpa uuden aloituksen, kun ainakaan minun silmiin ei osunut vanhaa ketjua. En ole taas nettiin ehtinyt melkein viikkoon, joten olisi mukava kuulla muiden kuulimisia.

Meillä poika voi hyvin, on oikein iloinen ja aktiivinen ja äänekäs. Johtuukohan siitä, että meillä on jatkuva mökä päällä, niin täytyy kailottaa vähän kovempaa että saa itsensä kuulluksi. Juttua riittää taukoamatta, jos ei sitten nyrkki ole suussa. Sitä jyystetään kuola leualla yhtenään. Joskus mietin tarkoittaako se sitä, että haluaisi jo kiinteämpää ruokaa, mutta kun maito riittää hyvin, niin enpä niitä vielä aloittele. Syöttövälit on ihan mukavat, pääsääntäisesti 4-5h, iltaisin yksi extratankkaus. Yö menee yhdellä syötöllä (yleensä), mutta se tapahtuu jo 12-01, eli tosi ikävä vaihe itselle herätä. Muistelin että muut lapset venytti sen aamuyön tunteihin, mutta ei tämä herra. Heräilee sitten yleensä 7-8 ihan tyytyväisenä. Mutta en valita, kun yhdellä syötöllä kuitenkin selvitään.

Kääntyily ei kiinnosta yhtään, siihen ei ole edes yritystä. En tiedä onko niin punkero, että on mukavampi vaan selällään kölliä. Meillä on seuraava neuvola vasta pääsiäisen jälkeen, kun on terkkari sitä ennen lomalla, eli kasvua en osaa arvioida muuta kuin että painava on ja niskat minulla kestojumissa.

Helinä, miten sinulla sujuu laihdutus? Minä liityin painonvartioihin ja olen tosi ylpeä kun on yli 3kg jo lähtenyt. Jäljellä vielä sellainen reilu 10, mutta tämä tuntuu tosi helpolta kun imetyksestä saa niin paljon pisteitä. Ainoa mitä kaipaan on suklaa, mutta toisaalta maidontulo on vaan lisääntynyt kun syön niin tervellisesti nykyään.

Tulkaahan kertomaan kuulumisia!

t. Triina ja poju 4kk+risat

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaahan kertomaan kuulumisia :)

Vierailija
2/19 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerron kuulumiset. :)

Meillä on nyt reilu viikko nassuteltu riisipuuroa ja viikonlopusta aloiteltiin siihen lisukeeksi ruusunmarjaa. Hyvin menee alas. :) Vatsa on ollut koko ajan öisin vähän kipeänä eli yövalvomista on ollut, mutta viime yö oli piitkästä aika vähän helpompi eikä aamullakaan tullut ilmaa enää kohtuuttomasti... Ehkä tämä tästä...

Pottailu sujuu neidiltä jo kuin vanhalta tekijältä. Pisut ovat jo muutman kerran lurahtaneet pottaankin, tosin kerran ohitse, kun neidin piti vängertää lelua potan takaa samalla kun pissasi. :)

Illan nukkumaanmenoaika jostain syystäaikaistuu koko ajan. Eipä silti, että valittaisin. ;) Muistan oikein mainiosti nuo aamukolmen valvomiset... Oijoi...

Noin muuten on mukavaa ja rauhallista. Vähän olen hamstrannut kirppareilta ja alennuksella kesäksi ja syksyksikin neidille vaatetusta... Eipä kai se kaapissa hajoa kasvua odotellessa. ;) Se kasvu muuten on ollut yllättävän kovaa, tuntuu, että pari senttiä olisi taas tullut ja 74-senttinen haalari alkaa kohta piukottaa... Onneksi kevät tulee ja eiköhän sitten ulkona tarkene ihan kaksiosaisessakin fleece-puvussa nukkua...

Mitäs muille kuuluu? Tulkaahan taas kertomaan!

-kirahvi ja Soli 6 kk 2 vkoa ja 2 pvää-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ylös taas!!!!!!! KULTAISET, HUHUU!!!!!!!!!

Vierailija
4/19 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää hehkuttaa minunkin, kun pikku-ukko on nukkunut nyt jo muutaman yön heräämättä ja ikää on 7 vko. iltapäivät ja illat nukutaankin vaan pätkissä ja sylissä, siksi nytkin puuttuu isot kirjaimet.

unet kestää siis yöllä noin 9:stä 6:een aamulla.

niisku ja pikku-ukko 7vko +1 pv

Vierailija
5/19 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taustalla lueskelen. Oikein säikähdin kun silmiin osui kultainen pino, taidan käydä liian harvoin vauvapalstaa lukemassa.

Alussa tuntui, että ikäero tällä palstalla oleviin kuuskymppisten vauvoihin on tosi suuri. Oma tyttö oli pienenpieni sintti ja muut palstalaiset jo opettelivat syömään ja potalle! Kummasti ikäero tasoittuu kun muutama kuukausi on kulunut. Tyttö hymyilee jo valloittavasti (ei tosin ole toiveita vielä koulun hymytyttö-patsaan saamisesta) ja on kiinnostunut leluista ja satujen kuuntelusta.

Niiskun poikahan kasvaa huimaa vauhtia! Meidän sintti oli 6-viikkos-neuvolassa 54 cm, 3975 g. Pituuskäyrä huitelee pilvissä; alkumittahan oli 45 cm, painokäyrä nousee hissukseen. :)

Tyttö nukkuu yöllä 5h ja jatkaa syönnin jälkeen 3-4 tunnin unilla. Aamupäivällä hän nukahtaa 1/2 - 2 tunniksi. Päikkärit ulkona maistuvat tosi hyvin, niissä hurahtaa 5-6 tuntia. Illalla onkin sitten 4-6 tunnin seurustelujakso joka ei aina mene ihan kitinöittä.

Helppoa meillä on myös vaippapuolella. Tyttö kakkaa kerran viikossa, torstaina klo 12. :) Kyllä sitä sitten riittääkin. Kun ensimmäinen murina kuuluu - toimenpiteestä ei selvitä pelkällä ähinällä - on jo kiire kylppäriin estämään vaipan megaräjähdys. Viikon saammekin sitten nauttia puhtaasta pepusta.

Ehkäisyasioissa kaipaisin neuvojanne, siskot. Aloitin viikko sitten minipillereiden syönnin ja nyt kärvistelen ensimmäisten menkkakipujen kourissa. Tai sitten kohtutulehduksen kourissa, tiedä häntä. Olen aina kärsinyt kovista menkkakivuista ja nautinkin raskausajasta ilman niitä. (tosin ne tulivat kerralla kaikki, tuhatkertaisina...). Kierukkaan ajattelin siirtyä sitten kun voin. Olisi kiva jos joku kertoisi kokemuksiaan kupari/hormonikierukasta, ja tietty myös minipillereistä, neuvolassa kertovat vain hinnat...

Hyvää, harmaata viikon puoliväliä!

belinda_x + sintti 7 vk

Vierailija
6/19 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania unia, niisku ja belinda_x *kateellinen, jonka max on nyt 4 tuntia* Jos kuikkiminen onnistui, Valiolle on tulossa 6 hammasta yhtä aikaa, joten voihan tuo valvottaa. Alussa meilläkin nukuttiin joskus jopa 8 tuntia...

Ehkäisystä: Minulla on ollut useaan otteeseen hormoonikierukka, joka oli minulle kyllä tosi sopiva. Ainoa haitta oli ehkä jonkinasteinen hormoonimyrsky kerran kuussa, mutta ei juurikaan huomattavia menkkoja, mikä oli minulle tosi positiivista, kun ne tavallisesti on hyvinkin runsaat. Senhän nykyään saa jo imetysaikana ja tulee halvemmaksikin kuin pillerit. Kuparikierukasta mulla ei ole kokemusta.

Ihanan säännöllinen kakkarytmi, belinda_x ;) Meillä kakka tulee kellonmukaan, mutta kerran päivässä...

Ja se on nyt vaipassa, joten heippa! Mukavaa kuulla muistakin, kaivautukaahan loputkin pinoon!

Ihanan keväistä litinää rännistä kaikille,

Pääsky

Vierailija
7/19 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän keskustelupalstan vasta tänään. Minä olen vuosimallia 67 ja lapset 85,92 ja 06. Meidän iltatähti syntyi 1.3. painoa oli 2680 ja pituutta 45 cm. Neiti otti varaslähdön viikolla 36. Keskimmäinen lapseni on myös syntynyt ennenaikojaan viikkoja oli silloin 32. Olen huomannut että nyt " vanhemmilla päivillä" osaa nauttia vauva-ajasta erilailla kuin nuorempana ainakin mun kohdalla se on niin.Kaikki piti kyllä opetella uudestaan kun ikäerot on noin suuret, mut on se sen arvosta. Ens maanantaina mennään neuvolaan toivottavasti ollaan kasvettu tarpeeksi ja oltais yli kolmen kilon.

Vierailija
8/19 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun viimeksi kirjoittelin, mutta nyt löysin ketjun. Pääskyn vauvakin on jo noin iso (hitsi muistan kun synty). Kyllä aika menee. Meillä tyttö on päivisin oikein aurinkoinen ja helppo, mutta yöllä meillä sitten onkin sellainen show, että oksat pois. Meillä syödään kahdeksan (8)!!! kertaa yössä siis tasan tunnin välein. Olen aika poikki eikä mieskään enään nuku, joten on sitten töissä ihan väsynyt. Aloitettiin vellikin jo 3vkoa sitten jos vaikka auttaisi, mutta hah ei niin mitään vaikutusta. Ens viikolla neuvola ja odotan kyllä, että voidaan aloittaa kiinteät sitten. Meille kun sanottiin, että aikaisemmin ei saa aloittaa. No, näin nyt sitten meillä mennään...

Hauska lukea kuulumisianne. Kirjoittelen taas kun ehdin. Tyttö kutsuu...

Japis + tyttö 4,5kk

Vierailija
9/19 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livautin viestini väärään pinoon! Täällähän tämä kultaisten varsinainen pino onkin! No tässäpä samat uutiset uusiksi.

Aadiliina ja Lula 1vko 5pvää siirtyy odotuspuolelta tänne vauva-aiheisiin.

Viime maanantaina kotiuduttiin ja koska Lula on esikoiseni on opettelua riittänyt, mutta ihanan vauvan tuoksuista ja ruusuista on vielä ollut. Lula on iso tyttö, painoi syntyessään yli 4600g ja oli 52cm pitkä. Ruokahalu on kunnioitettava, kärsivällisyyttä ruoan odotteluun ei ole yhtään.

Tänään päästiin jo ekaa kertaa vaunuilemaan ja vielä ihanassa kevät auringossa. Aloitimme myös harsoilun kokeilun... siinä on vielä hiomisen varaa, kaikki pöksyt on vähän väliä märkänä, no onneksi on tuo pyykkikone!

Ketäs täällä oikein juttelee? Jään seuraamaan mielenkiinnolla.

Aadiliina ja Lula

Vierailija
10/19 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tosi potra tyttö!!

Mulla kävi ihan samalla ton harsoilun kanssa alussa (välillä vieläkin), että vaatteetkin samalla pyykkiin, sitten sain täältä vinkkiä että lanoliinitin villikset kunnolla, niin piti vähän paremmin, mutta meillä poika on niin megapissijä, ettei villikset toimi kunnolla, ehkä sitten kun ne ois tarpeeksi huopunut. Nyt ostin Bummi SWW kuoret, joita on saatavana sinunkin pienen kokoa ja ihania sammakon ja villieläinten kuvia, niillä ei ole kertaakaan pissa tullut läpi, vaikka sisällä on ollut vaan harso. Niitä kehutaankin pomminvarmoina kuorina, ja niidenkin pitäisi kuulemma olla hengittävät.

Tsemppiä kaikille

nisku ja pikku-ukko 7 vko 3 pv

Vierailija
11/19 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis allekirjoituksena piti olla niisku;)

Niin ja tietysti tervetuloa uudelle eli Mäntylälle, kiva kun tällekin puolelle tulee välillä uusia " kasvoja" .

Palaan paremmalla ajalla.

niisku

Vierailija
12/19 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen odotuspuolella vakoilemassa, josko aadiliina olisi päässyt pienen kanssa kotiin(yliaikaiskäynnistys oli ilm. maanantaina), muttei vielä näkynyt. Mutta mutta siellä Belindax toivotteli porukkaa synnyttämään äkkiä ja siirtymään tänne, kun täällä on niin hiljaista.

Se hiljaisuus johtuu vaan meistä itsestä, esim Belinda et oo tainnut tälle puolelle kirjoitella ikinä (vai kerran?), kovasti oon odotellut jotain tekstiä kun vauvoillamme vaan päivän ikäero. Ja niinpä... itsekin olen lähinnä vaan lukenut muiden viestejä...

Pikku-ukon nimi pitää vaihtaa kohta pullea-ukoksi, kun 6 vko neuvolassa oli jo 5640 g ja 57 cm, tänään huomasin pikkusella älyttömän kaksoisleuan;)

Masentaa toi järkyttävä lumisade, tullut elisen ja tän päivän aikana jo yli 20 cm ja koko ajan pyryttää v....i. Vois se kevät jo tulla että pääsis kunnolla lenkeille vaunujen kanssa ja tiputtamaan näitä ylimääräisiä kymmentä kiloa. Hermot menee niitten kanssa, jos erehtyy katsomaan peiliin vähissä vaatteissa tai jos tarvii pukea päälle muuta kuin verkkarit, kun muuta ei mahdu ;(

niisku ja pikku-ukko 6vko+2 pv

Vierailija
13/19 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tulin kurkistamaan kuulumisianne.. tultiin eilen illalla rantalomalta, nyt kamalan ihanaa olla kotona!

Olikin aikas rankka reissu, tytöt kumpiki kipeinä ekan viikon.. korvatulehdus kummallakin ja isommalla kova ripuli, hetken jo pelkäsin nesteytykseen joutumista, onneks alko kuitenki toipumaan!

Pikkuneiti (nyt 4kk3vkoo) sai ekat hampaansa juuri ennen lomaa, peräkkäisinä päivinä puhkesivat, oisko sekin osaltaan vaikuttanut sairastumiseen lomalla ja yleiseen itkuisuuteen viime aikoina..

Ketterästi (kuin norsu lasikaupassa..) neiti pyörähtää masulleen ja nytkyttää siihen malliin että pitäis päästä eteenkinpäin!

Nyt taidan mennä minäkin pötkölleen, tytöt nukkuu matkaväsymystään pois, pikkunen veti 13h yöllä yhden tankkauksen turvin.

palaillaan

hilima

Vierailija
14/19 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän nuorimies nukkui perjantaiyönä heräämättä klo 20-06, ja ei herännyt silloinkaan, mutta äiti heräsi kun maito valui ja oli pakko imettää. Jatkoi siitä sitten unia vielä kahdeksaan. En ole kuopuksen syntymän jälkeen nukkunut 8h putkeen, heräsin samassa asennossa kuin olin nukahtanut, aivan uskomattoman ihana tunne. Viime viikko oli aivan kauhea, oli tosi pahoja vatsavaivoja ja jouduin heräilemään 1-2h välein laittamaan tuttia tai pitämään kädestä, joten olin jo ihan lopussa perjantaina (mies oli koko viikon matkoilla). Viime yönä syötiin kerran kolmelta ja sitten nukuttiin taas kahdeksaan, eli elämä tosiaan tuntuu valoisammalta. Se on kumma miten väsymys saa ihan vedon pois välillä. Toivottavasti tämä mukava vaihe jatkuu vielä. Ajattelin jskus pääsiäisen jälkeen aloitella kiinteiden maistelun, eli rintamaidolla mennään edelleen. Onko teillä kiinteät lisänneet tai vähentäneet vatsavaivoja?

Mukava kuulla sinustakin Hilima! Ikävää että reissu meni sairastaessa. Meillä ei tosiaan vielä kääntyillä yhtään mihinkään eikä hampaitakaan ole. Reissuun pitäisi lähteä kesäkuun alussa kolmeksi viikoksi, hirvittää jo se tavaramäärä. Mies puhui, että on pakko ottaa peräkärry, muuten ei tavarat mahdu mukaan (mennään siis ihan vain Suomessa ja autolla). Onko niksejä tavaramäärän puolittamiseen?

terveisin Triina ja poika 2pv vaille 5kk

Vierailija
15/19 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Triinalle kokonaisesta yöstä :) Ehkäpä joskus meilläkin ja kyllä varmaan, ennemmin tai ehkä myöhemmin...

Viime viikko meni sairastaessa, vauva oli korkeassa kuumeessa keskiviikosta eteenpäin, lauantai oli eka kuumeeton päivä. Ja se sahasi ylös ja alas, aina yli 39 kun lääkkeen vaikutus lakkasi :( Syy on ihan arvoitus, ei nuhaa, yskää eikä muutakaan paitsi taas kovin turvonneet yläikenet. Kiinteiden syöminenkin on ollut vähän hakusessa, kun ei ukkeli suostu suutaan avaamaan. Osaa jopa hymyillä kauniisti huulia yhteen puristaen, joten taitaa olla kipeät ikenet. Neuvolassa epäilivät vauvarokkoa, mutta ei ole kyllä näppyjä ilmaantunut.

Nyt terveenä meillä on taas aurinkoinen poju, joka ryömii kovaa kyytiä, nytkyttelee konttausasennossa ja saa siinä jalkoja jo eteenpäin. Hienosti osaa juoda lasista vettä ihan itse :) Ja hymyilee kaikille, isosisko just kyseli, että hymyileekö toi aina vai lähetänkö vaan niitä kuvia, joissa se hymyilee? Mutta kyllä tää on iloinen vesseli :)

Eikä kovin iso, painaa n 7.5 kg ja olikohan se jotain 68 cm pitkä.

Nyt taas imettämään!

Tulkaahan kertomaaan kuulumisia muutkin...

Pääsky

Vierailija
16/19 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin jossain vaiheessa kultaisiin raskausaikana, nyt on humpsahtanut kuukausia ettei ole tullut tällä palstalla vierailtua. Mulla 7 kk poika ja 3 v tyttö.

Poika pärjäilee hienosti ja on oikea hymypoika. Mahataudissakin yrjöilyjen ja ripuloinnin välissä jaksoi hymyillä ja esitellä kahta alahammastaan. Imetyksen hän päätti lopettaa vähän vajaa 7 kk ikäisenä (Annoin pari kertaa maitoa pullosta kun piti totuttaa ensimmäistä yökyläilyä varten, eipä sitten enää yöllä tissiä huolinutkaan. Totesin saman tien, että saa jäädä siihen ja olemme olleet molemmat tyytyväisiä. Tyttären kanssa meni vähän överiksi, lopetimme imetyksen vasta 1 v 4 kk).

Yöt on olleet aika levottomia viime aikoina (liikkeelle lähdön ylikierroksia, olettaisin) eikä missään tapauksessa täysiä öitä nukuta vieläkään. Pari kolme kertaa yössä poika heräilee ja pari kertaa niistä haluaa maitoa. Pitäisköhän jo vierottaa yömaidosta?

Aurinkoista viikonloppua!

Ulpu & poika 7 kk

Vierailija
17/19 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulpun poika on sitten aika samoja ikiä meidän pojan kanssa. 7kk tulee ensi maanantaina täyteen.

Tämän viikon kova sana on tuolla vauvalla ollut ryömiminen eteenpäin ja konttausasento. Kovasti tuntuu kaasujalkaa vipattavan ja jalat konttaisivatkin eteenpäin, mutta kun kädet jumittaa jarruna, seurauksena on siskoja kovasti naurattava hyppy nenälleen maahan :) Edestakaisin hytkyen koettaa kiihdyttää...

Riisipuuroa on syöty iltaisin viikon verran ja hyvin maistuu. Vähän kai liiankin hyvin, kun iltaisin pulauttelee aika lailla sitä puuroa. Meillä imetys on mukana yöllä useammankin kerran, yleensä 2-3 kertaa eikä tuo iltapuuro ole yhtään paremmin nukuttanut, pikemminkin huonommin.

Juttua tulee kovasti ja kovalla äänellä, mutta aika tyytyväinen tapaus meillä edelleen asustaa. Nyt pirää mennä iltaunille imuttelemaan!

Muidenkin kuulumisia odotellen,

Pääsky

Vierailija
18/19 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin kiinteät tänään riisipuurolla ja namia tuntui olevan. ;) Hyvä niin.. Toivotaan, että jatkossa menee yhtä hyvin alas. Pottaakin jo oleme vilkuilleet ja sopiva mallikin taitaa olla löytynyt. Pitänee napata ensi kerralla kaupasta mukaan, että pääsemme neidin kanssa treenailemaan.

Onpas teilla Triina mukavat syöttövälit! Meillä kyllä menee hereillä ollessa tissiä vähintään parin tunnin välein, ei ole juuri pidempiä välejä sitten täysimetukselle siirtymisen esiintynyt. Yöllä tosin neiti herää enää kaksi kertaa tissille, mikä on minun mielestäni ihan ok tilanne. :) Neiti nukkuu klo 21ja 7 välillä yöunensa... Saapas nähdä, miten kellojen siirto sekoittaa aikatauluja.

Solin lempileikki tällä hetkellä on iskän kanssa sängyssä maaten tapahtuva kellahtelu. Eli isin vatsan päältä kierähdetään sängylle äidin viereen ja hirveästi hihityttää sen jälkeen. :) Noin muuten liikkuminen on edelleen enimmäkseen pyörimistä, mutta aina välillä neiti kyllä ryömii eteenpäin ihan huomaamattaan...

Isä on suosikkihahmo, äiti menettelee, kun isä ei ole paikalla tai tulee nälkä tai väsy. ;) Perinteinen roolijako alkaa vissiin jo hyvissä ajoin. :P

Kohta jo luulisi neidin heräilevänkin, kun on jo 2,5 tuntia kiskonut pihalla unta palloon. Katsotaan... Ei haittaa, vaikka vähän enemmänkin nukkuisi. Aika vähäunien tuo kuitenkin on, yöllä nukkuu n. 9 tuntia, päivällä siihen ehkä 4-5 tuntia yhteensä lisää...

Mutta mukavaa viikonlopun jatkoa, tulkaahan taas kertoilemaan kuulumisianne!

-kirahvi ja Soli 6 kk 5 pvää-

Vierailija
19/19 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pakko myöntää, ettei itsekään paljon ehdi tänne kirjoitella. Ja nyt kun on niin kaunistakin, niin tulee oltua paljon lasten kanssa ulkona.

Vierastamisesta piti mainita, että olen kaikille mainostanut ettei meidän poika vierasta ja sitten tuli miehen äiti eilen katsomaan (ei ole nähty ristiäisten jälkeen) ja eikö poika heti parkunut kun joutui hänen syliinsä. Testattiin asiaa pariin otteeseen, ja aina sama juttu. Miehen isän sylissä samoin kuin kaikkien muiden on aina ollut iloinen ja jokelteleva. En oikein tiennyt mitä tehdä, nolottikin vähän.

Mutta tulkaapa sieltä koloistanne muutkin kuulumisia kertomaan, kurkkasin odotuspuolelle ja siellä näyttää kultaiset olevan tosi aktiivisia.

t. Triina ja poika 4kk