Valkoinen paimenkoira
Miten vaarallinen koira valkoinen paimenkoira on? Naapurien vuoden ikäinen uraskoira hyppii, puree käsiin ja vouhottaa. Haukkuu jos näkee liikettä.
Itselläni on lapsi ja pelkään hänen puolestaan. Koira liikkuu myös vapaana ja mietin, jos se hyökkää lapseni päälle. Luin että kyseinen rotu on melko herkkä hermoistaan.
Te, joilla on kokemusta, kertokaa mielipiteenne rodusta yleisesti.
Kommentit (16)
Meillä serobissa valkoista, eikä todellakaan ole mikään täysvinttinen. Kasvanut lasten kanssa ja heitä rakastaa, vihaa taas syyttä suotta toisia koiria aivan hulluna.
Näille/ tälle rodulle pitää olla järkyttävän hellä ja ystävällinen. Ne " kostaa" heti, jos tuntevat tulleensa kohdelluksi väärin tai omistaja on kovakourainen.
Sinuna varoisin.
Mikä tahansa koira voi olla arvaamaton, jos sen pääkoppa ei ole kunnossa?
Ja vahinkoa voi saada aikaan sekin koira, joka ei ole saanut tarvitsemaansa koulutusta (kerrottu, että ei purra. edes leikeissä tai innostuksissaan.).
Valkoisia paimenkoiria on melko vähän; voiko niistä kovin paljoa johtopäätöksiä tehdä.
Itse olen tuntenut yhden, ja se oli ihan normaali koira.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kivoja ja ärhäköitä tuon rodun edustajia. En ihan ymmärrä miksi lähestyt asiaa rodun kautta, kun sinulla on jo tietoa millainen juuri tuo koira on. Ja että omistaja pitää vapaana. Eihän tuo hyvältä kuulosta. Muistuta naapuria, ettei koiran vapaana pitäminen ole sallittua.
Ymmärrän, että pentukoira vouhottaa ilman mitään pahaa. Mutta kun en ole kovin moniin pentuihin/koiriin tutustunut, on vähän hämärää, mikä on ns. normaalia.
Mun kokemuksen mukaan pehmeä rotu.
En ikinä uskaltaisi seropina ottaa varsinkin jos ei taustoja tiedä.
Mutta hyvältä vastuulliselta kasvattajalta kyllä! Terveystutkimukset hyväksytysti tehty luonnetestejä myöten muutaman sukupolven takaa. Tietää, että on mitä ihanin koira!
mulla on pari. Molemmat rakastaa lapsia ja perhettä. Ovat isokokoisia, joten koulutus on ihan välttämätön. Keskustelisin omistajan kanssa, että koiraa ei saa pitää vapaana jne. Ja en menis moikkailee itse. Tuskinpa mitään akuuttia uhkaa on.
Ai niin ja äidinkielen rakastajille valkoinenpaimenkoira on rotu, valkoinen paimenkoira voi tarkoittaa mitö tahansa paimenkoiraa, joka on valkoinen.
Meillä on valkkari-seropi (siis, koirapojan isä on puhdas Valkoinenpaimenkoira) ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että kilttejä ovat. Pentuna hirveitä häsläämään, hyppimään, touhuamaan ja paimentamaan. Tosin erittäin tarkkoja omasta laumastaan, vieraista eivät niin välitä. Voivat olla jopa varauksellisia vieraita kohtaan. Meidän koira ei ole kiinnostunut kuin oman perheen lapsista, muita lapsia varoittaa haukkumalla.
Juttele avoimesti naapurin kanssa huolestasi. Yleisesti rotu on lempeä ja säyseä :)
Oma nelivuotias lapsi ei mene marsua isomman eläimen lähelle. Eli meidän puolelta koira saa olla rauhassa.
Mutta jos koira on vapaana pihassa ja joku ihminen menee ulos, se on koko ajan kimpussa, eikä lähde millään. Ei usko oikein omaa väkeäänkään. Talutusnaruun kun saavat sen, niin siinä pysyy juuri ja juuri.
Kouluttamaton on ilman muuta, mutta onko sen lisäksi vielä pahassa mielessä arvaamaton, se tässä on vielä arvioitavana.
Tämä ei ole taajama-aluetta, niin sitä en tiedä, voiko vaatia koiran kiinnipitoa.
Meidän naapurissa asustaa valkoinenpaimenkoira ja on kyllä rauhallisin karvakuono, johon olen ikinä törmännyt. Ei provosoidu muiden koirien räksytyksestä, ei lähde juoksentelemaan pihasta minnekään vaikka olisikin vapaana, ei hypi tai riehu edes innostuneena vaan heiluttaa vain vimmatusti häntäänsä ja korkeintaan ehkä vinkuu vähän. Iso koira kyllä on, mutta todellakin hyvin koulutettu ja sosiaalistettu.
Paimenkoirat tuppaa olemaan älykkäitä. Ne vaativat tiukkaa koulutusta ja paljon liikuntaa ja virikkeitä. Osa on todella kovapäisiä, osa taas neuroottisia. Vartiointivietti voi aiheuttaa ongelmia osaamattomissa käsissä.
Kuulostaa siltä että tuo naapurin koira on vain vielä "kooho" kun on niin nuori, mutta kyllä siitä vielä ongelma tulee jos omistajat eivät saa sitä enää kuriin edes fyysisesti. En kyllä ymmärrä miten se on muka mahdollista, ei nuo nyt aikuisenakaan niin isoja koiria ole.
Oli taajama tai ei, koira ei saa olla vapaana ellei se ole välittömästi kytkettävissä. Paitsi tietysti omalla pihallaan. Muussa tapauksessa tarvittaisiin vapaanapitoon maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupa. Metsästyslaki nääs sitoo muitakin kuin metsästyskoiria.
Sitten on vielä sekin ongelma että tuon kokoinen koira voi koohottaessaan iloisena aiheuttaa silloin vaaratilanteita lapselle. Toisin sanoen, lasten ei kannata mennä omin päin naapurin pihalle ja jos koira tulee teidän pihallenne, ajat sen pois. Juokset vaikka kohti kattilankansia paukuttaen ja huutaen. Sen täytyy oppia että teidän piha ei ole sen reviiriä.
Niin kuin kaikissa roduissa, jotkut ovat vähän hermoheikompia, stressaavampia ja herkemmin reagoivia yksilöitä. Lapsia kannattaa opettaa etteivät tee mitään äkkiliikkeitä koiran lähettyvillä tai juokse kohti tai osoittele koiraa päin lelulla tms.
On ihan fine pyytää omistajaa pitämään koira kiinni, samoin on ok jos puree muita ihmisiä käsistä vaikka ei aggressiivista puremista olisikaan että pitää opettaa koira tai pitää poissa vieraiden luota.
Itse omistan myös koiran ja "vaarallisenkin" koiran kanssa voi tulla toimeen naapurustossa kun antaa vähän tilaa molemmin puolin. Annetaan se puoli metriä koiralle tilaa ja koiranomistaja kantaa oman vastuunsa.
Koiranomistajien kanssa voi jutella ihan rakentavasti ja molemmat osapuolet huomioonottaen jos pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma nelivuotias lapsi ei mene marsua isomman eläimen lähelle. Eli meidän puolelta koira saa olla rauhassa.
Mutta jos koira on vapaana pihassa ja joku ihminen menee ulos, se on koko ajan kimpussa, eikä lähde millään. Ei usko oikein omaa väkeäänkään. Talutusnaruun kun saavat sen, niin siinä pysyy juuri ja juuri.
Kouluttamaton on ilman muuta, mutta onko sen lisäksi vielä pahassa mielessä arvaamaton, se tässä on vielä arvioitavana.
Tämä ei ole taajama-aluetta, niin sitä en tiedä, voiko vaatia koiran kiinnipitoa.
Totta kai voit vaatia kiinni pitämistä. Tehokkainta on tietysti laittaa aita oman tontin ympärille.
No itsekin ihmettelin sen kokoa, on nyt jo (vissiin kasvaa vielä..?) paljon isompi kuin isoimmat saksanpaimenkoirat, joita oon nähny. "Vasikankokoinen" kuvaa ihan hyvin, toki on tosi hontelo.
Se hyppii ja pomppii narussa niin, että omistajamies ei meinaa saada pidettyä sitä. Siis oikeasti joutuu tekemään töitä sen eteen. Sillä miehellä on lisäksi isot hanskat yleensä kädessä, koska koiraa näykkii samalla. Voi kuulostaa hassulta, aina vaan enemmän alkaa kuulostaan oudolta munkin mielestä!
Niin se ei siis lähde meidän pihasta millään muulla kuin siten, että tää omistajapari tulee hakeen sen. On yritetty ajaa. Näissä tilanteissa myös pelottaa, että se käy kimppuun.
Tiedän tällaisen koiran, jota ulkoitetaan metrin pituisessa hihnassa.
Ei koskaan pääse juoksemaan vapaasti esim, koirakehällä.
Ei totutettu lapsiin eikä muihin koiriin.
Onko yllätys, että on purrut naapuriaan.
Eli omistaja on pölvästi, idiootti ja koira pitäisi ottaa häneltä heti pois.
Huono hermorakenne, suhtaudun varauksella. Pentukoirat häslää tarpeettoman paljon.
Olen nähnyt kivoja ja ärhäköitä tuon rodun edustajia. En ihan ymmärrä miksi lähestyt asiaa rodun kautta, kun sinulla on jo tietoa millainen juuri tuo koira on. Ja että omistaja pitää vapaana. Eihän tuo hyvältä kuulosta. Muistuta naapuria, ettei koiran vapaana pitäminen ole sallittua.