Teinityttö 170cm/60kg. Onko liian painava?
Tiedän, että ei ole ylipainpinen, mutta hän ei liiku yhtään ja syö tosi epäterveellisesti.
Ja juo joka päivä energiajuoman.
Ja nyt vielä kerran! Tiedän, että ei ole ylipainoinen, mutta mietin hänen terveyttään.
Paino nousee kokoajan pikkuhiljaa.
Ja millainen mahtaa olla tulevaisuudessa?
Ite olin teini-iässä 170cm/53 kg. Joo olin laiha mutta siitä huolimatta olen nyt 170cm/ 75kg ja olen nelikymppinen.
Siksi mietinkin, että millainen mahtaa tytär olla samassa iässä. Haluaisin vain, että hän on terve!
Kommentit (17)
170cm/60 kg on todella laiha. Melkein alipainoinen!
Hassu kysymys! Mitähän haluat vastaukseksi? Ongelma ei ole paino, vaan ruokailutavat, joihin voit yrittää vaikuttaa, kuten myös liikkumiseen.
Jos lapsesi painaisi sen 50 kg, mutta söisi yhtä epäterveellisesti kyselisitkö näitä?
Niinpä. Paino ei kerro ihmisen terveydestä.
Ei huolta, hänellä on vielä vuosia aikaa kerryttää tuo 15kg jotta pääsee sinun painoosi asti.
Hmmm, ainaki 10 kiloa tiputtaisin pois. Ehkä vähän enemmänkin.
M22
Tossa(kaan) on ihan turha keskittyä painoon, vaan elämäntapoihin. Turha siitä painosta itsessään on huolehtia tai varsinkaan huomauttaa, saat vaan aikaan anoreksian, mikä ei ole yhtään sen terveellisempää.
Energiajuoman päivittäinen juominen tai täysi liikkumattomuus eivät tietenkään ole hyviä juttuja melkein yhtään kellekään, oli paino sitten mikä tahansa. Eikö sen tule edes harrastettua hyötyliikuntaa, kävelyä ja pyöräilyä paikasta toiseen?
Jäkätä nyt ihmeessä tyttärelleni koko ajan tämän mahdollisesta tulevasta ylipainosta.
Se vahvistaa tytön itsetuntoa ja teidän suhdettanne.
*Facepalm*
M
Riippuu siitä, onko 13 vai 19. Itse olin 13-vuotiaana 164/50 ja 19-vuotiaana 164/56.
Ei ole liian painava, mutta jos syömistottumukset on mitä sattuu niin tottakai niissä on varaa viilata. Eri asia miten sen ottaa puheeksi hienotunteisesti, selkeästi paheksumalla kun saa vaan haittaa aikaseksi yleensä. Jos pituuskasvu on loppunut, ja paino nousee huomattavaa tahtia vielä niin toki se ylipaino voi jossain kohtaa olla tosi asia. Olen itse nuori aikuinen, oli koko nuoruutensa enemmän tai vähemmän ylipainoinen ja säännöllisesti kamppailen syömis- ja liikuntatottumusten kanssa vielä aikuisenakin. Nyt vaihteekai taas hoikemmassa kunnossa.
Normaalipainoinen on, mutta sinuna olisin huolissani muuten noista elämäntavoista. Tolla menolla ei pysy normaalipainoisena kauheen pitkään. Etenkin ne energiajuomat sais kieltää lailla mun mielestä.
Miksi kysyt onko liian painava, jos paino ei ole se issue tässä? Liian painava mihin?
Aivan ihanteellinen paino eli pituus miinus satakymmenen!
Onko sopivan kurvikas vai onko liika massa väärässä paikassa, esim. roikkumahassa? Jos ei ollenkaan persettä tai tissejä niin helposti on 10 kg liikaa.
Keskity ensin omaan läskiperseeseesi. Miten siinä niin kävi, että painoa tuli +20 kg?
Oma äitini oli aina ruumiinrakenteltaan erilainen kuin minä. Pieni ja hento, rinneton. Minä sain toiset geenit, ja olen aina ollut isorintainen ja kurvikas kiloista huolimatta. Minulle normaalipaino on noin 60 kg, ja siihen lihon tai laihdun, vaikka hetkellisesti painaisin jotain muuta.
Äitini tuhosi itseluottamukseni ja sai minut vihaamaan kehoani. Teininä minun olisi pitänyt olla kuin mm-kisojen luistelijatytöt. Riidoissa haukkui läskiperseeksi. Sain anoreksian ja paino putosi reiluun 40 kiloon. Sekään ei sitten kelvannut.
Aikuisena painoni on ollut 55-65 kg välillä, ja en ole oppinut pitämään itsestäni vaikka olen jo nelikymppinen. En ole suostunut valokuvattavaksi viimeiseen viiteen vuoteen. Raskausaikana valehtelin vaan lukemat ja laihdutin välillä pelätessäni lihomista. Äitini ihasteli, miten imetys vei kiloni nopeasti. Viis siitä, että olo oli nääntynyt, eikä maitoa tullut. Olisit vain pitänyt turpasi kiinni silloinkin, äiti. Minun onneni ei pitäisi olla sinun hyväksynnästäsi kiinni. Vaan on, vielä keski-iässä.
Up