Kokemuksia vanhoillislestadiolaisista?
Millaisia kokemuksia sinulla on vanhoillislestadiolaisista? Mitkä asiat tulee ensimmäisenä mieleen, kun vanhoillislestadiolaisuus mainitaan?
Olen itse vl ja arjessa tulee monesti vastaan ihmettely lapsiluvusta (meillä ei vielä mitenkään perhe). Muuten usko tai uskomisen asiat tulee vastaan harvakseltaan.
Mielenkiinnosta siis kyselen :) Koska kiinnostaa, mitä vl:sta ajatellaan.
Kommentit (10)
Ihan hyviä kokemuksia. Koettuja, ei ennakkoluuloja.
Pari VL tyttöystävää löytyy, ja ovat ihania. Tekevät kaikki temput mitä mies pyytää ja ovat ahkeria ja uskollisia. Voisin ottaa jopa vaimoksi, mutta en halua sitoutua juuri nyt.
t.rosvopaistimies
Tunnen monta lestadiolaista eikä uskontosuuntaus näy heissä päälle päin. Monta lasta on kaikilla, mutta muutoin eivät eroa muista. Hyvin lapsirakkaita ihmisiä, jotka haluavat toimia rehdisti ja oikein.
Antavat huonosti pesää. Pitäis mennä naimisiin ensteks.
Uskovaisia kristittyjä, siinä missä itsekin olen. Heidän mielestään en kenties ole oikealla tavalla uskomassa, mutta lohdukseni on, että Jumala on se, kenellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
ei-vl
Onko teillä tasa-arvoa? tapailemani lestadiolais miehet tai he ovat sellaisesta perheestä ja saanut ks. kasvatuksen (heidän henk.koht uskosta en tiedä) Jotenkin ovat hirveen hallitsevia ja ehkä vähän katkeria naisia kohtaan, sekä eivät meinaa kestää vahvaa naista.
Tietysti varmaan tapauskohtaista vai onko?
Laidasta laitaan ihmisiä siinä missä muutkin. Joku kysyi mistä tunnistaa: naiset tunnistan herkästi siitä ettei ole meikkiä, ei korviksia eikä hiusväriä. Monet hoikkia, vaikka olisi vasta synnyttänyt. Tulee mieleen monta firmaa joissa omistajapohja lestadiolainen. Miehiä ei niin helposti tunnista, vaan kyllä yleensä huomaan kun hetken juttelen. Toiset näyttävät huolehtivan lapsista hyvin tasa-arvoisesti äiti ja isä yhdessä, toisissa perheissä äiti selvästi hoitaa kotiasiat ja isä tienaa, ehkä niissä perheissä maallisia rikkauksia on sitten enemmän ja esim.ulkoimailla matkustellaan säännöllisesti jne. Asun kaupungin liepeillä alueella jossa paljon lestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Antavat huonosti pesää. Pitäis mennä naimisiin ensteks.
Se on pyytäjästä kiinni, omani olen esilämmitellyt ja ovulaation aikaan ei ole tarvinnut edes kysyä kun ovat torttu märkänä käyneet kulliin kiinni. Nää hommat pitää vaan osata.
t. rosvopaistimies
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä tasa-arvoa? tapailemani lestadiolais miehet tai he ovat sellaisesta perheestä ja saanut ks. kasvatuksen (heidän henk.koht uskosta en tiedä) Jotenkin ovat hirveen hallitsevia ja ehkä vähän katkeria naisia kohtaan, sekä eivät meinaa kestää vahvaa naista.
Tietysti varmaan tapauskohtaista vai onko?
Tapauskohtasta se on niinku elämässä yleensä. Mitään juttua ei kannata liittää automaattisesti uskoon. Paitsi ehkä lapsiluku keskimäärin runsaampi. Sekin on monesti siitä, että on totuttu että on paljon lapsia. Eli halutaan tavallista enemmän lapsia. Nähdään sen asian hyvät puolet. Hoikkuus johtunee sitä että lestadiolaiset ovat yleensä itsestään huolta pitäviä, urheilevia. Hyötyliikuntaa kotona myös.
Vl
Minua kiinnostaa, mistä näkee että ihminen on vl. Kuulemma näkee :)