Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen vastustus uudelle paikkakunnalle muuttamisesta

Vierailija
20.04.2017 |

Onko muilla kokemuksia? Minulla on kaksi yli 10v lasta ja olen suunnittelemassa uudelle paikkakunnalle muuttoa. Toinen lapsistani vastustaa muuttoa, eikä halua edes keskustella asiasta. Miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin itsekäs, ei minua kiinnostaisi lapsen ajatukset lainkaan. Olisiko oikea toimintatapa siis odottaa että yläasteetkin on käyty loppuun ja itse olisin sisältä kuollut siihen mennessä? Umpikuja.

Olemme eronneet jo pari vuotta sitten ja pois pääsystä olen haaveillut jo monta vuotta kauemmin.

Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että toinen lapsistani halutessaan saisi jäädä isälleen peruskoulun ajaksi. En tiedä, olisi sekin yksi vaihtoehto ja näkisimme kyllä jokatapauksessa.

-Ap

Kaikki lapset isälleen ei vain yhtä. Vieraannutat lapset näin sisaruksista muuten

Vierailija
22/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin kuulee paljon positiivisia tarinoista uskaliaista irtiotoista ja lasten sopeutumisesta uuteen (?). Ymmärrän, että uusi voi olla haastavaa ja vie aikansa sopeutua.

En usko että yhden ihmisen totuus olisi koko totuus.

No, jätän asian hautumaan ajatustasolle.

-Ap

Paljon? Ei ole totta.

Ja jotenkin ylidramaattiselta kuulostaa, että olisit sisältä kuollut, jos joudut muutaman vuoden aikuisena odottamaan elämänmuutosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole tosissanne? Ei se lapsi mene rikki muutoksesta ja sopeutuu varmasti. Varsinkin kun isä kuitenkin jää tutulle paikkakunnalle niin kaverisuhteetkin pystyy säilyttämään. Mielestäni muutto on Ap:n tapauksessa hyväksyttävä ratkaisu, sillä hänen paha olonsa saattaa alkaa heijastua lapsiin mikäli kokee tulleensa umpikujaan kyseisellä paikkakunnalla menneisyyden takia.

Itse olen muuttanut alle 18vuotiaana 13 kertaa. Koulua olen käynyt viidessa eri koulussa ja esikoulu ja lukio siihen päälle. Muutot olivat toisen vanhemman työnperässä juoksemista ja kyllähän se usein tuntu lapsesta tyhmältä. Mutta se on varmasti kasvattanut ja opettanut sopeutumaan. Enkä koe menettäneeni lapsuudessani mitään, rakastava perhe tekee kodin, ei paikkakunta :)

Vierailija
24/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko jossain vaiheessa etten ole töissä?

Eli ihmiset muuttavat pelkästään järkisyistä?

Kiitos vastauksista. Varsinkin rakentavista sellaisista.

-Ap

Kerroit, että et muuta töiden vuoksi.

Vierailija
25/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin itsekäs, ei minua kiinnostaisi lapsen ajatukset lainkaan. Olisiko oikea toimintatapa siis odottaa että yläasteetkin on käyty loppuun ja itse olisin sisältä kuollut siihen mennessä? Umpikuja.

Olemme eronneet jo pari vuotta sitten ja pois pääsystä olen haaveillut jo monta vuotta kauemmin.

Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että toinen lapsistani halutessaan saisi jäädä isälleen peruskoulun ajaksi. En tiedä, olisi sekin yksi vaihtoehto ja näkisimme kyllä jokatapauksessa.

-Ap

Ei ne omat ongelmat paikkaa vaihtamalla minnekkään katoa.

Vierailija
26/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos SINUN on pakko päästä pois niin SINÄ muutat ja lapset jäävät isälleen jos haluavat.

Aikuisena ihmisenä sinun on kyllä helpompi sopeutua nykyiseen ja kestää paskatkin fiilikset.

Pian nuoret jo lentää pesästä ja olet taas vapaa.

Nyt laitat itsesi lasten edelle eli haet itsellesi hyvää oloa lasten kustannuksella.

Mitäs jos lapset ei sopeudukaan ja vain sinulla on ihanaa ja lapsilla paskaa?

Elämä äitinä nyt vaan on sellaista että lasten etu edellä mennään varsinkin jos muutto on vain fiilis juttu.

Vierailija
27/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sydän särkyisi jos meidän pitäisi muuttaa toiselle paikkakunnalle ja vanhempi lapseni (alakoululainen) vastustaisi sitä. Teidän tapauksessa lasten isä asuu nykyisellä paikkakunnalla. Lapsilla on oikeus tavata isäänsä ja isän puolen sukua. Se vaikeutuu merkittävästi.

3-vuotiaan kanssa olen muuttanut  ja se sujui hyvin. Jos kaikesta päätellen muutat varaudu lasten oireiluun, joka voi kestää vuosia. Lapsena muutin saman kaupungin sisällä ja ystävien ja kaveripiirin menetys oli hirveää.  Muutimme alueelle, jossa ei ollut kavereita vapaa-ajalla. Olen vasta jälkikäteen ymmärtänyt kuinka se masensi ja lamautti.Lihosin tuolloin merkittävästi.

Vierailija
28/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei tosiaan AP lapset, kumpikin - sisaruksia ei  saa erottaa vanhempien kivan vuoksi - isälleen? Menet minne menet.

Vierailija
29/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun sinä et ole aikuisena pystynyt sopeutumaan uuteen paikkakuntaan vuosienkaan kuluttua, niin odotat nyt pieniltä lapsiltasi kykyä sopeutua heille uuteen paikkaan??? Ajatteletko hetkeäkään sitä vaihtoehtoa, että hekin voivat sitten olla sisältä kuolleita pian?

Vierailija
30/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt kysymystä. Kakarat tekevät kuten aikuiset sanoo.

Niin se oli ennen mutta nykyään mussukat päättävät asioista kuten tästäkin ketjusta näkee.

Vierailija
31/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista vastauksista heijastuu aikuisten muutosvastarinta ja -pelko. Se sitten lasketaan lasten harteille: mitään elämänmuutoksia ei voi tehdä, koska lapset.

Toki ap:kin vaikuttaa, luvalla sanoen, aika keskenkasvuiselta tukehtumisineen ja pystyynkuolemisineen. 

Minäkin uskon, että lapset ovat kestäviä ja sopeutuvaisia, hyvässä ja pahassa lojaaleja vanhempiaan kohtaan. Lasten ja vanhempien konfliktit, oli aihe mikä tahansa, ovat luonnollinen osa elämää. Niistä oppii paljon ja niistä pääsee yli, ellei uhriudu ja jää niitä hellimään. Lapsuuteen kuuluvat myös pettymykset ja vaikeat muistot (tyyliin "uudessa koulussa itketti"), mutta ei se mikään trauma ole, vaan normaalia elämää. 

Ap ei vastannut kysymykseeni paikkakuntien välisestä välimatkasta ja isästä. Yli kymmenvuotiaat kulkevat vaikka linja-autolla ihan reiluja matkoja vanhempiaan tapaamaan, eivät he enää mitään perässävedettäviä ole. Varsinkin kun "yli 10 -vuotias" voi olla mitä tahansa 11:n ja 19:n välillä :)

Mutta koska kyse ei ole vain ap:stä, vaan kolmesta muustakin ihmisestä, asia vaatii selvittelyä. 

Lasten jääminen nyk. paikkakunnalle isän kanssa on ihan varteenotettava vaihtoehto. 

7

Vierailija
32/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko jossain vaiheessa etten ole töissä?

Eli ihmiset muuttavat pelkästään järkisyistä?

Kiitos vastauksista. Varsinkin rakentavista sellaisista.

-Ap

Kerroit, että et muuta töiden vuoksi.

Olen työelämässä ja tietenkin töihin menen. Oliko tarpeeksi selkeästi sanottu?

-Ap

Vierailija
33/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se oli ennen mutta nykyään mussukat päättävät asioista kuten tästäkin ketjusta näkee.

Tai selkärangaton vanhempi siirtää vastuun päätöksistään lapsilleen. Sitten syyllistetään, että itsepä sanoit, että halusit muuttaa! Minä kysyin sinulta.

Vierailija
34/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Monista vastauksista heijastuu aikuisten muutosvastarinta ja -pelko. Se sitten lasketaan lasten harteille: mitään elämänmuutoksia ei voi tehdä, koska lapset.

Toki ap:kin vaikuttaa, luvalla sanoen, aika keskenkasvuiselta tukehtumisineen ja pystyynkuolemisineen. 

Minäkin uskon, että lapset ovat kestäviä ja sopeutuvaisia, hyvässä ja pahassa lojaaleja vanhempiaan kohtaan. Lasten ja vanhempien konfliktit, oli aihe mikä tahansa, ovat luonnollinen osa elämää. Niistä oppii paljon ja niistä pääsee yli, ellei uhriudu ja jää niitä hellimään. Lapsuuteen kuuluvat myös pettymykset ja vaikeat muistot (tyyliin "uudessa koulussa itketti"), mutta ei se mikään trauma ole, vaan normaalia elämää. 

Ap ei vastannut kysymykseeni paikkakuntien välisestä välimatkasta ja isästä. Yli kymmenvuotiaat kulkevat vaikka linja-autolla ihan reiluja matkoja vanhempiaan tapaamaan, eivät he enää mitään perässävedettäviä ole. Varsinkin kun "yli 10 -vuotias" voi olla mitä tahansa 11:n ja 19:n välillä :)

Mutta koska kyse ei ole vain ap:stä, vaan kolmesta muustakin ihmisestä, asia vaatii selvittelyä. 

Lasten jääminen nyk. paikkakunnalle isän kanssa on ihan varteenotettava vaihtoehto. 

7

Välimatka olisi satoja kilometrejä, mutta en koe sitä ylitsepääsemättömältä matkalta, sillä jo nyt lapseni matkustavat junalla itsekseen ajoittain mummolaan ja takaisin, yksin. Vaikka nytkään isään ei ole välimatkaa kuin kilometri, ei hän "leiki isää", kuin muutamana pvänä kk:ssa.

-Ap

Vierailija
35/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai selkärangaton vanhempi siirtää vastuun päätöksistään lapsilleen. Sitten syyllistetään, että itsepä sanoit, että halusit muuttaa! Minä kysyin sinulta.

En ole vierittämässä vastuuta lapsille, enkä suinkaan IKINÄ vetoaisi mihinkään "mitä minä sanoin"- metodilla.

-Ap

Vierailija
36/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole sanonut että pitäisi mennä lasten ehdoilla. Kun vaan on niitä lapsiakin suotavaa ajatella. Pitää muuttaa isästä, sukulaisista, kavereista sekä harrastuksista monien satojen kilometrejen päähän, koska äidin paha olo ehkä sillä helpottuu. Entä jos ei helpotukaan? Muutetaanko sillon taas jonnekin, jotta äiti voi etsiä sisäistä rauhaa?

Kokeile ap ensin esimerkiksi terapiaa.

Vierailija
37/37 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

7

Välimatka olisi satoja kilometrejä, mutta en koe sitä ylitsepääsemättömältä matkalta, sillä jo nyt lapseni matkustavat junalla itsekseen ajoittain mummolaan ja takaisin, yksin. Vaikka nytkään isään ei ole välimatkaa kuin kilometri, ei hän "leiki isää", kuin muutamana pvänä kk:ssa.

-Ap

Tulkitsen niin, että välisi lasten isään ei ole hyvät. Koskeeko tämä myös lapsia? Kokeeko exäsi "leikkivänsä isää" vai onko hän isä? Sinä saat ajatella exästäsi mitä haluat, mutta lapsilla on isäänsä omat välit, joita sinulla ei ole oikeutta pilata. 

Satojen kilometrien välimatka toiseen vanhempaan on aika hurja. Mitä exäsi on mieltä muutosta? Ja kuinka vanhoja ne lapset oikeasti on? Esimerkki: jos äiti ja lapset asuvat Lappeenrannassa ja isä Porissa, niin junaa pitää osata vaihtaa Tikkurilassa ja Tampereella,. Selviäisivätkö lapset siitä omin päin? 

7