Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kunpa voisimme elää muutaman vuoden toimeentulotuella

Vierailija
20.04.2017 |

Minä idiootti menin laskemaan laskurilla paljonko saisimme toimeentulotukea, jos pienet säästömme mystisesti katoaisivat ja asuisimme velkaisen omistusasunnon sijaan aso- tai vuokra-asunnossa. Ei olisi kannattanut, sillä nyt vit***aa rankasti. Tuo rahan määrä on ihan poskettoman suuri! Kela maksaisi perus asumismenojen ja ISON käyttörahan lisäksi lääkkeet, lääkärimaksut, terapian omavastuun ja ilmeisesti myös matkat kouluun jonka aloitan kuntoutustuella (ei opintotukea=ei myöskään oikeutta opintolainaan). Lisäksi mies voisi jäädä joustavalle hoitovapaalle kunnes nuorempi lapsi täyttää 3 (tai jopa kokonaan hoitovapaalle) ja pian taas uudelleen, kun esikoinen menee kouluun. Palkkatulojen menetys kun korvattaisiin ilmeisesti suoraan toimeentulotuessa. Minäkin saisin taatusti opinnot nopeammassa tahdissa pakettiin, jos mies olisi vähemmän töissä.
Onko tässä nykyisessä kituuttamisessa siis mitään järkeä? Onko se petos, jos käytämme kaikki säästöt pois? Säästöt kuluisivat kuitenkin pois opintojen aikana. Kodista en kyllä haluaisi luopua, mutta aso/vuokra tarkoittaisi ainakin 600€ enemmän toimeentulotukea kuussa...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sossusta sai hyvin ei enää nykyään.

Vierailija
2/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan hyvin sieltä vieläkin saa. Inflaatio vaan syönyt kaiken, mutta niin se on työssäkäyviltäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se herkkua ole vaikka rahaa saisikin enemmän. Olin ennen kuntoutuksen (opiskelun mun tapauksessa) alkamista toimeentulotuella 2 kk ja en vaihtaisi takaisin mistään hinnasta. Ensin lähetin kaikki tarvittavat paperit (hakemuksen, tiliotteen, lääkkeiden reseptit, apteekista selvityksen mitä lääkkeitä olen ostanut joka maksoi muuten 1 €/kpl ja lääkkeitä 14 kpl, verokortin, selvityksen opiskelusta, selvityksen koulumatkoista, todistuksen asunnon kuluista koska en asu vuokralla) ja keräsin niitä kaksi viikkoa normaalin 8–15:30 opiskelun ohessa. Sitten soitetaan sosiaalitoimesta, että kaikkia lääkkeitä ei makseta ellen toimita lääkärinlausuntoa niiden tarpeellisuudesta. Minähän toimitin omalta terapeutilta joka on siis psykiatri, mutta psykiatrin lausunto ei kelvannut somatiikan lääkkeiden osalta vaikka hänellä tietenkin on taustalla se sama lääkärin peruskoulutus. No, kävin terveyskeskuksella ja kysyin saanko lausunnon ilman vastaanottoa. Kuulemma en saa, vaan pitää varata vastaanottoaika ja koska asia ei ole akuutti, se menee kuukauden päähän. Kyselin monesti olisiko peruutusaikoja, mutta kuulemma ei ole. Päädyin varaamaan yksityiselle ajan jotta saan sen pirun lausunnon. Käynti maksoi lopulta 95 €. Se selvitys oli vihdoin kunnossa.

No, koska kuntoukseni on opiskelua, halusi sosiaalitoimi selvityksen opiskelusta ja tätä varten tarvitsin oppilaitoksesta todistuksen että olen siellä opiskelijana, olen suorittanut tietyn määrän opintoja, valmistumispäivä ym. tietoa. Kävin sihteerin luona kahdesti ja soitin kolmesti. Lopulta saivat opinto-ohjaajan tekemään tämän selvityksen. Siitä kuitenkin puuttui opintosuunnitelma, eli sekin piti vielä toimittaa. Kysyin sosiaalitoimesta miksi ne tiedot jotka olen toimittanut kelalle eivät riitä ja selitys oli se, että koska olen päätoiminen opiskelija ollaan tarkkoja kaikkien selvitysten kanssa koska minun ensisijainen tulo on opintotuki ja -laina. Selitin, ettei aikuislukioon saa opintotukea eikä siten opintolainaa. Virkailija kertoi ymmärtävänsä tämän ja sanoi että asia on kunnossa.

Seuraavaksi minut ohjatiin olemaan työkkäriin yhteydessä koska en ole hakenut työttömyysetuuksia ja ne olisivat ensisijaiset. Selitin, että odotan kelan päätöstä kuntoutustuesta enkä ole siis työtön, vaan opiskelija joka opiskelee kuntoutuakseen. Sosiaalitoimi halusi lääkärinlausunnon kuntoutuksen tarpeesta. Sain tämän terapeutiltani, mutta se maksoikin 50 €. Asia oli vihdoin kunnossa.

Aikaa tähän koko hommaan meni melkein kuukausi ja minun piti lainata vanhemmiltani rahaa etten menetä luottotietojani. Piti maksaa vesi, sähkö, yhtiövastike, lääkärilaskut, lääkkeet, koulukirjat jne. Sain vanhemmiltani 400 € jolla selvisin. Tämä toki sitten näkyi tiliotteissa ja koska kuukausi oli vaihtunut, piti taas toimittaa tiliotteet. Velka on myös tuloa niin kauan että se on maksettu takaisin ja tuo meni yli sen 50 €:n rajan. Eli pääsin tästäkin tekemään selvitystä.

Lopputulos tilanteessa oli se, että siinä missä olisin saanut laskennallisesti 640 €, sain lopulta maksettavakseni lääkärikuluja, apteekkikuluja ym. mukavaa enkä saanut toimeentulotukea kun en vain jaksanut enää vääntää. Kaksi viikkoa tämän tappelun jälkeen sain sitten sen kuntoutusrahan ja 450 € tulee tililleni ilman jatkuvaa taistelua. Selvityksiä pitää toki laittaa monta kertaa vuodessa, muttei sentään monta kertaa kuussa. Elän erittäin mielelläni näin helpolla ja pienellä rahalla siihen asti että olen taas työkykyinen ja voin tienata juuri niin paljon kuin haluan.

Vierailija
4/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietysti aika kauheata, jos ei sitä rahaa jaeta vain kun ilmoittaa, että nyt tarvitsen sen ja sen verran ilman mitään selvityksiä tarpeesta.

Vierailija
5/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se herkkua ole vaikka rahaa saisikin enemmän. Olin ennen kuntoutuksen (opiskelun mun tapauksessa) alkamista toimeentulotuella 2 kk ja en vaihtaisi takaisin mistään hinnasta. Ensin lähetin kaikki tarvittavat paperit (hakemuksen, tiliotteen, lääkkeiden reseptit, apteekista selvityksen mitä lääkkeitä olen ostanut joka maksoi muuten 1 €/kpl ja lääkkeitä 14 kpl, verokortin, selvityksen opiskelusta, selvityksen koulumatkoista, todistuksen asunnon kuluista koska en asu vuokralla) ja keräsin niitä kaksi viikkoa normaalin 8–15:30 opiskelun ohessa. Sitten soitetaan sosiaalitoimesta, että kaikkia lääkkeitä ei makseta ellen toimita lääkärinlausuntoa niiden tarpeellisuudesta. Minähän toimitin omalta terapeutilta joka on siis psykiatri, mutta psykiatrin lausunto ei kelvannut somatiikan lääkkeiden osalta vaikka hänellä tietenkin on taustalla se sama lääkärin peruskoulutus. No, kävin terveyskeskuksella ja kysyin saanko lausunnon ilman vastaanottoa. Kuulemma en saa, vaan pitää varata vastaanottoaika ja koska asia ei ole akuutti, se menee kuukauden päähän. Kyselin monesti olisiko peruutusaikoja, mutta kuulemma ei ole. Päädyin varaamaan yksityiselle ajan jotta saan sen pirun lausunnon. Käynti maksoi lopulta 95 €. Se selvitys oli vihdoin kunnossa.

No, koska kuntoukseni on opiskelua, halusi sosiaalitoimi selvityksen opiskelusta ja tätä varten tarvitsin oppilaitoksesta todistuksen että olen siellä opiskelijana, olen suorittanut tietyn määrän opintoja, valmistumispäivä ym. tietoa. Kävin sihteerin luona kahdesti ja soitin kolmesti. Lopulta saivat opinto-ohjaajan tekemään tämän selvityksen. Siitä kuitenkin puuttui opintosuunnitelma, eli sekin piti vielä toimittaa. Kysyin sosiaalitoimesta miksi ne tiedot jotka olen toimittanut kelalle eivät riitä ja selitys oli se, että koska olen päätoiminen opiskelija ollaan tarkkoja kaikkien selvitysten kanssa koska minun ensisijainen tulo on opintotuki ja -laina. Selitin, ettei aikuislukioon saa opintotukea eikä siten opintolainaa. Virkailija kertoi ymmärtävänsä tämän ja sanoi että asia on kunnossa.

Seuraavaksi minut ohjatiin olemaan työkkäriin yhteydessä koska en ole hakenut työttömyysetuuksia ja ne olisivat ensisijaiset. Selitin, että odotan kelan päätöstä kuntoutustuesta enkä ole siis työtön, vaan opiskelija joka opiskelee kuntoutuakseen. Sosiaalitoimi halusi lääkärinlausunnon kuntoutuksen tarpeesta. Sain tämän terapeutiltani, mutta se maksoikin 50 €. Asia oli vihdoin kunnossa.

Aikaa tähän koko hommaan meni melkein kuukausi ja minun piti lainata vanhemmiltani rahaa etten menetä luottotietojani. Piti maksaa vesi, sähkö, yhtiövastike, lääkärilaskut, lääkkeet, koulukirjat jne. Sain vanhemmiltani 400 € jolla selvisin. Tämä toki sitten näkyi tiliotteissa ja koska kuukausi oli vaihtunut, piti taas toimittaa tiliotteet. Velka on myös tuloa niin kauan että se on maksettu takaisin ja tuo meni yli sen 50 €:n rajan. Eli pääsin tästäkin tekemään selvitystä.

Lopputulos tilanteessa oli se, että siinä missä olisin saanut laskennallisesti 640 €, sain lopulta maksettavakseni lääkärikuluja, apteekkikuluja ym. mukavaa enkä saanut toimeentulotukea kun en vain jaksanut enää vääntää. Kaksi viikkoa tämän tappelun jälkeen sain sitten sen kuntoutusrahan ja 450 € tulee tililleni ilman jatkuvaa taistelua. Selvityksiä pitää toki laittaa monta kertaa vuodessa, muttei sentään monta kertaa kuussa. Elän erittäin mielelläni näin helpolla ja pienellä rahalla siihen asti että olen taas työkykyinen ja voin tienata juuri niin paljon kuin haluan.

kyllä. juuri tätä tarkoitin kun sanoin ettei sieltä mitään tule.kaikki on niin vaikeaa heidän puoleltaan.

Vierailija
6/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tietysti aika kauheata, jos ei sitä rahaa jaeta vain kun ilmoittaa, että nyt tarvitsen sen ja sen verran ilman mitään selvityksiä tarpeesta.

Omalla kohdalla kyse ei ole siitä. Täytän mielelläni kaikki lappuset ja toimitan selvitykset. Olen elänyt lapsuuteni maassa jossa sosiaaliturvaa ei käytännössä ole ja arvostan äärimmäisen paljon kaikkia palveluita joita täällä saan.

Silti, kun sosiaaliturva on, sen pitäisi olla kohtuullisesti saatavilla. Ei niin, että lippulappusia vaaditaan niin paljon että olet 1,5 kuukautta tulottomana. Minun verokortista selvisi että olen edellisvuoden ollut pelkällä opintotuella ja asumislisällä. Omaisuutta on ainoastaan peritty asunto jonka arvo on noin 40 000 € ja se on sekä minun että äitini nimissä. Toimitin kaikki pyydettävät selvitykset, mutta silti vaadittiin lisää ja lisää. Kukaan ei auttanut tai neuvonut ja jaksaminen ihan lopussa koska olin juuri päässyt sairaalasta. Tietenkin selvitykset tulee toimittaa eikä kohtuuttomia kuluja tule yhteiskunnan kustantaa. En silti pitäisi elintärkeitä lääkkeitä ja halpaa asuntoa kohtuuttomina kuluina, varsinkaan kun on selvää etteivät muut etuudet tule kyseeseen.

Vierailija
7/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siirty Kelaan tossa vuoden vaihteessa.

Vierailija
8/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla kyse ei ole siitä. Täytän mielelläni kaikki lappuset ja toimitan selvitykset. Olen elänyt lapsuuteni maassa jossa sosiaaliturvaa ei käytännössä ole ja arvostan äärimmäisen paljon kaikkia palveluita joita täällä saan.

Silti, kun sosiaaliturva on, sen pitäisi olla kohtuullisesti saatavilla. Ei niin, että lippulappusia vaaditaan niin paljon että olet 1,5 kuukautta tulottomana. Minun verokortista selvisi että olen edellisvuoden ollut pelkällä opintotuella ja asumislisällä. Omaisuutta on ainoastaan peritty asunto jonka arvo on noin 40 000 € ja se on sekä minun että äitini nimissä. Toimitin kaikki pyydettävät selvitykset, mutta silti vaadittiin lisää ja lisää. Kukaan ei auttanut tai neuvonut ja jaksaminen ihan lopussa koska olin juuri päässyt sairaalasta. Tietenkin selvitykset tulee toimittaa eikä kohtuuttomia kuluja tule yhteiskunnan kustantaa. En silti pitäisi elintärkeitä lääkkeitä ja halpaa asuntoa kohtuuttomina kuluina, varsinkaan kun on selvää etteivät muut etuudet tule kyseeseen.

loinen saat ilmasta rahaa ! papereiden hankkiminen on sinun koko päivä työtä , teet sitä kaheksan tuntii päuiväs sit niitä lappuja on tarpeeks ku oot viis päivää viikos hankkinu ne

Vierailija
9/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

loinen saat ilmasta rahaa ! papereiden hankkiminen on sinun koko päivä työtä , teet sitä kaheksan tuntii päuiväs sit niitä lappuja on tarpeeks ku oot viis päivää viikos hankkinu ne

just..

Vierailija
10/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi se talo myydä ja säästöt törsätä, sitten pääsisitte nauttimaan toimeetulotuesta. Ei vaan, tuleeko edes pienenä häivähdyksenä mieleen, että tuollaisesta vuokra- asumistuki -toimeentulotuki loukosta on hemmetin vaikea päästä pois? Vuokran omavastuu nousee, mitä enemmän tienaat ja suhteessa vielä yläkanttiin tuloihin nähden. Ostovoima laskee laskemistaan.

Vierailija
11/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai asut siellä omistusasunnossa ja teet mitä tahansa hommia elääksesi? Ei tuohon tilanteeseen istu enää tukijärjestelmä, kun omaisuutta on.

Vierailija
12/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös aso-maksun maksamalla (15% asunnon hinansta) saa säästöjään turvaan? Tietääkseni aso-asunnosta ei tarvitse luopua, kun hakee toimeentulotukea, sillä asunto on jokaiselle välttämätön. Aso kyllä madaltaa vähän vastikekuluja verrattuna vuokra-asuntoon, jolloin laskennallinen toimeentulotuki tulee eri summasta. Laitatte säästönne sinne talteen ja jos varoja jää jää yli, niin hankkitte tarpeellista;)

Vierailija
13/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha ei ole ilmaista, tulen kyllä minuun käytetyn summan maksamaan veroina takaisin. Alalle jolla aloitan opiskelun on 60 % ihan tavallinen veroprosentti. Toisekseen tuolloin minun kokopäivätyötä oli opiskelu nopeaan tahtiin ja kuntoutuminen. Ottaen huomioon että kuntoutus päättyy toukokuussa ja opiskelun aloitan syksyllä ihan tavallisella opintotuella, sanoisin että ihan hyvin meni.

Kuten jo aiemmin sanoin, minulle on kohtuulliset selvitykset täysin ymmärrettäviä. Toimeentulotukea hakiessa minulle ilmoitettiin että pitää toimittaa tt-tukihakemus, opiskelijaliite, tiliotteet kaikista tileistä, verokortti ja erittelyosa, lääkkeiden reseptit ja kuitit ostoista sekä selvitys asumisesta. Tämä olisi ollut täysin ok, kuitenkin minulta vaadittiin aina uutta ja uutta selvitystä, ensimmäinen laillistetun lääkärin tekemä lääkärintodistus ei kelvannut, kuitti reseptilääkkeistä ei riittänyt, kelaan toimitetut selvitykset eivät riittäneet vaan piti hankkia uudet ja niin edelleen. Minusta on käsittämätöntä että sain pienemmällä vaivalla 450 €/kk kahdeksi vuodeksi (yht. 10 800 € yhteiskunnan rahaa) kuin 650 € kertamaksun. Kuntoutustukea on vielä melko vaikea saada ja se vaatii laajat selvitykset useista paikoista, silti sen hakemisprosessi on vielä kohtuullinen. Minun kokemukseni toimeentulotuen hakemisesta ei ollut kohtuullinen.

Vierailija
14/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykää ihmeessä omakotitalonne, sillä kyllä omakotitalon maksattaminen toimeentulotuella on tosiaankin väärin. Siksi sitä ei saa.

Vierailija
15/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai asut siellä omistusasunnossa ja teet mitä tahansa hommia elääksesi? Ei tuohon tilanteeseen istu enää tukijärjestelmä, kun omaisuutta on.

Omaisuutta jonka olen perinyt ja joka on sekä minun että äitini nimissä. Eli arvo on minulle 20 000 euroa ja epäilen että pienen kunnan täysin remontoimattomasta 70-luvun asunnosta ei edes 40 000 € saa myydessä. En asu missään luskuslukaalissa vaan pienessä rähjäisessä yksiössä. Olisiko sinusta parempi että maksamani 150 euron yhtiövastikkeen sijaan olisin (tai siis yhteiskunta olisi osittain kustantanut) 500 euron vuokran? Myös omistusasunnossa asuja voi tietyin edellytyksin saada toimeentulotukea, mutta ei luonnollisestikaan lainanlyhennyksiin.

Ei, en tee mitä tahansa hommia elääkseni vaan istun koulussa 8–15:30. Näin koeviikolla tosin en. Koska istun siellä koulussa, eli kuntoutuksessa, saan kuntoutusrahaa kuntoutukseni ajalta. Kun pärjään pienellä rahalla, en näe miksi minun tulisi mennä töihin tienaamaan lisää. Kuntoutusrahan pointti kun on se, että ajan voi käyttää kuntoutukseen eikä palkkatyöhön. Etenkin kun siinä tapauksessa kun jäisin matalapalkkaiselle sektorille enkä koskaan tulisi maksamaan niin paljon veroja että saan "loisimiseni" kuitattua.

Vierailija
16/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas muistelen kaiholla sitä aikaa kun olin vielä työssä. Nyt on keski-ikä plus pitkä työttömyys työllistymisen esteenä mutta tartun kaikkiin pätkätöihin kuin hukkuva oljenkorteen ja olen onneni kukkuloilla kun välillä pääsen leikkimään työssäkävijää, kunniallista kansalaista, nettoveronmaksajaa. Teen reilusti omaa pätevyystasoani "alempia" tehtäviä jotka eivät ehkä pitkää aikaa tyydyttäisi, mutta nyt tuntuu ihan loistavalta kun saa joskus kuukauden pyöriä jonkun toimistossa ja vaihtaa mustekasettia ekonomistin pätevyydellä.

Vaikeinta on pitää turpa tukossa kun näkee että joku mokaa asiakkaita tai tekee pöhköjä sijoituksia, tai kun joku on pihalla Excelin kanssa, mutta yritän olla enimmäkseen hiljainen ja mukava pikku apulainen.

Vierailija
17/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla, että olet joutunut tuollaiseen rumbaan. Tämä on juuri se kohta, jossa kaikkein heikoimmassa asemassa olevat, joilla ei ole resursseja taistella, jäävät ns heitteille.

Minulla on valitettavasti myös omakohtaista kokemusta tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta, kun hain diagnoosia ja lausuntoa tähän kuntoutukseen. Minulla kesti lähes kaksi vuotta terveyskeskukseen hakeutumisesta siihen, että sain erikoislääkäriltä (kuulemma selvän "oppikirja-") diagnoosin. Tämä tapahtui lopulta yksityisellä, jonne hirveän taistelu ja valitusrumban jälkeen sain maksusitoumuksen. Tiedoissani lukee varmaan nykyään "hankala ämmä"...

MItä toimeentulotukeen tulee, niin olisin valmis paperisotaan, jos sillä saisin useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä tukia opintojeni ajan!

ap

Vierailija
18/18 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi se talo myydä ja säästöt törsätä, sitten pääsisitte nauttimaan toimeetulotuesta. Ei vaan, tuleeko edes pienenä häivähdyksenä mieleen, että tuollaisesta vuokra- asumistuki -toimeentulotuki loukosta on hemmetin vaikea päästä pois? Vuokran omavastuu nousee, mitä enemmän tienaat ja suhteessa vielä yläkanttiin tuloihin nähden. Ostovoima laskee laskemistaan.

Olisi ainakin maisterina parempi pohja mistä ponnistaa. Mulla kuitenkin menee opintoihin useampi vuosi, joten se on pitkä aika kituuttaa ilman sitä toimeentulotukea. Pahimmassa tapauksessa kaikki säästöt on syöty vuoden-parin vuoden päästä, pankki ei antaisi enää lyhennysvapaata ja sitten olisi pakko myydä...  

Noh, vasta tässä pohdiskelen eri vaihtoehtoja

ap