Mikä on TAITEEN MAISTERI?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. minä kuvataideopettajana opetan sinun Vilho-Violallesi visuaalisen kulttuurin tulkintaa ja tuottamista, (omaamme ja muiden) kulttuuri- ja taidehistoriaa, mediakritiikkiä, kädentaitoja, viestintätaitoja, moninäkökulmaisuutta ja kaiken tämän päälle tutustutan siihen iloon, jota taiteen tekeminen ja kokeminen voi ihmiselle antaa.
MITÄ ON VISUAALINEN KULTTUURI JA SEN TULKINTA?
No tämä on juuri sitä akateemista jargonia, eli ei tarkoita oikeastaan mitään. Olen muuten sitä mieltä, ettei taidetta tule opiskella missään olomuodossa. Taidetta joko osaa tehdä tai ei osaa, suurin osa ei osaa.
Olen musiikin ammattilainen, enkä ihan lahjaton. Lapsena minulla oli musikaalisia taipumuksia. Taipumuksista on pitkä matka taitoon. Se vaatii harjoittelua ja opiskelua. Kuvasi taiteiden ammattitaidosta on täysin väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. minä kuvataideopettajana opetan sinun Vilho-Violallesi visuaalisen kulttuurin tulkintaa ja tuottamista, (omaamme ja muiden) kulttuuri- ja taidehistoriaa, mediakritiikkiä, kädentaitoja, viestintätaitoja, moninäkökulmaisuutta ja kaiken tämän päälle tutustutan siihen iloon, jota taiteen tekeminen ja kokeminen voi ihmiselle antaa.
No tämä on juuri sitä akateemista jargonia, eli ei tarkoita oikeastaan mitään. Olen muuten sitä mieltä, ettei taidetta tule opiskella missään olomuodossa. Taidetta joko osaa tehdä tai ei osaa, suurin osa ei osaa.
No suunnittelepas vaikka 29 kaljapullon etiketit tai 11 liigaseuran logot ja peliasut. Nekin on joku koulutettu taiteilija tuottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetta opetetaan ja opiskellaan kaikissa kulttuureissa. Jos ei instituutioiden tasolla, niin sitten jäljittelemällä ja perimätietoa ja tekniikoita välittämällä. Mestarit ja kisällit, jne.
Mikä on yhteiskunta ilman taidetta? Kuulostaa totalitaristiselle kammotukselle.
En tarkoittanut, ettei taidetta pidä olla, vaan ettei sitä kuulu erikseen opiskella, tässä on iso ero. Mestari ja kisälli-järjestelmän ymmärrän, muuttei sellaista ainakaan Suomessa ole, eikä ainakaan taidekorkeakouluissa. Harva taiteilija on tullut kuuluisaksi jäljittelemällä muita tai opiskelemalla, monet ainoastaan hyvin lyhyen ajan, varmaankin siksi ,että ovat nopeasti oivaltaneet aikansa opinnoissa menevän hukkaan....kyllä hyvä taide lähtee ihmisestä automaationa , jos on lähteäkseen.
Sellainen joka tekee mitä perussuomalaiset kutsuvat paskaksi ja kokoomuslaiset vapaamatkustamiseksi. Minä olen yksi heistä, olen valmistunut Kuvataideakatemiasta ja teen performansseja sekä tilallisia installaatioita, minkä lisäksi kirjoitan taidefilosofisia tekstejä.
Jos koskaan tapaan vaikkapa mobiilimarkkinointia tekevän ihmisen joka kyseenalaistaa ammattini, kerron hänelle että isomassa mittakaavassa sinun työsi jälki on aivan yhtä turhaa kuin minunkin, sillä ainoastaan kätilöt ja palomiehet tekevät oikeasti tärkeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidetta opetetaan ja opiskellaan kaikissa kulttuureissa. Jos ei instituutioiden tasolla, niin sitten jäljittelemällä ja perimätietoa ja tekniikoita välittämällä. Mestarit ja kisällit, jne.
En tarkoittanut, ettei taidetta pidä olla, vaan ettei sitä kuulu erikseen opiskella, tässä on iso ero. Mestari ja kisälli-järjestelmän ymmärrän, muuttei sellaista ainakaan Suomessa ole, eikä ainakaan taidekorkeakouluissa. Harva taiteilija on tullut kuuluisaksi jäljittelemällä muita tai opiskelemalla, monet ainoastaan hyvin lyhyen ajan, varmaankin siksi ,että ovat nopeasti oivaltaneet aikansa opinnoissa menevän hukkaan....kyllä hyvä taide lähtee ihmisestä automaationa , jos on lähteäkseen.
Jos olisit tutkinnoltasi taiteen maisteri kuten minä olen, tietäisit että viittaamasi oppipoikajärjestelmä perustuu renesanssimaalareiden ateljee-malliin, jotka olivat oman aikansa kouluja. Moni meistä akateemisista taiteilijoista on hankkinut tutkinnon jotta työkkäri ei voisi niin helposti pakottaa meitä muihin töihin, mutta sekin ilo päättyy kyllä tänä vuonna.
Ai jumaliste aloin nauraa tilanteelle missä kuvittelin peräkylän matin suunnitelleen kaikki käyttöesineet, toimineen arkkitehtinä, säveltäneen sovittaneen soittaneen äänittäneen masteroineen kaiken musiikin radioon, näytelleen käsikirjoittaneen ohjanneen ja leikanneen kaiken mitä televisiossa ja elokuvateattereissa esitetään jne. Olisi jännä paikka sellainen yhteiskunta.
Kyllä minä mielelläni kirurgin leikkaamaksikin menen kuin jonkun randomin. Mielelläni myös olen sellaisessa yhteiskunnassa missä on ammattitaiteijoita.
Vierailija kirjoitti:
3857,90 kk-tulot bruttona. Kyllä siitä jokunen lati veroihin liikenee ainakin tältä taiteen maisterilta.
Opiskelit taidetta rahan vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit tutkinnoltasi taiteen maisteri kuten minä olen, tietäisit että viittaamasi oppipoikajärjestelmä perustuu renesanssimaalareiden ateljee-malliin, jotka olivat oman aikansa kouluja. Moni meistä akateemisista taiteilijoista on hankkinut tutkinnon jotta työkkäri ei voisi niin helposti pakottaa meitä muihin töihin, mutta sekin ilo päättyy kyllä tänä vuonna.
En ole taiteen maisteri-onneksi. Rakastan kyllä taidetta, todellisten taiteilijoiden luomana. Jos miettii noita renessanssi-taiteilijoita, niin keskeistä heissä oli mesenaatti-toiminta, eli riittävä toimeentulo auttoi, jotta pystyivät käyttämään kaiken aikansa taiteen tekemiseen. Mutta, että yksikään parhaista olisi pitkäkestisesti opiskellut, niin sitä en todellakaan usko. Todellinen lahjakkuus luo taidetta , vaikka paskasta. Mutta tässä ketjussa nyt on lähinnä puhuttu Suomen taiteen opetuksesta, joka kyllä taitta olla melko ala-arvoista. Taidekorkeakoulut on lähinnä vain muodon vuoksi pystyssä, sinnä kärrätään kaikki epäonnistuneet taitelijat verorahoilla "opettamaan". Tällainen mielikuva mulla, osa ihan empiiristä kokemusta. Avovaimo on valmistunut Sibasta.
Aika erikoista kuvitella, että taidetta ei tarvitsisi opiskella, että taito olisi ihmisessä valmiina ja harjoittelematta.
Hupaisa juttu vailla tietoa asiasta. Nykyään riittää näitä kaikkien alojen asiantuntijoita, jotka huutelevat puskista.
Yleissivistys olis kiva asia...
"En tarkoittanut, ettei taidetta pidä olla, vaan ettei sitä kuulu erikseen opiskella, tässä on iso ero. Mestari ja kisälli-järjestelmän ymmärrän, muuttei sellaista ainakaan Suomessa ole, eikä ainakaan taidekorkeakouluissa. Harva taiteilija on tullut kuuluisaksi jäljittelemällä muita tai opiskelemalla, monet ainoastaan hyvin lyhyen ajan, varmaankin siksi ,että ovat nopeasti oivaltaneet aikansa opinnoissa menevän hukkaan....kyllä hyvä taide lähtee ihmisestä automaationa , jos on lähteäkseen."
No. Ainakin musiikin opiskelu - myös yliopistotasolla - on pitkälti mestari-kisällityöskentelyä, jossa oppi kulkee opettavien mestareiden käsistä kahdenkeskisillä soittotunneilla opiskelijalle. Kyllä, myös musiikki on käsityötä, loputonta yksityiskohtien viilaamista, harjoittelua jossa koskaan ei ole valmis mutta jossa opiskelemalla voi päästä huomattavasti, huomattavasti pitemmälle kuin "vain" lahjojen avulla. Moni musiikinopettaja - ei tosin kaikki - ovat myös esiintyviä ammattilaisia ja taiteilijoita, eivät ainoastaan pedagogeja.
Teatterikoulusta valmistuvat ovat myös taiteen maistereita.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Taiteen opettaja. Ystäväni ovat myös Taiteen maistereita, graafisia suunnittelijoita, teollisia muotoilijoita ja vaatesuunnittelijoita. Kaikki vaatteesi, puhelimesi ja sen äpit, huonekalusi ja astiastosi, näkemäsi julisteet ja kaikki tuote-etiketit, sekä kouluaikasi kuvistunnit on meidänlaistemme tarjoamia. Ole hyvä vain.
höpö höpö. Vai että kaikki puhelimet tulee teikäläisiltä? hahahaha.
Tiijän yhen henkilön joka tosiaan möi noita kännykänkansia joita oli värittänyt itse.
Äpit? Kyllä ne on ennemminkin näitä tyyppejä jotka on itse kehitelleet noita pelejä, ei ne mitään taiteen koulutusta ole hankkineet, vaan tietotekniikan alalta, jos mitään, yleensä itseoppineita, kuten Microsoftin perustajat oli.
Vai että KAIKKI vaatteesi? tiesitkö poloinen että me osataan ihan itsekin ommela omat vaatteeemme, on peruskoulussa opetettu? Samoin ompelija ei ole taiteilija vaan ompleija.
Ja jopa huonekalutkin? Ihan puusepät tekee niitä, samoin mulla on ukkini tekemä lipasto, eikä mikään taiteilija ollu.
Kuvataiteen opettajilla yleensä ei ole mitään koulutusta, on ihan ketä vaan.
Vierailija kirjoitti:
kuule, nyt on ihan pakko kommentoida. Sinä et taida olla se joka lapsia opettaa noihin asioihin, kyllä se alkaa oll aihan päinvastoin. Nykylapset elää elämäänsä netissä, ihan eri lailla kun esim. keski-ikäiset. He on kasvaneet siihen ja voisivat opettaa sinulle. Visuaalisen kulttuurin tuottamista? Kyllä ne on itse netissä youtube tuottajina nykyään. Ei siinä sinun opetusta ole tarvittu.
tutustutat iloon? No joo....
ei silti, kannatan kuvataideopetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suunnittelepas vaikka 29 kaljapullon etiketit tai 11 liigaseuran logot ja peliasut. Nekin on joku koulutettu taiteilija tuottanut.
etikettiä ei osata piirtää/kirjoittaa ennen 6-10 vuoden harjoitelua? Kuulostaa siltä että noiden ihmisten pitäisi mennä tekemään ihan jotain muuta kuin tuota "taidettansa".
Älä viitsi.
Sibelius-Akatemialta valmistuu musiikin maistereita. Siba on muuten yksi arvostetuimmista taideyliopistoista koko maailmalla, pärjää hyvin kansainvälisessä vertailussa. Suomessahan tätä ei tietenkään osata arvostaa...