Mikä on TAITEEN MAISTERI?
Kommentit (36)
Minä esim työskentelen graafisena suunnittelijana.
Ilmeisesti mittaat hyödyn vain rahassa? Tuntemani taiteen maisterit ovat yrittäjiä.
esim. kuvataiteen opettaja.
Voidaan ikuisuuksiin pohtia sitä, mitä hyötyä yhteiskunnalle on mistäkin alasta. Voidaan lakkauttaa kaikki muut kuin suoraan kannattamasi alat, ja katsotaan millainen yhteiskunta jää jäljelle. Ei ainakaan monimuotoinen. Luonto on terve ja hyvä silloin, kun se on monimuotoinen. Myös yhteiskunta on terve, kukoistava ja innovoiva, kun se on monimuotoinen.
Minä olen. Taiteen opettaja. Ystäväni ovat myös Taiteen maistereita, graafisia suunnittelijoita, teollisia muotoilijoita ja vaatesuunnittelijoita. Kaikki vaatteesi, puhelimesi ja sen äpit, huonekalusi ja astiastosi, näkemäsi julisteet ja kaikki tuote-etiketit, sekä kouluaikasi kuvistunnit on meidänlaistemme tarjoamia. Ole hyvä vain.
Taiteen maisteri on siis yliopistotasoisesta taideoppilaitoksesta valmistunut.
Ei ihminen ole olemassa yhteiskuntaa varten vaan yhteiskunta ihmistä. Orjat ja eläimet on asia erikseen.
Esim. minä kuvataideopettajana opetan sinun Vilho-Violallesi visuaalisen kulttuurin tulkintaa ja tuottamista, (omaamme ja muiden) kulttuuri- ja taidehistoriaa, mediakritiikkiä, kädentaitoja, viestintätaitoja, moninäkökulmaisuutta ja kaiken tämän päälle tutustutan siihen iloon, jota taiteen tekeminen ja kokeminen voi ihmiselle antaa.
Tutustupa Suomen historiaan, niin ei tarvitse tyhmiä kysellä. Sieltä selviää mm. mikä merkitys taiteella on ollut kansalliselle identiteetillemme ja itsenäistymisellemme, ja se kuinka suomalaiset taiteilijat Sibeliuksesta Schjerfbeckiin ovat vieneet maatamme maailmankartalle Venäjän varjosta. Ja mietipä minkälainen käsite suomalainen muotoilu kansainvälisesti arvostettuna vientivalttina on.
Ai niin, taide kehittää myös ihmisen älyä ja tunne-elämää.
Terv. Taiteen maisteri
Jaksaa aina ihmetyttää ihmisten harjoittama vastakkainasettelu...
Vierailija kirjoitti:
Esim. minä kuvataideopettajana opetan sinun Vilho-Violallesi visuaalisen kulttuurin tulkintaa ja tuottamista, (omaamme ja muiden) kulttuuri- ja taidehistoriaa, mediakritiikkiä, kädentaitoja, viestintätaitoja, moninäkökulmaisuutta ja kaiken tämän päälle tutustutan siihen iloon, jota taiteen tekeminen ja kokeminen voi ihmiselle antaa.
MITÄ ON VISUAALINEN KULTTUURI JA SEN TULKINTA?
Vierailija kirjoitti:
Maksaa sinun elämäsi verojen muodossa.
Taiteen maisterin keskipalkka vuodessa oli muistaakseni alle 10k€. Sillä ei kauheasti veroja maksella :D
Vaimo on taiteen maisteri, kuvataiteilija, konservaattori ja opettaja. Myös kokki ja lähihoitaja, jos taiteella ei tule tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteen maisterin keskipalkka vuodessa oli muistaakseni alle 10k€. Sillä ei kauheasti veroja maksella :D
3464 e/kk näyttäisi olleen v. 2009. Mutta eipä tuohon välttämättä luottamista... Ja toki työllistyminen voi olla vaikeaa, monet ovatkin yrittäjiä.
Se mitä moni ns. alan ulkopuolinen ei ymmärrä, on se että vaikka henkilöllä olisi taiteen alan koulutus, hänen työnsä saattaa olla puhdasta bisnestä. Esim. mainostoimistoissa yrityksen koko liikevaihto saattaa pohjautua näiden henkilöiden taitoihin. Suomessa voi olla vaikea ymmärtää insinööriperinteisenä maana sitä, kuinka hyödyntää taideteollisuutta arvonluomisessa.
3857,90 kk-tulot bruttona. Kyllä siitä jokunen lati veroihin liikenee ainakin tältä taiteen maisterilta.
Esim. näyttelijät on teatteritaiteen maistereita. En nyt tiedä hyödyllisyydestä sitten, mutta itse ihan mielellään käyn teatterissa ja katson leffoja/sarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on juuri sitä akateemista jargonia, eli ei tarkoita oikeastaan mitään. Olen muuten sitä mieltä, ettei taidetta tule opiskella missään olomuodossa. Taidetta joko osaa tehdä tai ei osaa, suurin osa ei osaa.
Taiteen maisteri on taiteen maisteri.
Ap mikä sinä olet? Oletko hyödyllinen tälle yhteiskunnalle? Arvostatko vai arvosteletko? Luotko vai tuhoatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on juuri sitä akateemista jargonia, eli ei tarkoita oikeastaan mitään. Olen muuten sitä mieltä, ettei taidetta tule opiskella missään olomuodossa. Taidetta joko osaa tehdä tai ei osaa, suurin osa ei osaa.
Taidetta opetetaan ja opiskellaan kaikissa kulttuureissa. Jos ei instituutioiden tasolla, niin sitten jäljittelemällä ja perimätietoa ja tekniikoita välittämällä. Mestarit ja kisällit, jne.
Mikä on yhteiskunta ilman taidetta? Kuulostaa totalitaristiselle kammotukselle.