Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiys ja vapaus?

Vierailija
18.04.2017 |

Onko äiti koskaan henkisesti vapaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mielestäni olla. Silloin kun lasta hoitaa joku, johon luottaa.

Vierailija
2/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sanoi, että raskainta äitiydessä on jatkuva huoli, jota kantaa mukanaan. En sitten tiedä onko asia yksilökohtainen? Itse en ole äiti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ihan itsestään kiinni. Oma äiti kantaa aina jonkinlaista huolta meistä aikuisista lapsistaan (lähinnä omissa ajatuksissaan siis, ei holhoa/puutu tekemisiimme tms).

Vierailija
4/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on olla henkisesti vapaa, ap?

Kukaan ei minusta ole täysin henkisesti vapaa. Aina on sidoksia. Ihmisiä, joiden suhteen sinulla on velvollisuuksia. Kaverit, vanhemmat, sisarukset, rakastettu, työtoverit jne.

Oikeastaan sinulla on kaikkia ihmisiä kohtaan velvollisuuksia. Et voi käyttäytyä ihan miten sattuu.

Toki omat lapset ovat äidilleen isompi sidos kuin mikään muu, koska olet jopa lain edessä vastuussa heidän hoidostaan ja kasvatuksestaan. Jos vastuut pelottavat, kannattaa ehkä odottaa lasten hankinnan kanssa tai jättää jopa kokonaan hankkimatta.

Toisaalta kannattaa tiedostaa se, että mikään todella arvokas ei tule täysin ilman kompromisseja tai vaivannäköä. Maailman ihannin mieskin vaatii vaivannäköä sinulta ja kompromissien tekoa. Joskus riitelette, joskus mies tarvitsee apua ja tukea enemmän kuin antaa niitä jnejne.

Lapsiaan rakastaa niin älyttömän paljon ja syvästi, että mitään vastaavaa ei koskaan koe esimerkiksi parisuhteessa. Ja en ole ainakaan henkilökohtaisesti koskaan katunut heidän saamistaan, vaikka kyse ei ole mitenkään "helpoista" lapsista. Tämä tietysti on hyvin yksilöllistä, eikä kenenkään ole pakko lapsia hankkia, jos ei hotsita.

Vierailija
5/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne lapset tuo mukanaan paljon huolta ja murrettakin mutta pääasiassa iloa.

Ei kai sitä enää koskaan voi olla samalla lailla huoleton äitinä kuin oli lapsettomana.

Jopa aikuiset lapset ovat mielessä ja sydämessä koko ajan vaikka elävät jo omaa elämäänsä eikä heitä tarvitse hyysätä 24/7.

Vierailija
6/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole velvollisuuksia ketään kohtaan. Teen asioita jos haluan, olenhan vapaa ihminen. En mä ole velkaa kenellekään eikä kukaan mulle.

Jos mulla olisi lapsi niin mun olisi tehtävä sen eteen asioita, koska mun olisi pakko.

Ap

Vierailija
7/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isät kokee tän asian?

Ap

Vierailija
8/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole velvollisuuksia ketään kohtaan. Teen asioita jos haluan, olenhan vapaa ihminen. En mä ole velkaa kenellekään eikä kukaan mulle.

Jos mulla olisi lapsi niin mun olisi tehtävä sen eteen asioita, koska mun olisi pakko.

Ap

On sulla velvollisuuksia. Jos kaveri viestii, sulla on velvollisuus vastata jossakin aikavälissä, jos haluat ystävyyden säilyttää. Jos sulla on poikaystävä, sulla on velvollisuus tukea häntä, kun hänellä on vaikeaa, - tai suhde on kohta entinen.

Jos töissä pomo määrää sut tekemään jotakin, sähän teet. Jos laki kieltää jotakin, sä noudatat lakia. Jos olet kaupassa lähdössä kotiin, sun velvollisuus on jonottaa, et voi etuilla.

Maailma on täynnä velvollisuuksia, eri asteisia.

4

Vierailija
9/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On sulla velvollisuuksia. Jos kaveri viestii, sulla on velvollisuus vastata jossakin aikavälissä, jos haluat ystävyyden säilyttää. Jos sulla on poikaystävä, sulla on velvollisuus tukea häntä, kun hänellä on vaikeaa, - tai suhde on kohta entinen.

Jos töissä pomo määrää sut tekemään jotakin, sähän teet. Jos laki kieltää jotakin, sä noudatat lakia. Jos olet kaupassa lähdössä kotiin, sun velvollisuus on jonottaa, et voi etuilla.

4

En näe maailmaa noin. Mulle noi sun luettelemat asiat ei ole velvollisuuksia. Jos ne muuttuisi sellaisiksi, jättäisin ne.

Ystävät voi vaihtaa, poikaystävät voi todellakin vaihtaa, lakia nyt jokainen normaalijärkinen noudattaa ja jos laki ei ole oikeudenmukainen niin sitä ei edes pidä noudattaa (siksi kansalaistottelemattomuus, jolla taisteltiin mm. apartheidia vastaan). Kauppaa voi vaihtaa, itsehän en tykkää jonottaa.

Erittäin erilainen maailmankatsomus on minulla kuin sinulla 4. Mutta kiitos vastauksestasi :)

Lasta ei tosiaan voi jättää, se on velvollisuus.

Ap

Vierailija
10/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

4

En näe maailmaa noin. Mulle noi sun luettelemat asiat ei ole velvollisuuksia. Jos ne muuttuisi sellaisiksi, jättäisin ne.

Ystävät voi vaihtaa, poikaystävät voi todellakin vaihtaa, lakia nyt jokainen normaalijärkinen noudattaa ja jos laki ei ole oikeudenmukainen niin sitä ei edes pidä noudattaa (siksi kansalaistottelemattomuus, jolla taisteltiin mm. apartheidia vastaan). Kauppaa voi vaihtaa, itsehän en tykkää jonottaa.

Erittäin erilainen maailmankatsomus on minulla kuin sinulla 4. Mutta kiitos vastauksestasi :)

Ap

Jos noin ajattelee, voi ne lapsetkin antaa adoptioon siinä missä miehensä jättää. Työpaikastakin voi ottaa hatkat, mutta sitten sulla on velvollisuuksia työkkäriä ja sossua kohtaan, jos et meinannut nälkään kuolla.

Sä et vaan ole tullut ajatelleeksi asiaa kunnolla. Sun elämä on täynnä velvollisuuksia, vaikka miten haluat kutsua niitä toisilla nimillä, "normaalijärkisyydeksi" jne.

Ihan sama se on lasten kanssa. Sä voit ottaa äitiydestä karmeat stressit tai sitten olla hyvinkin rento, suorastaan hälläväliä ja mitä tahansa siltä väliltä.

Ottaisitko koirasta hirveät vastuut? Ei se kovasti eroa lapsista, mutta ilo omasta lapsesta on huomattavasti isompi.

4

Vierailija
11/11 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

4

Ap

En mä koe lapsiani "velvollisuuksiksi". Hoidan ja rakastan lapsiani koska haluan ja rakastan.

Velvollisuudekseni sen sijaan koen töihin menon. Jos ei olisi taloudellista pakkoa, en menisi. Lapsiani sen sijaan haluan koko sydämestäni hoitaa ja kasvattaa kunnon ihmisiksi.

Mutta totta on, että huoli lapsesta ei katoa koskaan. Minustakin se on tähän asti ollut raskainta äitiydessä, mutta sen takia en äitiydestä luopuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi