Kaveri antaa lapsille aamiaiseksi ns.lämmintä ruokaa
En siis tarkoita puuroa, onhan sekin lämmintä, vaan jotain lihapullia ja perunaa tms. Sanoo, että näin lapset eivät jää aamulla nälkäisiksi ja jaksavat hyvin seuraavaan ateriaan.
Musta toi on kyllä vähän outoa.
Kommentit (29)
Mahtavin viikonloppuaamuhan on sellainen, kun on edelliseltä illalta vielä pizzaa rai tortilloja jäljellä ja voi syödä jotain speciaalia aamupalaksi. Nam.
Hotelliaamiaisilla on lämmintä tarjolla, ihan niitä lihapulliakin ja perunaa. Siellä normaalia, mutta kotona outoa?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin loistava idea! Minulla on useita teini-ikää lähestyviä oppilaita, joiden virta loppuu viimeistään puolen päivän hujakoilla, koska he eivät syö aamiaista eikä kouluruokakaan maistu. Taidankin ehdottaa ruokailua tähän tyyliin koteihin! Miksi en itse tätä tajunnut. Kiitos vinkistä!
Tätä ei tajuta siksi kun mennään niin kuin "määrätään" ilman omaa ajattelua. Aamulla voi syödä muutakin kuin sitä iän ikuista puuroa tai muroja. Sen puuronkin voi syödä vaikka illalla, jos se niin tärkeä on.
Vierailija kirjoitti:
Noin meilläkin tehdään. Lapsi 2v, kotihoidossa vielä ja heräillään ysin jälkeen. Aamiainen(=lounas) kympiltä.
Lisään vielä, että musta tää on huisisti parempi rytmi muutenkin näin päin, kun aamiaislounaan jälkeen voidaan lähteä ulos touhuihin ja kylille vatsa kunnolla täynnä, eikä ole kiirettä heti kohta taas takaisin kotiin lounaalle. Puolenpäivän jälkeen voidaan syödä perinteisen aamiaisen tyylisesti välipalaksi jotain ja tulla sitten rauhassa kotiin päiväunille.
Hirveästi törmää esim. avoimessa päiväkodissa lapsiin, jotka känkkäränkkäilee jo paljon ennen puolta päivää, sitten on kiire sinne kotiin lounaalle, on nälkä ja väsy. Tai ovat jo känkäränkkäisiä sinne tullessaan, eivätkä sitten voikaan jäädä sinne ja pitää lähteä melkein heti kotiin. Ehkä tuo meidän rytmi ei olekaan niin huono, vaikka oon siitä joskus vähän aina morkkista tuntenut, kun ollaan "outoja" ja meillä "ihmeellinen" rytmi. Lapsi ainakin vaikuttaa tyytyväiseltä. :-)
Mielenkiintoista oli myös kuulla, miten ulkomailla syödään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin meilläkin tehdään. Lapsi 2v, kotihoidossa vielä ja heräillään ysin jälkeen. Aamiainen(=lounas) kympiltä.
Lisään vielä, että musta tää on huisisti parempi rytmi muutenkin näin päin, kun aamiaislounaan jälkeen voidaan lähteä ulos touhuihin ja kylille vatsa kunnolla täynnä, eikä ole kiirettä heti kohta taas takaisin kotiin lounaalle. Puolenpäivän jälkeen voidaan syödä perinteisen aamiaisen tyylisesti välipalaksi jotain ja tulla sitten rauhassa kotiin päiväunille.
Hirveästi törmää esim. avoimessa päiväkodissa lapsiin, jotka känkkäränkkäilee jo paljon ennen puolta päivää, sitten on kiire sinne kotiin lounaalle, on nälkä ja väsy. Tai ovat jo känkäränkkäisiä sinne tullessaan, eivätkä sitten voikaan jäädä sinne ja pitää lähteä melkein heti kotiin. Ehkä tuo meidän rytmi ei olekaan niin huono, vaikka oon siitä joskus vähän aina morkkista tuntenut, kun ollaan "outoja" ja meillä "ihmeellinen" rytmi. Lapsi ainakin vaikuttaa tyytyväiseltä. :-)
Mielenkiintoista oli myös kuulla, miten ulkomailla syödään!
Sinähän teet juuri niin, että kaikki olette tyytväisiä. Niin se pitäisi ollakin. Jotkut toimivat vain joidenkin ohjeiden mukaan ymmärtämättä, että pitäisi toimia oman ja lasten hyvän mukaan.
Kaffepulla kirjoitti:
Parempi syöttää kunnon ruokaa, kuin jotain helkkarin sokerimehuja ja hiilarisontaa mitä nykyään lapsille syötetään. Sylettää sellaiset. Ja sitten ihmetellään, kun kansa on lihavaa...
Sitä hiilarisontaa ja sokeria syötiin aamiaisella varmaan enemmän kuin nykyään valistuksen aikakaudella.
Itsestäni ja kavereista muistan 70-luvulla, että kaakao ja murot olivat pääasiallista ravinto kasvuikäisen aamiaisella. Hoikkia olimme.
Ihan jossain muualla on ongelma. Ehkä jatkuvassa syömisessä ja istumisessa. Kolme kertaa syötiin päivässä ja mitään megakarkkipusseja ei tunnettu.
Musta oli hassua, kun uutuusmiehen lapset söivät aamusta vaikka jauhelihakeittoa.
Sitten ajattelin, että mikä ihmeen normi se on syödä juuri "oikeita" elintarvikkeita aamusta. Miksi jauhelihakeitto ei olisi kelpo aamiainen siinä missä leipä ja viili?
Erittäin loistava idea! Minulla on useita teini-ikää lähestyviä oppilaita, joiden virta loppuu viimeistään puolen päivän hujakoilla, koska he eivät syö aamiaista eikä kouluruokakaan maistu. Taidankin ehdottaa ruokailua tähän tyyliin koteihin! Miksi en itse tätä tajunnut. Kiitos vinkistä!