Kamera aiheista apua tarvitaan nopeasti!
Hei! Tarvisin apua, sillä olisin ostamassa Nikon D3000 - järjestelmäkameraa. Onko tämä kameramalli vielä käyttökelpoinen? Mukaan tulee kameralaukku, laturi ja piuha jolla voi siirtää kuvia koneellle. Myyjä vaikuttaa myös lupaavalta. Saako tällä Nikonin kameralla tarkkoja kuvia liikkuvista kohteista, voiko video kuvata ja onko kamerassa automaatti tarkennusta?
Kommentit (39)
Entäs kamera; Canon EOS 450D? Kauhea hinku ostaa järjestelmäkamera. Hinta pitäisi olla noin 100 euron paikkeilla, koska kamera olisi ensimmäinen. Joten luetelkaa vaikka halpoja, mutta hyviä kameroita mitä voi käyttää aloittelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamera Aloittelija kirjoitti:
Okei, eli teidän mielestä kannattaisi laittaa peli pokki ennen kuin se ehtii alkaakaan?
Nimenomaan näin. Kaupasta saa noita Nikonin D3000-sarjaisia (esim. 3300) ihan uutena halvimmillaan 300 euron pintaan, sinuna ostaisin ennemmin sellaisen. Jos huomaisin ettei valokuvaaminen kiinnostakaan, myisin kameran eteenpäin niin kauan kun siinä on vielä takuu voimassa.
Tuliterä D3300 hinnat putken kanssa on alkaen 300€, miettisin kyllä tarkkaan että kannattaako vuosia vanhasta tuon hintaluoka kamerasta maksaa satasta.
Niin minäkin miettisin, enkä maksaisi tuosta käytetystä paria kymppiä enempää. Mieluiten kuitenkin ostaisin ihan tuliterän kameran kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos 100 eurolla saat niin ei tuo huono ostos ole jos siis haluat opetella ottamaan kuvia. Uudemmissa kameroissa on suuremmat kennot ja suuremma ISO luvut käytössä mutta ei niillä juuri merkitystä ole. Järkkärillä kuvaaminen on aika erilaista kuin kännykällä ja pokkarilla ja sillä saa paitsi upeita kuvia myös ihan surkeita ja vaikeuksia on etenkin hämärässä/sisätiloissa ja lähikuvissa. Toisaalta ulkona sillä saa upeita kuvia ja esim. aukkoa muuttamalla tarkennukseltaan hienoja kuvia. Lisäksi myös pimeässä pitkää valotetut kuvat ovat tietysti oma lukunsa. Minä en siis tuomitsisi hankintaa jos haluat opetella kuvausta järkkärillä mutta tuon kanssa saat tosiaan unohtaa mm. videot kokonaan.
D3000 kameralla ei voi ottaa edes videokuvaa, uudemmilla voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli teidän mielestä kannattaisi laittaa peli pokki ennen kuin se ehtii alkaakaan?
Nimenomaan näin. Kaupasta saa noita Nikonin D3000-sarjaisia (esim. 3300) ihan uutena halvimmillaan 300 euron pintaan, sinuna ostaisin ennemmin sellaisen. Jos huomaisin ettei valokuvaaminen kiinnostakaan, myisin kameran eteenpäin niin kauan kun siinä on vielä takuu voimassa.
Tuliterä D3300 hinnat putken kanssa on alkaen 300€, miettisin kyllä tarkkaan että kannattaako vuosia vanhasta tuon hintaluoka kamerasta maksaa satasta.
Niin minäkin miettisin, enkä maksaisi tuosta käytetystä paria kymppiä enempää. Mieluiten kuitenkin ostaisin ihan tuliterän kameran kaupasta.
Torissa näköjään pyydetään jopa yli satasta, mutta en alkanut tutkimaan että minkälaista optiikkaan niissä on tulossa mukana. Itse kans laitan mielummin 300 uuteen kuin satasen vanhaan.
Entäs kamera; Canon EOS 450D?
Sinuna lähtisin ihan siitä, että ottaisin selvää mikä kamera ns. istuu käteen parhaiten ja alkaisin sitten vasta katsella tarkempaa kameramallia.
Minä olin aikoinaan ostamassa kaverilta käytettyä Canonia mutta en sitten ostanutkaan kun totesin, että Nikon istuu käteeni paremmin. Pidin enemmän Nikonin käsituntumasta, eri nappien sijoitteluista ja toiminnasta jne. Jotenkin se vaan tuntui käteeni paljon paremmalta kuin Canon, joten ostin sitten uuden Nikonin.
Entäs kamera; Canon EOS 450D? Kauhea hinku ostaa järjestelmäkamera. Hinta pitäisi olla noin 100 euron paikkeilla, koska kamera olisi ensimmäinen. Joten luetelkaa vaikka halpoja, mutta hyviä kameroita mitä voi käyttää aloittelija.
Samaa tasoa tuon Nikonin kanssa. Jos kamera pitää saada satasella, niin katso käytettyjen tarjontaa ja vertaile niitä keskenään. Ihan ok kameroita, mutta missä kunnossa ja millä hinnalla lähtee, niin sehän on sitten arpapeliä. Siellä voi olla vähän hiekkaa sopimassa paikassa tms. ja peli on heti jumissa.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna lähtisin ihan siitä, että ottaisin selvää mikä kamera ns. istuu käteen parhaiten ja alkaisin sitten vasta katsella tarkempaa kameramallia.
Minä olin aikoinaan ostamassa kaverilta käytettyä Canonia mutta en sitten ostanutkaan kun totesin, että Nikon istuu käteeni paremmin. Pidin enemmän Nikonin käsituntumasta, eri nappien sijoitteluista ja toiminnasta jne. Jotenkin se vaan tuntui käteeni paljon paremmalta kuin Canon, joten ostin sitten uuden Nikonin.
Lisään: Nikon tuntui kaiken kaikkiaan loogisemmalta itselleni kuin Canon.
Suosittelen siis ap:tä menemään ihan kauppaan hypistelemään eri kameroita ja katsomaan, että minkä valmistajan kamera parhaiten itselle sopii.
Torista tämäkin kamera olisi. Oikea hinta oli 150 euroa. Mutta heti aluksi kysyin, että lähtisikö alle sadalla ja mitä tulee mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli sama juttu.
Olisin saanut yliopistolta Canonin käyttöön, mutta sen nappulalogiikka oli niin outo, että oli pakko hankkia Nikon omaksi.
Torista tämäkin kamera olisi. Oikea hinta oli 150 euroa. Mutta heti aluksi kysyin, että lähtisikö alle sadalla ja mitä tulee mukaan?
Jos se olisi edes D80, mutta kun on D3000, niin älä osta.
Itse katselisin käytettyjä kameroita ihan liikkeistä, esim. kameratori.fi (käytettyjen kameroiden nettikauppa), ennemminkin kuin yksityisiltä. Ihan vaan sen takia, että kamerat on liikkeissä käyty läpi, tehty kuntotarkastukset ja muut, sekä lisäksi niillä on yleensä 2 viikon palautus-ja vaihto-oikeus.
Käytetyssä kamerassa ratkaisee varsin paljon minkä linssin sen mukana saa. Runko vanhenee teknisesti paljon nopeammin ja sen arvo laskee samaa vauhtia. Itse olisin varovainen maksamaan paljoa käytetystä digijärkkäristä kun niillä ei ole enää takuu voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Käytetyssä kamerassa ratkaisee varsin paljon minkä linssin sen mukana saa. Runko vanhenee teknisesti paljon nopeammin ja sen arvo laskee samaa vauhtia. Itse olisin varovainen maksamaan paljoa käytetystä digijärkkäristä kun niillä ei ole enää takuu voimassa.
Totta. Ja tässä tapauksessa kun (todella) vanha käytetty maksaa 1/3 uuden hinnasta, säästäisin mieluummin ja ostaisin sen uuden.
Kai se aina riippuu myös hinnasta.
Mitä mieltä olette tällaisesta kamerasta? En ole välttämättä ostamassa, mutta kiinnostaisi nyt tietää, että millaisia kameroita kannnattaa suosia: https://www.tori.fi/uusimaa/Canon_EOS1100D_35871570.htm?ca=18&w=1
Itse hommasin eos 350D:n keväällä -06 n. 900 € hintaan ja on palvellut kaikki nämä vuodet. Uusin 760D muistaakseni ottaa myös videokuvaa ja maksaa n. 700€.
Mitä mieltä olette tällaisesta kamerasta? En ole välttämättä ostamassa, mutta kiinnostaisi nyt tietää, että millaisia kameroita kannnattaa suosia: https://www.tori.fi/uusimaa/Canon_EOS1100D_35871570.htm?ca=18&w=1
Mieluummin Nikon, sillä niissä on järkevämpi nappulalogiikka.
Canon on sekava ja hankala käyttää.
Käytetyistä kameroista ei tiedä miten sitä on kolhittu. Reilulla 300eurolla (349?) saat uuden Nikon D3300 mallin ja siinä on myös videokuvaus. Osta vaikka osamaksulla tms.
No kuka mistäkin tykkää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että järkkäreissä runko ei yksistään ole se juttu vaan objektiivit ratkaisevat enemmän. Ihan kohtuuhintaiseenkin runkoon kun laittaa vähän paremman putken niin saa kelpo kuvia aikaan. Itse sijoitankin suhteessa enemmän rahaa niihin putkiin kuin runkoon.