Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitteko, jos joku sanoisi, että olette hoikistuneet viime näkemästä?

Vierailija
17.04.2017 |

Itse en ainakaan, jos olisi niin, että minulla ja tällä sanojalla olisi ollut puhetta painon pudottamisesta ja se olisi jommankumman tai molempien tavoite.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tykkää tuollaisesta kommentoinnista,jos sanoja ei ole kovin tuttu. Tosin on ollut pakko tottua, koska harrastan urheilua, jossa kilpaillaan painoluokissa. Ja aina ennen kisoja tiristellään pari kiloa pois. 😂

Vierailija
22/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kuka sanoisi. Inhoan naisten tapaa mielistellä toisiaan tuollaisella, ja luultavasti huomautus tuntuisi tympeältä, mutta en nyt sano että suorastaan loukkaantuisin. Ei vain tee mieli kovin paljon olla sellaisten ihmisten seurassa, joilta melkein jatkuvasti kuulee jotakin kehua milloin mistäkin asiasta, oli aihetta tai ei.

Jos tiedän että kysymyksessä on ihminen, joka ei jakele kohteliaisuuksia tavan vuoksi, huomautus olisi ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en suorastaan loukkaantuisi, mutta pitäisin junttina.

Näin on. Ulkonäköhuomauttelut ja -seuranta (seuraat painoani!) on junttia ja loukkaavaa. Yhtä tylsää kuin sanoa, että aknesi näyttää tänään paremmalta; varmaan kesäaurinkoko auttanut?

Itse en kyllä hirveästi mieti loukkaauksia jälkeenpäin. Mutta itselleni on kommentoitu juuri noita samoja asioita, jälkimmäistä jopa melkein täysin samoilla sanoilla ja painonnoususta taas mainitsi ei-niin läheinen kaveri. Nämä kommentit ovat jostain syystä jääneet mieleeni.

Jos henkilö on pudottanut paljon painoa niin hän on varmasti tästä projektista ainakin läheisille kertonut, silloin tietysti ok kommentoida ulkonäköä. Mutta jos nyt ei puhuta mistään massiivisesta painonpudotuksesta ja henkilö ei itse tuo tätä esille. Niin mielestäni muille kuin ihan lähimmille ihmisille on hieman moukkamaista kommentoida laihtumista, kun ei tosiaan tiedä taustoja. Ennemmin voi sanoa vaikka: "näytätpä hyvältä/raikkaalta/pirteältä tms." Näin ei tarvitse ottaa kantaa siihen aikaisempaan ulkomuotoon.

Vierailija
24/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuisin.

Ensinnäkin siksi että toisen kehoa ei ole sopivaa kommentoida. Se on huonoa käytöstä.

Toiseksi syy miksi se on huonoa käytöstä: laihtuminen voi johtua muustakin kuin onnistuneesta laihdutuksesta. Itseltäni on lähtenyt painoa muun muassa sydänsurujen takia ja nyt hiljattain vaikean sairauden takia kun en pystynyt syömään. Pahin skenaario ehkä on, että ihmisellä voi olla alkava syömishäiriö (esim. anoreksiaan sairastutaan usein laihdutuskuurin aikana jolloin ollaan vielä normaalipainoisia tai jopa ylipainoisia) jota palaute oikein kannustaa.

Kerran laihtumistani on kommentoitu iloiseen sävyyn, mihin vastasin tyynesti olleeni hyvin sairaana. 

Vierailija
25/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun laihdutin aika paljon aikanaan, niin ilahduin kyllä kehuista. Hassua on, että kun olen onnistunut jotakuinkin laihdutetussa painossa pysymään jo kaksikymmentä vuotta, niin jotkut vanhat harvoin tavattavat tuttavat päivittelevät, miten olen laihtunut vaikka on tavattu laihtuneena joitakin kertoja. Ilmeisesti olen sitten jäänyt mieleen lihavilta päiviltäni.

Kyllä siinä vähän kieli keskellä suuta saa olla, kun sen kehun voi tulkita vaikka niin, että et ollut kyllin hyvä silloin lihavana. Vaikeinta on niitä kommentoida jotka koko ajan laihduttavat ja ovat vuoroin lihavia ja laihoja.

Luulisin, että enimmäkseen se kommentointi otetaan positiivisesti vastaan.

Tietysti vielä varovaisempi pitää olla kauhisteluissa, jos toinen on lihonut. Ne ilkeät totuudentorvet vain sanovat sanovansa totuuden ja se oikeuttaa sitten pahoittamaan toisen mielen.

Vierailija
26/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi, mutta olen täysin kyllästynyt kuulemaan tuota. Oma isoäitini sekä anoppini sanovat JOKA tapaamisella tuota. Painoni on aina ollut tämä sama +- 2 kg (lukuunottamatta raskauksia).

Vierailija
27/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ehkä menee vähän ohi aiheen mutta itse en hirveästi tykkää kommentoida tai saada kommentteja ulkonäöllisistä asioista ystäviltäni. Toki nyt voi kommentoida, jos on laittauduttu, että istuupa jokin vaate hyvin tai onpa hieno kampaus. Itselläni oli ystävä, joka kommentoi aina ihmisten piirteitä. "onpa sinulla sitten samanlainen nenä, kuin äidilläsikin. Sulla on myös 'tuon' mallinen kroppa." Vaikka osa olisi ehkä tarkoitettu kohteliaisuuksiksi niin hänen kanssaan tuntui aina siltä, että oli tarkkailun alla ja hän oikein syynäsi ulkonäköä ja olemusta. Kritisoi hirveästi myös omaa ulkonäköään, joten samaa teki päässään varmasti muille.

Mutta niin, riippuu tilanteesta mutta itse en välttämättä tykkäisi saada kommenttia liittyen painooni, jos en sitä itse erityisesti toisi esiin.

Vierailija
28/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin, jos laihtumisen syynä on sairaus, henkilö näytä myös jotenkin hauraammalta kuin jos olisi ollut terve?

Voi luoja...no ei näytä. Esimerkiksi itse laihduin sairauden takia vaikean ylipainoisesta merkittävän ylipainoiseksi. Lopputulos ei ollut kovin hauras. Tulipahan koettua kuitenkin elämäni ensimmäisen kerran lääkäri joka oli huolestunut painoni putoamisesta. Vaikka perusterveellä olisi noinkin paljon ylipainoa, painon ei ole terveellistä pudota läheskään sitä tahtia kuin se minulla putosi. Jos pudotusta ei olisi saatu kuriin, olisin voinut saada puutostaudin. Rasvakudos kun ei pahemmin vitamiineja sisällä.

Peittelin sairauden aiheuttamaa kalpeutta onnistuneesti meikillä ja ystävien tapaamiset ym. piti järjestellä tarkoin että jaksoin. Sitten kun näin kavereita olin tietysti pirteän oloinen, enkä ylipäätään huudellut sairaudestani kuin läheisille ja niille joiden oli jostain syystä tärkeää tietää asiasta.

Vierailija
29/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loikkisin riemusta :D 

Vierailija
30/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suorastaan loukkaantuisi, kun en ikinä loukkaannu oikeastaan yhtään mistään. Kommentit kun kertovat siitä kommentoijasta, eivät kommentoinnin kohteesta.

Muutama vuosi sitten kyllä lievästi huvituin, kun törmäsin tuttuun, jota en ollut aikoihin nähnyt. Selitti minun olevan laihduttaneena upea ja hiukset kuulemma näyttivät paremmilta kuin ikinä.

Sytostaattikuuri tosiaan laihduttaa, ja oma tukkani ei ole kauneinta laatua, niin että kai se peruukki sitten tosiaan paremmalta näytti.

Hymyilin vain, ehkä vähän vinosti, ja kiittelin kohteliaisuudesta. Itse en puutu toisten ulkonäköön koskaan.

Vierailija
31/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin, jos laihtumisen syynä on sairaus, henkilö näytä myös jotenkin hauraammalta kuin jos olisi ollut terve?

Voi luoja...no ei näytä. Esimerkiksi itse laihduin sairauden takia vaikean ylipainoisesta merkittävän ylipainoiseksi. Lopputulos ei ollut kovin hauras. Tulipahan koettua kuitenkin elämäni ensimmäisen kerran lääkäri joka oli huolestunut painoni putoamisesta. Vaikka perusterveellä olisi noinkin paljon ylipainoa, painon ei ole terveellistä pudota läheskään sitä tahtia kuin se minulla putosi. Jos pudotusta ei olisi saatu kuriin, olisin voinut saada puutostaudin. Rasvakudos kun ei pahemmin vitamiineja sisällä.

Peittelin sairauden aiheuttamaa kalpeutta onnistuneesti meikillä ja ystävien tapaamiset ym. piti järjestellä tarkoin että jaksoin. Sitten kun näin kavereita olin tietysti pirteän oloinen, enkä ylipäätään huudellut sairaudestani kuin läheisille ja niille joiden oli jostain syystä tärkeää tietää asiasta.

No tämä henkilö, jolle viitisen vuotta sitten sanoin, ei kuitenkaan ollut laihtunut sairauden, vaan kuntoilun seurauksena kesän aikana.

Vierailija
32/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuka. Hyvä, läheinen ystävä voisi hyvinkin sanoa noin, mutta tuttavalta olisi törkeää.

Vierailija
33/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on tosi paljon väliä, miten asian ilmaiset (hienotunteisesti kiitos) ja jäätkö jankkaamaan asiaa, jolloin toinen kiusaantuu. Ja loukkaantuu.

Vierailija
34/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olisin ottanut kohteliaisuutena,nykyään en. Mielestäni on törkeää ja epäkohteliasta. Sehän vain kertoo siitä,että toinen ihminen seuraa painoasi ja arvottaa sinua painosi perusteella. Mitä hoikempi,sen parempi,terveydestä ja hyvinvoinnista viis. Saa kuin itse sanoisin kommentoijalle että "onpa sinulla kauniit vaatteet tänään,ei yhtään niin rumat kuin eilen" tai "ihankuin maksaläiskäsi olisivat vaalentuneet,kyllähän ne karmealta näyttivätkin".

Vierailija
35/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän se on niinkin, että muutos huomataan. Itse en juurikaan kiinnitä huomiota ihmisten ulkonäköön enkä varsinkaan tarkkaile kenenkään painoa tai muuta. Mutta jos joku tuntemani henkilö on esim hoikistunut huomattavasti, niin kyllähän sen huomaa. Ja olen kyllä saattanut kommentoida jotain positiivista muutosta ihmisen ulkonäössä. Se ei todellakaan tarkoita että olisin aiemmin jotenkin mielessäni arvostellut ulkonäköä tms.

Vierailija
36/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tulee sellainen olo, että painoani vähän tarkkaillaan ja että jos jojoilen, niin muuttuisin taas lihavammaksi. Minulla paino vaihtelee ilman erityisempiä laihduttamisia.

Vierailija
37/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta muistan vieläkin kun pikkutyttönä olin kaverin luona, ja kaverin mummo (oli siellä siis kylässä yhtäaikaa) totesi minulle että oon laihtunut viimenäkemästä :D se tuntui jo silloin oudolta konmentilta lapselle... Nykyään kai olis ihan ok, tosin ihmettelisin kyllä, koska oon ihan normaalipainoinen ollu aina enkä laihtunut ole.

Muutenkin ehkä vähän kysenalaista kommentoida toisen ulkomuotoa tolleen, itse voisin sanoa ehkä vaan jollekin joka oikeasti on painoa tarkoituksella pudottanut ja tulos olisi silminnähtävä.

Vierailija
38/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikistumisen (tai lihomisen) huomaaminen ei todellakaan tarkoita kenenkään painon tarkkailua. Kyllähän sen vain HUOMAA, jos toinen on isompi tai pienempi kuin viime tapaamiskerralla. Aivan kuten hiusten värin tai pituuden vain HUOMAA. Ei se tarkoita, että kyttäilee toisen hiuksia, jos huomaa niissä jotain erilaista kuin viime kerralla. Sama juttu painon kanssa.

Silloinen kaverini pitkähkön tapaamistauon jälkeen kysyi, että olenko laihtunut. Tämä oli ihan näinä vuosina. Hämmennyin toden teolla, koska tunnen tyyliin paisuvani kuin pullataikina (kuvaannollisesti) (en ole oikeasti mikään plussapallo) enkä hahmota kroppaani oikein. Sama oli silloin, kun olin todella hoikka. Eräs kaveri oli huomattavan alipainoinen ja tyhmänä teininä vertailin itseäni häneen -> en ymmärtänyt omaa pienuuttani ikinä. Kuvista jälkeenpäin katsoen ymmärrän.

Niin että enpä oikeastaan osaisi loukkaantua, päinvastoin olen vain iloinen, jos näytän hoikistuvan silmissä.

Vierailija
39/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin. En pidä hyvänä käytöksenä toisen painon kommentoimista, aivan kuten vaikka aknestakaan ei kukaan täyspäinen rupea kommentoimaan. Toisaalta läheisen ystävän kommentit laihtumisesta harvoin tuntuvat kovin pahalta.

Vierailija
40/40 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin. En pidä hyvänä käytöksenä toisen painon kommentoimista, aivan kuten vaikka aknestakaan ei kukaan täyspäinen rupea kommentoimaan. Toisaalta läheisen ystävän kommentit laihtumisesta harvoin tuntuvat kovin pahalta.

Tämä. Ihminen huomaa pienetkin muutokset toisissa ihmisissä, mutta EI niitä tarvitse silti ääneen sanoa! Aikuisen ihmisen merkki on se, ettei töräyttele ääneen kaikkea, mitä päähän pälkähtää. Toisen ihmisen ulkonäön kommentointi on todella moukkamaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän