Mitä tapahtuisi, jos et neljään päivään tekisi mitään kotitöitä? Mitä seurauksia siitä olisi?
Kotitöiksi lasketaan ruoanlaitto, imurointi, pölyjen pyyhintä, kukkien kastelu, kissanhiekan vaihtaminen, lapasten lajittelu ja muu arjen pyörittely mutta ei tavaroiden laittamista takaisin heti käytön jälkeen, suihkussa käymistä, syömistä tai auton tankkaamista.
Kommentit (63)
Jos neljä päivää ajoittaisi siihen että juuri on pyykit pesty ja astianpesukone käynyt, ei tapahtuisi yhtään mitään. Noita kotitöitä kun ei meillä tehdä kuin max 1-2 kertaa viikossa. Esim likaisten astioiden laittoa koneeseen en laske kotityöksi, vaan tavaroiden paikalleen laitoksi. Ja pakkaseen tehdään kerralla paljon ruokaa, ei ole tarve kokata joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. En ole piika. Ihmetyttää, millaisia luusereita puolisonne ovat.
Teillä taitaa mies olla se tossun alla oleva piika jos mitään ei tapahtuisi. En kyllä miehenä katselisi umpilaiskaa naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari realistista vastausta ja muutama kaukaa haettu. Tai voihan se olla, että kaikkien ei tarvitse tehdä kotitöitä.
nr: 5
Pidätkö vain omaa elämääsi ("Meiltä loppuisi puhtaat astiat ja vaatteet. Tiskipöytä näyttäisi räjähtäneeltä") realistisena?
Minulla on esim. sen verran vaatteita, etteivät ne lopu neljässä päivässä. Voi olla, että sinä olet ns. minimalisti, ja kaapissasi on vain pari t-paitaa, mutta joudutkin sitten ostamaan ja pesemään niitä useammin.
Meillä on tietyt lempivaatteet joilla mennään ihmisten ilmoille. Kotona ollessa voisi tietysti käyttää vaatekaapin perältä ryttyisetkin paidat. Mutta totta on tuo vaatteiden määrä, se ei päätä huimaa itselläkään.
Täällä haisisi kissan paska ja todennäköisesti jätöksiä olisi muuallakin kun laatikossa siinä vaiheessa kun laatikko olisi täynnä. Ruokana olisi valmiita eineksiä ja astiat loppuisivat kesken. Ruokapöytä olisi täynnä leivänmuruja ym. Siinä varmaan selkeimmät. Pyykin pesussa saattaa hyvin olla neljän päivän tauko, vaatteita riittää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pari realistista vastausta ja muutama kaukaa haettu. Tai voihan se olla, että kaikkien ei tarvitse tehdä kotitöitä.
Kotitöiltä välttyy tasan sillä tavalla, että on joku muu, joka ne hoitaa. Äiti, puoliso, palkattu apulainen tms. Mutta jonkun ne kotityöt on joka taloudessa hoidettava, ettei huku p*skaan ja kuole nälkään/ janoon.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiksi lasketaan ruoanlaitto, imurointi, pölyjen pyyhintä, kukkien kastelu, kissanhiekan vaihtaminen, lapasten lajittelu ja muu arjen pyörittely mutta ei tavaroiden laittamista takaisin heti käytön jälkeen, suihkussa käymistä, syömistä tai auton tankkaamista.
Mieheni tekisi ruoan tai lämmittäisi pakastimen anteja. Viikkosiivous tehtiin yhdessä jo tämän viikon osalta. Kämppä pysyisi siistinä koska palautamme tavarat paikoilleen.
Mies laittaisi astiat tiskikoneeseen ja varmaan siinä ohessa nalkuttaisi, ellei mulla sitten olis jotain oikeaa syytä olla osallistumatta. Kukat ehtis vähän nuupahtaa. Pyykkejä mies saattais pestä ehkä kerran, jos ehtis häneltä puhtaat sukat loppumaan. Vähän sotkuisempaa voisi olla siis, mutta ei neljässä päivässä vielä mitään katasrofia saa aikaan.
Todennäköisesti tiskit vaan kasvaisi. Hyvässä lykyssä mies tiskaisi kerran.
Jos neljään päivään ei imuroi, pyyhi pölyä jne. ..Ei se kotia kaada. Ei meillä itse asiassa näitä tehdä kuin kerran viikkoon, pölyt kerran kuukauteen ehkä?
Ja mikä..lapasten lajittelu? Lapaset on eteisen hattuhyllyn korissa josta kukin ottaa omansa, sen kummemmin lajittelematta. Elämä on juuri niin vaikeaa kuin se itse haluaa.
Tiskiä ja pyykkiä olisi kamalasti, kotona 11kk vauva. Hän söisi siis pelkkää purkkiruokaa.
Kissat sotkevat niin paljon että pölyä ja muuta sotkua olisi lattiat kyllä aika täynnä, saatikka kissanhiekkalaatikko.
Pölyt ei olisi niin ongelma mutta kaikki muu kyllä!
Jos en ruokaa saisi tehdä neljään päivään olisin vararikossa ellen pummaisi läheisiltä rahaa valmisruokaan tai ruokaa. Vai lasketaanko mikroruoka tässä ruuan valmistukseksi, varmaan ei, söisin siis jotain valmisaterioita. Astioita kertyisi jonkinmoine vuori, ei mitään älytöntä kuitenkaan. Hiekanmuruja kertyisi, mutta imuroin muutenkin n. kerran vkossa, joten eroa tuskin huomaisi. Pääsiäiskukkakimppuni saattaisi kuolla. Eteiseen kertyisi varmaan 1-2 haisevaa roskapussia. Olen yksinasuva 20 vuotias opiskelija, joten sinällään 4 päivää ilman kotitöitä ei olisi mitenkään hirveän vaikeaa.
Olen useinkin neljä päivää tekemättä kotitöitä. Mieheni tekee niistä suuren osan kun ei ole tällä hetkellä töissä kodin ulkopuolella ja on muutenkin koti-ihminen. Lisäksi meillä käy siivooja.
Kaupassakäynti on oikeastaan ainoa kotityö, joka on melkein kokonaan mun vastuulla, mutta meillä on aina sen verran varastoja, että helposti niillä neljä päivää selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiltä välttyy tasan sillä tavalla, että on joku muu, joka ne hoitaa. Äiti, puoliso, palkattu apulainen tms. Mutta jonkun ne kotityöt on joka taloudessa hoidettava, ettei huku p*skaan ja kuole nälkään/ janoon.
Aikuisperheessä kotitöitä on sen verran vähän, ettei niitä todellakaan tarvitse tehdä 4 päivän välein. Kysehän ei ollut siitä ettei niitä tehtäisi ikinä, vaan vain neljästä päivästä.
Vaimo kuolisi nälkään tai alkaisi käymään ulkona syömässä. Puhtaat astiat loppuisivat.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä loppuisi puhtaat astiat ja vaatteet. Tiskipöytä näyttäisi räjähtäneeltä.
Astiat ja tiskipöydän ymmärrän, mutta kuinka puhtaat vaatteet voi loppua 4 pv jälkeen? Mulla ainakin on kaikkia vaatekappaleita enemmän kuin 4, samoin kaikilla muilla jotka asuu tässä taloudessa.
Olin pari vuotta sitten kuntoutuskurssilla, jossa ole kolme viikon jaksoa, siis maantaista perjantaihin. Ekalle jaksolle lähtiessä olin tehnyt miehelle ja teinille valmiiksi iso astian kaalilaatikkoa, pyykit olin pessyt, siivonnut ja tiskikoneeseen jäi puhtaat astiat.
Perjantaina kotiin tullessa otti päähän ja paljon. Lattialla oli muruja ja roskia, samoin keittiössä tasoilla ja pöydällä. Kahvinkeittimen lasikannu oli ihan harmaa, kahvia oli roiskunut tasolle, kaapin oville ja lattialle. Tiskikone oli tyhjä, mutta tiskipöydän päällä ja altaassa oli kahden koneellisen verran likaisia astioita. Matotkin oli vinossa ja rutussa. Likapyykki oli sentään kylppärissä, mutta kaikki oli lastattu pyykkikorin päälle. Olin niin raivona, että seuraavilla jaksoilla koti oli suht koht siisti, kun tulin kotiin.
Ei mitään ihmeellistä. Tiskiä kertyisi ja vaatteita pyykkikoriin. Olen siis sinkku. Teen kyllä vähän kotihommia joka päivä kun tykkään siististä, mutta en mitään suursiivouksia kuin harvoin
Ei kai mitään. Teen kotityöt muutenkin kerran viikossa ja asun yksin eikä mulla ole edes kukkia tai lemmikkejä huolehdittavana.
Vierailija kirjoitti:
Olin pari vuotta sitten kuntoutuskurssilla, jossa ole kolme viikon jaksoa, siis maantaista perjantaihin. Ekalle jaksolle lähtiessä olin tehnyt miehelle ja teinille valmiiksi iso astian kaalilaatikkoa, pyykit olin pessyt, siivonnut ja tiskikoneeseen jäi puhtaat astiat.
Perjantaina kotiin tullessa otti päähän ja paljon. Lattialla oli muruja ja roskia, samoin keittiössä tasoilla ja pöydällä. Kahvinkeittimen lasikannu oli ihan harmaa, kahvia oli roiskunut tasolle, kaapin oville ja lattialle. Tiskikone oli tyhjä, mutta tiskipöydän päällä ja altaassa oli kahden koneellisen verran likaisia astioita. Matotkin oli vinossa ja rutussa. Likapyykki oli sentään kylppärissä, mutta kaikki oli lastattu pyykkikorin päälle. Olin niin raivona, että seuraavilla jaksoilla koti oli suht koht siisti, kun tulin kotiin.
Näin.
Oikeesti sen totuuden näkee vasta, kun on pois kotoa. Kaikenlaista voi spekuloida, et kyllä siellä ne muut varmaan siivoaa ja huolehtii, kun olen pois, mutta ei ne oikeesti huolehdi, elleivät ole siihen tottuneet.
Jos olisin tosi kipeänä tai muuten estynyt hoitamasta mitään kotitöitä, mies huolehtisi, mutta omalla leväperäisellä sinnepäin -tyylillään. Turha mun ois kuvitella, että kaikki ois ihan samalla tavalla kuin mun jäljiltä. Enkä edes ole mikään supersiisti itsekään.
Asuntoon leviäisi hirveä lemu kunnes mies muistaisi roskat, lapsilta jäisi välipala syömättä ja tappelisivat kärttyisinä, kunnes mies tajuaisi tehdä ruokaa mut huomaisi että kaappi tyhjä > lähtisi kauppaan, sillä välin lapset sotkisivat koko asunnon.. Vaatteita olisi kaikkialla, likaisia astioita ympäri kämppää, hirveä lemu ja huuto:D Jotain tänsuuntaista veikkaan ja joo, teen kaiken yksin ja pieniä lapsia neljä.
Jos heti nyt aloittaisin neljän päivän kotityölakon, pesukoneessa juuri pyörivät pyykit jäisivät koneeseen. Joku saattaisi avata luukun, mutta siihen se jäisi. Tiskit kertyisi tiskialtaaseen hälyttävällä tahdilla. Ruokaa meillä syötäisiin ihan tavalliseen tapaan, koska mies kokkaa, mutta hän joutuisi käyttämään jokaikisen kaapista löytyvän astian, koska hän tiskaa yhdenkin kattilan vasta äärimmäisessä hädässä. Roskikset pursuilisi ja roskia tipahtelisi kaapin väliin. Ulkoeteinen olisi täynnä hiekkaa, ruokapöytä ja olohuoneen sohvapöytä notkuisi astioista.
Mies olisi varmaan hirveän vihainen, jos yhtäkkiä vain lopettaisin normaalien kotihommieni tekemisen. Siis ne, joiden tekemistä hän ei yleensä edes noteeraa.