Mikä on mielestänne iso ikäero parisuhteessa?
Jos puhutaan täysi-ikäisistä ihmisistä? Mikä on oma rajasi, kuinka monta vuotta nuoremman/vanhemman kanssa maksimissaan voisit itse kuvitella seurustelevasi/meneväsi naimisiin? Jos toinen on vaikka 20v ja toinen 30v, onko ero mielestäsi vielä kohtuullinen vai jo iso? Entä jos on kyseessä 35v ja 55v? Tai entä jos mies onkin se nuorempi osapuoli? Aihe ja siihen liittyvät asenteet ovat mielestäni kiinnostavia.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ikäeron merkitys pienenee iän myötä. Teininä neljän vuoden ikäero on valtava, parikymppisenä vielä iso, viisikymppisenä merkityksetön.
Tietysti kaikki ihmiset ovat erilaisia ja aina löytyy poikkeukstapauksia, mutta vanha sääntö oli miehen ikä / 2 + 7 vuotta. Nykyään se sopii myös toisinpäin, eli naisen iästä laskettuna.
20-vuotiaalle siis 20/2+7=17. 50-vuotiaalle 50/2+7=32. Sitä nuoremman kohdalla ikäero on iso.
Optimaalinen ikä lapsentekoa ajatellen on naisen ikä + 7-15 vuotta.
Paras äiti-isä-pari on 40v nainen + 25-30-v mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäeron merkitys pienenee iän myötä. Teininä neljän vuoden ikäero on valtava, parikymppisenä vielä iso, viisikymppisenä merkityksetön.
Tietysti kaikki ihmiset ovat erilaisia ja aina löytyy poikkeukstapauksia, mutta vanha sääntö oli miehen ikä / 2 + 7 vuotta. Nykyään se sopii myös toisinpäin, eli naisen iästä laskettuna.
20-vuotiaalle siis 20/2+7=17. 50-vuotiaalle 50/2+7=32. Sitä nuoremman kohdalla ikäero on iso.
Optimaalinen ikä lapsentekoa ajatellen on naisen ikä + 7-15 vuotta.
Paras äiti-isä-pari on 40v nainen + 25-30-v mies.
Optimaalinen lapsenteko on kylläkin naisen ikä +- max. 5 vuotta. Vanhoilla miehillä heitetään vesilintua.
Mulla on 10v nuorempi mies. Tuskin näkyy ero ulospäin ja kaikki menee muutenkin hyvin. Tässä kolmenkympin ympärillä ero ei vielä tunnu mut mitä sitten kun toinen jäisi eläkkeeelle ja toisen pitäisi vielä työelämässä pakertaa? Mut elämä tuo mitä tuo. Suunnitelmia ei kannata tehdä liiaksi. Me eletään päivä kerrallaan ja nautitaan toisistamme nyt.
10 on ehdottomasti liikaa. Eli nämä jo vitsiksi muodostuneet miehet, jotka täyttää 40 vuotta, vaihtavat 30 vuotiaaseen.
Yli 15vuotta ikäeroa alkaa olemaan paljon.
Mun mielestä yli 10-vuotta alkaa olla iso ikäero. Itse seurustelisin ehkä max 5-7 vuotta vanhemman miehen kanssa ja tällä hetkella nuorimmillaan vuotta nuoremman.
Olen 25-vuotias, joten nuoremmat miehet eivät kiinnostaisi. Ehkä sitten, kun oma ikä alkaa olla kolmeakymmentä, niin 1-3 vuotta nuoremmat miehet voisivat olla tarpeeksi kypsiä kumppaneita.
Tosin olen parisuhteessa ja nykyinen mies on 3 vuotta vanhempi, joten muita miehiä ei tarvii ajatella, mutta ajatusleikkinä voisin kelpuuttaa noin 24-32-vuotiaan miehen tällä hetkellä.
Omalla kohdalla +- 5v, muiden kohdalla oma asiansa, kunhan ovat aikuisia. Parhaiten näyttävät kuitenkin onnistuvan liitot, joissa ikäero ei ole kovin suuri, eli on alle 10 v. Naisella ei ole mitään järkeä ottaa itseään paljon vanhempaa miestä, varsinkaan jos meinaa lapsia tehdä. Miehet vanhenee paljon nopeammin ja kuolevat selvästi nuorempana, joten mieluummin ikäero naisen kuin miehen hyväksi. Mutta eihän se järki usein olekaan ykkösasiana rakkaudessa.
Itselle 10 vuotta ei tunnu isolta ikäerolta kun omilla vanhemmilla on 11 vuotta ikäeroa.
yli 20 vuoden ikäero alkaisi tuntumaan jo oudolta.
No mulla on yleensä ollut joko ikäisiäni (+-3v) miehiä, ja aina ajattelin, etten sen nuorempaan tai vanhempaan ihastuisikaan.
Nyt kuitenkin kierroksessa 47v, 52v ja 26v. Itse olen siis 35v sinkku. Ja voin kertoa, että jokainen näistä miehistä on omalla tavallaan upea, ikäeroa ei edes muista.
Vielä kun malttais sitoutua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta ei ole vielä mitään. 15 ei ole paha sekään. 20 ei myöskään ole vielä ehdoton ei. 25 alkaa sitten jo olla vähän liikaa.
Täytyy kyllä sanoa, että en ottaisi itseäni nuorempaa miestä. Tai korkeintaan vuoden tai pari nuoremman.
t. nainen 33 v.
Eli jos ikäisesi mies seurustelee 13-vuotiaan kanssa niin se ei ole ehdoton ei? 18-vuotiaan kanssa ei ole paha ikäero?
Jos ikäiseni mies seurustelee 13-vuotiaan kanssa, niin se on ehdoton ei, koska se on laitonta. (Oletin, että olisi itsestään selvää, että tässä ketjussa tarkoitetaan täysi-ikäisten seurustelua, mutta ilmeisesti se ei sitten ollut selvää kaikille.) 18-vuotiaan kanssa voi ihan hyvin seurustella, jos molemmat sen hyväksi havaitsevat, koska 18-vuotias on täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on yleensä ollut joko ikäisiäni (+-3v) miehiä, ja aina ajattelin, etten sen nuorempaan tai vanhempaan ihastuisikaan.
Nyt kuitenkin kierroksessa 47v, 52v ja 26v. Itse olen siis 35v sinkku. Ja voin kertoa, että jokainen näistä miehistä on omalla tavallaan upea, ikäeroa ei edes muista.
Vielä kun malttais sitoutua :D
On puhe parisuhteesta eikä irtoseksistä.
5 vuotta ja yli. Mut eihän se tarkoita että se olisi liikaa tai väärin. Pitäisi asennoitua niin ettei toinen aina tiedä samaa kuin mä ja ajattele samoin kuin mä, toisin kuin (omanikäisten) kavereiden kanssa on. Heidän kanssaan tietää viimeistään puolesta lauseesta mitä toinen aikoo sanoa. :)
Noin 200 vuotta ikäeroa on aika paljon näin vamppyyrinä.
Ei kai sillä ole väliä jos ihmiset kokevat olevansa toisilleen oikeat. Itsellä on kokemusta ikäeroista 5v molempiin suuntiin. Nykyään kun olen yli 50, tuntuu etten kovin paljon vanhempaa miestä haluaisi, mutta kuka tietää. Etukäteen voi suunnitella kaikkea mutta sitten todellisuus on toinen.