Tämän päivän lehdessä odotusajan alkoholinkäytöstä...
Eilen illalla täällä oli ketju, jossa kyseltiin av-mammojen juomisesta raskausaikana. Tosi moni oli sitä mieltä, että kohtuukäyttö, muutaman viinilasi silloin tällöin ei mitään haittaa.
Tämän päivän lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Haastateltavana oli Stakesin asiantuntija Ilona Autti-Ränämö, joka oli huolissaan lapsista, joiden äidit ottavat odotusaikana lasillisen tai pari, jutun otsikko oli " Sikiöllä ei ole kohtuukäytön rajaa" . Hän sanoi mm. näin. " Pitkäaikaisissa tutkimuksissa on seurattu suurta joukkoa lapsia, ja kiinnitetty huomiota myös äidin juomistottumuksiin odotusaikana. Lapsilla, joiden äidit ovat käyttäneet alkoholia kohtuudellakin on huomattu enemmän oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöitä kuin niillä lapsilla, joiden äiti ei ole juonut raskausaikana ollenkaan alkoholia. Nämä häiriöt ovat lievempiä kuin varsinainen FAS-oireyhtymä."
Että vieläkö olette samaa mieltä? Että huoletta voi juoda lasillisen viiniä kerran viikossa? Että mitään haittaa ei oo ei tuu?
Itse en ikinä uskaltaisi riskeerata lapseni tulevaisuutta.
Kommentit (33)
jossa seurattiin tätä asiaa totesi, että äidin alkoholinkäytöllä ensimmäisen kolmanneksen aikana on merkitystä. Itse olen aina ollut juomatta ekan kolmanneksen ja sen jälkeen sallinut itselleni lasin silloin tällöin. Tuo tutkimus ei huomannut mitään korrelaatiota loppraskauden kohtuukäytön ja oppimisvaikeuksien välillä.
joku huuhaa akka ei mun mieltä muuta
Muutenkin vain pari kertaa vuodessa otan. Tuli sitten nuo vuoden juomiseni otettua aivan raskauden alussa kun en vielä tiennyt, joten " ongelma" lasta sitten varmaankin odotellaan.
Ilona Autti-Rämö
LKT, EL
Lastenneurologia
Tutkinto/arvo: Lääketieteen ja kirurgian tohtori (LKT), Erikoislääkäri (EL)
Akateeminen koulutus: LL 1982
LKT 1993
Lastenneurologian erikoislääkäri 1993
Kuntoutuksen erityispätevyys
" Autti-Rämö totesi, että raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle ei voi asettaa turvallisuusrajoja. Hän on kokemuksen myötä huomannut, että yksilölliset erot ovat suuria. Yksi lapsi syntyy terveenä, toinen vaurioituneena, vaikka kummankin äidit olisivat käyttäneet alkoholia saman verran."
a-klinikkasäätiön sivuilta tuo lainaus...
Hän sattuu oleman lastenneurologian erikoislääkäri.
Jos et usko, googlaa Ilona Autti-Rämö
Vierailija:
joku huuhaa akka ei mun mieltä muuta
Otin joskus sunnuntai lounaalla vajaan lasin viiniä. Sen " seurauksena" poikani alkoi lukea ja kirjoittaa 2v. Revi siitä. Viinilasia syytetään lasten oppimishäiriöistä. Onneksi ylisuuret päiväkoti ja luokkakoot eivät vaikuta moiseen.... Liian vähät unet, liialliset virikkeet tv:n ja tietokoneen tiimoilta, harrasteet.... Joo, syytellään lasia viiniä vain kaikesta... Hassu ihminen!!!
Luepa tuo ysin lainaus ja kiitä onneasi..
Vierailija:
Otin joskus sunnuntai lounaalla vajaan lasin viiniä. Sen " seurauksena" poikani alkoi lukea ja kirjoittaa 2v. Revi siitä. Viinilasia syytetään lasten oppimishäiriöistä. Onneksi ylisuuret päiväkoti ja luokkakoot eivät vaikuta moiseen.... Liian vähät unet, liialliset virikkeet tv:n ja tietokoneen tiimoilta, harrasteet.... Joo, syytellään lasia viiniä vain kaikesta... Hassu ihminen!!!
Niin ja lipittelijälle, ei viinilasillista syytetä kaikesta. Mutta miksi tässä asiassa on niin vaikea hyväksyä tutkimustietoa? Ja miksi sinäkään et ymmärrä tuota toista lainausta, joss Autti-Rämö kirjoittaa, ettei voi sanoa turvallista rajaa, sillä alkoholi vaikuttaa jokaiseen sikiöön eri tavalla? Joku saa samasta määrästä vaurioita ja toinen ei. Niin se menee. Parempi olla ilman, silloin ei ole riskiä.
täsmälleen samaa mieltä. En voi käsittää, että on välttämättä saatava juoda se paljonpuhuttu viinilasillinen tai saunakalja myös raskaana. Onko se jokin kielletty hedelmä -juttu, vai oikea riippuvuus? Itsekkyyttä ainakin, jos ei voi sikiön terveyttä laittaa tärkeysjärjestyksessä oman hetkellisen " nautinnon" edelle.
Siis jos ja kun ei alkoholin vaikutusta voida varmaksi tietää, niin onko se 9kk niin pitkä aika ihmiselämässä, että sitä ei voi ilman alkoholia elää?
Muutenkin tollanen" revi siitä" kommentointi yleensä kertoo, että ihan totuudenmukaisia ei jutuissa olla.
PS. Se on lipitteliJä
Enpä usko että on kovin vaarallista - toisaalta mä en muutenkaan juo juuri tuota enempää, joten eipä ole vaaraa että riistäytyisi käsistä tuo juominen.
En minäkään ymmärrä, miksi raskaana ollessa pitää ottaa edes sitä yhtä, kun ei voida olla varmoja etteikö se yksikin siideri tmv. voisi haitata sikiön kehitystä!?
Limsa maistuu melkein samalle kuin siideri. Kaljaa on olemassa ykkösenäkin, samoin siideriä alkoholittomana. Jopa alkoholitonta kaljaakin on. Ei voi sanoa, että juo maun takia! (Joojoo, toki tiedän että ykkösessä ja kolmosessa on maultaankin eroa, siis kaljassa, mutta ei nyt niin suurta...)
Ylipäänsä raskausaika on niin lyhyt, että jos ei sitä aikaa voi olla ilman alkoholia, niin on kyllä itsekurissa aika lailla puutetta... Eikä se itsekurin puute välttämättä lasten kanssa ole mikään positiivinen juttu... ;)
" Mä oon ottanut raskausaikana yhteensä kolmena eri kertana n. 1/2 lasillisen viiniä ruuan kanssa (joulu, uusivuosi, isän 60-v. synttärit).
Enpä usko että on kovin vaarallista - toisaalta mä en muutenkaan juo juuri tuota enempää, joten eipä ole vaaraa että riistäytyisi käsistä tuo juominen."
Lälläspieru vaan juopot, jotka ette kykene olla edes 9 kuukautta juomatta!!
Ei artikkelissa ollut kyse käsistä riistäytyneestä juomisesta vaan juuri tuollaisesta ns. kohtuukäytöstä.
Vierailija:
Enpä usko että on kovin vaarallista - toisaalta mä en muutenkaan juo juuri tuota enempää, joten eipä ole vaaraa että riistäytyisi käsistä tuo juominen.
Vierailija:
Limsa maistuu melkein samalle kuin siideri. Kaljaa on olemassa ykkösenäkin, samoin siideriä alkoholittomana. Jopa alkoholitonta kaljaakin on. Ei voi sanoa, että juo maun takia! (Joojoo, toki tiedän että ykkösessä ja kolmosessa on maultaankin eroa, siis kaljassa, mutta ei nyt niin suurta...)i]
" Mun juominen on tätä samaa luokkaa, aina, ja jos nyt sen seurauksena saan vammaisen lapsen, niin sen asian kanssa on vaan osattava elää."
siis tyyliin peri siemausta samppanjaa anopin 60-vuotispäivillä, ja ihan loppuraskaudesta peri kertaa saunasiiderin.
Kuopuksesta en juonut pisaraakaan, enkä aio seuraavistakaan juoda.
Onneksi tuo esikoinen vaikuttaa varsinvälkyltä tapaukselta, mutta silloin kun häntä odotin, oli ihan ok. juoda vähän.