Vierailija

Eräs lähisukulainen harrastaa näitä mykkäkouluja ja ollaan puolison kanssa sellaisen kohteena. Kyseessä on vielä iäkkäämpi ihminen, josta ollaan pidetty viime aikoina paljon huolta ja jota ollaan autettu todella paljon. Puoliso meni sitten sanomaan kerrankin jonkin poikkipuolisen sanan (täysin aiheesta ja asiasta, mutta tämä henkilö ei vaan sitä halunnut kuulla), ja nyt ollaan pannassa. Tiedetään, että sukulainen on kunnossa kun muut ovat hänen kanssaan puhuneet. Meitä vaan rangaistaan, kun ei olla pelkästään avuksi ja mieliksi.

Puoliso osaa suhtautua tilanteeseen ihan rauhallisesti sellaisella "katsellaan, miten asiat menee"-asenteella. Mutta minä ahdistun tällaisesta ihan kamalasti, enkä oikein pysty ajattelemaan muuta. Jos asioista pystyttäisiin puhumaan ja sopimaan, pärjäisin kyllä. Mutta tuo mykkäkoulu saa mut tuntemaan valtavaa syyllisyyttä koko tilanteesta, vaikka tiedän että a) ei olla tehty mitään väärin (päinvastoin ollaan pyritty olemaan ko. ihmisen tukena) ja b) tuo henkilö suutahti jostain, mitä mun puolisoni sanoi (en siis minä).

Kasvoin kodissa, jossa pidettiin näitä mykkäkouluja. Mun isäni rankaisi mun äitiäni useita päiviä kestäneellä puhumattomuudella, ja siitä sain osani minäkin (hän ei siis puhunut mullekaan, vaikka olin vielä lapsi). Äiti painosti mua pitämällä mykkäkoulua, joka ei lakannut mun anteeksipyynnöillä, ei millään. En vieläkään oikein osaa tulla toimeen tällaisen henkisen väkivallan kanssa, vaan oon ihan paniikissa. En kuitenkaan pysty enää nöyristelemäänkään ja sillä lopettamaan tuota kuritusta, vaan oon samalla ihan raivona tilanteen epäreiluudesta. Mua harmittaa omalla kohdalla se, että menen näin tilttiin enkä oikein pysty antamaan asian olla. Itkettää ja ahdistaa ihan hirveästi.

• ylös 9
  • alas 2

Kommentit (13)

Vierailija

Puolisosi on asiassa oikeassa. Et voi thdä asialle mitään. Omia tunteitasi voisit toki koettaa työstää. Onko sinulla terapia-asiakkuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Syy miksi minä pidän mykkäkoulua miehelle on se, että muuten me riideltäisiin huutamalla, enkä halua haukkua häntä. Mykkis antaa mulle aikaa rauhoittua ja miettiä sanavalintoja. Harvoin kuitenkaan muutamaa tuntia pidempää tarttee olla puhumatta, eikä koskaan mennä riidoissa nukkumaan. Plus riitaa on ehkä kolmesti vuodessa.

Sun sukulainen lienee niitä ihmisiä, jotka ei kestä kritiikkiä. Ja vanhempiesi tyyli kuulostaa tosi kurjalta. :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Puolisosi on asiassa oikeassa. Et voi thdä asialle mitään. Omia tunteitasi voisit toki koettaa työstää. Onko sinulla terapia-asiakkuutta?

Ei ole tällä hetkellä. Tekisi varmasti hyvää puhua jonkun ammattilaisen kanssa. Ja tiedän, että puoliso osaa suhtautua viisaammin. Hän ei halua käyttää liikaa energiaa asian miettimiseen, vaan ajattelee mieluummin muita asioita ja odottelee rauhassa asioiden kehittymistä. En siis oikein voi puhua hänen kanssaan kun haluaisin pystyä suhtautumaan enemmän hänen tapaansa. 

Mitä sitä voi sitten konkreettisesti tehdä helpottaakseen omaa oloaan tällaisessa tilanteessa? Kun ei ole sitä terapeuttia, eikä varsinkaan just tähän hetkeen käytettävissä.

Vierailija

Kuulostaa hankalalta tapaukselta. Jollette kuitenkaan halua katkoa välejä, niin eihän tossa auta muu kuin kestää. Tiedän kokemuksesta, että varsinkin läheinen ihmissuhde henkilön kanssa, joka harrastaa mykkäkouluja voi olla todella raastava.

Se on tietynlaista vallankäyttöä ja henkistä väkivaltaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos tuo henkilö ei asu kanssanne, niin mikä on ongelmana?

Hän on yksin asuva vanha ihminen, joka on ollut toisten avun varassa viime aikoina. Me ollaan häntä paljon auteltu ja varmisteltu, että hän on kunnossa. Jos hän ei vastaa puhelimeen, ensimmäinen asia mikä käy mielessä on, että hänelle on tapahtunut jotain. Hän on käyttänyt tätä ennenkin hyväkseen, kun on kokenut tulleensa väärin kohdelluksi: sulki puhelimensa useammaksi päiväksi eikä ilmoittanut itsestään mitään. Tämän seurauksena useampi sukulainen ehti jo säikähtää, ennen kuin saatiin varmistettua että hän on kunnossa ja mököttää vain. Asumme siis häntä kaikista lähimpänä ja meillä on hänen kotinsa vara-avain, joten meidän tehtävänämme on olla ajan tasalla siitä mitä hänelle kuuluu ja miten hän voi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hän on yksin asuva vanha ihminen, joka on ollut toisten avun varassa viime aikoina. Me ollaan häntä paljon auteltu ja varmisteltu, että hän on kunnossa. Jos hän ei vastaa puhelimeen, ensimmäinen asia mikä käy mielessä on, että hänelle on tapahtunut jotain. Hän on käyttänyt tätä ennenkin hyväkseen, kun on kokenut tulleensa väärin kohdelluksi: sulki puhelimensa useammaksi päiväksi eikä ilmoittanut itsestään mitään. Tämän seurauksena useampi sukulainen ehti jo säikähtää, ennen kuin saatiin varmistettua että hän on kunnossa ja mököttää vain. Asumme siis häntä kaikista lähimpänä ja meillä on hänen kotinsa vara-avain, joten meidän tehtävänämme on olla ajan tasalla siitä mitä hänelle kuuluu ja miten hän voi. 

Ja sitten miehesi päätti vähän läksyttää iäkästä avutonta vanhusta, joka pelästyi sen verran, ettei uskalla olla enää kanssanne tekemisissä?

Siis tavallinen tarina, jossa sukulaisperhe kyykyttää mummoa ja ihmetelee, että miksi se ei nyt ole meille kiitollinen, kun me pidetään se kurissa.

Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja sitten miehesi päätti vähän läksyttää iäkästä avutonta vanhusta, joka pelästyi sen verran, ettei uskalla olla enää kanssanne tekemisissä?

Siis tavallinen tarina, jossa sukulaisperhe kyykyttää mummoa ja ihmetelee, että miksi se ei nyt ole meille kiitollinen, kun me pidetään se kurissa.[/quote

Puoliso ei läksyttänyt eikä kyykyttänyt mitenkään. Sukulainen on vanha, mutta täysissä hengen voimissaan ja siinä suhteessa kyllä vastuussa omista puheistaan. Kyllä kai hänellekin saa asiallisesti sanoa, milloin hänen puheensa ovat loukkaavia? Kun puolisoni loukkaava kommentti oli, että hän ei lähde minkäänlaiseen haukkumiseen ollenkaan mukaan. Sukulainen on koko ikänsä ollut aika teräväkielinen ihminen, eikä ikä ole tätä piirrettä pehmittänyt ollenkaan. Aika paljon on nielty juuri tuon takia, että hän on vanha eikä haluta turhaa kaisketta. Mutta koska hän ei henkisesti ole heikentynyt millään tapaa, ei häneltä ihan mitä tahansa tarvitse sietää: on kurja kulkea toista auttamassa vain joutuakseen sylkykupin rooliin. 

Aiemmassa puhelinesimerkissä oli kyse siitä, että hänen vielä vanhempi veljensä ei ollut soittanut hänelle kahteen päivään. Sen sijaan, että tämä sukulainen olisi soittanut veljelleen hän sulki puhelimensa. Kun veli yritti tavoitella sisarustaan eikä saanut tätä kiinni, hän alkoi kysellä muilta sukulaisilta ovatko he kuulleet mitään. Kun kukaan ei saanut tätä henkilöä kiinni hälytettiin meidät katsomaan, onko vanhus kunnossa. Olihan hän, mutta mökötti veljelleen. Meidätkin läksytettiin sillä reissulla ihan vaan kannatuksen vuoksi.

Vierailija

Mykkäkoululla, eli henkisellä väkivallalla pyritään tekemään toiselle paha olo, kuten teille juuri on tehty. Menitti koukkuun. Tiedätte, mitä on henkinen väkivalta, joten asettukaa sen yläpuolelle. Käykää juttelemassa vanhukselle ja selvittäkää tilanne joviaalisti, leppoisasti, jos haluatte tilanteen ratkaista sopuisasti. Mikä muukaan siihen auttaisi. Muutoin mustamaalaus selän takana jatkuu...

Vierailija

Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. Antakaa sen sukulaisen olla rauhassa, kyllä hän ottaa yhteyttä, kun asiaa tulee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joka syyttä suuttuu, se lahjatta leppyy. Antakaa sen sukulaisen olla rauhassa, kyllä hän ottaa yhteyttä, kun asiaa tulee.
Ei asiat niin selviä, vaan pahenee ja syvenee. Selvittämällä selviää. Sananlaskut sopi hyvin joka ongelmaan ennen 70-lukua. Varsinkin suuret ikäluokat niitä muuten käyttivät paljon, kun asioista ei puhuttu. Jotkut äyttävät vieläkin. :)

Vierailija

Hän ei halua puhua teille, joten mitä sinun pitäisi tehdä? Ei ainakaan surra hänen ilkeilyään.

Aivan sama, mitä teet tai sanot. Hän kohtelee teitä jatkossakin ala-arvoisesti.

Suosittelen, että palatatte hänen avaimensa ja ehdotatte, että hän pyytää jotain toista jatkossa avukseen.

Mainitkaa, että auttaisitte häntä mielellänne edelleen, mutta ette kestä ilkeilyä ja loukkaavaa mykkäkoulua. Joskus ilkeille ja pikkumaisille ihmisille on PAKKO sanoa tilanteesta. Muuten he eivät ymmärrä omaa käytöstään ja pitävät kaikkia muita pahansuopina ja häijyinä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.