Miksi desigualin mekossa on kemiallisen pesun merkintä
99% puuvillaa, siis onko tämä merkki joku ylihysteerinen, joka ei uskalla antaa pestä tuollaista vaatetta vesipesussa
Kommentit (17)
Siis 99% puuvillaa ja 1% elastania. Vuori 100% polyesteriä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siinä jokin viimeistely, joka katoaa tavallisessa vesipesussa pois, esim. rypistymättömyys. Värit voivat haalistua tavallisessa konepesussa.
Ulkoiluvaatteissa on usein mm. tuulenkestosuojaus, joka katoaa tavallisessa vesipesussa. Siksi pitäisi pesettää kemiallisesti.
Siis mitä ihmettä? Silitän toki vaatteen, jos se rypistyy pesussa ja jos on 99% puuvillaa, niin eikö se jos mikä kestä vesipesua. Ihan sama oli yhden Espritin mekon kanssa, olen pessyt useita kertoja 60 asteessa vesipesussa enkä ymmärrä miksi pitäisi pestä muualla.
Jos siinä on sellainen nahkea printti, niinkuin niissä usein on, se voi murtua konepesussa. Tai paljetit ym härpäkkeet joita desigualeissa usein on, ei välttämättä kestä. Itse olen pessyt ekan kerran käsin ja katsonut mitä tapahtuu. Seuraava kerta ehkä koneessä 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vuori voi olla ongelma - jos se kutistuu tavallisessa vesipesussa.
Jos ei ole kovin kallis mekko (suhteessa tuloihisi), niin minä pesisin tavallisesti koneessa. Ehkä linkouksen voisi jättää pois jos on tuo rypistymisongelma. Olen pessyt paljon näin - yksi paita on kutistunut 50 %; muille ei nähtävää vahinkoa.
Linkkiä mekkoon? Onko siinä jotain koristeita tai painatuksia, jotka eivät kestä? Joskus kangas vaatteessa voi olla puuvillaa, mutta koristeet muuta matskua. Jos vaatteen pesee vedessä, kangas voi kutistua mutta koristelu ei, joten se rytistyy tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuori voi olla ongelma - jos se kutistuu tavallisessa vesipesussa.
Jos ei ole kovin kallis mekko (suhteessa tuloihisi), niin minä pesisin tavallisesti koneessa. Ehkä linkouksen voisi jättää pois jos on tuo rypistymisongelma. Olen pessyt paljon näin - yksi paita on kutistunut 50 %; muille ei nähtävää vahinkoa.
Lisään: jos siitä lähtee väri, niin pese täysin samanväristen kanssa tai yksistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä jokin viimeistely, joka katoaa tavallisessa vesipesussa pois, esim. rypistymättömyys. Värit voivat haalistua tavallisessa konepesussa.
Ulkoiluvaatteissa on usein mm. tuulenkestosuojaus, joka katoaa tavallisessa vesipesussa. Siksi pitäisi pesettää kemiallisesti.
Siis mitä ihmettä? Silitän toki vaatteen, jos se rypistyy pesussa ja jos on 99% puuvillaa, niin eikö se jos mikä kestä vesipesua. Ihan sama oli yhden Espritin mekon kanssa, olen pessyt useita kertoja 60 asteessa vesipesussa enkä ymmärrä miksi pitäisi pestä muualla.
Tarkoitin, että jotkut kankaat voi kestorypistyä siten, että niitä ei saa enää mitenkään sileiksi, vaikka silittäisi kuinka. Esim. jos väärinpesee liian kuumassa jonkin herkän kankaa, sitä ei saa ikinä enää sileäksi kotikonstein.
Vrt. on kankaita, joissa on kemiallisesti tehty jo tuo kestorypistys.
Rypisymättömyyskäsittely ei tarkoitaesussa rypistymistä, vaanvsen on tarkitus estää päällä rypistymistä: mekot ja hiusut on rumia, jos ne istuessa rypistyy nivusten ja lonkkien kohdalta ja dedigualin kaltaisten toimistovaatteiden tietyeti tivotaan pysyvän siisteinä päällä istuessakin.
Ongelma voi olla myös se puuvilla. Desigual ei oikeasti ole kovin laadukas merkki, ja jotkut vaatteet voi olla tehty kutistamattomasta puuvillasta, joka kutistuu ekassa vesipesussa noin 10%.
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä on sellainen nahkea printti, niinkuin niissä usein on, se voi murtua konepesussa. Tai paljetit ym härpäkkeet joita desigualeissa usein on, ei välttämättä kestä. Itse olen pessyt ekan kerran käsin ja katsonut mitä tapahtuu. Seuraava kerta ehkä koneessä 40 asteessa.
Ei ole nahkeaa printtiä, kangas on värjätty eikä ole paljettejakaan.
Vierailija kirjoitti:
Linkkiä mekkoon? Onko siinä jotain koristeita tai painatuksia, jotka eivät kestä? Joskus kangas vaatteessa voi olla puuvillaa, mutta koristeet muuta matskua. Jos vaatteen pesee vedessä, kangas voi kutistua mutta koristelu ei, joten se rytistyy tms.
Värjätty kangas ei koristeita.
Desigualit on rumia joten mitä väliä jos peset sen pilalle? Säästyy muiden ihmisten silmät.
Kutistuu. Nykyään käytetään ihan surkeita kankaita, sitten laitetaan pesumerkintä 30 C tai vesipesu kielletty...
Vierailija kirjoitti:
Desigualit on rumia joten mitä väliä jos peset sen pilalle? Säästyy muiden ihmisten silmät.
Menikin näin pitkään, että tällainen kommentti saatiin 😂
Ne kutistuu vesipesussa jopa 8%. Eli jos mekossa on nyt rinnanympärys 80 cm, on se pesun jälkeen enää noin 75 cm.
En tiedä. Olen pessyt oman desigualin mekkoon usein kuudessakympissä ja ei ole mennyt miksikään.