Vierailija

No ne lapset on jo olemassa, joten toivoa sopii. Mutta tänään pysähdyin miettimään, voiko kaksi tosikkoa kasvattaa onnellisia lapsia? Tämä tuli mieleen tilanteessa, jossa oltiin tuttavaperheen kanssa ulkoilemassa ja lapset intoutuivat leikkimään tuttavaperheen äidin kanssa kutitushippaa, ja nauru raikoi. Heillä oli älyttömän hauskaa! Yritin lähteä mukaan, mutta ei se vain irtoa. Kyllä minäkin _joskus_ osaan, kun sattuisi sopiva fiilis ja se tulisi luonnostaan, mutta se ei ole minulle arkista vaan hetkellinen mielenhäiriö. Eikä tämä ollut eka kerta kun lapset pelleilee muiden aikuisten kanssa.

On meilläkin hupihetkemme, minä ja puoliso osataan pääsääntöisesti arvostaa 3- ja 5-vuotiaiden vessahuumoria ja lähteä mukaan, hampaanpesun saattaa saada sujumaan laulamalla jonkun laulun omilla hupisanoilla, ja kai me joskus kutitellaankin. Mutta noin pääpiirteissään otamme itsemme ja elämämme melko vakavasti, ei niin että se olisi kurjaa mutta tällaisiksi olemme kasvaneet, ja "heittäytyjäksi" minua ei enää varmaan pysty muuttamaan. En minä osaa ratkaista taaperon konfliktitilanteita vetämällä niitä pelleilyksi, vaan suhtaudun niihin niin kuin tosikko tekee, tosi on kyseessä. Meillä kyllä kuunnellaan, jutellaan, sylitellään, suukotetaan, hymyillään, puhutaan kauniisti - tosikko ei tarkoita samaa kuin ankara tai ankea. Mutta hupsuttelua meillä on aika vähän. Ei meillä ole sellaista mitä eräs ystäväni kuvaa, koko perhe yhtenä läjänä sängyssä kutittamassa toisiaan hengiltä on ihan normaali tapa viettää viikonloppua. Kiusoittelua tai "ronskia" huumoria kuulee meillä hyvin varoen, koska molemmat aikuiset osaavat siitä loukkaantua. Itselleenkin pitäisi osata nauraa, miten opettaa se lapselle jos ei ole itsekään oppinut? (Joo kyllä mä joskus osaan nauraa omille mokille eikä lapset ainakaan vielä vaikuta turhan itsekriittisiltä.)

Kärsiikö lapset hupsuttelun ja huumorin vähäisyydestä?

• ylös 1
  • alas 0

Kommentit (1)

Vierailija

Meitä on erilaisia ja hyvä niin.
Ei meillä hassuteltu ja minä hassuttelen.
Minä taas en tahdo enkä osaa leikkiä. Painin ja kutittelen sitten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.