Vierailija

Näin tapahtui eilen illanistujaisissa tämän ystäväni luona. Ainakin pari lasillista viiniä oli nautittu siinä vaiheessa. Itse olen lapseton, joten en tiedä, kuinka pitäisi suhtautua... Huolestuttaa lapsen puolesta, alkoholihan voi aiheuttaa haittoja kehitykselle jo ihan pieninäkin annoksina. Pitäisikö yrittää ottaa asia puheeksi ystäväni kanssa, vai olla yhteydessä johonkin viranomaiseen (mitä en kyllä haluaisi)? Pelkään, että ystäväni suuttuu minulle (on aika herkkänahkainen toisinaan), mutta toisaalta lapsen etu on minulle ensisijalla.

• ylös 3
  • alas 21

Kommentit (6)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Älä tee mitään. Äidinmaidon alkoholimäärä on aina sama kuin äidin veren. Vaikka olisi kaatokännissä, äidinmaidossa on siis korkeintaan pari promillea alkoholia eli vähemmän kuin appelsiinimehussa tai D-vitamiinia.

• ylös 17
  • alas 5
Vierailija

Parin viinilasillisen jälkeen kerta-annoksessa äidinmaitoa on alkoholia suunnilleen yhtä paljon kuin kerta-annoksessa vauvoille annettavissa D-vitamiinitippoja. Suurempi riski in tapaturmavaara, jos äiti käsittelee vauvaa humalassa.

Ja väärinkäsitysten välttämiseksi: alkoholin nauttiminen raskausaikana on ihan eri asia, koska silloin alkoholipitoisuus vauvan veressä on sama kuin äidin veressä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.