Rivarin yhtiövastikkeesta
Olen aikeissa ostaa rivariasunnon, rakennusvuosi 1988. Sauna, kylpyhuone ja wc remontoitu hiljattain, mutta muuten asunnossa on muovilattiat ja melko vanha, ei niin hieno keittiö. Myös seinät tulisi maalata/tapetoida. Yhtiövastike on melko kallis, 4,3€/m2. Asunto sijaitsee keskisuuressa kaupungissa, koulut ja kauppa olisi lähellä. Onko ihan järjettömän kallis? Tuo sijainti vaan houkuttaisi ja suuri plussahan on tuo kylpyhuonetilojen remontointi..
Kommentit (12)
Omistan osakkeen 1995 rakennetusta rivitalosta, yhtiövastike on 3,02 €/neliö, sisältää kaukolämmön ja veden, ja tietysti pihanhoidon, roskat, korjaukset jne., mutta tämä lienee kaikille selvää.
Siihen voi olla miljoona syytä miksi yhtiövastike on mitä on. Kysy myyjältä asiasta. Kuulostaa tosin siltä, että asunto vaatii pintaremontin ja kylppäriremontin ennen muuttoa. Jos talo on muuten terve ja taloyhtiö vakavarainen sekä hyvin hoidettu + käyttää esim. huoltoyhtiötä niin ihan ok yhtiövastike.
Isännöitsijä kannattaa treffata ja kysellä taloyhtiön kunnosta, tulevista ja menneistä remonteista sekä siitä yhtiövastikkeesta. Isännöitsijöillä yleensä tiedot siitäkin paljonko keskimääräiset kulut vastaavissa taloyhtiöissä. Kun kylppäri on remontoitu (ja jos koko taloyhtiön kylppärit ovat) ja sijainti on hyvä niin ainakin kaksi asiaa on kunnossa.
Asunnon hinta on 150 000€, yhtiövastike 370€. Neliöitä 85. Myynti-ilmoituksen perusteella ainoastaan vesi- ja autopaikkakustannukset tulee erikseen. Kattoremppaa ja julkisivumaalauksia on suunnitelmissa. Pintaremontin varmaan joutuisi siis kustantamaan itse.
alkup. kirjoitti:
Asunnon hinta on 150 000€, yhtiövastike 370€. Neliöitä 85. Myynti-ilmoituksen perusteella ainoastaan vesi- ja autopaikkakustannukset tulee erikseen. Kattoremppaa ja julkisivumaalauksia on suunnitelmissa. Pintaremontin varmaan joutuisi siis kustantamaan itse.
Omasta mielestä ainakin aivan liian kallis vastike. Nousee varmasti 400euroon autopaikan ja veden kanssa. Päälle vielä lainanlyhennykset. Sähkö myös?
Meillä vastike 2,6e/ m2 + vesi + autopaikka ja sähkö = 200e/kk ja vielä ihan kohtuullinen on.
Mikähän vastike tämä mahtaa olla? Pelkkä hoitovastike, vai hoito+rahoitusvastike?
Vastikkeen suuruuteen vaikuttaa asuinpaikka, esimerkiksi Turussa on todella kallis kaukolämpöä ja kiinteistöveroa korotettu huomattavasti. 5€/m2 on ihan normi vastike.
Apn rivarin hinta on halpa, eikä vastike on kova. Jos muutat kannattaa ehdottaa kaukolämmöstä luopumisesta.
alkup. kirjoitti:
Pakko kysyä. Onko asunnon pintaremontille useinkin muita maksajia?
Meillä vastike 2,70/m2, uusi rivari Helsingissä. Tähän sisältyy kaukolämpö ja huoltoyhtiö( lumityöt, ruohon leikkaus ym.)
Lisäksi maksetaan erikseen kulutetusta vedestä ja autopaikasta.
Paljon se vastike nyt sit on ja mitä siihen sisältyy?? Myös asunnon hinta ois kiva kuulla...