Epätoivoinen

Minua on vaivannut jo pitkään sellainen asia, että äitini on adoptoitu, mutta hän ei halua tietää adoptiovanhemmistaan tai omasta suvustaan mitään. Haluaisin tietää omista juuristani ja oikeasta suvustani. Voinko mitenkään löytää tietoa äitini biologisista vanhemmista ilman, että äitini saisi tietää? Olemme keskustelleet asiasta ja se aiheutti vain riitaa välillemme.

• ylös 19
  • alas 2

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sun oikea sukusi on se minkä parissa sä olet kasvanut. Älä kaivele.

Olisi ap:n varmaan ihan hyödyllistä tietää vaikka periytyvistä sairauksista tms.

En osaa ap yhtään vastata kysymykseesi, mutta toivon sinulle onnea etsintääsi!

• ylös 41
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun oikea sukusi on se minkä parissa sä olet kasvanut. Älä kaivele.

Olisi ap:n varmaan ihan hyödyllistä tietää vaikka periytyvistä sairauksista tms.

En osaa ap yhtään vastata kysymykseesi, mutta toivon sinulle onnea etsintääsi!

Kiitos asiallisesta kommentistasi. Toivottavasti joku osaisi vastata kysymykseeni! -Ap

• ylös 21
  • alas 0

Kysy väestörekisteristä sukuselvitystä varten vanhempiesi väestörekisteriotteita, ainakin ennen on ollut mahdollista tehdä sukuselvitystä. Voit myös ottaa yhteyttä Pelastakaa Lapset Ry:een, se on välittänyt valtaosan kotomaisista adoptioista ja siellä varmasti osataan neuvoa, kuinka toimia. Ehdottomasti kannatta tehdä selvityksiä, biosuvun jäljittäminen ei tosiaankaan tarkoita, etteikö rakastaisi ja olisi onnellinen ja tyytyväinen adoptiosuvun kanssa, ne ovat kaksi eri asiaa. Omien biologisten juurien etsiminen voi olla tärkeää identiteetin kannalta. 

• ylös 40
  • alas 2
Vierailija

Mä olen miettinyt samaa asiaa. Äitini on adoptoitu ihan pienenä sodan jälkeen nelkyt luvulla. Kasvoi ainoana lapsena. Adoptiovanhemmat menetti biologiset lapsensa sodassa. Pienemmän lapsen pommituksissa ja isomman lapsen sotalapseksi Ruotsiin. Pääsi rikkaaseen perheeseen ja oli osa sitä pientä vähemmistöä sotalapsista joka ei koskaan palannut Suomeen. Oli kumminkin jo kaksitoista- vuotias sodan päättyessä.
Äidilleni adoptio on asia josta ei puhuta, ei ollenkaan. Äitini on jo 70+ joten erittäin epätodennäköistä että biologiset vanhemmat tai edes äiti olisi hengissä, mutta itseänikin kiinnostaisi mahdolliset muut sukulaiset.

Neloselta sait hyviä vastauksia. Olen vain itse ollut käsityksessä, ettei ulkopuoliset saa virkatodistuksia sukuselvitystä varten vielä elävistä henkilöistä. Tai että suoja-aika on jotain sata vuotta.

- toinen adoptoidun lapsi

Epäilen vähän 4:n ehdottamaa sukuselvitystä väestörekisterin kautta. Ap:n äidin suku on se, johon hänet on adoptoitu. Siksi sukuselvitys koskisi sitä, ei biosukua. Ja onhan ap:llä biologiset juuret isänsä suvussa, jos sellaisia kaipaa. 

Perinnölliset sairaudet on tietysti oma lukunsa, mutta ymmärrän ap:n äitiä: hänellä on perhe, johon hän kuuluu ja se riittää hänelle. Muutenhan tässä on käsillä se ikuinen kysymys, että kumpi muokkaa ihmisen luonnetta ja elämää enemmän, geeniperimä vai kasvuympäristö ja kasvatus. 

Pelastakaa lapsista saat ainakin tietoja adoptiota koskevasta lainsäädännöstä yleisellä tasolla ja se auttaa sinua jäsentämään tilannettasi. Äitisi adoption aikaan ei ollut vielä mahdollisuutta avoimeen adoptioon kuten nykyään, vaan tuon ajan luottamukselliset tiedot taitavat kyllä pysyä lukkojen takana. 

Vierailija

Suoja -aika on 120 vuotta. Tietoja saa vain tätä vanhemmista asioista ja henkilöistä. Ja oikeasti: niitä perinnöllisiä sairauksia, jotka yli 70 vuotta sitten tunnettiin ja tiedettiin perinnöllisiksi, ei aapeella selvästi ole, koska ne oli sellaisia, jotka huomasi varhain ja ja diagnosoi helposti. Siihen aikaan ei käytännössä edes tiedetty niistä sairauksista, joiden taipumukset olisivat perinnöllisiä. Sen sijaan tietoja voisi olla esim siitä, että äiti on huono nainen, yksinkertainen, köyhä, ailahtelevainen, avioton, ja kaikkea sitä, mitä 1950-luvulla paheksuttiin ja mitä silloin pidettiin perinnöllisenä. Mitta mitään oikeasti hyösyllistä tietoa sieltä ei ole luvassa.

• ylös 16
  • alas 3
Vierailija

Äitini on syntynyt 60-luvun alkupuolella maaseudulla ja äitini kertoman mukaan hänestä on ollut vain lehti-ilmoitus? Aihe on arka, siitä ei juuri olla puhuttu. Äitini kokee, ettei halua kuulla ihmisestä joka hänet on aikoinaan hylännyt. Minulla on "irrallinen" olo kun en tiedä juuriani. Kaikenlaista sitä on miettinyt, mahdollisia sairauksia esimerkiksi. Tai entä jos löydänkin miehen joka paljastuukin serkuksi. -Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äitini on syntynyt 60-luvun alkupuolella maaseudulla ja äitini kertoman mukaan hänestä on ollut vain lehti-ilmoitus? Aihe on arka, siitä ei juuri olla puhuttu. Äitini kokee, ettei halua kuulla ihmisestä joka hänet on aikoinaan hylännyt. Minulla on "irrallinen" olo kun en tiedä juuriani. Kaikenlaista sitä on miettinyt, mahdollisia sairauksia esimerkiksi. Tai entä jos löydänkin miehen joka paljastuukin serkuksi. -Ap

Ymmärrän niin tuon juurettomuuden tunteen. Tuntuu että sen voi ymmärtää vain joku joka ei itsekään tunne biologista perimäänsä. Muut ottavat sen itsestään selvyytenä.
Noissa 60-luvunkin adoptioissa perintäoikeus biologiseen vanhempaan ei välttämättä ole katkennut. Eli yhteydenotto äidillesi voi tulla kutsulla biologisen mummosi perunkirjoitukseen.

Se toisen adoptoidun lapsi.

Vierailija

Minun äitini annettiin adoptioon 1954 ja adoption oikeuden asiakirjat sain kansallisarkistosta. Niistä selvisi mitä kautta adoptio hoidettiin, tässä tapauksessa pelastakaa lasten kautta. Sinne yhteys ja pääsin lukemaan paperit ja sain niistä myös kopiot. Kopiot annoin äidilleni luettavaksi.
Eli kyllä nuo tiedot saa jos haluaa ja käyttää vaivaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minun äitini annettiin adoptioon 1954 ja adoption oikeuden asiakirjat sain kansallisarkistosta. Niistä selvisi mitä kautta adoptio hoidettiin, tässä tapauksessa pelastakaa lasten kautta. Sinne yhteys ja pääsin lukemaan paperit ja sain niistä myös kopiot. Kopiot annoin äidilleni luettavaksi.

Kysyttiinkö sinulta henkilöllisyyttä tai valtakirjaa tietoihin? Eikö nuo pitäisi kumminkin olla yksityisyydensuojan alaisia henkilötietoja? Mikä tuo 120 vuoden suoja-aika sitten on?

Vierailija

AP anna asian olla ainakin äitisi eliniän ajan. Muuten voi käydä kuten ystävälleni. Hänen äitinsä oli myös adoptoitu ja ystäväni alkoi penkoa asiaa äidiltään salaa. Tietojen saanti oli helppoa, koska äiti oli syntynyt pienellä paikkakunnalla ja kaikki tiesivät siellä toistensa asiat. Niinpä sitten paljastuikin, että äiti oli avioton lapsi ja tämä oli haluttu salata. Ystäväni kertoi sitten äidilleen, että oli selvittänyt sukujuurensa äidin puolelta. Äiti reagoi niin, että heitti ystäväni ulos, eikä suostunut minkäänlaiseen yhteydenpitoon ystäväni kanssa. On siis parempi olla penkomatta asioita, jotka eivät itselle suoranaisesti kuulu.

• ylös 7
  • alas 14
Vierailija

On parempi olla penkomatta. Asiastahan on täällä jo mainittukin. Tiedän tapauksen, jossa ihminen oli penkonut biologisen sukunsa esille ja mennyt sitten soittamaan yhden tämän suvun jäsenen ovikelloa. Oli lentänyt ulos kuin leppäkeihäs. Tämä ihminen oli kuvitellut, että hänet otettaisiin avosylin vastaan, ei se aina niin mene.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kysyttiinkö sinulta henkilöllisyyttä tai valtakirjaa tietoihin? Eikö nuo pitäisi kumminkin olla yksityisyydensuojan alaisia henkilötietoja? Mikä tuo 120 vuoden suoja-aika sitten on?

Tottakai henkilöllisyys kysyttiin sekä äitini suostumus,minulla ei ollut kirjallista lupaa mutta olisin sen myös saanut jos olisi pyydetty.
Adoptiolapsella ja hänen jälkeläisillään on mahdollisuus saada adoptioasiakirjat itselleen. Tässä hyvä linkki asiaan https://www.pelastakaalapset.fi/tyomme-kotimaassa/adoptiot/adoptioneuvon...

Vierailija

Maistraatista saa kyllä oman äidin virkatodistuksen ihan pyytämällä. Niin olen minäkin tehnyt. Pyyntöön pitää olla jokin syy, riittää että sanoo että sukuselvitys. Virkatodistuksessa lukee sekä adoptiovanhemman että biologisten vanhempien tiedot, mm. henkilötunnus tai syntymäaika sekä syntymäpaikka.

Vierailija

Yksityisyyden suoja ei ulotu omaan sukuun. Muutenhan sukututkimus olisi mahdotonta. Jokainen voi selvittää omien vanhempiensa vanhemmat.

Vierailija

Äitisi ei halua tietää adoptiovanhemmistaan? Eikö adoptoituna yleensä niiden kanssa eletään ja olla? Luulisi heidät jo tuntevan.

Vierailija

Kenestä tahansa elossa olevasta voi pyytää virkatodistusta hyväksyttävää syytä varten. Kuolleista et virkatodistusta saa. Virkatodistukseen voidaan sisällyttää tietoja henkilön vanhemmista, jos virkatodistusta pyytää sukututkimusta varten. Virkatodistuksen voi antaa mikä tahansa maistraatti ja pyynnön voi tehdä sähköisesti.

Google on hyvä apuväline tässäkin.

Vierailija

Eiköhän tuo periaatteessa onnistu, mutta minusta on väärin kävellä äitisi tahdon yli tässä asiassa. Kunnioittaisit hänen toivettaan hänen elinaikansa loppuun, ja jos hänen kuolemansa jälkeen olet vielä sitä mieltä ettei äitisi toive paina mitään, niin sitten hän ei ainakaan enää tästä ylitsekävelemisestä kärsi.

Vierailija

Ap saisi tietää äitinsä äidin nimen, isästä ei mitään. Jos syntyi au-lapsena eikä isä ole tunnustanut, jää silti 50% perimästä piiloon.

Meillä on suvussa muutama 50-luvulla adoptioon annettu, joista suku on varsin hyvin tiennyt. Nyt 2010-luvulla näiden lapset ovat kiihkeästi kaivelemassa juuria ja etsimässä tietoja. Haluaisiko sitä sitten kertoa kysyjälle, että isoäitisi oli huikentelevainen ilotyttö, joka teki humalapäissään teki itsemurhan? Ja että samassa sukuhaarassa on muutama muukin kokenut samanlaisen kohtalon. Että koetko itse, että viina ja huumeet maistuvat?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.