Miten kristinusko näkyy sinun pääsiäisessäsi?
Kommentit (28)
Palmusunnuntaina kävimme virpomassa (minä seisoskelin tiellä ja olin henkisenä tukena lapsille ja sanoin, mihin taloon voi mennä). Kerroin myös lapsille, mitä virpomaoksat symboloivat.
Pitkäperjantaina kävin yksin kirkossa mutta lapsi jäi kotiin (sinä päivänä on niin synkkä jp., että voisi pelottaa lapsia) mutta tänään menemme koko perhe kuulemaan ylösnousemuksen ilosanomaa.
Näiden lisäksi meillä syödään suklaamunia ja mämmiä ja haettiin pajunoksia maljakkoon ja kasvatettiin rairuohoa.
Aikaisempina vuosina olen laulanut kirkkokuorossa ja koko vuoden harjoittelimme aina muiden laulujen ohessa myös pääsiäislauluja, koska siihen kulminoitui koko vuoden uurastus. Nyt en ole muutamaan vuoteen enää ehtinyt kuoroon, mutta on sitä pääsiäislaulantaa mukava kuunnella siellä rivikansalaisenakin salin puolella. Kun lapset kasvavat isommiksi ja minulla on taas aikaa omille harrastuksille, tarkoitus on palata kuoroon. Nyt se ei käy miehen vuorotyön takia, koska meillä ei ole mahdollisuuksia lastenvahteihin.
Ei mitenkään. Vietämme alkuperäistä pääsiäistä eli luonnon heräämisen ja valon lisääntymisen juhlaa. Siihen liittyvät rairuoho, munat ja tiput sekä syöminen.
Ei mitenkään.
Pääsiäiskakun tein ja ostin lapsille pääsiäismunat.
Suunnilleen samoin kuin kaikkina muinakin päivinä: rukoilen, Luen / kuuntelen Jumalan sanaa ja hengellistä musiikkia, evankelioin niille, jotka eivät vielä usko.
Yletöntä ryyppäämistä ja rukoilua krapuloissani.
Mitään varsinaisia pääsiäisperinteitä ei meidän huushollissa ole. Kun ei ole lapsiakaan, niin en koe tärkeäksi suklaan ostelua tai asunnon koristelua - tulevaisuudessa ehkä asia on eri. Pääsiäisen ensisijainen merkitys mulle on Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistopäivä: olen viettänyt aikaa mm. rukoillen, lukenut Raamattua, katsellut TV seiskalta muutaman ajatuksia herättävän ohjelman ja ihastellut Luojan luomaa luontoa. Muuten sitten aika on kulunut "maallisen arkisissa" merkeissä, eli on tullut leivottua, lenkkeiltyä ja käytyä pari kertaa kuntosalilla heviä huudattamassa. 😂
Ostin pääsiäisepistolaksi sen uuden Harhaanjohtajat-kirjan ja kävin uskontojen uhrien sivuilla.