Kuinka hyvin tällaisella ruokavaliomuutoksella laihtuu?
Minulla on noin 15 kg tiputettavaa (10 kg tuosta on ylipainon puolella). Toki mieli voi muuttua matkan varrella, mutta tuo on tämän hetkinen tavoitteeni.
Olen lihonut ne hitaasti, noin kaksi kiloa vuodessa. Se ei tunnu siinä hetkessä suurelta, mutta kyllähän tuossa on ajan mitään kertynyt.
.
Tiedän jo että minulle ei mikään tiukka dieetti sovi. Tulee repsahdus ja siihen pettyneenä lyön koko homman kirjaimellisesti läskiksi. Olen ajatellut sellaista ruokavaliota, että periaatteessa saisin syödä mitä tahansa, mutta karsisin vähän niitä "huonompia" juttuja.
.
Nykyisestä ruokavaliostani: syön lähinnä lämpimiä ruokia ja herkkuja. Leipää syön satunnaisesti, puuroa tai jogurttia en ikinä.
Eli ajattelin jättää pois herkut ja lämpimien ruokien hiilariosuuden. Hiilariosuudella tarkoitan makaronia/riisiä, joissa on paljon energiaa muttei juurikaan hyviä ravintoarvoja. En aio hankkiutua hiilareista kokonaan eroon, ainoastaan vähentää niiden syömistä. Perunan kanssa en ole niin tarkka, koska siinä on aika kohtuullisesti energiaa ja se sisältää ihan fiksujakin juttuja.
Tulisin siis jatkossa syömään kasviksia ja erilaisia proteiineja, eli lihaa, pähkinää ja juustoja. Tomaatti- ja kermapohjaisia kastikkeitakin.
.
Kuinka todennäköisesti/nopeasti tällä laihtuu?
Uskon että tuo on minulle kaikkein helpoin laihdutusruokavalio pitkällä tähtäimellä toteutetuksi, saan pitää suurimmat herkkuni. Ei varmastikaan ideaalisin ruokavalio, mutta silti.
.
(Mitä liikuntaan tulee, sitä harrastan lenkkeilyn ja salin muodossa säännöllisen epäsäännöllisesti (yritän toki parantaa tapojani). Suurin osa laihtumista on kuitenkin ruokavalio.)
Kommentit (4)
Älä sitten liikaa proteiinia syö. Saattaa ummettaa ja lisäksi liika protsku haittaa laihtumista.
Ap, olennaisinta on kalorit. Ne sinua lihottavat, ei peruna tms.
Mutta toki, kannattaa karsia sieltä, mistä helpoimmin sujuu. Ei sokeripitoisia herkkuja enää. Ja toki, vaalea riisi tai pasta kannattaa korvata vaikkapa kuitupastalla ja täysjyväriisillä.
Kannattaa muutenkin rukata ruokatapoja. Täytä lautaselle puolet kasviksilla ja salaatilla, neljäsosa vaikkapa perunalla tai juureksilla ja neljäsosa proteiinilla kuten kalalla tai vaikkapa lihakastikkeella.
Ja katso, ettet ala syödä tavallista ruokaa merkittävästi enemmän, koska et enää herkuttele.
Kaloreita kannattaa siinä määrin miettiä, että et tule korvanneeksi jotakin vielä kaloripitoisemmalla. Esimerkiksi mainitsemasi pähkinät ovat kyllä terveellisiä, mutta ne myös lihottavat, niissä on 3/4 rasvaa. Esimerkiksi syömälöä casheweita sata grammaa tuley nauttineeksi noin kolmasosan päivän kaloreista (jos olet istumatyöläinen).
Siinä olen samaa mieltä, että rauhallisemmalla ruokavaliomuutoksella saa pysyvämpiä tuloksia. Liian tiukka dieetti helposti johtaa retkahdukseen, ja nopeasti laihdutetut kilot tulevat helpommon takaisin.
Ehkäpä tuo voi toimia, mutta sun täytyy todellakin syödä kunnolla kasviksia joka aterialla. En ihan saanut selvää mitä kaikkea syöt (liha, kala, kananmuna, tofu, palkokasvit?), joten vaikea sanoa miten sopii terveydelle.
Jos et syö mitään viljoja etkä palkokasveja paitsi perunaa, niin ainakin magnesiumin saanti voi olla rajoilla, perunassa sitä ei paljon ole. Lisäksi mietin tuota kuituakin, sehän on tärkeä laihduttajalle myös, mutta silloin pitää lisätä kunnolla noita kasviksia ja palkokasveja ruokavalioon. Tai vaikkapa merilevää.
Minulla sama juttu että jokainen ateriani on joko lämmintä ruokaa tai herkuttelua. Aamupalasta iltapalaan. Suosikkiani on pasta jota kyllä kuluu. En ole saanut laihdutettua mutta uskon että sinä voit laihtua, koska tuo ruokavalio jättää pois kaiken sen mikä sinua eniten lihottaa. Sinänsä pieni muutos joku makaroni tai suklaa, mutta vaikutus voi olla suuri.