Vierailija

tai minkä verran edes saa kertoa?

Minkä verran te kerroitte exästänne puolisollenne? Kannattiko? Mitä ongelmia tuli?

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (11)

käki

No enpä oo puhunu oikeestaa mitään eikä miehet ole paljoa kysellytkään. Kerran mainitsin nykyiselle että en pidä eksiin oikeastaan mitään yhteyttä ja siinäpä se. Mennyttä elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei tuollaiseen mitääm sääntöä ole, riippuu ihan siitä nyksästä. Jollekin mustasukkaisuuteen taipuvalle ei todellakaan kannata kertoa yksityiskohtia, koska hän alkaa vain velloa niissä liikaa. Jokaisella aikuisella ihmisellä on jonkinlainen menneisyys, eikä se oikeastaan nyksälle kuulu.

Minä olen kertonut miehelleni vain, montako suhdetta minulla on ollut ennen häntä. Hänestä en tiedä edes sitä, eikä se minulle oikeastaan tosiaan kuulu edes. Ja yhdessä ollaan oltu jo 30 vuotta.

Vierailija

Sen verran kuin hyvältä tuntuu ja toinen kestää kuulla.

Itse olen nykyiselle kertonut entisten seurustelukumppanien määrän (2kpl) sekä sen, miksi erosin häntä edeltäneestä poikaystävästä. Sekä sen, että toisella eksällä oli lapsi ja miten se vaikutti suhteeseen. Mies taas on seurustellut kerran ennen minua, ja siitä tiedän heidän suhteensa keston sekä eron syyn ja jotain eron jälkeisestä ajasta, koska se vaikutti tavallaan meidänkin asioihin seurustelun alkuvaiheessa. 

Eikä kertomisesta ole mitään ongelmia syntynyt, mutta ei ollakaan niin perusteellisesti näistä asioista kerrottu. Oltiin kuitenkin niin nuoria seurustelun aloitettuamme, että ei silloin tuollaisista asioista osannut puhua. Eikä nykyään enää ole tarvetta.

Vierailija

Ei kannata kertoa mitään. Menneet on menneitä. Kerran tein sen virheen kun yksi kyseli kovasti mun existä ja halusin olla avoin. Tämäpä olikin tosi mustasukkainen tapaus ja näki mun enstisiä jokapaikassa ja kuvittelin mun muistelevan heitä koko ajan.

Vierailija

Mies kyseli eksistäni kun olimme alkanut seurustella ja kerroin lukumäärän ja että kauanko suhde kesti ja kuinka totinen suhde oli. Toinen aiempi suhde oli totinen ja suunniteltiin yhteenmuuttoa yms. mutta hän otti silti asian melko hyvin.

Nykyään pystyn jo 6v yhdessä olonjälkeen kertomaan yksittäisiä tapahtumia silloisilta ajoilta johon eksät liittyy. En toki mitään vain minun ja eksän välisiä vaan jotain et eksän kaveri oli hauska jne.

Mieskin kertoi omasta yhen illan jutustaan joka oli hänen ainokainen ennen minua muttei yksityiskohtia.

Vierailija

Kyllä minä kerron aika paljon. Olisi jotenkin outoa silloin kun kertoilee kaikki hassuja juttuja mitä on sattunut ja aina sanoisi että se toinen oli "yks kaveri" tms. Ehkä kuitenkaan en lähtisi innoissani selittelemään jostain ensitreffeistä exäni kanssa tai puhuisi ylenpalttisesti seksiasioista, vaikka olen minä niistäkin jotain maininnut.

Vierailija

Jos kysyy niin vastaan. Tosin tiedetään molemmat molempien entiset ja syyt eroon ja kestot yms, koska tutustuttaessa ne oli molempien nykyset... Heh.

Vierailija

Moniko vastaajista on lapseton? Onko kenelläkään lapsia, ketkä eivät kerro eksästään mitään?

Minusta se ei saa olla suhteen alussa mikään kuuma peruna vaan pitää voida puhua menneisyydestä ja asioista avoimesti.
Enkä nyt tarkoita jatkuvaa hölinää eksästä kuin kaipaillen ja vertaillen.
Ihan sellaista tavallista, että meillä Joulu vietettiin niin, että lapsen/lasten isä...
Koska eksä toimi näin niin siksi on nyt noin...

Olisi varsin kamalaa jos lapsi/lapset eivät saisi puhua isästään avoimesti. Kysyä kysymyksiä ja jopa siitä miksi äiti/isä ei voi enää olla/palata yhteen.
En ikinä hyssyttelisi vaan minusta on selvää, että aikuisella ja etenkin lapsellisella ihmisellä on menneisyys ja siihen menneisyyteen on kuulunut eksä ym muita ihmisiä. Ne kuuluu menneisyyteen ja se tulisi olla se lähtökohta suhteessa ja toiseen luottamisessa. Ei kannata ehkä hypätä suhteeseen ihmisen kanssa kuka on eronnut 2viikkoa aiemmin jos ei kestä kuulla, nimittäin on selvää ettei asioita ole silloin vielä ehditty käsitellä ja uusi joutuu enempi tai vähemmän jonkinlaiseen vetvomiseen.

Nämä riippuu niin monesta asiasta. Olisi varsin eri jos lapseton ihminen jaksaisi jauhaa päivittäin eksästään uudelle kumppanilleen vielä 3 vuotta eronsa jälkeen (ok, ei se olisi lastenkaan kera ihan suotavaa, mutta näin helpompi tuoda esimerkki esille).
Silloin on joku jäänyt kaihertamaan, joku asia selvittämättä ja poistuisin takavasemmalle ja pyytäisin selvittämään asiat itsekseen, jonka jälkeen voimme katsoa uudelleen suhdetta jos on siihen valmis.

Että tietyllä tavalla kuuluu uudenkin kumppanin olla valmis kuulemaan menneistä ilman mustasukkaisuus-hysteeristä tuittuilu-kohtausta ja jos ei ole niin sopii kysyä, että haluaako sellaisen ihmisen kanssa jatkaa suhdetta kuka selvästikin on kovin mustasukkaisuuteen taipuvainen, luottamusta ei ole peruksena (en ymmärrä höpinää: luottamus pitää ansaita! Kenenkään ei pidä ansaita yhtään mitään vaan ne on valmiina ja eri asia jos sen rikkoo, mutta kenenkään ei tule ns.maksaa entisten tekemiä töppäilyjä ja tehdä hulluna töitä saadakseen toisen luottamuksen. Perusluottamuksen!) vaan omien taustojen ja herkkyyden sekä vastoinkäymistenkin vuoksi näkee mörköjä kaikessa.
Toisen pitää osata myös sanoa milloin tuntuu siltä, että eksästä puhutaan liikaa ja miksi. Tähän kannattaa kannustaa kun on tutustuttu hiukan ja mainita ettei ole tarkoitus haikailla eikä vertailla vaan tulee puhuttua eri tapahtumista ja ajoista joihin se ihminen nyt vaan on kuulunut, kuten joihinkin omat vanhemmat, sisarukset, kaverit jne.

Oudompaa olisi jos toiselle ei kerro mitään. Miettisin, että mitä halutaan salata? Eron syyt myös valottavat hieman uuden tuttavuuden luonnetta ja sitoutumiskykyä. Onko erottu hyvällä maulla, pettämisen kera ja kenen taholta vai onko suhteeseen sisältynyt jotain todella kipeää minkä voi ottaa huomioon niin halutessaan.

Kyllä nämä tulee punnita jokaisessa suhteessa erikseen ja keskustella missä raja kulkee.
Jokainen tietää ettei kannata puhua sellaista mitä ei itsekään tahtoisi kuulla toisen puhuvan eksästään. Ei seksiasioita, ei vertailua eikä jatkuvaa hehkutusta, vaikka hyvissä väleissä olisittekin.
Eli maalaisjärjellä ja kunnioituksella selviää pitkälle.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.