Miksi Suomessa hammashuolto on niin huonolla tasolla?
Ja sitten liitännäiskysymys eli toimiiko kotivalkaisut? Käytetäänkö niitä vain etuhampaisiin. Mulla on amalgamipaikkoja vielä. Poistetaanko niitä kunnallisesti? Ei ole mitään mahkuja yksityisellä pienellä palkalla niitä vaihdattaa.
Kommentit (35)
Muuten on ihan hyvällä tolalla meidän kunnassa, mutta alkaa olla niin kallista ettei läheskään kaikilla ole varaa. Hammaslääkärien palkat on isot.
Salaliittoteoria; tiputetaan kätevästi kaikkien hampaat koska tekarien hankkiminen ja hoito tulee halvimmaksi. Muutenhan ollaankin menossa "hampaattomaan" suuntaan...
Vierailija kirjoitti:
Miksi 60-70- luvun lasten pitää kärsiä metallipaikoista, jotka näyttävät kauheinta ja maistuvat myrkyltä suussa?
Sain tietää vasta pari vuotta sitten että mulle oli laitettu 90-luvulla amalgaanipaikka kun siitä oli reunasta lohjennut pieni pala ja hammaslääkäri korjasi sen. Asia oli yllätys minulle ja luulen että silloinen hammaslääkäri oli käyttänyt amalgaania koska se on muistaakseni kestävämpää kuin muovi ja tuo paikka on mulla syvälle ulottuva. Tummuneet nuo muovipaikatkin ovat.
Menin päivystykseen hampaani lohjettua kunnolla ja sitä jomotti ja vihloi. Vastassa ylimielisesti suhtautuva hammaslääkäri huonosti suomea vääntäen, että ei pitäisi tulla vain tuollaisen vihlonnan takia. Siis sitä SÄRKI ja oli melko edestä. Hän vain totesi, että soita maanantaina uudestaan ja laittoi ruman n parin millin väliaikaispaikan ja kehotti hakemaan apteekista väliaiaikaispaikkoja lisää?? Sanoi vielä, että tästä tulee kallis lasku!! 3 min homma.. niin oksettava maku jäi käynnistä, että ensi krt annoin automaattipalautteena huonon kohtelun. Ketään ei näkynyt missään.. olin vasta 2 potilas koko aamuna, mutta ei voinut tehdä kunnon paikkaa kuitenkaan. Ikäänkuin joku vattuilumeininki päällä. Helppoa rahaa ja pääasia,e ttä saa olla päivystyaaikana rauhassa. Hoitaja oli hyvä. Hamppari toooooodella ylimielinen.
Miksi ei tehdä kerralla, kun se laskukin on kuulemma väliaikaispaikan runttaamisesta tooooodella suuri??
Mikä meidän ns terveuydenhuoltoa vaivaa? Yleisemminkin? Täynnä tuittupäisiä kympin tyttöjä, jotka katslvat asiakkaitaan nenänvartta pitkin, kun pitäisi tehdäkin jotain ylimaksetun rahan eteen.
Suomen terveydenhuolto ei rahalla korjaannu. Kyse on enemmänkin asenteesta. Vain yksityisellä saa palvelua, koska rahalla maksetaan uusia asiakkaita... nää julkiset tekee mahdollisimman vähän ja sutta vakipalkalla.
Paskat hammaalääkärit ja palkkavaatimukaet nostaa vttuiluasennetta. Sama lääkäreissä.
Pitää ilmeisesti aina keksiä joku hätätilanne, niin pääsee nopeasti jo parissa päivässä kunnalliselle missä voivat todeta ettei mitään vikaa näy, mutta poistetaanpa nämä hammaskivet nyt samalla. Kun pelkkää tarkastusaikaa hammaskiven poistoineen saa sitten kiireettömänä venailla puoli vuotta ja yli.
2niinpä. Kunnallinen ei hoida ajoissa ja sitten kun ajan saa, aletaan sanomaan er kuules pitää poistella hampaita. Että miten ois? 2 tonnin implantti per hammas vai tekarit... ja implanttiahan ei julkinen tee. Eli vain rikkaat saavat hoidattaaa hampaansa. Toki nää u lkomaan elävät jopa 50 000 hammasremontteja kuulemma veronmaksajien laskuun. Yksityiset lääkärit ja ilmaisrt lääkkeet. Koska Suomi on rikas maa! Paitsi suomalaisille itselleen, ellet ole töminyt itseäsi 5% huippupalkituille.
JOTAIN TARTTIS TEHRÄ!!!
mä olen pienituloinen eläkeläinen ja käyn hammaslääkärissä kaksi kertaa vuodessa. Joskus maksaa enemmän joskus vähemmän. JA aina HUOM aina olen käynyt yksityisellä eikä ole ollut maksuvaikeuksia. Joka kk siinä välillä säästän sen summan jonka tarvitsen sinne,yleensä sen kaksisataa. JA miksi hyvätuloisen muka pitäisi edes päästä kunnalliseen hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmeisesti aina keksiä joku hätätilanne, niin pääsee nopeasti jo parissa päivässä kunnalliselle missä voivat todeta ettei mitään vikaa näy, mutta poistetaanpa nämä hammaskivet nyt samalla. Kun pelkkää tarkastusaikaa hammaskiven poistoineen saa sitten kiireettömänä venailla puoli vuotta ja yli.
Joo pure kiveä etuhampailla ja mene päivystykseen. Jos lohkeaa kokonaan, ei ole kuulemma päivystysasia. Ei ne mitään ylimääräistä tee...
Laiskaksi mennyt sosialistihammaahuolto.
Just kävin yksityisellä (Oral). Tilasin ajan netistä, kun alkoi välihammas ylhäällä heilumaan. Se oli juurihoidettu parikymmentä vuotta takaperin. Ajan olisi saanut seuraavaksi päiväksi, vaan otin sitä seuraavaksi muussa yhteydessä tutuksi tulleelta naislääkäriltä.
Hammas jouduttiin poraamaan ja ja ien leikkaamaan, jotta homma toimi.
Kesti puolitoista tuntia. Lääkäri sanoi heti aluksi, ettei uskalla jättää viikonlopun yli, vaan tekee heti.
Kivuton toimenpide vaati vielä muutaman tikin ikeneen. Oli muuten turvallista olla kahden erittäin kokeneen ammattilaisen huomassa. Kiitokset heille!
Eilen tehtiin, eikä särkyjä ole ilmennyt. Muutaman päivän antibiootit on syötävä Amoksilliinia. Hintaa kertyi melkein neljä sataa.
Mutta kannatti!
Vierailija kirjoitti:
Ennakoikaa. Varatkaa se aika jo ennen kuin ne hampaat ovat tohjona. Käykää myös poistamassa kivet. Usein aikalailla myöhäistä siinä vaiheessa, kun ei ole 20 vuoteen käynyt edes tarkastuksessa ja alkaa poskissa särkeä.
Minä ennakoin ja käskettiin palata asiaan silloin kun ongelmat ovat jo ilmaantuneet.
Yksityisillä Palvellaan, koska Rahastetaan! Julkisella saa hyvää päivää hapan naamassa ja tehdään alisuoritteista työtä just valmistuneillamkandeilla. Jälki ja asenne sen mukaista. Kun palkka aina sama teki duunin tai ei.
Mulla on useampikin hammas vaarassa joutua poistetuiksi, mutta lisää aikoja ei vaan heru, vaikka toukokuun lopulla seuraava aika! Kuulemma vain yksi aika kerrallaan jne. No okei, mutta miksi niitä ei voida antaa vähän tiheämmin kuin kerran kuussa-puolessatoista? Siis jos tilanne on oikeasti tämä, että useampi hammas vaarassa lähteä poistoon.