Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekoitetaanko jossain kodeissa pääsiäinen ja halloween, kenties vappukin, vai miksi jotku virpoo merirosvona tai muussa naamiaisasussa, joka ei mitenkään liity pääsiäiseen?

Vierailija
15.04.2017 |

Batman? Hämähäkkimies? Vai onko nämä curling-vanhempien lapsia? -kulta pieni, ei sun tartte olla noita eikä pupu, jos et halua, ole vaan darth wader.
Samat tyypit menee joulujuhlaan ninja-kilpikonnana vaikka opettaja pyysi pukeutumaan tontuksi?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä ehdotatte pojille sopivaksi virpomisasuksi? Vain sanonko ensi vuonna pojille, että ette mene virpomaan kun se vaan on tyttöjen juttu?

Vierailija
62/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan liian moderni ja pääsiäisestä kiinnostumaton, mutta mun mielestä pukeutukoot lapset niinkun tykkää. Jos joku Eemeli 5v haluaa ehdottomasti nyt olla Batman niin en jaksaisi alkaa väittää vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä ehdotatte pojille sopivaksi virpomisasuksi? Vain sanonko ensi vuonna pojille, että ette mene virpomaan kun se vaan on tyttöjen juttu?

Miksi poika ei voisi pukeutua noidaksi, kissaksi, tai pupuksi?

Vierailija
64/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saa virpoa. Asu on vapaa. pakko ei oo avata.

Vierailija
65/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on trulleille jaettavaksi maalattuja pieniä kiviä.

Vierailija
66/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hauskaa kun lapset pukeutuvat miten haluavat kun on Vappu tai Halloween. Mutta eikö voisi yrittää säilyttää jotain suomalaisesta vanhasta perinteestä. Eihän  se voi tehdä lapsista häiriintyneitä jos heille jo pienenä vähän kertoo isovanhempien ajoista. Enkä ole rasistinen tässä mielenpiteessäni. Olisi hienoa nähdä kun maahanmuuttajajienkin lapset , mielellään porukassa kantasuomalaisten kanssa olisivat pääsiäisnoitia tms.

Vierailija
67/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Batmanvirpojiin päästiin, kun poikien oli pakko päästä osille virpomisperinteestä, ettei heille vaan tulus paha mieli ja he sorretun sukupuolen edustajat joutuisi syrjäytymisen tielle.

Trullit eli noidat kuuluvat Pohjanmaan kansanperinteeseen eikä niillä ole korostan MITÄÄN TEKEMISTÄ Karjalasta peräisin olevan virpomisperinteen kanssa. Virpomassa käytiin aivan normaaleissa vaatteissa ja virvottiin sukulaisia. Nämä nykyajan ovelta ovelle kiertävät kerjäläiset ovat syntyneet tietämättömien moukkien mielessä.

Vierailija
68/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän häissäkään enää ole pakko pukeutua valkoiseen pukuun ja huntuun, miksi pääsiäisenä lapsien pukeutumisesta mammat pakottaa mielensä?! Mä en voi uskoa todeksi näitä nillittäjiä..

Häissä ei ole koskaan ollut pakko pukeutua valkoiseen mekkoon tai huntuun. Valkoinen mekko on itseasiassa aika uusi juttu. Joten en oikein ymmärrä vertaustasi.

Vierailija
69/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en kyllä kans tajua miks on mennyt siihen et missä,tahansa asuissa on ok virpoa? Curling-vanhempia riittää. En tajua kun lapsilta kysytään lääkärin vastaanotollasi "lähdetäänkö jo?". Hei haloo!!

70/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se niin että itäinen perinne on virpoa palmusunnuntaina? Ja ihan omissa vaatteissa. Sen muistoksi kun Jeesus ratsasti aasintamman varsalla, tai jollain, Jerusalemiin ja ihmiset tervehtivät leyhyttäen palmunoksia...?

Lännessä, mistä minä olen kotoisin, trullit liikkuivat kiirastorstaina tekemässä pahojaan. Niitä lepyteltiin lahjoilla/syömisillä. Noitia liikkui koska Jeesus oli kuolleena sen 3 päivää, tai jotain.

Eli minä kiertelin pikkutyttönä 70-luvulla "noitimassa" kiirastorstai-iltana. Noidan asuksi riitti huivi, pisamia, pitkä hame ja kahvipannu, varpuluuta oli oiva lisävaruste jos sellainen löytyi.

Nämä kaksi perinnettä ovat sekoittuneet, ja lisänsä soppaan on tuonut amerikkalainen Halloween. Ja nyt näköjään sitten kaikki käy.

Niin ne tavat ja perinteet muuttuu, aina ne on muuttuneet. Vain jollain ahdasmielisellä lahkolla perinteiden on pakko säilyä muuttumattomina vuosituhannesta toiseen.

Edit. Nyt kun rupesin miettimään, niin eihän se Jeesus vielä kiirastorstaina ollut haudassa. Miksi ne trullit liikkuu kiirastorstaina, tietääkö joku?

Vierailija
71/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noidaksi, pupuksi, tipuksi ja esim. kissaksi pukeutuminen on ok. Itseäkin ärsyttää nämä Halloween asut, jotka eivät mitenkään liity pääsiäiseen tai perinteisiin. Samoin noidan asun pitäisi mielestäni olla värikäs eikä sellainen Halloween noita.  Vanhemmat ovat nykyään laiskoja ja niitä ei kiinnosta, joten jälkikasvulla on välillä vääränlainen asu. 

Taitaa Halloween pilata kaikki kotimaiset perinteet. Pääsiäiskoristeinakin myytiin niitä Halloween noitia (ikkunaan tai kattoon ripustettavia). Aiemminkin sellaisia on ollut myynnissä, mutta olivat aiemmin enemmän "trullimaisia".

Vierailija
72/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä trullit Pohjanmaalla liikkuu tänään lankalauantaina ja samoin kohta suunnataan pääsiäiskokoille. Trulleilla ei ole mitään tekemistä virpomisen kanssa. Kyse on vanhasta kansanperinteestä, jolla karkotetaan noidat takaisin Kyöpelinvuorelle taas ensi pääsiäiseen asti. Juhannuksena ei kokkoja polteta.

Vierailija
73/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojat ovat jo iät ja ajat pukeutuneet naispuolisiksi noidiksi pohjanmaalla ja asiassa ei ole ollut mitään ongelmaa tai noloa. Että miksi sun tenavallesi ei sitten se perinteinen noita-asu kelpaisi?

Vierailija
74/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merirosvona virpominen on ihan yhtä ok kuin noitana tai pupuna virpominen.

Oikeasti ja alun perin virvottiin ihan normaaleissa vaatteissa. Jos naamiaisasua haluaa käyttää niin sama se millaista asua.

Vierailija
75/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisnoitia pitää olla, mitään pupuja tai kissojakaan,tipuista puhumattakaan. Ei tu palkkaa, jos ei ole asiamukaisia vermeitä. Extrapalkka jos on hallussa pärekori ja/tai kuparipannu ja semmoinen venäläistyyppinen ruusukuvioitu huivi.

Mä olen tosissani. Nostalgiaa lapsuudesta.

Naapurin kuusi mukulaa tuli virpomaan. Yksi oli kissa, yksi harrypotter, oli tipu, toisenlainen velho ja kaksi oli. pukeutunut trulliksi. Neljälle annoin minimunan ja trulleille Kinderit lisäksi. Kylläpä naamat venähti.

Sain myöhemmin kuulla, että olen epäoikeuden mukainen. Niin oli ne pennutkin. Väärät vermeet ja antovatkin vaan kaksi vitsaa, kun piti säästä muihin paikkoihinkin.

Vihjasin, että ensi vuonna teette kukin omat vitsat ja vain sen verran kiertää. Meille ei tarvi tulla,

Vierailija
76/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin Tokmannilla ostamassa pääsiäiskoristeita. Siinä heti vieressä oli jo vappukrääsät tyrkyllä. Moni on varmaan siitä ostanut niitä ja aatellut, että kyllähän nyt vappunaamareita voi jo pääsiäisenä käyttää.

Meidän poika meni tänään trullittelemaan, ihan perinteisesti trulliksi pukeutuneena. Oli huivi päässä, hame, essu, nokea poskella ja kahvipannu palkkoja varten. Huvittavinta oli ehkä se, että meidän kissa lähti saatille. Pitäähän trullilla olla kissa völjyssä.

Vierailija
77/77 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merirosvona virpominen on ihan yhtä ok kuin noitana tai pupuna virpominen.

Oikeasti ja alun perin virvottiin ihan normaaleissa vaatteissa. Jos naamiaisasua haluaa käyttää niin sama se millaista asua.

Tämä asuihin pukeutuminen on pohjanmaalaista trulli ja virpomisperinnettä. Siihen ei todellakaan kuulu se että mennään jossain merirosvoasussa ovelle. Ei todellakaan ole ihan sama miten pukeutuu.